Korte vragen

Plaats een reactie

Mouse-overs treinseries, -nummers en materieel:
Plaats een s voor een treinserie, een t voor een treinnummer of een m voor een materieelnummer om het van een verklarende mouse-over te voorzien.

Deze vraag is er om automatische registraties door spambots te voorkomen.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :| :mrgreen: :neg: :pos: :N :Y *O* -o- *bus* *trein* :@ (A) :6 :X :') _O- _O_
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » do 13 aug 2020, 12:13

Er worden volgens een artikel wat ik vond 14 wissels vervangen, aan de oostkant van het station gezien ook de MerwedeLingeLijn gestremd is.
Even wissels tellen op sporenplan.nl leert dan dat je dan inderdaad alleen spoor 6 over houdt waarover een trein doorgaand door Dordrecht kan rijden.

Aannemelijk wordt die corridor open gehouden om niet ook een week lang al het goederenvervoer van Kijfhoek naar de Brabantroute te stremmen en kan de 2200 daar dus ook mooi gebruik van maken.

Re: Korte vragen

Bericht door Thom69 » do 13 aug 2020, 08:25

Ik meen te hebben gelezen op Somda dat de 2200 alleen door Dordrecht kan via een niet-perronspoor. Hij stopt op Zwijndrecht, zodat reizigers daar over kunnen stappen op de sprinter naar Dordrecht (die er wel kan stoppen).

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » do 13 aug 2020, 08:13

Ik lees net dat er van 17 t/m 23 augustus geen Sprinters tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe rijden. De 2200 rijdt wel, maar stopt in Zwijndrecht in plaats van Dordrecht.
Ik snap echter niet wat daar het nut van is: de bussen rijden pas vanaf Dordrecht, dus de stop in Zwijndrecht zorgt niet voor een makkelijkere overstap ofzo. :?

Re: Korte vragen

Bericht door Anne » di 11 aug 2020, 23:03

Bedankt voor de link naar de video. Bij 2:10 is te zien dat het transport vanaf de A2 de A9 op gaat.

En gezien de omvang van het transport (paar trailers) wel logisch dat het per lijndienst gaat en niet per gecharterd schip.

Talbot in Aachen was wat eenvoudiger (om maar niet te spreken van de Nederlandse fabrieken) :X

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » ma 10 aug 2020, 23:36

Zeg nooit boot als het over zeescheepvaart gaat. Het juiste woord is schip :wink:

Maar duidelijk, dan is er nog steeds geen lijndienst naar Amsterdam.

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » ma 10 aug 2020, 23:12

Ze staan op een trailer op de boot:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » ma 10 aug 2020, 22:46

Een vrachtwagen met een trein op de oplegger zal de gebruikelijke maximale hoogte van 4 meter wel overschrijden. Normaal is de doorrijhoogte op Nederlandse snelwegen rond de 5,5 meter, maar op de A16 is het spoorviaduct bij knooppunt Terbregge maar net iets hoger dan 4,2 meter. Ook het oude deel van de A20 in Rotterdam heeft viaducten die maar net rond de 4,2 meter zitten, op het Kleinpolderplein is dan ook de nodige aanrijdschade zitbaar bij de viaducten. Gevolg, vanuit de haven van Rotterdam is de A15 eigenlijk de enige route om met hoog transport uit de Botlek weg te rijden.

Anne schreef:Kan die boot dan niet beter naar A-dam varen.

Ik weet niet wat voor soort transport wordt gebruikt, short-sea container of ro-ro op een trailer lijken mij de meest logische opties. Rotterdam is in beide gevallen dan veel beter aangesloten in het bestaande netwerk van lijndiensten. De haven van Bilbao heeft geen eens lijndiensten met Amsterdam: https://www.uniportbilbao.es/es/puerto- ... -regulares

Re: Korte vragen

Bericht door Anne » ma 10 aug 2020, 21:53

marvinkok schreef:SNG gaat vanaf Rotterdam naar de Zaanstraat bij Amsterdam..

Kan die boot dan niet beter naar A-dam varen.

Is via de snelweg wel een omrij route. Ik kwam bij Deil vanaf de A2-Zuid en reed naar A15-west en reed nog op de parallelbaan. Kon niet zo snel zien of de treindelen op de hoofdrijbaan richting Nijmegen reden of afsloegen naar de A2-noord.

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 » ma 10 aug 2020, 15:16

Vraag ik mezelf nu ook vaak af want er staat eigenlijk nooit iemand meer. In de vorige concessie was het een handig overstappunt tussen de 151 en 152 maar die eerstgenoemde komt daar niet meer.

Re: Korte vragen

Bericht door Marc » ma 10 aug 2020, 15:08

Waar dient die halte De Stolpen van lijn 152 eigenlijk voor? Je draait daar een rondje tussen de velden ( of toch voor klandizie voor het Chinees restaurant :mrgreen:).

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 09 aug 2020, 19:44

Ik kan ondertussen bevestigen dat het net de [materieel=ICE-3M:ICE_International#Materieel]4651[/materieel] was (mocht iemand daar nog aan twijfelen) want die staat nu op Frankfurt Flughafen als 120 naar Düsseldorf die maar tot Messe/Deutz rijdt... :')

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 09 aug 2020, 19:38

Tja, dan staat er op Schiphol geen "Amsterdam Centraal" op de trein. Niet dat iemand daar naar de koersdisplays kijkt, zelfs na de splitsing nog toeristen op Duivendrecht zien belanden. En die hadden in dat geval zowel het verkeerde perron als de verkeerde trein te pakken.

Maar andersom staat er nu op Amsterdam Centraal ook geen Schiphol op de trein en die weten de toeristen ook gewoon te vinden.

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » zo 09 aug 2020, 19:31

Volgens mij was het probleem niet dat de borden geen afwijkende bestemming konden tonen, maar juist dat de treinen het niet konden.
Maar ik vraag me nog steeds af wat voor ramp dat dan was. :roll:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 09 aug 2020, 19:26

Sowieso was het wat vaag dat er hier opeens een omnummering nodig was, terwijl de 5700 jaren een afwijkende bestemming halverwege op de borden kon hebben zonder om te nummeren.

Re: Korte vragen

Bericht door TLP » zo 09 aug 2020, 19:23

Die combi 5700/5800 had overigens prima kunnen blijven bestaan als de hernummering precies andersom geweest zou zijn. Dat zou overigens vanuit historisch perspectief ook veel logischer zijn geweest, daar zowel de 4600 als 5800 jarenlang enkel met het traject ten oosten van Amsterdam verbonden waren. Bovendien is het huidige traject van de 5800 niet meer dan een korte pendel, dat had mijns inziens dan net zo goed als 15800 door het leven kunnen gaan. Maar ja, keuzes...

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 09 aug 2020, 19:05

Suus schreef:Een dergelijke samenloop probeert NS namelijk vaker te bereiken (zie o.a. 500/600, 1600/1700, 3000/3100, 5000/5100 en 5700/5800).

Ook pas sinds relatief recent de lange treinserienummers zijn gaan verdwijnen. De treinen naar Leeuwarden waren eerst immers de 12500 en 12700 die op hun eerdere traject met de 500 en 700 alterneerden.
Al zijn de 11600 en 11700 destijds wel blijven bestaan en de 15800 en 14600 er later bij gekomen (al was de 15800 in het verleden ook wel eerder gebruikt voor wat exotische ritten aan de dagranden op hetzelfde traject).

En owja, de combi 5700/5800 bestaat dus niet meer op Hilversum-Weesp als gevolg van het opsplitsen in Amsterdam.

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker » zo 09 aug 2020, 16:58

Ja die 307 is echt een pareltje waar ik toevallig een keer inzat omdat hij kwam aanrijden op Gummersbach Bf. :)

Ik vond op lijn 510 vooral het stukje tussen Seligenthal en Hennef de moeite waard, helaas is dat het stukje wat niet zo frequent wordt gereden.

Re: Korte vragen

Bericht door Väggar » zo 09 aug 2020, 16:55

regenmaker schreef:Lijn 640 tussen Bonn en Siegburg.
Lijn 510 tussen Siegburg en Hennef.
Lijn 530 tussen Hennef en Waldbröl.
Lijn 303 tussen Waldbröl en Gummersbach. Als je kunt neem dan één van de ritten die te Eckenhagen gekoppeld is aan lijn 345 voor extra reisplezier. ;)
Lijn 307 tussen Gummersbach en Lindlar.
Lijn 421 tussen Lindlar en Bergisch Gladbach.
Lijn SB40 tussen Bergisch Gladbach en Köln.

Erg mooi rondje om te maken. Je ziet veel meer dan in de tram/trein. :)


Dank voor de tip eerder deze week gedaan, zeker de 307 is een mooi lijntje, lekker door alle krappe straatjes heen.

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » zo 09 aug 2020, 16:11

reisthijs schreef:(Doet me denken aan 2012, toen de 2200 naar Vlissingen ging rijden, vond ook niemand het nodig dat nummer te wijzigen in het 'historische' 2100.)

De 2100 in Zeeland werd in de dienstregeling 2013 vervangen door de 2600, toen de 2100 (voortaan naar Den Haag Centraal) en en 2600 (voortaan naar Visslingen) ten zuiden van Leiden van traject wisselden. Men had natuurlijk ook ten noorden van Leiden de nummers kunnen wijzigen, maar men had in Haarlem net één jaar de 2100 en 2200 samen en dat is nummertechnisch natuurlijk ook erg aangenaam. Een dergelijke samenloop probeert NS namelijk vaker te bereiken (zie o.a. 500/600, 1600/1700, 3000/3100, 5000/5100 en 5700/5800).

Hainje schreef:Waarschijnlijk zijn het vooral hobbyisten die hierdoor van slag raken, uiteindelijk is het maar een getalletje natuurlijk.

Er zit wel enig historisch besef bij NS. Zo is de reeks 1900, die heel lang in Brabant reed op de route Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven, opnieuw in gebruik genomen voor dat handjevol intercity's.

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant » zo 09 aug 2020, 15:30

Alles voor de trein(serie)nummeresthetiek toch? Dat is veel belangrijker dan met treintjes spelen.

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 09 aug 2020, 15:02

Breng ze nou niet op ideeën :roll:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 09 aug 2020, 14:53

En ik heb ook niemand gehoord hier toen met de komst van Qbuzz de oorspronkelijke treinseries terugkeerden tussen Dordrecht en Geldermalsen, waarbij juist de trein naar Geldermalsen de 7200 werd in plaats van de 'historische' 7100 (die rijdt nu de korte ritten naar Gorinchem, waarvoor het historisch wel weer klopt op zich).

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje » zo 09 aug 2020, 14:51

Waarschijnlijk zijn het vooral hobbyisten die hierdoor van slag raken, uiteindelijk is het maar een getalletje natuurlijk.

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs » zo 09 aug 2020, 14:49

Op zich is het wel logisch: voor het traject (Den Haag - ) Woerden - Geldermalsen blijven de nummers en de dienstregeling zoals het de afgelopen tijd was. Alleen de laatste stukjes onder Geldermalsen worden omgeklapt. Hoeft men dus allen voor die laatste stukjes aan nieuwe nummers te wennen.

(Doet me denken aan 2012, toen de 2200 naar Vlissingen ging rijden, vond ook niemand het nodig dat nummer te wijzigen in het 'historische' 2100.)

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 09 aug 2020, 14:43

Er zijn legio treinseries die nu compleet ergens anders rijden toch?

Omhoog