Korte vragen

Plaats een reactie

Mouse-overs treinseries, -nummers en materieel:
Plaats een s voor een treinserie, een t voor een treinnummer of een m voor een materieelnummer om het van een verklarende mouse-over te voorzien.

Deze vraag is er om automatische registraties door spambots te voorkomen.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :| :mrgreen: :neg: :pos: :N :Y *O* -o- *bus* *trein* :@ (A) :6 :X :') _O- _O_
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot » ma 13 jul 2020, 19:44

De TEC bus op lijn 78 Maastricht - Luik zaterdag had in ieder geval geen reisinformatie, geen omroepen en geen lichtkrant. De TEC website wist dan wel weer heel nauwkeurig waar de bus reed dus zo kon ik toch de juiste halte vinden

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko » ma 13 jul 2020, 18:52

Alleen staat er in België nooit een voetnoot bij. :mrgreen:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker » ma 13 jul 2020, 18:49

umbusko schreef:Er willen nog wel eens rare fratsen in zitten, bijvoorbeeld dat de tijd opeens terugloopt: dan zie je van boven naar beneden 08:06, 08:08, 08:12, 08:10. Dat is dan geen fout, maar een routevariant die iets raars doet. _O-


Lijkt een beetje op de 99 voetnoot die in Duitsland weleens wordt gebruikt. 99 = bedient Haltestellen in anderer Reihenfolge. De tijden staan dan niet netjes aflopend van boven naar beneden maar random door elkaar, omdat dat tussen de andere ritten beter uitkomt. :')

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko » ma 13 jul 2020, 18:12

TLP schreef:Anderzijds, volgens mij zijn de ervaringen van forumleden met andere reisinformatie van TEC (dienstregelingen, lijnfolders e.d.) ook niet best

De lijnfolders (per lijn te downloaden als pdf) zijn prima, maar soms helpt het om eerst de wiki even te lezen (of de wikipagina zelf te onderhouden). :mrgreen: Er willen nog wel eens rare fratsen in zitten, bijvoorbeeld dat de tijd opeens terugloopt: dan zie je van boven naar beneden 08:06, 08:08, 08:12, 08:10. Dat is dan geen fout, maar een routevariant die iets raars doet. _O-

Op de halte is het altijd maar afwachten. Zo zag ik vorig jaar op station Visé een dienstregeling uit 2012 hangen van lijn 78, maar die lijn is dan ook niet (of nauwelijks) veranderd sinds 2012. :mrgreen: Maar dat moet je dan ook maar net weten.

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » ma 13 jul 2020, 18:08

Ik zat twee jaar geleden in een bus van de TEC op lijn 156a van Dinant naar Givet. Die had een lichtkrant, waar voornamelijk berichten over omleidingen voorbij scrolden. Ik kan mij niet herinneren of er ook haltenamen voorbij kwamen, een omroep was er sowieso niet.

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko » ma 13 jul 2020, 18:04

Verbeterd, vind je? Hij is vooral gelikter, maar minder overzichtelijk, al staat er eigenlijk nog steeds hetzelfde op. Je kunt nu maar één rit per keer zien in plaats van drie (onhandig als je de verschillende routevarianten wilt vergelijken, omdat je geen twee ritten naast elkaar ziet) en je ziet minder van de dienstregeling omdat de letters groter zijn.
En de downloads hebben ze gelukkig wel behouden, maar onderaan de pagina gefrot in plaats van dat je ze direct kunt aanklikken.

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » ma 13 jul 2020, 17:54

Afgezien van de premetro van Charleroi ben ik nog zeer weinig met de TEC geweest en ik kan me eigenlijk niet herinneren of de trams van de premetro reisinformatie hebben. Dezelfde stellen die op de Kusttram rijden, hebben het wel.
Ik moet wel zeggen dat de website van de TEC recentelijk fors verbeterd is. Alleen de lijnennetkaarten zijn nog steeds ouderwets of afwezig....

Re: Korte vragen

Bericht door TLP » ma 13 jul 2020, 17:50

Mijn laatste (en tot dusver enige) reis met TEC was 6,5 jaar geleden en daar was geen lichtkrant, informatiescherm of halte-afroep aanwezig. Ik zat toen wel in een Irisbus Citelis die nu volgens mij uit dienst is. Anderzijds, volgens mij zijn de ervaringen van forumleden met andere reisinformatie van TEC (dienstregelingen, lijnfolders e.d.) ook niet best, dus ik zie eerlijk gezegd niet waarom de schermen en halte-afroep dan wel zouden moeten functioneren.

Re: Korte vragen

Bericht door Milco » ma 13 jul 2020, 13:25

Heeft de TEC eigenlijk wel fatsoenlijke informatie op schermen en halteafroep?

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » ma 13 jul 2020, 13:08

Het aansturen van de halteaankondiging door de boordcomputer van de bus is een voorziening gepland om vanaf het vierde kwartaal van 2019 uitgerold te worden, maar dat was het tijdsschema van begin 2019, en aangezien ze sindsdien ook al een half jaar achter zijn gaan lopen met elektrische kaartverkoop vanuit hetzelfde project (ReTiBo) vermoed ik dat het nog niet of anders niet volledig werkzaam is.

Waarom het bij De Lijn zo'n bende is geworden terwijl de MIVB alles al meer dan een decennium draaiende heeft is mij ook een groot raadsel.

Re: Korte vragen

Bericht door Milco » ma 13 jul 2020, 12:59

In België moet je geen hoge verwachtingen hebben heb ik geleerd... Een jaar of drie geleden zat ik in een nieuwe Citea en een Crossway die dus op het scherm enkel een logo van De Lijn toonde... Ik vraag mij dus nu af of er ontwikkelingen zijn op dit gebied... of is dat een gekke vraag omdat het België betreft? _O-

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » ma 13 jul 2020, 12:58

Zover ik weet hebben bussen nog steeds geen reisinformatie aan boord, je wordt geadviseerd de De Lijn-app te gebruiken om te weten of je halte er aan komt.

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » ma 13 jul 2020, 12:30

Milco schreef:Toen ik een jaar of drie geleden met De Lijn reisde, hadden de bussen nog geen halteafroep en toonden de schermen in de bussen enkel een logo van De Lijn. :')
Zijn er anno 2020 wel bussen of trams bij De Lijn met halteafroep en/of schermen waar iets van informatie wordt getoond of moet je het nog maar doen met een app die je ‘verwittigt’ wanneer je halte eraan komt? _O-

De afgelopen jaren zijn er wel veel nieuwe bussen en trams ingestroomd, dus ik verwacht dat een groot deel van het materieel nu wel reisinformatie kan tonen.
Maar ik was van plan om over een week of 2 weer eens naar Antwerpen te gaan, dus dan laat ik het na afloop wel weten. ;)

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan » ma 13 jul 2020, 12:17

In de Antwerpse tram is sowieso wel afroep, behalve in de PCC'tjes. Maar voor de rest is de informatievoorziening er wel erg schraal inderdaad :')

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 » ma 13 jul 2020, 09:19

Toen ik eind 2018 in Gent was werden de haltes wel omgeroepen in de trams. In de bussen was het toen niet aanwezig inderdaad.

Re: Korte vragen

Bericht door Milco » ma 13 jul 2020, 08:55

Toen ik een jaar of drie geleden met De Lijn reisde, hadden de bussen nog geen halteafroep en toonden de schermen in de bussen enkel een logo van De Lijn. :')
Zijn er anno 2020 wel bussen of trams bij De Lijn met halteafroep en/of schermen waar iets van informatie wordt getoond of moet je het nog maar doen met een app die je ‘verwittigt’ wanneer je halte eraan komt? _O-

Re: Korte vragen

Bericht door julsteren » ma 13 jul 2020, 08:19

Uit ervaring spreek ik dat het Nederlandse spoorwegpersoneel het allemaal wel goed vind met de treinbinding, zolang je kaartje maar geldig is op het traject waar je reist, je treinbinding begint dus pas als je in de IC Berlijn/ICE international stapt, bij gemiste aansluitingen vervalt de treinbinding.

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 12 jul 2020, 20:42

Suus schreef:Wat gek, bij dat ticket van Daniël naar Hannover lijkt de treinbinding pas in Rheine te beginnen :?

Nog gekker: het was een ticket naar Würzburg Hbf maar dat deel wordt geheel niet gespecificeerd op de vermelding dat ik in Hannover Hbf ICE 681 moest nemen na. Op de terugweg staat het er juist wel weer op bijzonder genoeg.

Re: Korte vragen

Bericht door en-es » zo 12 jul 2020, 11:52

Geen idee hoe ik dat moet interpreteren. Heb nog een leuk voorbeeld. DB ticket Baarn-Keulen op 26 december 2018 met ICE.
VIA: <1184>Arnhem*ICE*Emmerich(Gr) <1180> (26.12.2018) Oberhsn 14.26 ICE125

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » zo 12 jul 2020, 11:29

Interpreteer jij dat anders dan dat de treinbinding bij Rheine begint?

Re: Korte vragen

Bericht door en-es » zo 12 jul 2020, 11:18

Suus schreef:Wat gek, bij dat ticket van Daniël naar Hannover lijkt de treinbinding pas in Rheine te beginnen :?

Op mijn DB ticket Baarn-Wolfsburg van vorig jaar 26 december 2019 staat:
VIA: <1184>Hengelo*IC*Bad Bentheim(Gr) <1080> (26.12.2019) Rheine 11:42 IC143)

Re: Korte vragen

Bericht door Jay20 » zo 12 jul 2020, 11:05

Dat is bij iedere spoorwegmaatschappij geloof ik iets verschillend. Het gekste voorbeeld heb je bij Ceske Drahy als je via "Cheb" gaat. Dan is de enige trein met zugbindung de RE Nuremberg naar Cheb v.v.

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden » zo 12 jul 2020, 10:25

Vreemd dat NS en DB tickets hierin dan weer verschillen.
Bij DB staat ook letterlijk bovenaan het ticket:
Gilt nur für eingetragene zuge/IC-busse und tage/zeiten.
NV = nahverkehrszüge vor/nach fernverkehrszügen.

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » zo 12 jul 2020, 10:12

Wat gek, bij dat ticket van Daniël naar Hannover lijkt de treinbinding pas in Rheine te beginnen :?

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 12 jul 2020, 10:04

Op tickets geboekt bij NS International staat gewoon de grensovergang als verplicht punt met treinbinding trouwens.

Voorbeeldje van een reis die ik vorig jaar maakte van/naar Amersfoort, waarbij ik dus binnenlands ook andere treinen had kunnen gebruiken.

Code: Selecteer alles

<1184>Hengelo*IC*Bad Bentheim(Gr)<1080>
(09.10.2019)Rheine 13:42IC145/H-Hbf 16:04 ICE681


Code: Selecteer alles

<1080>(10.10.2019)Wue-Hbf 17:55 ICE620/F-Hbf 19:29 ICE120*
Emmerich(Gr)<1184>ICE*Arnhem Centraal

Omhoog