Z2N schreef:Waarom zou je? In Zwolle bestaat aansluitingen in alle richtingen, dat is meer waard dan de aansluitingen in Rotterdam ri Dordrecht, zeker in een gebied als Overijssel waar het OV het al moeilijk genoeg heeft.
Heeft het OV het daar niet juist moeilijk doordat er halfuurlijks grote pieken in reizigersaanbod zijn? Die moet je immers maar weg zien te werken en dat kan alleen met heel veel inzet op dat halve uur. Het heeft immers nu geen zin om in plaats daarvan de frequentie te verhogen naar bijvoorbeeld een kwartiersdienst met kleiner materieel (wat potentieel meer reizigers kan trekken door de hogere frequentie), want dan zijn nog steeds de ritten die op de treinknoop aansluiten bomvol en de rest leeg.
En ja, met die halfuursdienst rond Zwolle zijn aansluitingen relevanter. Maar is het dan echt nodig om zoals nu werkelijk elke aansluiting in elke richting te bieden? Dat vraagt ook nogal wat van je infrastructuur.
De aansluitingen in Rotterdam gaan de komende paar jaren toch al wijzigen, dus om daarom de dienstregeling twee uur verderop te wijzigen slaat mijner inziens nergens op.
Ik heb anders nog weinig concrete plannen daarvoor gezien. En je doet nu makkelijk zo van het is over een paar jaar wel beter, maar het is al zes jaar rampzalig in Rotterdam met tussendoor hooguit wat kleine bijstellingen.
Je hebt daar overigens net zo zeer een achterland waar het OV het moeilijk heeft (West-Brabant) wat echter steeds slechter verbonden is, mede door de karige aansluitingen in Rotterdam. Stel dat je van Zevenbergen naar Utrecht wilt, dan sta je eerst een kwartier in Dordrecht te wachten en vervolgens weer een kwartier in Rotterdam en heb je tot twee keer toe net een aansluiting gemist.
In de huidige opzet is de knoop Zwolle gewoon ontzettend dominant in de dienstregeling aanwezig en sloopt deze indirect elders aansluitingen. Dat zie je, logischerwijs, vooral op stations die exact op veelvouden van een uur van Zwolle af liggen. Rotterdam is er daar eentje van (2 uur vanaf Zwolle), maar ook in Utrecht (1 uur van Zwolle) speelt dat een rol.
Kijk bijvoorbeeld maar eens wat je allemaal net mist als de IC uit de richting Zwolle in Utrecht aankomt: de sprinter richting Breukelen is net weg, net als de ICs naar Ede-Wageningen en Den Bosch en de sprinter naar Woerden. En op het moment van aankomst vertrekken net de treinen richting Amsterdam Bijlmer en Veenendaal.
En ETMET kan misschien in jouw hoofd een oplossing zijn, maar als dat nog altijd ergens gedomineerd wordt door de knoop in Zwolle lost dat dus helemaal niks op. Zie je mooi in Utrecht: aansluitingen van Amersfoort naar Den Bosch en v.v. waren altijd ongeveer een kwartier tussen kwartiersdiensten, waarbij je zou verwachten dat een 10-minutendienst in elk geval een deel zou verbeteren. Ware het niet dat vanwege de aansluiting op de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Den Bosch ook de ETMET-as nog volop van knoop Zwolle afhankelijk is. En het effect: de kortste haalbare overstaptijd is nu 9 minuten, daarnaast heb noig een onhaalbare van 3 minuten (dus praktisch gezien 13 minuten).
Eén overstap is dus daadwerkelijk korter geworden (terwijl dat in het optimale geval met alledrie gekund had) en gelukkig zijn er niet zoveel reizigers van Zwolle naar Maastricht over Utrecht, want die mogen nog altijd 28 minuten wachten
[quote="Z2N"]Waarom zou je? In Zwolle bestaat aansluitingen in alle richtingen, dat is meer waard dan de aansluitingen in Rotterdam ri Dordrecht, zeker in een gebied als Overijssel waar het OV het al moeilijk genoeg heeft. [/quote]
Heeft het OV het daar niet juist moeilijk doordat er halfuurlijks grote pieken in reizigersaanbod zijn? Die moet je immers maar weg zien te werken en dat kan alleen met heel veel inzet op dat halve uur. Het heeft immers nu geen zin om in plaats daarvan de frequentie te verhogen naar bijvoorbeeld een kwartiersdienst met kleiner materieel (wat potentieel meer reizigers kan trekken door de hogere frequentie), want dan zijn nog steeds de ritten die op de treinknoop aansluiten bomvol en de rest leeg.
En ja, met die halfuursdienst rond Zwolle zijn aansluitingen relevanter. Maar is het dan echt nodig om zoals nu werkelijk elke aansluiting in elke richting te bieden? Dat vraagt ook nogal wat van je infrastructuur.
[quote]De aansluitingen in Rotterdam gaan de komende paar jaren toch al wijzigen, dus om daarom de dienstregeling twee uur verderop te wijzigen slaat mijner inziens nergens op.[/quote]
Ik heb anders nog weinig concrete plannen daarvoor gezien. En je doet nu makkelijk zo van het is over een paar jaar wel beter, maar het is al zes jaar rampzalig in Rotterdam met tussendoor hooguit wat kleine bijstellingen.
Je hebt daar overigens net zo zeer een achterland waar het OV het moeilijk heeft (West-Brabant) wat echter steeds slechter verbonden is, mede door de karige aansluitingen in Rotterdam. Stel dat je van Zevenbergen naar Utrecht wilt, dan sta je eerst een kwartier in Dordrecht te wachten en vervolgens weer een kwartier in Rotterdam en heb je tot twee keer toe net een aansluiting gemist.
In de huidige opzet is de knoop Zwolle gewoon ontzettend dominant in de dienstregeling aanwezig en sloopt deze indirect elders aansluitingen. Dat zie je, logischerwijs, vooral op stations die exact op veelvouden van een uur van Zwolle af liggen. Rotterdam is er daar eentje van (2 uur vanaf Zwolle), maar ook in Utrecht (1 uur van Zwolle) speelt dat een rol.
Kijk bijvoorbeeld maar eens wat je allemaal net mist als de IC uit de richting Zwolle in Utrecht aankomt: de sprinter richting Breukelen is net weg, net als de ICs naar Ede-Wageningen en Den Bosch en de sprinter naar Woerden. En op het moment van aankomst vertrekken net de treinen richting Amsterdam Bijlmer en Veenendaal.
En ETMET kan misschien in jouw hoofd een oplossing zijn, maar als dat nog altijd ergens gedomineerd wordt door de knoop in Zwolle lost dat dus helemaal niks op. Zie je mooi in Utrecht: aansluitingen van Amersfoort naar Den Bosch en v.v. waren altijd ongeveer een kwartier tussen kwartiersdiensten, waarbij je zou verwachten dat een 10-minutendienst in elk geval een deel zou verbeteren. Ware het niet dat vanwege de aansluiting op de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Den Bosch ook de ETMET-as nog volop van knoop Zwolle afhankelijk is. En het effect: de kortste haalbare overstaptijd is nu 9 minuten, daarnaast heb noig een onhaalbare van 3 minuten (dus praktisch gezien 13 minuten).
Eén overstap is dus daadwerkelijk korter geworden (terwijl dat in het optimale geval met alledrie gekund had) en gelukkig zijn er niet zoveel reizigers van Zwolle naar Maastricht over Utrecht, want die mogen nog altijd 28 minuten wachten :wink: