Korte vragen

Plaats een reactie

Mouse-overs treinseries, -nummers en materieel:
Plaats een s voor een treinserie, een t voor een treinnummer of een m voor een materieelnummer om het van een verklarende mouse-over te voorzien.

Deze vraag is er om automatische registraties door spambots te voorkomen.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :| :mrgreen: :neg: :pos: :N :Y *O* -o- *bus* *trein* :@ (A) :6 :X :') _O- _O_
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Korte vragen

Bericht door Suus » wo 29 jan 2020, 18:48

Als dit over het defecte spoor gaat dat de treindienst over de HSL en tussen Dordrecht en Den Haag Centraal lastig valt vandaag en morgen:

Meestal informeert ProRail bij dergelijke grote verstoringen via Twitter of website wat er aan de hand is, maar ik heb nog niets gezien. Het lijkt er op dat het ergens tussen Rotterdam Centraal en Lombardijen zit, gezien het spoorgebruik denk ik dat spoor 4 op Rotterdam Blaak en Zuid (dus in de Willemsspoortunnel) buiten gebruik is.

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs » wo 29 jan 2020, 11:49

Of er is eigenlijk nog niets aan de hand, maar de ultrasoontrein heeft haarscheurtjes gedetecteerd of iets dergelijks.

Meltrain schreef:is er iets met de beveiliging,
Nee, dan heet het een "sein en wisselstoring".

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok » wo 29 jan 2020, 10:05

Men doet niet meer aan inhoudelijke uitleg...
Maar defect kan onder andere zijn gebroken spoorstaaf, verzakking, defecte ES-las, gebroken bielzen...
Hoeft niet direct te betekenen dat er geen trein meer kan rijden, maar vaak moet het met beperkte snelheid en dat zorgt dan voor vertraging en uitval..

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » wo 29 jan 2020, 09:12

Graag ontvang ik een iets meer inhoudelijke uitleg. Is het spoor gebroken, is er iets met de beveiliging, zijn de bielzen verrot, is de ballast onvoldoende?

Re: Korte vragen

Bericht door en-es » wo 29 jan 2020, 08:30

Een spoor dat defect is? En daarom niet in gebruik is?

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » wo 29 jan 2020, 07:13

Wat wordt bedoeld als de omroep het heeft over "defect spoor"?

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs » vr 24 jan 2020, 18:58

Als je een complete coupé kan boeken (alleen of met bekenden) is een slaaprijtuig echt wel beter. Dan kan je tenminste, de naam zegt het al, een beetje fatsoenlijk slapen. Op zo'n plank in een ligrijtuig komt daar voor mij niet veel van terecht.

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko » vr 24 jan 2020, 17:40

Een slaaprijtuig heeft "bedden", die meestal voor je opgemaakt zijn, coupé's zijn gescheiden op geslacht tenzij je de hele coupé boekt. Vaak zit er ook een ontbijt bij.
Een ligrijtuig heeft "couchettes", die iets harder zijn en die je meestal zelf op moet maken. Vaak zonder ontbijt.

Ligrijtuigen hebben bedden aan beide kanten van de coupé, dat zijn er maximaal 6. Dat is vrij krap; soms kun je ook een couchette voor 4 boeken, dat is al veel aangenamer. Slaaprijtuigen worden in principe gevormd door halve coupé's, met maximaal drie bedden dus.

Meestal is een slaaprijtuig de meerprijs niet waard, vind ik, maar dat hangt volledig van je situatie af. Reis je met drie, dan zou ik bijvoorbeeld juist wel een slaaprijtuig boeken en in mijn eentje heb ik het ook wel eens gedaan omdat het nauwelijks duurder was. Laatst had ik het geluk dat er niemand bij kwam en ik de coupé voor drie toch voor mezelf had.

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain » vr 24 jan 2020, 17:29

Wat is het verschil tussen een slaaprijtuig en een ligrijtuig?

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen » wo 22 jan 2020, 22:31

Uit mijn hoofd passen op de a-zijde 8 of 9 intercitybakken. Dat wordt dus inderdaad een inkorting.

Edit, ik zat er net naast: als de perronlengtes uit 2016 nog kloppen, gaat het om 9 tot 10 bakken. ICM-10 en VIRM-10 past alleen op 8a (als je bij VIRM 70 cm foetelt), DDZ-10 past op alle a-zijdes.

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM » wo 22 jan 2020, 21:56

Thom69 schreef:In principe niets: https://treinposities.nl/vertrekstaat/delft/2020-02-11

NS waarschuwt wel voor kortere treinen omdat in Leiden alleen perronfases beschikbaar zijn. Treinen moeten helemaal of op 9a, of op 9b staan. Nu staat een lange IC op 9b meestal nog een klein stukje op 9a. Nou zijn de perrons in Leiden al erg lang, dus waar precies de knel zit, weet ik nog niet.


Wat is de maximale lengte van treinen in Leiden? Aan de B-kant kan een trein met twaalf bakken stoppen, maar geldt dat ook voor de a-kant?

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand » wo 22 jan 2020, 21:07

Ik zou zweren dat je ergens een interrailticket kan kopen met nog meer korting op de jongerenprijs met een CJP-pas, maar ik kan die website even niet vinden.

Kan iemand me helpen?

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » wo 22 jan 2020, 20:54

Voor een elektrisch voertuig maakt het natuurlijk wat minder uit dan voor een verbrandingsmotor, maar 18 jaar is toch een respectabele leeftijd :D

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 » wo 22 jan 2020, 20:40

De ex-SVN Amba's komen uit 2004, en de Arnhemse Premier trolleys zijn nog ouder (2002).

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 » wo 22 jan 2020, 20:24

Er rijden nog steeds een aantal Ambassadors rond in NHN uit 2005 (uit de 18xx serie).

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » wo 22 jan 2020, 20:22

De aardgasbussen in Haarlem-IJmond zijn van 2005, daarnaast heeft TCR nog wat MAN Lion's City's uit hetzelfde bouwjaar in Brabant rondrijden.

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » wo 22 jan 2020, 20:13

Wat zijn tegenwoordig de oudste lijnbussen in dienst in Nederland?

RET heeft in december de laatste Alliances afgevoerd en in Noord-Holland Noord zijn de laatste Ambassadors die daar allemaal tweedehands waren afgevoerd.

Ik weet dat de RET nog Citaro’s uit hun eerste serie van 2006 in dienst heeft, maar is er nog ouder?

Re: Korte vragen

Bericht door Thom69 » wo 22 jan 2020, 18:21

In principe niets: https://treinposities.nl/vertrekstaat/delft/2020-02-11

NS waarschuwt wel voor kortere treinen omdat in Leiden alleen perronfases beschikbaar zijn. Treinen moeten helemaal of op 9a, of op 9b staan. Nu staat een lange IC op 9b meestal nog een klein stukje op 9a. Nou zijn de perrons in Leiden al erg lang, dus waar precies de knel zit, weet ik nog niet.

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer » wo 22 jan 2020, 17:18

Is er ook bekend wat er wijzigt op Den Haag-Rotterdam? Want de berichten van de NS daarover zijn ook hysterisch.

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM » wo 22 jan 2020, 11:48

Dank voor het delen! Fijn dat er doorgaande treinen rijden. Alleen jammer dat de eerdere communicatie van NS dus niet klopt.

Re: Korte vragen

Bericht door Thom69 » wo 22 jan 2020, 09:48

VIRM schreef:
waldo79 schreef:Dat zijn serieuze werkzaamheden dan.


Vorig jaar waren ze al begonnen met het vervangen en saneren van wissels bij Leiden, evenals het aanpassen van de perronhoogte. Gelet op wat er komen gaat, heb ik maar alvast de omreisroutes bekeken, want het wordt vast een bende bij Leiden.
De (voorlopige?) dienstregeling is bekend: https://treinposities.nl/aangepaste-dienstregeling en https://treinposities.nl/vertrekstaat/leiden-centraal/2020-02-11.

Voor dinsdag tot en met vrijdag rijden de volgende treinen:

Richting Haarlem
:02 / :32 IC Amsterdam C (spoor 5b), uit Vlissingen
:09 / :39 SPR Haarlem (spoor 5b), uit Den Haag C
:20 / :50 IC Amsterdam C (spoor 5a), uit Dordrecht

Richting Schiphol
:00 / :30 IC Lelystad C (spoor 5a), uit Den Haag C
:07 / :37 SPR Amsterdam C (spoor 8a), uit Amsterdam C
:18 / :48 IC Groningen/Leeuwarden (spoor 5b), uit Den Haag C

Richting Den Haag HS
:01 / :31 IC Dordrecht (spoor 9b), uit Amsterdam C
:16 / :16 IC Vlissingen (spoor 9b), uit Amsterdam C

Richting Den Haag C
:00 / :30 IC Den Haag C (spoor 9a), uit Lelystad C
:04 / :34 SPR Den Haag C (spoor 8b), uit Den Haag C
:15 / :45 IC Den Haag C (spoor 9a), uit Groningen/Leeuwarden
:19 / :49 SPR Den Haag C (spoor 8b), uit Haarlem

Er rijden dus, in tegenstelling tot eerdere berichten, wel doorgaande treinen. De IC's zijn wel anders gekoppeld dan normaal, altijd Den Haag HS - Haarlem en Den Haag C - Schiphol.
Op maandag zijn alleen sporen 8 en 9 beschikbaar, waardoor de sprinters naar Haarlem en Den Haag ook niet rijden, alleen de sprinter naar Hoorn (die di - vr dan weer niet rijdt): https://treinposities.nl/vertrekstaat/leiden-centraal/2020-02-10

Hieronder nog het schema van dinsdag - vrijdag:Afbeelding

Re: Korte vragen

Bericht door Ronaldussen » di 21 jan 2020, 13:03

Misschien voor een rood sein gestaan bij de kruising?

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff » ma 20 jan 2020, 22:49

Alleen was dit in doorkomst te Ahp, op weg naar Ah, geen haltering... Het zal zijn redenen hebben, viel me alleen op.

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel » ma 20 jan 2020, 19:17

Alleen was er vandaag nou niet bepaald sprake van ijzel.

Twee pantografen omhoog gebeurd bij locs wel vaker tijdens stilstand of optrekken, omdat de grote gevraagde stroom anders in het uiterste geval de bovenleiding kan doen doorbranden. DDZ doet dat als enige treinstel ook aangezien de mDDM feitelijk gewoon een loc is, normaalgesproken zal de tweede stroomafnemer dan weer neergelaten worden zodra de trein op gang gekomen is.

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 » ma 20 jan 2020, 18:55

Ik geloof dat mens soms beide pantografen opzet om ijzel van de bovenleiding te schrapen.

Omhoog