Brug

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Brug

Re: Brug

door diederickx » wo 26 dec 2018, 20:21

Langs Diemen tot even voorbij de Gooiseweg. Wel is de spoordijk verhoogd en verbreed, eerst bij de aanleg van de metro en de Gooiseweg, en later nog eens om de extra sporen en het perron van Diemen Zuid kwijt te kunnen. Westelijk van de Gooiseweg ligt de Zuidtak op een geheel nieuwe dijk, grotendeels tegen die van de metro aan.

Re: Brug

door Ajaxcied » di 25 dec 2018, 11:25

diederickx schreef:
Ajaxcied schreef:Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.
Met "tweede brug" bedoel je denkelijk het volgende: De boog van de Watergraafsmeer naar de zuidtak kruist de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort middels twee naast elkaar liggende enkelsporige bruggen, waarvan er één in gebruik is.
klopt

Volgens mij is het baanlichaam van de gehele goederenlijn die vóór de bouw van de zuidtak liep van de Watergraafsmeer tot en met het tunneltje onder de spoorlijn Amsterdam - Utrecht, breed genoeg geweest voor twee sporen, al heeft er altijd maar één gelegen. Dat is niet alleen te zien aan die tweede brug, maar ook aan de breedte van de Duivendrechtse busbaan voor lijn 41 inclusief het genoemde tunneltje.
In hoeverre is het traject later gebruikt voor de schiphollijn?

Re: Brug

door diederickx » di 25 dec 2018, 09:58

Ajaxcied schreef:Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.
Met "tweede brug" bedoel je denkelijk het volgende: De boog van de Watergraafsmeer naar de zuidtak kruist de spoorlijn Amsterdam - Amersfoort middels twee naast elkaar liggende enkelsporige bruggen, waarvan er één in gebruik is.

Volgens mij is het baanlichaam van de gehele goederenlijn die vóór de bouw van de zuidtak liep van de Watergraafsmeer tot en met het tunneltje onder de spoorlijn Amsterdam - Utrecht, breed genoeg geweest voor twee sporen, al heeft er altijd maar één gelegen. Dat is niet alleen te zien aan die tweede brug, maar ook aan de breedte van de Duivendrechtse busbaan voor lijn 41 inclusief het genoemde tunneltje.

Re: Brug

door Vinny » ma 24 dec 2018, 22:36

De ringspoorbaan van Amsterdam is altijd een wat mysterieus project geweest, maar men heeft dit wel een belangrijk project gevonden aan het eind van de 19e eeuw en begin 20e eeuw. Eigenlijk is er altijd wat tussen gekomen zodat de lijn niet echt afgebouwd werd. Je kunt er wel wat over vinden op wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ringspoorbaan

Re: Brug

door Ajaxcied » ma 24 dec 2018, 11:18

Daniel schreef:Na even zoeken, zoveel Joodse begraafplaatsen die aan het spoor liggen blijken er namelijk niet te zijn, kwam ik uit op de Joodse begraafplaats in Diemen die in 1925 is gesplitst voor de aanleg van een spoorlijn.
Die spoorlijn is de oostelijke ontsluiting van de Watergraafsmeer met een enkelsporige boog vanaf Weesp en een op dit moment ook enkelsporige brug vanaf de Zuidtak, de doorsnijding van de begraafplaats zelf is een dubbelsporige spoordijk overigens.

Deze spoordijk is in de jaren '30 aangelegd als onderdeel van de ringspoorbaan om Amsterdam heen en was bedoeld om de goederentreinen uit de haven om Amsterdam heen te leiden in plaats van er dwars doorheen. Dit gedeelte, tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer, kwam in 1939 gereed maar goederentreinen zouden er nooit over de ringspoordijk rijden.
Wel zijn bij de aanleg van de Zuidtak in de jaren '70 en de Westtak in de jaren '80 de dijklichamen van de ringspoordijk gebruikt voor de aanleg van de huidige ringspoorbaan rond Amsterdam.
Wat mij vooral opvalt dat er een tweede brug ligt en dat het trace naar die brug duidelijk te zien is op gmaps. vooral dat zichtbare trace verbaast me.

Re: Brug

door Daniel » ma 24 dec 2018, 11:07

Na even zoeken, zoveel Joodse begraafplaatsen die aan het spoor liggen blijken er namelijk niet te zijn, kwam ik uit op de Joodse begraafplaats in Diemen die in 1925 is gesplitst voor de aanleg van een spoorlijn.
Die spoorlijn is de oostelijke ontsluiting van de Watergraafsmeer met een enkelsporige boog vanaf Weesp en een op dit moment ook enkelsporige brug vanaf de Zuidtak, de doorsnijding van de begraafplaats zelf is een dubbelsporige spoordijk overigens.

Deze spoordijk is in de jaren '30 aangelegd als onderdeel van de ringspoorbaan om Amsterdam heen en was bedoeld om de goederentreinen uit de haven om Amsterdam heen te leiden in plaats van er dwars doorheen. Dit gedeelte, tussen Duivendrecht en de Watergraafsmeer, kwam in 1939 gereed maar goederentreinen zouden er nooit over de ringspoordijk rijden.
Wel zijn bij de aanleg van de Zuidtak in de jaren '70 en de Westtak in de jaren '80 de dijklichamen van de ringspoordijk gebruikt voor de aanleg van de huidige ringspoorbaan rond Amsterdam.

Re: Brug

door Suus » ma 24 dec 2018, 10:30

Beste Brug,

Over welke Joodse begraafplaats gaat het hier?

Brug

door Ajaxcied » ma 24 dec 2018, 10:25

Ik ben benieuwd wat de bedoeling was van de brug over de joodse begraafplaats? Het is een enkelspoors brug die zover ik mij kan herrineren nooit in reguliere dienst is gebruik.


Ik heb wel eens gehoord dat de brug is gebouwd voor treinen vanaf de haven naar utrecht zonder kop te moeten maken in centraal.

Omhoog