trein 250 km

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: trein 250 km

Re: trein 250 km

door Z2N » zo 09 jun 2019, 15:05

Ik wil graag ook Amsterdam - Utrecht, en mijn forenzentreintje Leiden - Utrecht nomineren. Een stopmachine inzetten zou een hoop schelen, maar ja, dat kost nou eenmaal geld... (A)

Re: trein 250 km

door Mikos » zo 09 jun 2019, 14:57

De volgende keer dat je er reist, moet je maar eens op de baanligging letten; het schiet werkelijk waar alle kanten op. En dat bij maximaal 140. Er zijn heel erg veel trajecten in Nederland die er heel slecht bij liggen. Gratis achtbaan vooral tussen Utrecht en Den Bosch, met verlenging naar Eindhoven en verder. :X

Re: trein 250 km

door Chrysa » zo 09 jun 2019, 14:53

Hoezo dat dan? Als reiziger merk ik nooit wat vreemds.

Re: trein 250 km

door Mikos » zo 09 jun 2019, 11:28

In principe, ja. Het wordt alleen onderhouden voor 160 kilometer per uur. En om heel eerlijk te zijn, zou ik dat er momenteel niet durven rijden met een trein... :X

Re: trein 250 km

door Willem » zo 09 jun 2019, 09:09

De Hanzelijn is in principe toch al geschikt voor 200 km/h?

Re: trein 250 km

door DingeZ » za 08 jun 2019, 19:23

Boven de 160km/h heb je in principe cabinesignalering nodig, zoals bijvoorbeeld ERTMS, LZB, TBL2 of TVM, al zijn er wel landen waar 200km/h gereden wordt op alleen baanseinen. Het is wel mogelijk om 200km/h te rijden op 1500V, al gaat dat maar net. Voor boven de 200km/h heb je echt meer nodig. In Italië wordt op een lijn 250km/h gereden met 3kV, maar dat is wel een uitzondering, op de meeste lijnen boven de 200km/h wordt 15kV of 25kV gebruikt. Daarnaast moet bij meer dan 140km/h de bovenleiding een afgespannen draagkabel hebben en boven de 200km/h heb je echt een specifiek HSL-systeem nodig. Overwegen zijn in principe boven de 160km/h (in Nederland 140km/h) niet meer toegestaan (al bestaan ze in Engeland wel). Perrons kunnen in uitzonderingssituaties bij 200km/h nog wel eens voorkomen, maar dan hebben ze wel een duidelijke veilige zone nodig en een waarschuwingssysteem. Natuurlijk moet de baanconstructie ook stevig genoeg zijn om bij hoge snelheden niet te gaan verschuiven. Daarom wordt bij hogesnelheidslijnen vaak een ballastloze constructie gebruikt.

Re: trein 250 km

door Roeland » za 08 jun 2019, 14:16

en het is ook makkelijk als er geen perrons van tussenliggende stations aan het baanvak liggen, want qua veiligheid wil je niet met 250 km/uur vlak langs wachtende reizigers razen.

Re: trein 250 km

door AppleMoose » vr 07 jun 2019, 22:12

Daarnaast zijn er ook veiligheidsregels waar je aan moet voldoen. Zo mogen er bijvoorbeeld geen overwegen op het baanvak voorkomen.

Re: trein 250 km

door Väggar » vr 07 jun 2019, 22:09

Dat heeft verschillende factoren:

- Het spoor, als je een bochtige spoorweg hebt of een ondergrond die daar niet voor geschikt is dan kun je er geen 200 rijden.
- Het voltage wat door de bovenleiding gaat, op een normale spoorlijn gaat er in Nederland 1500 volt doorheen tegenover 25.000 volt op de HSL.
- Het vermogen wat een locomotief geeft, een koploper heeft maximaal ongeveer 2000 kW aan vermogen tegen over een 8000 kW van de ICE.
- Daarnaast is gewicht ook handig maar niet per direct van belang.

trein 250 km

door Puree » vr 07 jun 2019, 21:04

ik heb een vraag.

Wat moet er gebeuren om een trein 200 kilometer per uur te laten rijden in plaats van 140, en wat moet er gebeuren om een trein 250 te laten rijden?

Omhoog