Haltenamen

Plaats een reactie

Mouse-overs treinseries, -nummers en materieel:
Plaats een s voor een treinserie, een t voor een treinnummer of een m voor een materieelnummer om het van een verklarende mouse-over te voorzien.

Deze vraag is er om automatische registraties door spambots te voorkomen.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :| :mrgreen: :neg: :pos: :N :Y *O* -o- *bus* *trein* :@ (A) :6 :X :') _O- _O_
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Haltenamen

Re: Haltenamen

Bericht door Ardan » za 01 aug 2020, 14:13

Heuw? :D Platvoet ligt links van de spoorlijn, Borgele rechts. Vroeger buurtschappen, nu wijken. De oorspronkelijke bebouwing staat er nog :Y

Re: Haltenamen

Bericht door gkw1969 » za 01 aug 2020, 12:02

Ardan schreef:Eenzelfde situatie gebeurt nu in Deventer: bij de tegenwoordige rotonde van de Zwolseweg en de Overstichtlaan lag daar 'Rustoord Het Platvoet', sowieso in 1860. Later De Platvoet. Begin 20e eeuw kwamen er wat huizen omheen en werd het een buurtschap, dat ook Platvoet ging heten, met een 'uitspanning' erbij (zo werden landelijk gelegen horecazaken toen nog genoemd). In de jaren 1970 kwam er een stadsuitbreiding van Deventer te liggen, de hier gebouwde wijk werd vernoemd naar de buurtschap Platvoet en ging over van de gemeente Diepenveen naar de gemeente Deventer. Diepenveen is in 1999 op zijn beurt in zijn geheel bij Deventer gevoegd.
Op verschillende plekken lees ik dat het treinstation, dat men zou willen bouwen in deze buurt, 'Deventer Platvoet' zal gaan heten. Ik zou Platvoet een vreselijke keuze vinden, dat we allemaal dan te danken hebben aan iemand die in 18-zoveel een rustoord ging bouwen met die naam. Noem het alsjeblieft Noord of Borgele.

Sorry plaatsgenoot, maar dit vind ik nou je reinste onzin. De wijk Platvoet is weliswaar vernoemd naar de vroegere buurtschap, maar is een officiële wijk. Ik vind Noord te simpel en Borgele ligt er te ver vanaf. Sterker nog: de wijk Platvoet ligt tussen de spoorlijn en Borgele in :P.
Dan moet je hem Zandweerd gaan noemen.
Maar ik ben geen voorstander van een station op die plek omdat een domme vervoerder dan denkt dat lijn 2 en 3 opgeheven kunnen worden, met alle gevolgen voor de omliggende wijken.

Re: Haltenamen

Bericht door gkw1969 » za 01 aug 2020, 11:56

dennistd schreef:Zo is er op lijn 66 in Almelo ook een halte 'Viaduct', genoemd naar het viaduct waarmee de A35 de Pastoor Ossestraat kruist. Het is op lijn 66 trouwens wel heel erg met oude haltenamen:
- 't Schaafje (restaurant dat al voor 2010 ophield te bestaan)
- Camping Westerholt (vorig jaar ontruimd)
- Politiebureau (die is al heel lang weg uit Delden lijkt me)
- De Rustende Jager (zit al vijf jaar een wok in en daarvoor nog een ander restaurant)
- Smeenk + Rupert + Groothuis + Nijhuis + Scholten + Ten Dam (die zullen vast ooit bij deze haltes gewoond hebben...)


Met name in Twente en de Achterhoek was het gebruikelijk de halte te vernoemen naar een cafe of boerderij. Dat stamt uit de tijd dat er nog geen bushaltes gebruikt werden. De busondernemer bepaalde destijds zelf de route en die voerde langs grotere kruispunten en pleisterplaatsen, dat was in de tijd van de diligence al zo in de 18e en 19e eeuw. De pleisterplaats, vaak een cafe of herberg, kreeg dan een vlag van de vervoerder, passagiers melden zich bij de waard en die hing de vlag uit (hier komt ook de uitdrukking vandaan dat als iemand weg gaat, de vlag uit gaat). De koetsier, en later de chauffeur, kon dan zien dat er bij die herberg passagiers waren die mee wilden. Later kwamen hier ook grotere boerenhoven bij omdat er steeds meer mensen gingen reizen en niet zo ver wilden lopen naar de dichtstbijzijnde herberg. En de boeren maakten daar gretig gebruik van door een ruimte op de boerderij beschikbaar te stellen, met een borreltje er bij (uiteraard tegen betaling, voor de chauffeur was deze dan vaak weer gratis(toen kon het nog)).
Toen in de jaren 30 van de vorige eeuw het vervoer meer gereguleerd werd kwam ook de roep om meer duidelijkheid te scheppen waar mensen konden wachten en deed de haltepaal haar intrede. Voor de duidelijkheid werden vaak huizen of bekende gebouwen in de omgeving gebruikt. In Twente en de Achterhoek was het dan vaak de naam van het boerenhof of herberg waar eerder de passagiers al konden wachten. Zodoende hebben daar veel haltes nog steeds de naam van een boerderij, cafe of bedrijf. Gewoon omdat het voor de lokale bevolking duidelijk is waar ze moeten zijn. Dat het inmiddels achterhaald is doet verder niet ter zake.

In Groningen en Drenthe werd vaak volledige adressen gebruikt om aan te geven waar de halte staat.

Maar tegenwoordig is het gebruikelijk om de straatnaam te gebruiken voor een bushalte, behalve.... in de Hengelose wijk Hasseler Es:
Bij de aanleg van de wijk en de bushaltes waren er 6 bushaltes op de Noordelijke Esweg en waren allemaal vernoemd naar de zijstraten. Tot er wethouder kwam die vond dat er te veel bushaltes waren op zo'n korte afstand, hij heeft 3 haltes geschrapt en alle andere haltes in de hele wijk (m.u.v. winkelcentrum Hasselo en Robert Stolzstraat) een andere naam gegeven. Niet naar de straatnaam waar de mensen wonen, maar naar de namen van de "erven" die er vroeger lagen, zoals Bruninkshoek, Tijertshoek etc. Onder het mom van: de mensen weten toch wel in welk deel van de wijk ze wonen.
Een actie die geen enkele inwoner van Hengelo ooit heeft begrepen en het is nog steeds niet uit te leggen aan een bezoeker.

Re: Haltenamen

Bericht door ArrivaBas » za 01 aug 2020, 11:09

Als ik zelf haltenamen wijzig bij het maken van een dienstregeling kijk ik vooral naar herkenningspunten in de omgeving. Soms liggen de zijstraten waar haltes naar vernoemd worden ruim 50 meter verder.

Re: Haltenamen

Bericht door ZO6176 » za 01 aug 2020, 08:52

huibf schreef:Min of meer is de afspraak dat de de zijweg aan de halte de haltenaam wordt. Verder moeten zoveel mogelijk commerciële namen worden vermeden, zoals Rabobank, Cafe X. Namen van Scholen, Ziekenhuizen en Winkelcentra zijn wel prima.

Dat geldt dan niet voor de Eindhovense lijn 3. Koning arthurlaan, lohengrinlaan, elckerlyclaan, noordzeelaan en grebbeberglaan zijn gewoon vernoemd naar de straten waar deze lijn door heen rijdt.
Paasberglaan is dan wel vernoemd naar een zijstraat. Holterberglaan was (denk ik) duidelijker geweest.

Re: Haltenamen

Bericht door waldo79 » za 01 aug 2020, 08:51

En in het grijze verleden veranderde een bank niet zo gauw van locatie (A)

Re: Haltenamen

Bericht door nvdw » za 01 aug 2020, 08:46

In de tijd voor de smartphone, Google Maps en 9292.nl was het natuurlijk wel praktisch om een halte Rabobank te noemen; makkelijker te vinden in het straatbeeld dan zo’n generieke haltepaal.

Tegenwoordig is het vinden van een halte een stuk makkelijker, dus gaat het er vooral om dat de haltenaam op het bord correspondeert met die in de reisinfo, ook al is die nog vernoemd naar een oud wachtlokaal van de GDS of zoiets ;)

Re: Haltenamen

Bericht door dennistd » za 01 aug 2020, 02:03

Zo is er op lijn 66 in Almelo ook een halte 'Viaduct', genoemd naar het viaduct waarmee de A35 de Pastoor Ossestraat kruist. Het is op lijn 66 trouwens wel heel erg met oude haltenamen:
- 't Schaafje (restaurant dat al voor 2010 ophield te bestaan)
- Camping Westerholt (vorig jaar ontruimd)
- Politiebureau (die is al heel lang weg uit Delden lijkt me)
- De Rustende Jager (zit al vijf jaar een wok in en daarvoor nog een ander restaurant)
- Smeenk + Rupert + Groothuis + Nijhuis + Scholten + Ten Dam (die zullen vast ooit bij deze haltes gewoond hebben...)

Re: Haltenamen

Bericht door Daniel » za 01 aug 2020, 00:27

Kan heel goed een lokale afspraak zijn in de omgeving Eindhoven waar huibf het over heeft.

Zijstraten zijn wel het meest gebruikt als haltenaam, maar lang niet overal consequent: neem Woudenberg Europaweg die direct naast een zijstraat ligt maar vernoemd is naar de straat waarin de halte ligt. Sowieso komen er nog genoeg commerciële namen voor hier in de provincie (lijn X80 heeft er met Schalm/De Hof, De Dennen, De Boom en Leusbroekerweg/De Mof al vier).
Briljantste vernoeming naar een zijstraat die ik ken is er eentje uit Dordrecht in het verleden: in de Transvaalstraat lag een halte naast een voetgangerstunnel onder het spoor door en die was keurig naar die "zijstraat" vernoemd en heette zodoende "Tunneltje" :mrgreen:

En dan heb je uiteraard ook nog de onhandige gevallen. Zo bestaat er in Rivierenland ergens een lijn met iets van vijf haltes Rabobank (welke weet ik zo even niet te herinneren) en heeft lijn 388 in DMG maarliefst drie haltes Provincialeweg direct achter elkaar.

Re: Haltenamen

Bericht door Suus » vr 31 jul 2020, 23:54

huibf schreef:Min of meer is de afspraak dat de de zijweg aan de halte de haltenaam wordt.

Ja, daar is Rotterdam dus alweer de uitzondering op :lol: In Rotterdam wordt alleen een zijstraat als haltenaam gebruikt als er geen plein voorhanden is en de straat waar de lijn doorheen rijdt zo lang is dat er meerdere haltes aan komen te liggen die niet naar een plein vernoemd kunnen worden.

Serieus, Rotterdam heeft echt een obsessie met haltes naar pleinen vernoemen. Ik kan er zonder inspanning al minstens twintig bedenken :')

Re: Haltenamen

Bericht door huibf » vr 31 jul 2020, 16:35

Min of meer is de afspraak dat de de zijweg aan de halte de haltenaam wordt. Verder moeten zoveel mogelijk commerciële namen worden vermeden, zoals Rabobank, Cafe X. Namen van Scholen, Ziekenhuizen en Winkelcentra zijn wel prima.

Mocht je niet tevreden zijn meldt het gewoon bij de vervoerder of het reizigersplatform aldaar.
In Limburg zijn met de concessieovergang veel namen gewijzijgd. Haltename met Cafe X, Huis X of een of ander vergane restaurant zal je niet vaak meer treffen.

Re: Haltenamen

Bericht door ZO6176 » vr 31 jul 2020, 16:23

Het is in ieder geval gemakkelijk te onthouden

Re: Haltenamen

Bericht door Ardan » vr 31 jul 2020, 00:43

Eenzelfde situatie gebeurt nu in Deventer: bij de tegenwoordige rotonde van de Zwolseweg en de Overstichtlaan lag daar 'Rustoord Het Platvoet', sowieso in 1860. Later De Platvoet. Begin 20e eeuw kwamen er wat huizen omheen en werd het een buurtschap, dat ook Platvoet ging heten, met een 'uitspanning' erbij (zo werden landelijk gelegen horecazaken toen nog genoemd). In de jaren 1970 kwam er een stadsuitbreiding van Deventer te liggen, de hier gebouwde wijk werd vernoemd naar de buurtschap Platvoet en ging over van de gemeente Diepenveen naar de gemeente Deventer. Diepenveen is in 1999 op zijn beurt in zijn geheel bij Deventer gevoegd.
Op verschillende plekken lees ik dat het treinstation, dat men zou willen bouwen in deze buurt, 'Deventer Platvoet' zal gaan heten. Ik zou Platvoet een vreselijke keuze vinden, dat we allemaal dan te danken hebben aan iemand die in 18-zoveel een rustoord ging bouwen met die naam. Noem het alsjeblieft Noord of Borgele.

Re: Haltenamen

Bericht door Vinny » do 30 jul 2020, 23:59

Je kunt gewoon beter geen haltes of stations noemen naar veranderlijke dingen, zoals merken (bedrijven) of horeca-faciliteiten.

Re: Haltenamen

Bericht door Anne » do 30 jul 2020, 23:10

De naam Laan van Nieuw-Oost Indië veel ouder dan wijk Bezuidenhout.
Volgens diverse bronnen (o.a het boekje Haagsche Straatnamen uit 1935 dat ik heb) is de weg vernoemd naar herberg en uitspanning Nieuw Oostinje bij de Bezuidenhoutseweg. Dit al in de 17e eeuw.
Op een kaart uit 1825 is er nog geen wijk Bezuidenhout maar wel de straatnaam Laan van Nieuw Oost-Indiën.

De tramhalte Oostinje is vernoemd naar de vroegere aanduiding.
Info/leesvoer

Re: Haltenamen

Bericht door TLP » do 30 jul 2020, 17:23

Bart schreef:In dezelfde categorie bestaat herberg De Vink ook al een tijdje niet meer. Herberg Nieuw Oost Indië ook niet trouwens. Maar beide hebben nog een station dat ernaar vernoemd is.

Wat betreft de Laan van Nieuw Oost Indië zijn er in de Haagse Hout, welke wijk aan deze straat grenst, diverse straten vernoemd naar personen die verband houden met de VOC of Nieuw Oost-Indië zelf. Dat de straat dus nog zo heet lijkt me niet meer dan logisch en het lijkt me dat de herberg destijds eerder vernoemd is naar de straat dan andersom.

Re: Haltenamen

Bericht door Bart » do 30 jul 2020, 17:03

Dat is waar, bij gebouw -> straat -> halte is het logischer dat je de haltenaam houdt als het gebouw weg is, dan bij gebouw -> halte. Maar wat ik bedoelde is bij dat voorbeeld van het restaurant in Vorden, dat niet altijd duidelijk is wat precies waarnaar is vernoemd. Er ligt daar dus een ex-restaurant, een ex-kegelclub, een halte en een stukje verderop een straat die hetzelfde heten/heetten.

Re: Haltenamen

Bericht door Daniel » do 30 jul 2020, 16:43

Nouja, Nieuw Oost Indië is eerder vernoemd naar de laan die er onderdoor loopt. Waarbij die dan wellicht vernoemd kan zijn naar die herberg, maar da's voor de naam van het station niet zo relevant.

Re: Haltenamen

Bericht door Bart » do 30 jul 2020, 16:40

Dat kan ook gewoon de naam van het buurtschap zijn. Halte 'Wok Maxis' zou ook niet zo geschikt zijn.

In dezelfde categorie bestaat herberg De Vink ook al een tijdje niet meer. Herberg Nieuw Oost Indië ook niet trouwens. Maar beide hebben nog een station dat ernaar vernoemd is.

Re: Haltenamen

Bericht door Rikkel » do 30 jul 2020, 11:01

In Vorden/Warnsveld aan lijn 80 is de halte de Boggelaar, eerder zat daar restaurant de Boggelaar maar die is al bijna 15 jaar failliet en zit sinds dien wok Maxis. De straat de Boggelaar ligt daar wel ergens in de binnenlanden, maar niet bij de bushalte.

Re: Haltenamen

Bericht door VIRM » zo 27 okt 2019, 17:52

Suus schreef:Er is geen vast beleid, maar een grote aanpassing van de dienstregeling of het ingaan van een nieuwe concessie is de meest logische aanleiding ook eens met een kam door de haltenamen te gaan.


Goed voorbeeld is de opening van de Noord/Zuidlijn, toen tramhaltes Spui en Weteringcircuit werden veranderd naar respectievelijk Rokin en Vijzelgracht.

Re: Haltenamen

Bericht door Frank93 » za 26 okt 2019, 12:30

Haltes zoals Stadskantoor en Ziekenhuis zijn wel zo belangrijk dat het handig is om die te veranderen lijkt me, dus dat is dan ook wel logisch. We hebben hier op de route van lijn 129 (Alkmaar - Purmerend) een aantal haltes die volgens mij vernoemd zijn naar de boerenbedrijven die er zitten of heel vroeger gezeten hebben. Enkele voorbeelden zijn Kruis, Velzeboer en Jansen. Net zoals De Schuur die hier genoemd wordt lijkt het me niet echt nodig om dat soort haltes een andere naam te geven.

Re: Haltenamen

Bericht door traibergen » za 26 okt 2019, 12:21

Rob van Hulst schreef:Toevallig las ik net dat het Stadskantoor in Dordrecht ook gaat verdwijnen, en daar is ook een bushalte die zo heet. Over een paar jaar hebben we er dus nog een halte bij waarvan de naam de lading niet meer dekt.


Het stadskantoor in Dordrecht gaat inderdaad verhuizen, maar ik ga er vanuit dat de bushalte Stadskantoor dan wel vernoemd zal worden. Ik neem aan dat het aantal reizigers dat naar het stadskantoor wil dusdanig is dat het wel handig is om die halte dan te hernoemen om bij de verkeerde halte uitstappen te voorkomen. Overigens komt het nieuwe Stadskantoor zo ongeveer naast de bushalte Centrum te staan. Bij de Schuur maakt het niet uit, aangezien er niemand is die naar de Schuur wil gezien die toko al jaren dicht is.

Re: Haltenamen

Bericht door dennistd » vr 25 okt 2019, 23:20

Tom98 schreef:Ik weet wel dat in Enschede ooit een halte was ''TC Tubantia'', vlak naast het gebouw van die krant. Jaren later kwam de Rabobank in dat gebouw en werd de halte hernoemd naar "Rabobank".

Niet helemaal: het gebouw van de krant staat aan de overkant van de weg, maar de krant is daar al een jaar of vijf weg. De Rabobank zit al een jaar of tien op de huidige plaats. De halte is hernoemd nadat Tubantia weg was. Maar gelijk met het hernoemen naar Rabobank verscheen op veel halteborden in Emschede en Haaksbergen reclame van de Rabobank. De naamswijziging is dus ongetwijfeld onderdeel geweest van een reclamedeal.

Er zijn in Twente ook nog wel voorbeelden van oude namen trouwens: de Sint Martinusschool in Losser is al wel 20 jaar weg bij de halte van lijn 61.

Re: Haltenamen

Bericht door Tochjo » vr 25 okt 2019, 19:50

In het vervoerplan 2020 van U-OV (Utrecht) staat dat er in de nieuwe dienstregeling 23 haltes hernoemd worden en ik herinner me ook van vorig jaar een hele lijst. Qbuzz is dus in het algemeen niet te beroerd wat wijzigingen in haltenamen door te voeren.

Omhoog