Dank u voor de vele reacties op mijn vraag :pos:
Misschien ter aanvulling ik reis maar af en toe in Nederland per openbaar vervoer in de volgende regio's:
Zeeland waar familie woont(vooral Zeeuws-Vlaanderen en de trein rond Middelburg)
Zuid Limburg rond Sittard, vooral s avonds veel crapuul.
Luchthaven Schiphol- Almere en Almere-Utrecht
Rotterdam- Gouda
Roosendaal-Breda (al doe ik dat sinds de nieuwe route via Noorderkempen niet meer)
en natuurlijk de Brusselaar.
dylanwild94 schreef:Op de grote station lopen zeker wel politieagenten rond met zekerheid op de station waar internationale treinen uit Frankrijk aankomen en vertrekken.
Daarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS. Dat zijn een soort politieagenten
Zijn die vergelijkbaar met onze Securail?
Suus schreef:In Nederland wordt buiten Schiphol en een aantal specifieke overheidsdiensten de Marechaussee niet ingezet voor het handhaven van de openbare orde, daarvoor is de politie die deze taak prima aankan. De politie is vaak op de stations te vinden. Grotere stations hebben vaak een eigen wijkagent. Amsterdam Centraal heeft zelfs een eigen politiepost, gevestigd op spoor 2.
Alleen een commissariaat op Amsterdam Centraal
Suus schreef:Veiligheid in het openbaar vervoer wordt hoog opgenomen door de Rijksoverheid, de politie en de vervoerders. Vervoerders hebben allerlei maatregelen genomen om de veiligheid te vergroten. Alle vervoerders hebben teams die voor toezicht en handhaving verantwoordelijk zijn. De veiligheid in het OV wordt dan ook als goed beoordeeld, in 2017 was de gemiddelde score van de klanten voor veiligheid in de trein van NS een 7,9 en in al het overige openbaar vervoer een 7,8.
Amai, zulke goede cijfertjes, terwijl hele provincies maar enkele controleurs hebben voor het busvervoer.
trolly schreef:Durashift schreef:Wat is een crapuul?
Een slag mensen dat je enkel als Vlaming ontmoet.
In Nederland kom ik genoeg crapuul tegen op de straten :X
Z2N schreef:Oh, en nota bene: cameratoezicht op het station wordt direct doorgeschakeld met de veiligheidscentrale van NS, en zelfs medewerkers van de Kiosken op het station kunnen daarmee schakelen.
Dat cameratoezicht wordt dus niet gebruikt door de lokale politie, maar enkel door beveiligers? Wat heeft n koffieverkoper te maken met de veiligheid?
dylanwild94 schreef:Dus hoe bedoel het Nederlandse OV is onveilig. (A)
Zeker als je ook weet dat er heel snel is gehandeld om
deze aanslag te beperken tot 3 gewonden. *O*
Een messentrekker is nog te neutraliseren met een handpistool, terroristen met een vuurwapen wordt al een ander verhaal.
Ronaldussen schreef:dylanwild94 schreef:OpDaarnaast lopen er op de grote stations service en veiligheid teams rond van de NS.
Dat zijn een soort politieagenten.
Er zijn types die zich zo gedragen, maar zijn dat godzijdank niet. Ze hebben misschien wat meer bevoegdheden dan een gemiddelde beveiliger/conducteur, maar het zijn en blijven beveiligers/conducteurs
Is de security bij jullie ook bewapend met een matrak of pepperspray?