Lijnnummers

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Lijnnummers

Re: Lijnnummers

door gkw1969 » do 14 nov 2019, 10:16

reisthijs schreef:Ik ken Amsterdam en Groningen (met enkele lijnen) als voorbeelden maar dan houdt het ook snel op. Dat de lijnen bijna overal kleurloos zijn klopt wel.
Wat dacht je van Almere? Elke M lijn heeft zijn eigen kleur en dat wordt duidelijk op de bestemmingsaanduiding aangegeven.

Ook Arnhem heeft tot de invoering van de LED bestemmingsaanduidingen lijnkleuren gehad voor de trolleylijnen

Re: Lijnnummers

door Vinny » di 29 okt 2019, 22:48

diederickx schreef:Mij viel in dat er sinds kort (augustus) een nieuwe situatie is ontstaan waar bussen "heen" een ander lijnnummer hebben dan "terug", althans op een deel van het traject, namelijk op het Schipholnet. De lijnen 194, 195 en 199 rijden richting Schiphol nominaal tot Knooppunt Noord, maar in de praktijk vanaf dat punt soms/vaak onder nummer 180 of 181 door naar Schiphol Plaza. Van Schiphol af rijden ze het gehele traject onder hun eigen lijnnummer.
Dat is altijd wel een bron van ergenis geweest. De vervoerder wilde altijd de vrijheid houden om na Plaza anders te gaan doorkoppelen, dus soms veranderde dan op P-30 al het nummer, soms op Plaza en soms op Schiphol-Noord.

Re: Lijnnummers

door evos » di 29 okt 2019, 12:41

umbusko schreef:In Praag en Bratislava is het gebruikelijk om de lijnnummers van ritten die van/naar de/het depot/remise/garage gaan apart aan te geven.
In Gotha (Thüringen, D) wordt lijnnummer 3 uitsluitend gebruikt voor de (blijkbaar publiek toegankelijke) remiseritten van lijn 2 aan begin en einde dienst. Lijn 2 is de enige stadslijn die niet langs de 'Wagenhalle' komt; deze lijn rijdt alleen overdag.

Re: Lijnnummers

door n-evo » di 29 okt 2019, 10:55

umbusko schreef:Ook de stadsbussen van Maastricht en Venlo voeren lijnkleuren, net als de Belgische bussen van De Lijn die tot in Nederland komen.
Kijk eens aan.

Re: Lijnnummers

door diederickx » di 29 okt 2019, 10:17

Mij viel in dat er sinds kort (augustus) een nieuwe situatie is ontstaan waar bussen "heen" een ander lijnnummer hebben dan "terug", althans op een deel van het traject, namelijk op het Schipholnet. De lijnen 194, 195 en 199 rijden richting Schiphol nominaal tot Knooppunt Noord, maar in de praktijk vanaf dat punt soms/vaak onder nummer 180 of 181 door naar Schiphol Plaza. Van Schiphol af rijden ze het gehele traject onder hun eigen lijnnummer.

Re: Lijnnummers

door umbusko » di 29 okt 2019, 10:13

Ook de stadsbussen van Maastricht en Venlo voeren lijnkleuren, net als de Belgische bussen van De Lijn die tot in Nederland komen.

Re: Lijnnummers

door n-evo » di 29 okt 2019, 09:01

Het is lastig dat kleursystemen sterk van elkaar kunnen verschillen ondanks dat ze op dezelfde plek achter het lijnnummer worden getoond. Op vrijwel alle kaarten komen kleuren terug (zelfs in Amsterdam tegenwoordig), het wordt helaas alleen niet altijd netjes consistent doorgevoerd op de voertuigen. Zie bijvoorbeeld de Rotterdamse metro waar gewoon herkenbare kleuren worden gebruikt, ze zijn alleen niet zichtbaar op de metro's zelf.

De stadsbus van Almere kent ook kleuren trouwens inclusief op de bussen zelf.

Re: Lijnnummers

door reisthijs » di 29 okt 2019, 08:51

Ik ken Amsterdam en Groningen (met enkele lijnen) als voorbeelden maar dan houdt het ook snel op. Dat de lijnen bijna overal kleurloos zijn klopt wel.

In Utrecht hebben we (nog) geen lijnkleuren. Ja, er staat een kleurtje voor op de bussen maar dat is afhankelijk van de bestemming, niet van de lijn.
Dat past wel weer bij dit topic: je kan dezelfde lijn met 2 of 3 verschillende kleuren tegenkomen waaraan je zou moeten kunnen zien in welke richting de bus rijdt.

Re: Lijnnummers

door n-evo » di 29 okt 2019, 08:17

mailt Manon Huisman, woordvoerder van het GVB, dat het openbaar vervoer verzorgt in de gemeenten Amsterdam, Diemen, Weesp en Duivendrecht.
GVB rijdt ook in Amstelveen. Beetje het nadeel van iedere gemeente individueel benoemen, dan moet je ook alles erin zetten. Makkelijker was geweest "in Amsterdam en omgeving".
Lijnkleuren zijn nu bijna overal afgeschaft.
Neem eens een kijkje binnen de Amsterdamse metro, bussen van Connexxion in regio Amsterdam, stadsbussen in Utrecht, etc. en zo zijn er nog vele andere voorbeelden in Nederland. Die voeren allemaal lijnkleuren.

Re: Lijnnummers

door AMG » ma 28 okt 2019, 22:09

Begin deze eeuw had je in Leeuwarden lijn 4 en 6 die in tegengestelde richting reden. Lijn 4 van Nijlân naar Bilgaard en lijn 6 de andere kant op.

Re: Lijnnummers

door umbusko » ma 28 okt 2019, 11:02

In Praag en Bratislava is het gebruikelijk om de lijnnummers van ritten die van/naar de/het depot/remise/garage gaan apart aan te geven. Op de LED-schermen op de voertuigen staat normaal het lijnnummer aangegeven met lampjes, maar bij zo'n "vreemde" rit branden juist alle lampjes van het scherm, behalve die lampjes die het lijnnummer aangeven.

In Bratislava worden bij de bestemming (voorop op dat LED-scherm) bovendien pictogrammen gebruikt: voor een treinstation een stoomlocomotief, voor het busstation een bus en voor het instituut voor hartziekten twee hartjes.

Re: Lijnnummers

door Pim-AllianceB95 » ma 28 okt 2019, 07:04

In Groningen hebben we ook een lijn 16 gehad die maar in één richting reed. Tussen Beijum en het Martini Ziekenhuis reden lijn 6 en 16 samen elke tien minuten, lijn 6 reed 3x/uur nog door naar Hoornsemeer. Terug richting Beijum reed alles als lijn 6.

Overigens kun je korttrajectritten ook nog aangeven door een streep door het lijnnummer te trekken, zie bijvoorbeeld Brussel.

Re: Lijnnummers

door ZO6176 » za 26 okt 2019, 11:34

Ze hadden beter in het artikel kunnen verwijzen naar dit forum. Dat is inmiddels een stuk uitgebreider. Het artikel zelf vond ik zwak.

Re: Lijnnummers

door Meltrain » za 26 okt 2019, 10:57

Leuk artikel, maar wel jammer dat Daniels voorbeeld over lijn 11 en 12 in Zwijndrecht en mijn voorbeeld over lijn 211 en 212 in Utrecht niet nog even benoemd zijn. Dat waren immers echte voorbeelden van lijnen die in beide richtingen een ander lijnnummer hadden.

Re: Lijnnummers

door trolly » za 26 okt 2019, 00:38

Dat laatste uiteraard. Plus dat ik nog een lang verhaal heb over Italiaanse buslijnnummersystemen, waarbij de lijn heen en weer weliswaar eenzelfde nummer heeft, maar de bussen naast dat nummer ook voorzien zijn van een suffix, dat verschilt per richting en correspondeert met de eindhalte van een deeltraject — als u begrijpt wat ik bedoel. Het rare is dat als je eenmaal snapt hoe het werkt het zowaar ook nog heel handig is.

Re: Lijnnummers

door JordiBrabant » vr 25 okt 2019, 22:49

Dorine schreef:Bedankt allen!
Heb hierover inmiddels een stukje geschreven dat waarschijnlijk zaterdag in NRC te lezen is. Zal tzt een linkje posten.
PS: De vraag stelde ik via een vriendin die op dat moment wel achter een computer zat, vandaar dat bij de vraag de naam Jeaniqu stond :oops:
<s>Potverdriedubbeltjes, hebben we zomaar ongevraagd onze bijdrage aan een typisch stuk zaterdagkrantjournalistiek geleverd.
Als we niet meer veilig zijn voor het NRC, hoeveel vragen moeten dan niet al door de AIVD gevraagd zijn? <\s>
@Dorine: Alles hebben we natuurlijk graag gedaan.
Aangezien de vraag nu beantwoord is, met de belangrijkste conclusie dat eigenlijk alleen bij ringlijnen beide kanten op andere nummers hebben; Slotje? Of willen mensen hier tot in den treure elkaar overbieden met ringlijntjes uit een al dan niet grijs verleden?

Re: Lijnnummers

door ArrivaBas » vr 25 okt 2019, 21:32

Rob van Hulst schreef:Ik weet alleen dat er in Dordrecht een ringlijn was die 3A en 3B heette, en die reden dus precies dezelfde route in tegengestelde richting. Ik begrijp wel wat je bedoeld. Vooral in metrostations, zowel in Nederland als in het buitenland, staan op de richtingaanwijzers in de stations meestal de eindpunten van de metrolijnen, bijv. In Rotterdam staat er op station Beurs Lijn E Richting Den Haag en Lijn E richting Slinge. Je moet dus wel eerst even kijken welke kant je op moet om bij het goede perron te komen. Hier zou dus Lijn E1 en lijn E2 duidelijker zijn.
De servicebussen van het driebussensysteem waren meestal ook tegengestelde A/B-lijnen.

Re: Lijnnummers

door Suus » vr 25 okt 2019, 19:26

De combinatie van lijnnummer/lijnletter is bij metro's internationaal toch wel zeer gebruikelijk. Volgens mij is zo'n beetje het meest voorkomende item op een metrostation in Rotterdam een volledige kaart van het metronet, zodat je altijd snel je metrostation kan zoeken en met behulp van de statische en dynamische informatie kan bepalen op welk perron je moet staan en in welke lijn(en) je kan instappen.

Al raak zelfs ik wel eens in de war hoor, als je plotseling metro's naar Graskruid laat rijden :')

Re: Lijnnummers

door trolly » vr 25 okt 2019, 18:11

Voor een ter plaatse niet bekende reiziger maak het weinig uit of hij lijnnummer+bestemming of lijnnummer+suffix moet onthouden. Voor wie wel bekend is met de situatie lijkt me de eerste optie eenvoudiger, omdat er geen extra informatie aangeleerd hoeft te worden. Lijnnummerparen voor een enkele lijn zijn vooral verwarrend, hoewel dat mogelijk een kwestie van gewenning is. Conclusie: fapper-en/of-first-world-probleem, elke oplossing is erger danwel vergissingsgevoeliger dan de status quo, if it ain't broke, don't fix it.

Re: Lijnnummers

door Rob van Hulst » vr 25 okt 2019, 17:58

Ik weet alleen dat er in Dordrecht een ringlijn was die 3A en 3B heette, en die reden dus precies dezelfde route in tegengestelde richting. Ik begrijp wel wat je bedoeld. Vooral in metrostations, zowel in Nederland als in het buitenland, staan op de richtingaanwijzers in de stations meestal de eindpunten van de metrolijnen, bijv. In Rotterdam staat er op station Beurs Lijn E Richting Den Haag en Lijn E richting Slinge. Je moet dus wel eerst even kijken welke kant je op moet om bij het goede perron te komen. Hier zou dus Lijn E1 en lijn E2 duidelijker zijn.

Re: Lijnnummers

door regenmaker » vr 25 okt 2019, 16:40

De E (Einsatzwagen) in Duitsland wordt eigenlijk gebruikt voor scholierenvervoer, niet als een lijn maar een gedeelte van de route rijdt. Het klopt dat de Einsatzwagen soms maar een gedeelte van de route rijdt omdat het eindpunt bij een school ligt of later op de rit pas opstart als versterking. Maar soms wordt ook een compleet ander lijnnummer en/of route gebruikt, zoals in Essen (bron).

Re: Lijnnummers

door dorine » vr 25 okt 2019, 14:06

Dorine schreef:Bedankt allen!
Heb hierover inmiddels een stukje geschreven dat waarschijnlijk zaterdag in NRC te lezen is. Zal tzt een linkje posten.

Hierbij: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/25/wa ... e-a3978033

Re: Lijnnummers

door Vinny » do 24 okt 2019, 19:34

Re: Lijnnummers

door Dorine » wo 23 okt 2019, 20:42

Bedankt allen!
Heb hierover inmiddels een stukje geschreven dat waarschijnlijk zaterdag in NRC te lezen is. Zal tzt een linkje posten.



PS: De vraag stelde ik via een vriendin die op dat moment wel achter een computer zat, vandaar dat bij de vraag de naam Jeaniqu stond :oops:

Re: Lijnnummers

door ZO6176 » wo 23 okt 2019, 18:42

De s-baan in Wenen heeft toch steeds hetzelfde lijnnummer naar het eindpunt maar s1 kan verschillende beginstations hebben. Dat was in ieder geval in 1995 zo.

Omhoog