Korte vragen

Plaats een reactie

Mouse-overs treinseries, -nummers en materieel:
Plaats een s voor een treinserie, een t voor een treinnummer of een m voor een materieelnummer om het van een verklarende mouse-over te voorzien.

Deze vraag is er om automatische registraties door spambots te voorkomen.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :| :mrgreen: :neg: :pos: :N :Y *O* -o- *bus* *trein* :@ (A) :6 :X :') _O- _O_
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 » ma 10 aug 2020, 15:16

Vraag ik mezelf nu ook vaak af want er staat eigenlijk nooit iemand meer. In de vorige concessie was het een handig overstappunt tussen de 151 en 152 maar die eerstgenoemde komt daar niet meer.

Re: Korte vragen

Bericht door Marc » ma 10 aug 2020, 15:08

Waar dient die halte De Stolpen van lijn 152 eigenlijk voor? Je draait daar een rondje tussen de velden ( of toch voor klandizie voor het Chinees restaurant :mrgreen:).

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 09 aug 2020, 19:44

Ik kan ondertussen bevestigen dat het net de [materieel=ICE-3M:ICE_International#Materieel]4651[/materieel] was (mocht iemand daar nog aan twijfelen) want die staat nu op Frankfurt Flughafen als 120 naar Düsseldorf die maar tot Messe/Deutz rijdt... :')

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 09 aug 2020, 19:38

Tja, dan staat er op Schiphol geen "Amsterdam Centraal" op de trein. Niet dat iemand daar naar de koersdisplays kijkt, zelfs na de splitsing nog toeristen op Duivendrecht zien belanden. En die hadden in dat geval zowel het verkeerde perron als de verkeerde trein te pakken.

Maar andersom staat er nu op Amsterdam Centraal ook geen Schiphol op de trein en die weten de toeristen ook gewoon te vinden.

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » zo 09 aug 2020, 19:31

Volgens mij was het probleem niet dat de borden geen afwijkende bestemming konden tonen, maar juist dat de treinen het niet konden.
Maar ik vraag me nog steeds af wat voor ramp dat dan was. :roll:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 09 aug 2020, 19:26

Sowieso was het wat vaag dat er hier opeens een omnummering nodig was, terwijl de 5700 jaren een afwijkende bestemming halverwege op de borden kon hebben zonder om te nummeren.

Re: Korte vragen

Bericht door TLP » zo 09 aug 2020, 19:23

Die combi 5700/5800 had overigens prima kunnen blijven bestaan als de hernummering precies andersom geweest zou zijn. Dat zou overigens vanuit historisch perspectief ook veel logischer zijn geweest, daar zowel de 4600 als 5800 jarenlang enkel met het traject ten oosten van Amsterdam verbonden waren. Bovendien is het huidige traject van de 5800 niet meer dan een korte pendel, dat had mijns inziens dan net zo goed als 15800 door het leven kunnen gaan. Maar ja, keuzes...

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 09 aug 2020, 19:05

Suus schreef:Een dergelijke samenloop probeert NS namelijk vaker te bereiken (zie o.a. 500/600, 1600/1700, 3000/3100, 5000/5100 en 5700/5800).

Ook pas sinds relatief recent de lange treinserienummers zijn gaan verdwijnen. De treinen naar Leeuwarden waren eerst immers de 12500 en 12700 die op hun eerdere traject met de 500 en 700 alterneerden.
Al zijn de 11600 en 11700 destijds wel blijven bestaan en de 15800 en 14600 er later bij gekomen (al was de 15800 in het verleden ook wel eerder gebruikt voor wat exotische ritten aan de dagranden op hetzelfde traject).

En owja, de combi 5700/5800 bestaat dus niet meer op Hilversum-Weesp als gevolg van het opsplitsen in Amsterdam.

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker » zo 09 aug 2020, 16:58

Ja die 307 is echt een pareltje waar ik toevallig een keer inzat omdat hij kwam aanrijden op Gummersbach Bf. :)

Ik vond op lijn 510 vooral het stukje tussen Seligenthal en Hennef de moeite waard, helaas is dat het stukje wat niet zo frequent wordt gereden.

Re: Korte vragen

Bericht door Väggar » zo 09 aug 2020, 16:55

regenmaker schreef:Lijn 640 tussen Bonn en Siegburg.
Lijn 510 tussen Siegburg en Hennef.
Lijn 530 tussen Hennef en Waldbröl.
Lijn 303 tussen Waldbröl en Gummersbach. Als je kunt neem dan één van de ritten die te Eckenhagen gekoppeld is aan lijn 345 voor extra reisplezier. ;)
Lijn 307 tussen Gummersbach en Lindlar.
Lijn 421 tussen Lindlar en Bergisch Gladbach.
Lijn SB40 tussen Bergisch Gladbach en Köln.

Erg mooi rondje om te maken. Je ziet veel meer dan in de tram/trein. :)


Dank voor de tip eerder deze week gedaan, zeker de 307 is een mooi lijntje, lekker door alle krappe straatjes heen.

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » zo 09 aug 2020, 16:11

reisthijs schreef:(Doet me denken aan 2012, toen de 2200 naar Vlissingen ging rijden, vond ook niemand het nodig dat nummer te wijzigen in het 'historische' 2100.)

De 2100 in Zeeland werd in de dienstregeling 2013 vervangen door de 2600, toen de 2100 (voortaan naar Den Haag Centraal) en en 2600 (voortaan naar Visslingen) ten zuiden van Leiden van traject wisselden. Men had natuurlijk ook ten noorden van Leiden de nummers kunnen wijzigen, maar men had in Haarlem net één jaar de 2100 en 2200 samen en dat is nummertechnisch natuurlijk ook erg aangenaam. Een dergelijke samenloop probeert NS namelijk vaker te bereiken (zie o.a. 500/600, 1600/1700, 3000/3100, 5000/5100 en 5700/5800).

Hainje schreef:Waarschijnlijk zijn het vooral hobbyisten die hierdoor van slag raken, uiteindelijk is het maar een getalletje natuurlijk.

Er zit wel enig historisch besef bij NS. Zo is de reeks 1900, die heel lang in Brabant reed op de route Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven, opnieuw in gebruik genomen voor dat handjevol intercity's.

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant » zo 09 aug 2020, 15:30

Alles voor de trein(serie)nummeresthetiek toch? Dat is veel belangrijker dan met treintjes spelen.

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 09 aug 2020, 15:02

Breng ze nou niet op ideeën :roll:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » zo 09 aug 2020, 14:53

En ik heb ook niemand gehoord hier toen met de komst van Qbuzz de oorspronkelijke treinseries terugkeerden tussen Dordrecht en Geldermalsen, waarbij juist de trein naar Geldermalsen de 7200 werd in plaats van de 'historische' 7100 (die rijdt nu de korte ritten naar Gorinchem, waarvoor het historisch wel weer klopt op zich).

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje » zo 09 aug 2020, 14:51

Waarschijnlijk zijn het vooral hobbyisten die hierdoor van slag raken, uiteindelijk is het maar een getalletje natuurlijk.

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs » zo 09 aug 2020, 14:49

Op zich is het wel logisch: voor het traject (Den Haag - ) Woerden - Geldermalsen blijven de nummers en de dienstregeling zoals het de afgelopen tijd was. Alleen de laatste stukjes onder Geldermalsen worden omgeklapt. Hoeft men dus allen voor die laatste stukjes aan nieuwe nummers te wennen.

(Doet me denken aan 2012, toen de 2200 naar Vlissingen ging rijden, vond ook niemand het nodig dat nummer te wijzigen in het 'historische' 2100.)

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 09 aug 2020, 14:43

Er zijn legio treinseries die nu compleet ergens anders rijden toch?

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » zo 09 aug 2020, 14:09

Aangezien de 6000 al decennia lang de stoptrein naar Tiel is, had ik eigenlijk verwacht dat de 6000 dan Den Haag Centraal - Tiel zou worden en de 6900 (Woerden -) Utrecht Centraal - 's-Hertogenbosch.
Maar blijkbaar is dit historisch gegeven voor de NS niet belangrijk genoeg.

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo » zo 09 aug 2020, 07:39

Ik zou zeggen maandag 10 augustus. Dat is de eerste dag waarop beide nieuwe series rijden.

Re: Korte vragen

Bericht door Milco » zo 09 aug 2020, 00:08

Dank, dan zal ik binnenkort de wiki maar eens updaten met de nieuwe routes. :)

Welke datum kan ik feitelijk aanhouden als begindatum voor de nieuwe routes?

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo » za 08 aug 2020, 20:58

Die wijziging is in de adviesaanvraag voor dienstregeling 2021 meegenomen met ingangsdatum "medio 2020" en gaat dus inderdaad zo ongeveer nu in.

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo » za 08 aug 2020, 13:50

Dat wordt in de huidige dienstregeling al ingevoerd; het is bijvoorbeeld al verwerkt in de reisplanner voor de komende weken, en feitelijk is het al gerealiseerd, want de 6900 rijdt nu, tijdens de werkzaamheden, al Gvc-Tl.

Re: Korte vragen

Bericht door Thom69 » za 08 aug 2020, 13:50

Dat stond mij ook bij. Volgens Treinposities zijn de bestemmingen al wel (in het dagplan?) omgewisseld tot zover je kan kijken: https://treinposities.nl/aangepaste-dienstregeling.

Dus 6000 Woerden - Den Bosch en 6900 Den Haag - Tiel, zo te zien nog handmatig gewijzigd.

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » za 08 aug 2020, 13:30

Ik dacht dat het zo snel mogelijk na de oplevering van de nieuwe infra in Geldermalsen zou gebeuren, maar ik zie het niet in de voorstellen voor de wijzigingsbladen van september en oktober, dus het zal wel december worden dan.

Re: Korte vragen

Bericht door Milco » za 08 aug 2020, 13:27

Ik weet dat er plannen zijn om de treinseries 6000 en 6900 om te wisselen zodat er een sprinter Den Haag - Tiel ontstaat en een sprinter Woerden - Den Bosch. Weet iemand of dit per dienstregeling 2021 staat te gebeuren of dat het mogelijk al in de huidige dienstregeling wordt toegepast?

Omhoog