Buurtbusvraag

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Buurtbusvraag

Re: Buurtbusvraag

door Aking » za 30 mar 2019, 21:32

huibf schreef:want er zijn wat dingen die de Provincie invoert/oplegt zonder enige gedachten
Nou ja, ze zullen er vast gedachten bij hebben :mrgreen: (A)

Re: Buurtbusvraag

door huibf » za 30 mar 2019, 21:17

Vincent schreef: Er is toch een reden dat de buurtbus werd vervangen voor een reguliere bus.
Er reed een buurtbus op een deel van het traject. De reden dat lijn 21 ging rijden was een eis van de Provincie. Dus dat is geen reden, want er zijn wat dingen die de Provincie invoert/oplegt zonder enige gedachten, achtergronden en onderzoeken.

Re: Buurtbusvraag

door WSM » za 30 mar 2019, 18:41

Als er 8-persoonsbusjes met betaalde chauffeurs moeten gaan rijden op dergelijke lijnen rijdt er dus helemaal geen bus, want te duur. OV is in de eerste plaats een publieke voorziening, niet een sociale werkplaats.

Re: Buurtbusvraag

door Vincent » za 30 mar 2019, 09:50

Yanaike schreef: Maar voor lijn 21 werd ingevoerd reed er op dat traject een buurtbus, dus de situatie daar ligt toch net even wat anders.
Er is toch een reden dat de buurtbus werd vervangen voor een reguliere bus. Natuurlijk kan de vraag van passagiers van tijd tot tijd veranderen, maar dat betekend niet dat vrijwilligers het werk weer moeten overnemen van de betaalde krachten.

Ik gun vrijwilligers best hun paar uurtjes per week rijden, maar het mag niet ten koste gaan van werkgelegenheid. Sterker nog: als je wel met 8 persoonsbusjes gaat rijden, kan je het zelfs onderdeel laten worden van de opleiding tot buschauffeur. Je kan zoveel kanten uit omdat je geen D rijbewijs nodig hebt. Daarmee boor je een nieuwe markt voor chauffeurs aan. En ja, er is een flink tekort aan chauffeurs, maar ook dat is relatief makkelijk op te lossen. :)

Re: Buurtbusvraag

door Yanaike » za 30 mar 2019, 09:02

huibf schreef:
Vincent schreef:
Western Soldier schreef:Het is in elk geval duidelijk dat het hier niet gaat om verdringing van betaald werk. Er is hier namelijk nooit sprake geweest van een grote bus.
Dat is natuurlijk ook wat ik bedoel. Alles valt of staat met hoe de buurtbus is ontstaan: vanuit de behoefte in de samenleving of om goedkoper te gaan rijden? Meestal is het laatste helaas het geval.
Voor lijn 21 van Valkenswaard naar Geldrop is dat laatste ook het geval. Zojuist reed daar de laatste rit. Maandag is het buurtbuslijn 257.
Maar voor lijn 21 werd ingevoerd reed er op dat traject een buurtbus, dus de situatie daar ligt toch net even wat anders.

Re: Buurtbusvraag

door huibf » vr 29 mar 2019, 19:25

Vincent schreef:
Western Soldier schreef:Het is in elk geval duidelijk dat het hier niet gaat om verdringing van betaald werk. Er is hier namelijk nooit sprake geweest van een grote bus.
Dat is natuurlijk ook wat ik bedoel. Alles valt of staat met hoe de buurtbus is ontstaan: vanuit de behoefte in de samenleving of om goedkoper te gaan rijden? Meestal is het laatste helaas het geval.
Voor lijn 21 van Valkenswaard naar Geldrop is dat laatste ook het geval. Zojuist reed daar de laatste rit. Maandag is het buurtbuslijn 257.

Re: Buurtbusvraag

door regenmaker » vr 29 mar 2019, 18:08

In Overijssel is men fan van reguliere lijndiensten vervangen door buurtbussen. :Y Denk aan lijnen 505, 506, 516, 517, 518 en 525.

Re: Buurtbusvraag

door Vincent » vr 29 mar 2019, 16:18

Western Soldier schreef:Het is in elk geval duidelijk dat het hier niet gaat om verdringing van betaald werk. Er is hier namelijk nooit sprake geweest van een grote bus.
Dat is natuurlijk ook wat ik bedoel. Alles valt of staat met hoe de buurtbus is ontstaan: vanuit de behoefte in de samenleving of om goedkoper te gaan rijden? Meestal is het laatste helaas het geval.

Re: Buurtbusvraag

door Western Soldier » vr 29 mar 2019, 15:17

Het is in elk geval duidelijk dat het hier niet gaat om verdringing van betaald werk. Er is hier namelijk nooit sprake geweest van een grote bus. Het gaat inderdaad om af en toe een rit. Tussen Oosterbeek en Wolfheze is het gemiddelde ongeveer 4 of 5, maar dat maakt het al genoeg om ritten te hebben die vol zitten, maar dat is nog te weinig om grote bussen te rijden. Zeker op de hele route, tussen Renkum en Wolfheze ligt het gemiddelde denk ik op 2. Tussen Oosterbeek en Doorwerth op ongeveer 3 en tussen Doorwerth en Renkum minder dan 2.

Re: Buurtbusvraag

door waldo79 » vr 29 mar 2019, 14:55

Kennelijk kan het exploitatief nog steeds niet uit om de hele dag met reguliere bussen te rijden tussen Oosterbeek, Renkum en Wolfheze...dat er op individuele basis bussen uitpuilen zegt niets over de bezettingsgraad gedurende de rest van de dag.

Re: Buurtbusvraag

door Western Soldier » vr 29 mar 2019, 14:48

Toch is het ook zeker niet overal in plaats van een grote bus. In de gemeente Renkum rijdt nu een buurtbus naar Wolfheze vanuit Oosterbeek en Renkum. De buurtbus wordt best veel gebruikt zeker tussen Oosterbeek en Wolfheze, daar komt het zelfs voor dat mensen achterblijven bij de bushalte. Er heeft nooit een grote bus gereden.

Re: Buurtbusvraag

door nvdw » vr 29 mar 2019, 09:13

En er rijdt ook op zondag twee keer per uur een trein...

Re: Buurtbusvraag

door Cas » vr 29 mar 2019, 09:06

Inwoneraantal van de gemeente zegt weinig over de grootte van de plaats. Die fout wordt ook veel gemaakt met andere grote gemeenten zoals Ede, overigens.
Als voorbeeld voor traibergen: de gemeente Westland heeft bijna evenveel inwoners als de gemeente Dordrecht, maar dat zegt niet dat het Westland een stadsdienst met 8 lijnen nodig heeft.

Re: Buurtbusvraag

door Suus » vr 29 mar 2019, 08:44

Maar heeft een oppervlakte twee keer zo groot als Zaanstad (waar 155.000 mensen wonen), dus om nu te zeggen dat het dichtbevolkt is :wink:

Re: Buurtbusvraag

door Wannes » vr 29 mar 2019, 08:03

De gemeente schagen heeft bijna 50 000 (46.326) inwoners.

Re: Buurtbusvraag

door Post » vr 29 mar 2019, 06:55

Over welk Schagen hebben we het dan?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schagen_(plaats)
Want Wikipedia heeft het bij dit Schagen over 19.000.

Re: Buurtbusvraag

door Plutona » vr 29 mar 2019, 01:18

Suus schreef:Ik kan mij voorstellen dat de inzet van vrijwilligers op zaterdag en zondag bij buschauffeurs de nodige onrust veroorzaakt, want zij krijgen voor het werken op deze dagen een toeslag. Het rijden van buurtbussen met vrijwilligers op die dagen begint dan wel heel erg op werkverdringing te lijken.
Dat kan ik mij voorstellen, als je praat over gebieden waar een reguliere busverbinding is op zondag. Als de buurtbus de enige vorm van OV in de buurt is, kan het hooguit nadelig zijn voor taxichauffeurs.
Om een voorbeeld te geven: Ik vind het schandalig dat een toch relatief grote plaats als Schagen (bijna 50.000 inwoners) geen busverbinding op zondag heeft.

Re: Buurtbusvraag

door Vincent » vr 29 mar 2019, 01:12

nvdw schreef: En wat betreft werkverdringing: als die buurtbus niet zou rijden, reed er helemaal niets meer, zo simpel is het.
In alle eerlijkheid kan een buurtbus met vrijwilligers wel degelijk werkverdringing of broodroof zijn. Ik werk als betaalde kracht op een buurtbus en vul gaten in die men niet dicht krijgt met vrijwilligers. Ik weet ook dat de consequentie straks is als er wel voldoende vrijwilligers zijn > ik ben mijn werk kwijt. Het was aanvankelijk ook de bedoeling om dit maar 6 weken te doen, maar inmiddels duurt het 1,5 jaar en is er nog geen uitzicht op wanneer het ophoudt.

Alles valt of staat met hoe de buurtbus is ontstaan of het daadwerkelijk broodroof is overigens.

De buurtbussen waar ik op rijdt rijden op zondag overigens niet - al kan ik mij het goed voorstellen als er besloten wordt om de 522 (Weesp-Vreeland) wel op zondag te laten rijden tussen 12:00 en 17:00 bijvoorbeeld. Denk dat daar best nog wel eens vraag naar kan zijn vanuit Nigtevecht of Vreeland. Zeker als ik zie hoe druk het er op zaterdag kán zijn op sommige ritten.

Re: Buurtbusvraag

door Z2N » do 28 mar 2019, 21:31

Dat is een politieke keuze, niet een arbeidsrechtelijke keuze.

Re: Buurtbusvraag

door nvdw » do 28 mar 2019, 21:01

Er zijn buurtbusverenigingen die al moeite hebben om de doordeweekse diensten dicht te krijgen, laat staan de weekends. Dan is er nog de vraag of je voldoende reizigers trekt om inzet op zondag te rechtvaardigen, of zelfs de zaterdag.

En wat betreft werkverdringing: als die buurtbus niet zou rijden, reed er helemaal niets meer, zo simpel is het.

Re: Buurtbusvraag

door Suus » do 28 mar 2019, 19:52

Ik kan mij voorstellen dat de inzet van vrijwilligers op zaterdag en zondag bij buschauffeurs de nodige onrust veroorzaakt, want zij krijgen voor het werken op deze dagen een toeslag. Het rijden van buurtbussen met vrijwilligers op die dagen begint dan wel heel erg op werkverdringing te lijken.

Re: Buurtbusvraag

door Wubbo » do 28 mar 2019, 19:06

Er zijn zat sectoren waar vrijwilligers op zondag werken. Denk bijvoorbeeld aan kerkgemeenschappen.

Re: Buurtbusvraag

door huibf » do 28 mar 2019, 18:00

Michael schreef:Buurtbussen worden over het algemeen gereden door vrijwillgers en voor zover ik weet mogen vrijwilligers niet op zondag werken dus ga ik er niet vanuit dat er buurtbussen op zondag rijden.
Niet mogen is een groot woord. Het is niet gebruikelijk. Het mag namelijk best.
De vraag is of ze vrijwilligers het willen.

Re: Buurtbusvraag

door regenmaker » do 28 mar 2019, 16:46

Lijn 507 tussen Twello en Voorst reed lange tijd op zondag (tot december 2015). Tegenwoordig rijdt deze op zondag als Kolibrie.

Re: Buurtbusvraag

door Michael » do 28 mar 2019, 14:47

Zo heb ik het altijd begrepen in ieder geval. Wellicht is dat dan alleen bij het OV het geval zoals jij schetst

Omhoog