Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Plaats een reactie

Smilies
:) :( ;) :o :s :D :p :cry: :| :') :6 :lol: :oops: :@ (A) :X :shock: 8-) :x :evil: :twisted: :roll: :mrgreen: :Y :N :pos: :neg: :!: :?: :arrow: :idea: *O* -0- _O_ _O- :trein: *bus* :geek: :ugeek:
Bekijk meer smilies

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[flash] staat UIT
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Vinny » wo 09 okt 2019, 23:29

gpvos schreef:
umbusko schreef:Kortom: als je die ICE mist door toedoen van DB is het sowieso geen probleem om met Abellio te reizen (en heb je geen extra ticket nodig) en anders heb je dus een nieuw ticket tot Arnhem nodig.
Dank je wel; dat is me op zich al wel bekend. Maar de concrete situatie hier is een concert in Oberhausen waar ik de precieze eindtijd niet van weet, dus ik weet gewoon niet zeker van tevoren of ik de trein zelf haal.
In Nederland zal het treinpersoneel hier minder over vallen dan in Duitsland. Daar is men nog van de 'ordnung muss sein' mentaliteit, dus je kunt daar wel meer regelneverij verwachten is mijn ervaring.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door gpvos » wo 09 okt 2019, 20:36

Nee, de Lutherkirche in Buschhausen. Iets dichter bij Sterkrade, maar de bus vanaf Hbf is waarschijnlijk handiger.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door en-es » wo 09 okt 2019, 19:53

Concert is in de Arena bij Centro? Met Abellio kan je dan bus of tram naar Sterkrade nemen en daar overstappen.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door gpvos » wo 09 okt 2019, 19:46

Hmm, met een VRR-dagkaart mag ik ook in de bus, dat scheelt weer.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Suus » wo 09 okt 2019, 19:38

Nederlandse kortingskaarten gebruiken bij NS International, RailPlus-kaart van iemand lenen (al controleert echt nooit iemand of je er een hebt), een VRR 24-Stundenticket kopen (dan ben je vanaf Arnhem heen en terug voor € 29,90. Nodig een vriend(in) uit om mee te gaan die in Oberhausen gaat shoppen in CentrO dan zijn jullie samen voor € 35,20 heen en terug, betaal je nog maar € 17,60 voor een retourtje vanaf Arnhem per persoon. Of nodig er meteen vier uit, dan ben je nog maar € 10,22 kwijt voor een retourtje.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door gpvos » wo 09 okt 2019, 19:27

Suus schreef:Volgens mij kan je in die situatie gewoon beter een flexibel ticket kopen,
Ja maar, ik ben Nederlander en wil dus per se de goedkoopste optie! Het spaarprijskaartje plus het eventuele losse kaartje tot de grens of Zevenaar (dat ik inderdaad alleen wil kopen als ik de ICE mis) is nog steeds goedkoper dan de flexprijs voor het hele traject...

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Suus » wo 09 okt 2019, 19:18

Volgens mij kan je in die situatie gewoon beter een flexibel ticket kopen, meteen kiezen voor een vervoersbewijs wat alleen geldig is in de regionale treindiensten of eerder vertrekken bij het concert (ja zonde, maarja...).

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Aking » wo 09 okt 2019, 19:14

In dat geval zou ik sowieso nog even langs Der Mikos van Abellio lopen als je de ICE niet haalt, in het ergste geval mag je niet mee op je Fernticket en mag je vast via de NSI-app nog een kaartje tot Zevenaar (of Arnhem zo u wenst) kopen :wink:

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door gpvos » wo 09 okt 2019, 19:10

umbusko schreef:Kortom: als je die ICE mist door toedoen van DB is het sowieso geen probleem om met Abellio te reizen (en heb je geen extra ticket nodig) en anders heb je dus een nieuw ticket tot Arnhem nodig.
Dank je wel; dat is me op zich al wel bekend. Maar de concrete situatie hier is een concert in Oberhausen waar ik de precieze eindtijd niet van weet, dus ik weet gewoon niet zeker van tevoren of ik de trein zelf haal.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door gpvos » wo 09 okt 2019, 19:07

Suus schreef:En ter aanvulling nog, bij grensoverschrijdende treinen categorie IC/EC/ICE geldt bij de (Super)sparpreis de treinbinding voor die trein ook voor alle landen waar die trein buiten Duitsland doorheen rijdt. Al kan ik mij voorstellen dat personeel van NS zich daar niet zo heel druk over maakt als je maar op een logisch traject zit voor het vervoersbewijs.
Dit is voorzover ik weet niet waar. Binnen Nederland bestaat geen treinbinding[1], zoals ik al in mijn oorspronkelijke post aangaf; dit is ook een mantra op het forum van de NS. (Maar ze antwoorden daar vaak traag en onduidelijk, dus ik dacht dat ik mijn vraag maar eens een keer hier ging stellen.) De NS gaat niet zomaar Duitse regels toepassen. Als dat anders is, zie ik graag een verwijzing naar de regels. Wat ik altijd gehoord en gelezen heb is dat ik in elk geval vanaf Arnhem elke trein die redelijkerwijs op de route ligt mag nemen. Ik heb bijv. ook vaak genoeg binnen Nederland een andere intercity dan aangegeven genomen met een spaarprijskaartje via Bentheim. Mijn twijfel betreft alleen het stuk tussen de Duitse grens en het eerste station in Nederland (in dit geval Arnhem).

[1] Behalve in treinen met reserveringsplicht zoals de Thalys, Eurostar en de nachttreinen zaliger gedachtenis.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door umbusko » wo 09 okt 2019, 18:02

Suus schreef:
Aking schreef:Volgens mij mag je altijd nahverkehr nemen in plaats van fernverkehr, en voor nahverkehr bestaat nooit treinbinding.
Nee, als er voor een bepaald traject een bepaald treinnummer van een IC/EC/ICE staat mag dat traject alleen in de desbetreffende trein worden afgelegd tenzij er een stempel of andere verklaring van spoorwegpersoneel op het ticket is aangebracht.
Die stempel of verklaring is niet per se nodig. In het bericht dat Aking linkt staat ook:
Falls die Zeit reicht, bitten wir Sie, sich bei einem Zugbegleiter oder Mitarbeiter an einer DB Information wegen einer schriftlichen Bestätigung zu melden. Dies ist aber nicht zwingend erforderlich.
Kortom: bij een te verwachten vertraging van minstens 20 minuten of bij het missen van een aansluiting mag je reizen met welke trein je wilt, zolang je dus maar wel die reden erbij noemt. Ik vind zelf een stempel altijd wel fijn, dat vermijdt discussie, maar laatst op Berlin Hbf wilde niemand me een stempel geven (Oh, dat is wel goed zo...), de vijfde persoon pas bij wie ik het probeerde. :roll: Ik wilde die stempel toen ook niet voor de conducteur van de volgende trein (want ik geloof inderdaad wel dat het allemaal goed zou gaan), maar voor de Tsjechen die later mijn vertragingsclaim zouden moeten afhandelen.

Kortom: als je die ICE mist door toedoen van DB is het sowieso geen probleem om met Abellio te reizen (en heb je geen extra ticket nodig) en anders heb je dus een nieuw ticket tot Arnhem nodig.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Daniel » wo 09 okt 2019, 17:13

Als het personeel überhaupt langskomt... Vandaag van Amersfoort tot Minden geen HC gezien, die kwam pas even voor Hannover. En tot nu halverwege Hannover - Würzburg ook nog geen kaartcontrole gezien.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Suus » wo 09 okt 2019, 17:06

En ter aanvulling nog, bij grensoverschrijdende treinen categorie IC/EC/ICE geldt bij de (Super)sparpreis de treinbinding voor die trein ook voor alle landen waar die trein buiten Duitsland doorheen rijdt. Al kan ik mij voorstellen dat personeel van NS zich daar niet zo heel druk over maakt als je maar op een logisch traject zit voor het vervoersbewijs.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Daniel » wo 09 okt 2019, 16:48

Exact ja, precies dat staat ook op de tickets waar ik nu op onderweg ben (en da's een Supersparpreis Europa).
Als je een stuk per regionale trein op zo'n ticket hebt staan heb je daar echter weer wel keuzevrijheid.

Voor keuzevrijheid binnen de treincategorie (of een lagere) moet je een Flexpreis-ticket hebben. Of zoals Suus al aangeeft een aantekening op het ticket.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Suus » wo 09 okt 2019, 16:43

Aking schreef:Volgens mij mag je altijd nahverkehr nemen in plaats van fernverkehr, en voor nahverkehr bestaat nooit treinbinding.
Nee, als er voor een bepaald traject een bepaald treinnummer van een IC/EC/ICE staat mag dat traject alleen in de desbetreffende trein worden afgelegd tenzij er een stempel of andere verklaring van spoorwegpersoneel op het ticket is aangebracht.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door Aking » wo 09 okt 2019, 16:39

Volgens mij mag je altijd nahverkehr nemen in plaats van fernverkehr, en voor nahverkehr bestaat nooit treinbinding.

Re: Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door en-es » wo 09 okt 2019, 16:39

Nee, volgens mij moet je een geheel nieuw kaartje kopen.

Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

door gpvos » wo 09 okt 2019, 16:36

Als ik een Sparpreis Europa (of hoe dat dit jaar heet) heb voor een ICE van Oberhausen naar Amsterdam, met treinbinding dus, en ik mis die, kan ik dan een kaartje Oberhausen-Zevenaar (grens) kopen en met de RE naar Arnhem? Dan reis ik dus vanaf Zevenaar (grens) op mijn ICE-kaartje, dat daar immers geldig zou moeten zijn omdat er geen treinbinding is in Nederland. Of geldt de treinbinding tot het eerste station in Nederland, t.w. Arnhem?

(Een kaartje van tariefgroep C kopen tot aan het grenspunt is tricky omdat de websites je VRR-tarief willen verkopen, maar moet volgens mij wel kunnen: koop bij NS Int. of de NMBS een kaartje Oberhausen-Oosterbeek met 100% korting in Nederland. Dan zou je een kaartje Oberhausen-Emmerich (grens) moeten krijgen, toch? Zo niet, dan koop ik wel een kaartje tot station Zevenaar.)

Omhoog