A’dam Van der Madeweg een treinstation?

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door trolly » vr 28 dec 2018, 19:12

Nog een klein triviumpje: Voor de oorlog lag de halte Duivendrecht aan de lijn naar Utrecht ter hoogte van het huidige metrostation Strandvliet, dat op zijn beurt zijn naam te danken heeft aan een boerderij die zo'n beetje op de plek van het het huidige station Duivendrecht gelegen moet hebben. Het kan verkeren...

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Statler Rail » vr 28 dec 2018, 11:24

Trivia: Het terrein ten zuiden van de vroegere goederenboog, tussen de Stationsweg en de spoorlijn Amsterdam - Utrecht, is de locatie van het toekomstige internationaal busstation van Amsterdam. Dat gaat een behoorlijke hub worden, want vrijwel alles wat nu qua internationale bussen op Sloterdijk vertrekt van FlixBus, OuiBus, IC-bus en National Express gaat uiteindelijk naar Duivendrecht. Niet te verwarren met het huidige terreintje van Eurolines aan de zuidzijde van het station. Als Eurolines dan nog bestaat zullen die ook naar de nieuwe terminal verhuizen.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Mojito » do 27 dec 2018, 18:55

De noordelijke variant voor station Duivendrecht, op de kruising met de oude goederenlijn, was eigenlijk de beoogde variant, want goedkoper dan het uiteindelijk gebouwde zuidelijker gelegen tracé. Duivendrecht zag dat niet zitten want in dat geval werd het oude dorp met de Urbanuskerk ingesloten door spoor- en metrolijnen en afgesneden van de rest van Duivendrecht. De gemeente Amsterdam wilde alleen aan die zuidelijke variant meewerken als de gemeente Ouder-Amstel een convenant tekende waarin het toezegde tot minstens 2000 af te zien van kantorenbouw en andere ontwikkelingen rondom station Duivendrecht. Een mogelijke kantorenlocatie bij Duivendrecht werd door Amsterdam als een grote bedreiging gezoem voor eigen ontwikkelingen als Teleport (Sloterdijk), Amstel III (Zuidoost) en de IJ-Oevers, die nog als het grootste en belangrijkste plan werden beschouwd, voordat de stad definitief naar het zuiden (Zuidas) kantelde. Ouder-Amstel ging schoorvoetend akkoord. Anno 2018 is er nog steeds niets gebouwd daar, al liggen er nu wel diverse plannen op tafel (De Nieuwe Kern) die Amsterdam en Zuidoost via Duivendrecht aan elkaar moeten smeden.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door trolly » do 27 dec 2018, 12:27

Prachtig.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door dennistd » do 27 dec 2018, 02:59

Hier nog een kaartje van de NVBS met de sporensituatie van 1989:

Afbeelding

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door dennistd » do 27 dec 2018, 00:22

Volgens deze Google Earth-layer lag ie hier:

Afbeelding

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door ODRAIL » wo 26 dec 2018, 21:50

Misschien is er over het onderwerp wat in dit topic besproken wordt in dit nieuwe boek meer over te vinden:

https://wbooks.com/winkel/geschiedenis/ ... stadspoor/


Alhoewel ik het boek zelf al een paar weken in huis heb heb ik het nog niet zelf bekeken.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door reisthijs » wo 26 dec 2018, 21:38

Het spoor is aangelegd om goederentreinen vanuit de richting Utrecht naar rangeerterrein Watergraafsmeer te laten rijden. Daar is het ook voor gebruikt tot de Amsterdamse haven naar het westen is verplaatst.

Voor het grootste deel is het nog in gebruik, alleen de situatie rond station Duivendrecht, inclusief de verbindingsbogen, is drastisch gewijzigd.

Goederentreinen hebben nu niets meer te zoeken op het verbindingsspoor tussen Diemen Zuid en Watergraafsmeer maar voor leeg materieel wordt het nog veel gebruikt.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Meltrain » wo 26 dec 2018, 21:06

Helaas kan ik met dat kaartje niet zo veel, omdat het vrij klein is en het stratenpatroon sindsdien veranderd is. Ik heb dus wat moeite met oriënteren.
Maar inmiddels heb ik wel enigszins een beeld gekregen van het verloop van die lijn.
Maar is die spoorlijn nu wel of niet in gebruik geweest?

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door diederickx » wo 26 dec 2018, 20:05

Meltrain schreef:Heeft iemand misschien een plattegrond, want vooral van die "goederenlijn" waar diederickx het steeds over heeft, heb ik geen idee waar die lag.
Zie het eerder door Vinny verstrekte kaartje.
Was dat een onderdeel van de Haarlemmermeerspoorlijnen?
Nee.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Suus » di 25 dec 2018, 11:04

Daniel schreef:Kijk ik nou scheel, of ligt er ook daadwerkelijk een tweede (nergens naartoe leidend) spoor in dat tunneltje?
Waarschijnlijk is dit de westzijde, daar lag een wissel naar de Zuidergasfabriek (daar waar nu het Waternet-hoofdkantoor staat).

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Meltrain » di 25 dec 2018, 11:01

Heeft iemand misschien een plattegrond, want vooral van die "goederenlijn" waar diederickx het steeds over heeft, heb ik geen idee waar die lag.
Was dat een onderdeel van de Haarlemmermeerspoorlijnen?

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Daniel » di 25 dec 2018, 10:38

Kijk ik nou scheel, of ligt er ook daadwerkelijk een tweede (nergens naartoe leidend) spoor in dat tunneltje?

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door diederickx » di 25 dec 2018, 10:26

Ik kan hier nog aan toevoegen dat de ""goederenlijn" tussen de Watergraafsmeer en de onderdoorgang Duivendrecht was voorbereid voor dubbelspoor hoewel er altijd slechts enkelspoor heeft gelegen - plaatje.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Vinny » ma 24 dec 2018, 20:04

Suus schreef:
Klaasje schreef:Nou, de ringbaan (van alleen grond) kruisde Amsterdam - Utrecht altijd al ter hoogte van het huidige station Duivendrecht.
Historisch kaartmateriaal op topotijdreis.nl beweert toch wat anders. De kaarten worden daar maar eens in de zoveel jaar aangepast, maar pas op de kaart van 1980 staat een spoorboog vanuit Utrecht richting Watergraafsmeer die niet de Rijksstraatweg in Duivendrecht kruist. Tegelijkertijd verschijnt ook dan de nieuwe metrolijn. Pas op de kaart van 1994 wordt het dijklichaam van de Zuidtak dan aansloot op de route dwars door Duivendrecht afgesneden en is ook de "buitenboog" vervangen door een nieuw tracé. Pas in 2007 verdwijnt het laatste stukje nooit-gebruikt dijklichaam van de kaart. Op Google Streetview van 2008 lijkt op die plek ook nog een stukje dijklichaam te liggen.

Inmiddels is het wel weg, het terrein is in 2018 eindelijk bebouwd.
Het probleem is dat de spoorlijn al in de 19e eeuw als goederenspoorlijn gepland was, maar dat plan is steeds meer naar de achtergrond verschoven en na de Tweede Wereldoorlog zou men er nooit meer aan beginnen. Ik vermoed dat toen de plannen voor station Duivendrecht concreter werden de inpassing een issue werd. Daarnaast is de zuidtak natuurlijk verboden voor goederenvervoer. Ook dat was in de eerste instantie anders voorzien. Waarschijnlijk heeft de ontwikkeling van de Bijlmer ook een rol gespeeld. Toen is de structuur van het landschap ingrijpend veranderd, dat in tegenstelling tot veel andere uitbreidingen in Nederland waarbij de bestaande patronen in het landschap vaak wel (gedeeltelijk) in stand blijven.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Klaasje » ma 24 dec 2018, 11:23

Ik zie het ja. Al is dat vooral af te leiden uit het tracé van de sloten in de Duivendrechtse polder. Suggesties van spoortracés hoeven niet zoveel aan te geven. De huidige locatie is wel veel logischer. Het is veel eenvoudiger om op het huidige tracé een viersporigheid te bouwen dan op het oude tracé met bogen waarin het lastig is om wissels in te passen. Verder is het wel mooi perfect in het verlengde van de aansluiting van de Watergraafsmeer wat de bijbehorende rechtstanden met zich meebrengt.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Suus » ma 24 dec 2018, 10:48

Klaasje schreef:Nou, de ringbaan (van alleen grond) kruisde Amsterdam - Utrecht altijd al ter hoogte van het huidige station Duivendrecht.
Historisch kaartmateriaal op topotijdreis.nl beweert toch wat anders. De kaarten worden daar maar eens in de zoveel jaar aangepast, maar pas op de kaart van 1980 staat een spoorboog vanuit Utrecht richting Watergraafsmeer die niet de Rijksstraatweg in Duivendrecht kruist. Tegelijkertijd verschijnt ook dan de nieuwe metrolijn. Pas op de kaart van 1994 wordt het dijklichaam van de Zuidtak dan aansloot op de route dwars door Duivendrecht afgesneden en is ook de "buitenboog" vervangen door een nieuw tracé. Pas in 2007 verdwijnt het laatste stukje nooit-gebruikt dijklichaam van de kaart. Op Google Streetview van 2008 lijkt op die plek ook nog een stukje dijklichaam te liggen.

Inmiddels is het wel weg, het terrein is in 2018 eindelijk bebouwd.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Klaasje » ma 24 dec 2018, 09:56

Nou, de ringbaan (van alleen grond) kruisde Amsterdam - Utrecht altijd al ter hoogte van het huidige station Duivendrecht. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat men het kruisingsstation op een andere plek gepland heeft gehad. Al is het maar vanwege de inpassingsproblematiek van de toeleidende sporen. De aardenbaan van de Ringbaan ligt er nu al bijna 90 jaar.

Het goederenboogje heeft overigens wel door het tunneltje heen gelegen.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door reisthijs » ma 24 dec 2018, 08:27

Dat plaatje is geen onderbouwing, er staat nergens een station Duivendrecht op ingetekend?

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Vinny » ma 24 dec 2018, 06:51

trolly schreef:Kannudat met wat documentatie onderbouwen? Nooit eerder gehoord. Het is in ieder geval wel zo, dat het huidige station Van der Madeweg voordat het treinstation voltooid werd Duivendrecht heette.
https://pasteboard.co/HTavegE.jpg

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Aking » zo 23 dec 2018, 23:41

Nou kinders, wie duikt er even in de archieven van De Duijvendrechtsche Courant? *O*

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door diederickx » zo 23 dec 2018, 23:25

Online zul je niet veel bronnen vinden; de ontwerpfase van de zuidtak was van voor het internettijdperk.

Maar het verhaal over de oorspronkelijk geplande locatie van treinstation Duivendrecht heb ik destijds precies zo in geuren en kleuren van Duivendrechters gehoord. Vanuit Diemen-Zuid gezien zou de zuidtak de toenmalige goederenbaan richting Uitrecht volgen, en daardoor de spoorlijn Amsterdam-Utrecht kruisen op het punt waar nu het tunneltje van de busbaan ligt. De perrons aan de lijn Amsterdam-Utrecht zouden lopen van de zuidtak tot aan de Van der Madeweg. De perrons van de metro zouden hetzelfde doen (waarbij de perrons van lijn 53 deels iets lager zouden komen te liggen dan die van lijn 54). Met andere woorden, het toenmalige metrostation Duivendrecht zou worden "omgeklapt" naar de zuidkant van de Van der Madeweg.

Blijkbaar werd dat allemaal wat te moeizaam, en is de zuidtak naar het zuiden geschoven, en wel zodanig dat hij door de kerk zou lopen - die dan ook gesloopt zou zijn. Op verzoek van de pastoor is de zaak toen in derde lezing nog iets naar het zuiden geschoven.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door trolly » zo 23 dec 2018, 22:06

Kannudat met wat documentatie onderbouwen? Nooit eerder gehoord. Het is in ieder geval wel zo, dat het huidige station Van der Madeweg voordat het treinstation voltooid werd Duivendrecht heette.

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Vinny » zo 23 dec 2018, 21:58

En om de geschiedenis te complementeren: in de jaren '80 zou het kruisingsstation tussen de spoorbaan-Amsterdam Zuid en de lijn Amsterdam-Utrecht ongeveer t.h.v. het huidige station Van der Madeweg aangelegd worden, maar dat is later verschoven naar de huidige locatie van station Duivendrecht ;)

Re: A’dam Van der Madeweg een treinstation?

door Milco » zo 23 dec 2018, 20:28

In het verleden kwam het station voor als reisadvies tijdens werkzaamheden aan het treinspoor, waarbij reizigers met de metro konden reizen. Vooral tijdens werkzaamheden aan de Zuidtak (Schiphol - Weesp), moesten metroreizigers tussen Amsterdam Zuid en Diemen Zuid met de metro overstappen bij de Van der Madeweg (50-53).

Omhoog