Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

Re: Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

door Suus » do 14 feb 2019, 09:32

Eneco gebruikt voor de groene stroom voor het spoorwegnet 8 windparken. 1/3e komt van Windpark Westermeerwind voor de kust van Urk, de rest staat in het buitenland.

Re: Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

door PatrickM » do 14 feb 2019, 09:09

Voor groene stroom worden 'garanties van oorsprong' (GVO's) verhandeld, en dat is volgens mij in Europees verband geregeld. Het kan dus zijn dat bijvoorbeeld Eneco groene stroom aan jou verkoopt, maar de GVO's die zij daarvoor aanschaffen (zonder die GVO's mag je geen groene stroom verkopen) kunnen prima van een of andere Noorse waterkrachtcentrale komen. Het enige wat die GVO dus zegt is dat er ergens in Europa een X aantal KwH groene stroom wordt opgewekt. Dat hoeft dus niet per sé in Nederland te gebeuren.

Volgens mij koopt Vivens wel Nederlandse groene stroom (dat kan verzekerd worden door Nederlandse GVO's te kopen), maar dat weet ik niet zeker.

Re: Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

door Aking » do 14 feb 2019, 00:33

Was het niet zo dat stroom vaak gewoon "omgestickerd" wordt in groene stroom? Een beetje zoals het klimaatneutraal maken van je vliegreis door ergens een boom te planten?

Re: Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

door dennistd » wo 13 feb 2019, 23:43

Klopt, maar het is wel zo dat jouw energieleverancier de stroom voor jou moet inkopen. Als jij een contract voor groene stroom hebt dat is hij ook verplicht om groene stroom voor jou in te kopen. Uiteindelijk belandt het allemaal op de grote hoop inderdaad, maar als 30% van de totale energie verbruikt wordt door bedrijven/mensen die een contract voor groene stroom hebben zal ook minimaal 30% van de totale energie groene stroom zijn. Maar je hebt inderdaad geen speciale stroomkabels voor groene stroom :wink:

Re: Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

door MLouter » wo 13 feb 2019, 17:04

Het is een illusie dat er zoiets bestaat als groene stroom, of stroom alleen uit kernenergie.
Al het opgewekte stroom wordt door hetzelfde net vervoerd, er is geen groen kabeltje voor groene stroom en een zwarte voor vervuilende kolencentrales en een gele voor kernenergie.

Je kan ongetwijfeld je stroom bij een groene "provider" halen, maar bij je stopcontact of bovenleiding merk je geen verschil.

Re: Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

door Suus » zo 10 feb 2019, 00:07

Zowel in België als Frankrijk is kernenergie zeer nadrukkelijk de belangrijkste vorm van elektriciteitsproductie. Voor elektrische (hogesnelheids)treinen die in die landen rijden is de kans groot dat stroom wordt gebruikt afkomstig van een kerncentrale. Zie https://www.rte-france.com/en/eco2mix/e ... getique-en voor actuele cijfers over de stroommix in Frankrijk en http://www.elia.be/nl/grid-data/product ... eprogramma voor actuele cijfers over de stroommix in België.

In Duitsland vormen bruin- en steenkool nog een zeer belangrijk onderdeel van de stroommix, waardoor de elektriciteitsopwekking, zeker in de minder zonnige maanden van het jaar, gemiddeld meer CO2 produceert dan in België of Frankrijk. Zie https://www.eex-transparency.com/power/ ... /capacity/ voor actuele cijfers. Op de meest gunstige dagen in de zomer piekt Duitsland tegenwoordig wel eens over de 100% stroomproductie aan groene energie, wat ook weer andere problemen veroorzaakt omdat je dat teveel aan stroom (nog) niet op een goede manier kan opslaan voor dagen dat het minder gunstig weer is.

Re: Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

door dennistd » zo 10 feb 2019, 00:04

Nee, alle stroom wordt samen ingekocht door VIVENS. En dat gebeurt bij Eneco die groene stroom levert. En om een of andere reden vindt men kernenergie nog altijd niet groen, hoewel het slechts een klein beetje rotzooi oplevert dat prima opgeslagen kan worden. Een windmolen moet je de godganse dag tegenaan kijken....

Rijdt de Eurostar/Thalys specifiek op stroom dat via kernenergie is opgewekt?

door Durashift » za 09 feb 2019, 23:47

..^^ dit hoorde ik meneer Baksteen namelijk beweren in een radio uitzending omtrent het 50 jarig bestaan van de Boeing 747.

https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/o ... at-50-jaar

(in de eerste 2 minuten).

Volgens hem is het, qua CO2 belasting, gunstiger om vanaf NL (A'dam regio) per vliegmachine naar Hamburg te gaan dan per trein.. (tenzij de hele rit met 'HSL' materieel gereden wordt (wat niet zo is, zoals wij weten..).

Verder bedacht ik mij dat de treinreis voor de CDJA madame toch niet zó lang hoeft te duren.. want naar Hamburg rijdt er in DLD toch een ICE op hoge snelheid?

Omhoog