door Durashift » za 27 okt 2018, 08:44
Z2N schreef:Batterijen zijn niet eindeloos te maken, en in productie erg slecht voor het milieu. Vandaar dat er gegeken wordt naar waterstof, dat is een manier om energie op te slaan zonder grote schade voor het milieu.
Hyundai.nl schreef: (..) Werking aandrijflijn met brandstofcel De brandstofcel, de elektromotor, het accupakket en de waterstoftanks werken samen om de NEXO aan te drijven. Zodra de waterstof vanuit de tanks in de brandstofcel terechtkomt, wordt die gesplitst in protonen en elektronen. De stroming van elektronen in de brandstofcel wekt de elektriciteit op waarmee de elektromotor de auto aandrijft. De protonen reageren met zuurstofmoleculen uit de lucht; daaruit ontstaat warmte en water – de enige emissies van de NEXO. (..) Bron: https://www.hyundai.nl/hyundai-nexo
door MertFB » di 23 okt 2018, 11:25
Statler Rail schreef:Denk ook aan wat men de "wet van de remmende voorsprong" noemt. De elektrische bussen van over 5 jaar zullen beter zijn dan de elektrische bussen die nu geproduceerd worden. Een vervoerder die nu in één klap een hele regio volplempt met elektrische bussen (hallo Connexxion!) is in mijn ogen heel dom bezig, want dan zit je de komende 10 jaar aan de techniek van 2018 vast en profiteer je niet van nieuwe ontwikkelingen. Uiteindelijk zit je dan met bussen die veel te duur in exploitatie zijn en die je ook aan de straatstenen niet meer kwijt kan. De transitie naar elektrisch vervoer is maar een tussenfase van een jaar of 10, totdat waterstof commercieel aantrekkelijk is. Voor auto's is elektrisch prima, maar voor bussen en vrachtauto's zijn de batterijen niet goed genoeg. En dat gaan ze ook niet worden. Onderschat ook niet het gewicht van die batterijen. Een elektrische achtpersoonsbus is te zwaar voor een chauffeur met een B-rijbewijs. Dat is een enorm probleem voor bijvoorbeeld buurtbussen en rolstoelbussen.
door MertFB » di 23 okt 2018, 11:20
Abus schreef:Google op marktverkenning elektrische bussen op elaad.nl . Daar zijn ook inschattingen van de transitie gemaakt. Van recent gegunde of gestarte concessies is al veel duidelijk. In Noord-Holland-Noord komt in december dit jaar een groot aantal elektrische VDL Midcity's als aanvulling op de huidige BYD's, maar dat is het dan waarschijnlijk ook tot einde concessie. Er zijn immers ook nieuwe diesels aangeschaft die de komende 10 jaar afgeschreven moeten worden. De aanbesteding Zaanstreek-Waterland zal wel eens een stevige sprong in elektrisch rijden kunnen gaan betekenen. Maar ook in IJssel-Vecht kan er wel eens een bijzondere uitkomst gaan komen. De stand van techniek is immers zo dat ook de meeste streeklijnen al prima elektrisch kunnen, zeker in sterk verspitste concessies waar de bussen in het dagdal toch voor een aanzienlijk deel stilstaan. Maar ook een lange buslijn die bijvoorbeeld ruim een uur heen rijdt en ruim een uur terug kan na die dikke twee uur prima een kwartier laden in combinatie met plaspauze voor de chauffeur. De stijgende dieselprijzen helpen het elektrische rijden ook aardig op weg. Belangrijk is wel dat de concessieverleners het toe gaan staan dat bussen in meer dan tien jaar afgeschreven worden. Elektrische motoren kunnen prima 15 tot 20 jaar mee. Een composietcarroserie ook. Een langere afschrijvingstermijn helpt de hoge aanschafkosten en de benodigde extra bussen te compenseren. Idem voor de dure laadpalen die zeker 20 jaar mee kunnen. Dat betekent overnameregelingen, leasecontracten of eigendom laadpalen bij de overheid.
TimoD schreef:Eind dit jaar wordt de definitieve indeling in A- B- en C-lijnen in de nieuw te vormen (monstergrote) concessie IJssel-Vecht bekend. Alle A- en B-stadslijnen die daarin genoemd worden, worden zero-emissie. Definitieve aantallen van daadwerkelijk te bestellen bussen zijn er dan niet, maar je kunt wel een inschatting maken. http://www.fsnews.it/cms-file/immagini/ ... italia.pdf 160 elektrische en 20 waterstofbussen in GD in 2020.
Durashift schreef:Heb je de busfabrikanten al benaderd? Die zullen dergelijk onderzoek / getallen ook wel (willen) hebben. Transitiepaden vind ik wel een lelijk woord (jargon). Er is toch maar één transitie.. die naar elektrisch (OV) vervoer op wielen?
door Z2N » di 23 okt 2018, 10:37
door DingeZ » di 23 okt 2018, 08:47
door Statler Rail » ma 22 okt 2018, 23:02
door Durashift » za 20 okt 2018, 23:37
door Abus » za 20 okt 2018, 23:14
door gkw1969 » vr 19 okt 2018, 09:37
MertFB schreef:Beste OV-hobbyisten, Ik ben een student aan de Hogeschool Rotterdam. Voor mijn derdejaars onderzoeksstage doe ik onderzoek naar de impact van de transitie naar zero-emissie bussen op de markt van zero-emissie bussen. Hierbij probeer ik de transitiepaden van de verschillende vervoersbedrijven in Nederland inzichtelijk te maken. De HTM gaat bijvoorbeeld gefaseerd over op zero-emissie bussen. Zo komen er 17 zero-emissie bussen in 2021, 45 in 2024 en 53 in 2025. Uiteindelijk zal ik proberen, aan de hand van de transitiepaden, een grafiek te maken waarop wordt aangegeven hoeveel (zero-emissie) bussen er besteld zullen worden tussen 2019-2030. Deze grafiek zal wellicht pieken en dalen vertonen, en juist daar ben ik naar op zoek. Helaas zijn niet alle vervoersbedrijven of concessieverleners even duidelijk over hun transitiepaden naar zero-emissie bussen. Zouden jullie je kennis over de transitiepaden van vervoersbedrijven en/of concessieverleners met mij kunnen delen? Ik stel het zeer op prijs :) Met vriendelijke groet, Mert
door Statler Rail » do 18 okt 2018, 19:38
door TimoD » do 18 okt 2018, 12:19
door MertFB » do 18 okt 2018, 10:47
DingeZ schreef:Dit document van de VRA heeft op pagina 24 een (praktisch) compleet overzicht van alle al rijdende ZE-bussen en alles waarvan (het voornemen van) de bestelling bekend is, stand augustus 2018.
cassie127 schreef:Ik zou zeggen, kijk eens op onze wiki, die heeft al een heleboel antwoorden op de voorpagina staan.
door DingeZ » di 16 okt 2018, 18:18
door cassie127 » di 16 okt 2018, 16:56
door MertFB » di 16 okt 2018, 16:06
Omhoog