Korte vragen

Plaats een reactie

Mouse-overs treinseries, -nummers en materieel:
Plaats een s voor een treinserie, een t voor een treinnummer of een m voor een materieelnummer om het van een verklarende mouse-over te voorzien.

Deze vraag is er om automatische registraties door spambots te voorkomen.
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :| :mrgreen: :neg: :pos: :N :Y *O* -o- *bus* *trein* :@ (A) :6 :X :') _O- _O_
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Korte vragen

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » za 11 jul 2020, 15:52

Ja dat mag, want in Nederland bestaat dus geen treinbinding voor zover mij bekend. (los van Thalys/Eurostar)
Je moet alleen dus wel in Hengelo in die ICB zitten, en kan dus niet een trein later nemen :wink:

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko » za 11 jul 2020, 15:43

Aking schreef:Volgens mij bestaat er überhaupt geen treinbinding op NSR-treinen, dus ook al staat er een reisadvies op je ticket, dan nog is dit een advies bij mijn weten.

Ja, maar stel je hebt een ICB geboekt vanaf Amsterdam en je wilt om de een of andere rare reden 2 uur doorbrengen in Amersfoort en neemt dus een ICB eerder. Mag dat? Bij DB komt het er sowieso op neer dat de treinbinding geldt voor de grensoverschrijdende trein (en van alles in Duitsland), maar bij NSI zou het kunnen dat je vanaf Asd al aan die specifieke ICB vastzit. Dacht ik althans.

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant » za 11 jul 2020, 15:03

Heb bij de DB geboekt, dus zit ik sowieso goed.
Bedankt voor de antwoorden.

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » za 11 jul 2020, 15:02

Volgens mij bestaat er überhaupt geen treinbinding op NSR-treinen, dus ook al staat er een reisadvies op je ticket, dan nog is dit een advies bij mijn weten.

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko » za 11 jul 2020, 15:00

JordiBrabant schreef:Met een Sparpreis Europa mag je toch binnen Nederland flexibel reizen, door bijvoorbeeld een trein eerder te nemen?

Als je geboekt hebt bij DB wel, maar als je geboekt hebt bij NS International mogelijk niet, meen ik ooit gelezen te hebben! Helemaal zeker weet ik dat niet, maar even goed naar de voorwaarden kijken dus.

Re: Korte vragen

Bericht door Suus » za 11 jul 2020, 12:03

Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar in deze film kan je zien hoe een machinist van een ICE tijdens de rit de trein omschakelt van het Duitse spoorwegnet naar het Franse spoorwegnet.

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden » za 11 jul 2020, 11:41

Z2N schreef:Qua stroomsysteem zal het ongetwijfeld mogelijk zijn: het is een afstand van nog geen 15 kilometer, en aangezien je in Emmerich op baanvaksnelheid door de spanningsgrens mag moet dat wel lukken. Wat in de weg kan staan is het beveiligingssysteem, dat kan als het wegvalt of uitgezet wordt (moet ook meermaals tussen Emmerich en Zevenaar, PZB->ETCS->ATB-EG), nog wel eens een snelremming genereren.


Dank je voor je antwoord !! Er komt dus voor de mcn iets meer voor kijken dan alleen het juiste stoomsysteem kiezen begrijp ik.

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N » za 11 jul 2020, 11:14

Ja.

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant » za 11 jul 2020, 11:06

Met een Sparpreis Europa mag je toch binnen Nederland flexibel reizen, door bijvoorbeeld een trein eerder te nemen?

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N » za 11 jul 2020, 09:02

Qua stroomsysteem zal het ongetwijfeld mogelijk zijn: het is een afstand van nog geen 15 kilometer, en aangezien je in Emmerich op baanvaksnelheid door de spanningsgrens mag moet dat wel lukken. Wat in de weg kan staan is het beveiligingssysteem, dat kan als het wegvalt of uitgezet wordt (moet ook meermaals tussen Emmerich en Zevenaar, PZB->ETCS->ATB-EG), nog wel eens een snelremming genereren.

Re: Korte vragen

Bericht door en-es » za 11 jul 2020, 08:24

Volgens mij heeft Z2N min of meer al het antwoord gegeven.

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden » za 11 jul 2020, 06:42

Mijn vraag is eigenlijk meer of t technisch mogelijk is. Niet of het handig is qua dienstuitvoering.

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N » vr 10 jul 2020, 22:41

De afstand is te lang om door te rollen met een acceptabele snelheid, dus wordt er gewoon omgeschakeld.

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden » vr 10 jul 2020, 21:02

Wat ik me elke keer afvraag als ik via Emmerich nederland binnen kom is dit: is een mcn van de ICE verplicht om na Emmerich over te schakelen op 25000 V of kan hij ook zijn stroomafnemer neer laten en doorrollen tot Zevenaar en daar overschakelen op 1500 V?

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd » vr 10 jul 2020, 20:12

Ik kreeg als afnemer van kv1 deze mail van 9292 hierover:

Beste Opendata afnemers,

 

In de werkgroep ‘druktemeter OV’ werken ketenpartijen – vervoerders, MaaS-dienstverleners, NDOV-loketten, OV-autoriteiten, reisplanners – o.l.v. het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen om reizigers inzicht te geven in de drukte in het openbaar vervoer. Het doel is het vertrouwen in collectief vervoer na de COVID-maatregelen te herstellen. Concreet wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een drukte-indicator voor het gehele OV, die toegankelijk is voor alle webapplicaties en reis- en MaaS-apps (open data). De oplevering van een eerste versie is voorzien in september 2020.

 

De standaardisatie van de open informatie voor het OV is nog in volle gang. Een eerste stap is het leveren van gestandaardiseerde open informatie, waarmee in de reisplanners bij een voorgestelde reis de verwachte bezetting kan worden aangegeven. Gezien het belang van het op tijd hebben van goede informatie aan de reizigers worden de komende periode al datasets beschikbaar gesteld door vervoerders.

 

Bezetting (drukte indicator)

Het koppelvlak Bezetting is een nieuw formaat en is een uitbreiding van de standaarden met informatie over de (verwachte) voertuigbezetting. Deze standaard wordt door BISON bepaald en is voor nu nog in concept https://bison.dova.nu/sites/default/fil ... ersie1.pdf.

 

Bent u geïnteresseerd in het afnemen van de informatie: Koppelvlak Bezetting, kijk op https://reisinformatiegroep.nl/ndovloket/DataCollection. Datasets die vervoerders binnenkort beschikbaar stellen worden daar geplaatst.

Mocht je hierover nog vragen hebben, stel deze gerust.

Re: Korte vragen

Bericht door Thom69 » vr 10 jul 2020, 08:19

Ik krijg het vermoeden dat Arriva aan het experimenteren is met iets van een bezettingsmeter van de bussen. Afgelopen week heeft Arriva tweemaal een databestand aangeleverd aan het NDOV-loket: 'Bezetting' http://data.ndovloket.nl/bezetting/arr/. Ik kan er alleen weinig chocola van maken, weet iemand hier wellicht meer?

Hieronder een kort fragment van het bestand. Dit is één rit van lijn 400 (Zoetermeer-Leiden). Elke rit staat er los in. Het meest verwarrende en interessante is de laatste kolom, 'Occupancy'. Deze is altijd 1, 2, 3 of 4. Zou daar een soort legenda achter zitten (1 = onder de 25% bezet; 2 = 25-50% bezet; etc)?

DataOwnerCode OperatingDay LinePlanningNumber JourneyNumber ReinforcementNumber TimingLinkOrder UserStopCodeBegin UserStopCodeEnd Occupancy
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 1 54410063 54414140 1
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 2 54414140 54414120 1
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 3 54414120 54414160 1
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 4 54414160 54424140 2
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 5 54424140 54434200 2
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 6 54434200 54434180 1
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 7 54434180 54444080 2
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 8 54444080 54441110 1
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 9 54441110 54441010 1
ARR 9-7-2020 17400 8026 0 10 54441010 54441000 1

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx » zo 05 jul 2020, 22:37

umbusko schreef:Wanneer telt een overstap nog als overstap? Binnen 35 minuten, maar wat betekent dat? Als ik om 16:00 uitcheck, hoe laat moet ik dan uiterlijk weer inchecken? Om 16:34 of 16:35?

Volgens mij wordt in de praktijk een beetje coulance gegeven om te zorgen dat je hoe dan ook 35 hele minuten overstaptijd hebt. Maar je hebt geen recht op klagen als je na 35 minuten en 1 seconde opnieuw instaptarief betaalt.

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 » zo 05 jul 2020, 20:20

Op strijp-s stappen veel dagelijkse reizigers in. Die weten echt wel hoe lang hun trein is. Maar op een zaterdag wanneer er veel pretverkeer is met reizigers die nooit met de trein gaan zou het kunnen maar om voor die enkele reiziger zo'n bordje op te hangen heeft geen zin. Zeker op een groot station waarbij verschillenfe treinen met veel lengteverwchil komt ga je ook niet zo'n bordje ophangen.

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N » zo 05 jul 2020, 19:27

Tuurlijk wel: als je die mensen op de juiste plek neerzet, stappen ze in bij de deuren die daar rustiger zijn (voor Strijp-S richting Best dus achterin de trein). Of een 'instapzone'-bord daarin de beste oplossing is is een tweede.

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas » zo 05 jul 2020, 18:57

Spreiden heeft toch geen zin. Als mensen al doorlopen naar achter, lopen ze toch eerst een eindje met de trein mee tot ze bij een deur uitkomen als de trein stilstaat. :')

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 05 jul 2020, 15:04

In de trein. Op Eindhoven stappen de mensen vooraan in, en is het achterste deel van de trein dus tamelijk leeg, dan is het niet handig als op strijp iedereen weer vooraan instapt.

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 » zo 05 jul 2020, 14:31

Spreiden op strijp-s? Lijkt me niet zo noodzakelijk.

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 05 jul 2020, 14:25

Volgens mij was het ooit bedoeld om reizigers te spreiden, dus heel belangrijk zijn ze niet nee. In het ergste geval kun je als reiziger niet zitten of moet je door de trein heen lopen...

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 » zo 05 jul 2020, 14:23

Dat zou best kunnen. Maar kennelijk zijn dat soort bordjes dan niet zo belangrijk?

Re: Korte vragen

Bericht door Aking » zo 05 jul 2020, 14:20

En het was niet toevallig zo dat er ten tijde van de invoering van die zones juist alleen treinen op 2 en 3 stopten? Dan zou het logisch geweest zijn om die dingen niet op te hangen op 1 en 4 want "daar stoppen toch geen treinen"

Omhoog