door DingeZ » za 08 jun 2019, 19:23
Boven de 160km/h heb je in principe cabinesignalering nodig, zoals bijvoorbeeld ERTMS, LZB, TBL2 of TVM, al zijn er wel landen waar 200km/h gereden wordt op alleen baanseinen. Het is wel mogelijk om 200km/h te rijden op 1500V, al gaat dat maar net. Voor boven de 200km/h heb je echt meer nodig. In Italië wordt op een lijn 250km/h gereden met 3kV, maar dat is wel een uitzondering, op de meeste lijnen boven de 200km/h wordt 15kV of 25kV gebruikt. Daarnaast moet bij meer dan 140km/h de bovenleiding een afgespannen draagkabel hebben en boven de 200km/h heb je echt een specifiek HSL-systeem nodig. Overwegen zijn in principe boven de 160km/h (in Nederland 140km/h) niet meer toegestaan (al bestaan ze in Engeland wel). Perrons kunnen in uitzonderingssituaties bij 200km/h nog wel eens voorkomen, maar dan hebben ze wel een duidelijke veilige zone nodig en een waarschuwingssysteem. Natuurlijk moet de baanconstructie ook stevig genoeg zijn om bij hoge snelheden niet te gaan verschuiven. Daarom wordt bij hogesnelheidslijnen vaak een ballastloze constructie gebruikt.
Boven de 160km/h heb je in principe cabinesignalering nodig, zoals bijvoorbeeld ERTMS, LZB, TBL2 of TVM, al zijn er wel landen waar 200km/h gereden wordt op alleen baanseinen. Het is wel mogelijk om 200km/h te rijden op 1500V, al gaat dat maar net. Voor boven de 200km/h heb je echt meer nodig. In Italië wordt op een lijn 250km/h gereden met 3kV, maar dat is wel een uitzondering, op de meeste lijnen boven de 200km/h wordt 15kV of 25kV gebruikt. Daarnaast moet bij meer dan 140km/h de bovenleiding een afgespannen draagkabel hebben en boven de 200km/h heb je echt een specifiek HSL-systeem nodig. Overwegen zijn in principe boven de 160km/h (in Nederland 140km/h) niet meer toegestaan (al bestaan ze in Engeland wel). Perrons kunnen in uitzonderingssituaties bij 200km/h nog wel eens voorkomen, maar dan hebben ze wel een duidelijke veilige zone nodig en een waarschuwingssysteem. Natuurlijk moet de baanconstructie ook stevig genoeg zijn om bij hoge snelheden niet te gaan verschuiven. Daarom wordt bij hogesnelheidslijnen vaak een ballastloze constructie gebruikt.