door Mojito » do 27 dec 2018, 18:55
De noordelijke variant voor station Duivendrecht, op de kruising met de oude goederenlijn, was eigenlijk de beoogde variant, want goedkoper dan het uiteindelijk gebouwde zuidelijker gelegen tracé. Duivendrecht zag dat niet zitten want in dat geval werd het oude dorp met de Urbanuskerk ingesloten door spoor- en metrolijnen en afgesneden van de rest van Duivendrecht. De gemeente Amsterdam wilde alleen aan die zuidelijke variant meewerken als de gemeente Ouder-Amstel een convenant tekende waarin het toezegde tot minstens 2000 af te zien van kantorenbouw en andere ontwikkelingen rondom station Duivendrecht. Een mogelijke kantorenlocatie bij Duivendrecht werd door Amsterdam als een grote bedreiging gezoem voor eigen ontwikkelingen als Teleport (Sloterdijk), Amstel III (Zuidoost) en de IJ-Oevers, die nog als het grootste en belangrijkste plan werden beschouwd, voordat de stad definitief naar het zuiden (Zuidas) kantelde. Ouder-Amstel ging schoorvoetend akkoord. Anno 2018 is er nog steeds niets gebouwd daar, al liggen er nu wel diverse plannen op tafel (De Nieuwe Kern) die Amsterdam en Zuidoost via Duivendrecht aan elkaar moeten smeden.
De noordelijke variant voor station Duivendrecht, op de kruising met de oude goederenlijn, was eigenlijk de beoogde variant, want goedkoper dan het uiteindelijk gebouwde zuidelijker gelegen tracé. Duivendrecht zag dat niet zitten want in dat geval werd het oude dorp met de Urbanuskerk ingesloten door spoor- en metrolijnen en afgesneden van de rest van Duivendrecht. De gemeente Amsterdam wilde alleen aan die zuidelijke variant meewerken als de gemeente Ouder-Amstel een convenant tekende waarin het toezegde tot minstens 2000 af te zien van kantorenbouw en andere ontwikkelingen rondom station Duivendrecht. Een mogelijke kantorenlocatie bij Duivendrecht werd door Amsterdam als een grote bedreiging gezoem voor eigen ontwikkelingen als Teleport (Sloterdijk), Amstel III (Zuidoost) en de IJ-Oevers, die nog als het grootste en belangrijkste plan werden beschouwd, voordat de stad definitief naar het zuiden (Zuidas) kantelde. Ouder-Amstel ging schoorvoetend akkoord. Anno 2018 is er nog steeds niets gebouwd daar, al liggen er nu wel diverse plannen op tafel (De Nieuwe Kern) die Amsterdam en Zuidoost via Duivendrecht aan elkaar moeten smeden.