Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50926
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Kom maar een keer terug als je wel snapt hoe formeren werkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Chrysa »

Toch mooi dat ik alleen door het bericht van Suus te zien al kon raden op wie ze reageerde. :')
Klaasje
Berichten: 7130
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Klaasje »

Erno-BE schreef:
Hainje schreef:PvdA nu in een kabinet is echt politieke zelfmoord.
Het probleem van Klaver is dat hij weinig rekening houdt met de verhoudingen in de Tweede Kamer, dat is wat het Nederlandse volk heeft gekozen. Met 77 zetels voor een streng migratiebeleid (VVD, CDA, PVV, FvD, SGP) kun je niet ineens je eigen plan trekken voor een humaan vluchtelingenbeleid, alleen omdat jij wel in de regering zit en enkele rechtse partijen niet.
Zo lang die 77 zetels niet een redelijke kans hebben op samen in één regering te zitten moet er altijd onderhandeld worden met partijen die anders denken over het migratiebeleid. Dat betekent dus ook dat je daar als VVD en CDA dan ook maar rekening mee moet houden. Hoe ver je daarin gaat is een tweede. Feit is dat als de CU erbij gevraagd wordt hetzelfde onderwerp op tafel komt en PvdA vindt daar ook iets soortgelijks van. Verder vind D66 eigenlijk hetzelfde als GL, CU, PvdA op dit onderwerp, dus zelfs met een minderheidskabinet met steun per onderwerp blijft dit een hete aardappel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

De simpelste oplossing is misschien nog wel een kabinet bestaande uit alleen de VVD, die dan al haar eigen plannen ten uitvoer kan brengen, mits ze steeds per onderwerp een Kamermeerderheid bijeen weet te scharrelen. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

...met om te beginnen een kamermeerderheid die zich in zo'n kabinet kan vinden :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Ronaldussen schreef:Het is even wennen, maar sommige partijen hanteren wel duidelijk principes ook al kost hen dat wellicht een plek in het kabinet.
Met principes bestuur je geen land. Uiteindelijk gaat het er niet om wat je partij wilt, maar wat het volk wilt. Misschien een idee voor een nieuw D66 proefballonnetje: wanneer een (potentiële) regering niet binnen een week intern overeenstemming weet te bereiken, een referendum houden *O*
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door JWM »

Voltooid leven moet wat mij betreft niet besproken worden op de onderhandelingstafel. Het is een principieel punt en zoiets hoort er wel/niet te komen op basis van deals en compromissen tussen partijen. Laat alle kamerleden zich daar gewoon individueel over uit spreken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Bemined schreef:
Ronaldussen schreef:Het is even wennen, maar sommige partijen hanteren wel duidelijk principes ook al kost hen dat wellicht een plek in het kabinet.
Met principes bestuur je geen land. Uiteindelijk gaat het er niet om wat je partij wilt, maar wat het volk wilt.
Aan je principes houden betekent niet dat je geen compromissen kunt sluiten. Die compromissen moeten echter niet te ver van je principes liggen. Dat is een fout die de PvdA de laatste jaren heeft gemaakt en daar terecht op is afgerekend. Dat je als bestuur simpelweg moet doen wat het volk wil is ook niet juist. Soms moet je juist iets doen wat daar recht tegenin gaat, juist in het landsbelang. Echter, het is wel zo dat een deel van het volk op een bepaalde partij stemt en dus ook mag verwachten dat een partij er alles aan zal doen om zoveel mogelijk punten die in hun partijprogramma staan te verwezenlijken. Dat geldt voor alle partijen. Iedereen wéét ook dat er compromissen gesloten moeten worden en men vindt dat over het algemeen ook prima, maar wel tot op een zekere hoogte. Je partij waar je op gestemd hebt moet wel herkenbaar blijven en iedere partij heeft een paar speerpunten die enorm belangrijk zijn, ook bij de achterban. Die kun je niet zomaar opzij zetten. Een Christelijke partij zal echt niet zomaar akkoord gaan met de wet op voltooid leven, ook al krijgen ze er een ander belangrijk punt voor terug. Bescherming van het leven is een heel belangrijk principe voor die partijen. Zoiets geldt ook voor het klimaat en immigratie bij GL.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Geert »

Erno-BE schreef:Het probleem van Klaver is dat hij weinig rekening houdt met de verhoudingen in de Tweede Kamer, dat is wat het Nederlandse volk heeft gekozen. Met 77 zetels voor een streng migratiebeleid (VVD, CDA, PVV, FvD, SGP) kun je niet ineens je eigen plan trekken voor een humaan vluchtelingenbeleid, alleen omdat jij wel in de regering zit en enkele rechtse partijen niet. Zelfde geldt voor de vleestax, alleen GL en PvdD (samen 19 zetels) zijn voorstander. De rest van Nederland zit er niet op te wachten. Als Klaver zijn plannen had doorgedrukt, dan gaat dat bij de volgende verkiezingen de PVV en FvD een grote verkiezingswinst opleveren omdat mensen het zat zijn dat er plannen doorgedrukt worden waar ze niet voor gevraagd hebben.
En uiteindelijk bleek het verhaal dus heel anders te zijn: VVD en CDA wilden er plannen doorheen drukken waar GL en D66 zich niet in konden vinden. Succes met het vinden van een meerderheid als je PVV alvast weg kan strepen uit je rijtje met partijen.

En verder wat de rest al zei: formeren is onderhandelen.
Mr-W
Berichten: 3070
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Mr-W »

Geert schreef:
Erno-BE schreef:Het probleem van Klaver is dat hij weinig rekening houdt met de verhoudingen in de Tweede Kamer, dat is wat het Nederlandse volk heeft gekozen. Met 77 zetels voor een streng migratiebeleid (VVD, CDA, PVV, FvD, SGP) kun je niet ineens je eigen plan trekken voor een humaan vluchtelingenbeleid, alleen omdat jij wel in de regering zit en enkele rechtse partijen niet. Zelfde geldt voor de vleestax, alleen GL en PvdD (samen 19 zetels) zijn voorstander. De rest van Nederland zit er niet op te wachten. Als Klaver zijn plannen had doorgedrukt, dan gaat dat bij de volgende verkiezingen de PVV en FvD een grote verkiezingswinst opleveren omdat mensen het zat zijn dat er plannen doorgedrukt worden waar ze niet voor gevraagd hebben.
En uiteindelijk bleek het verhaal dus heel anders te zijn: VVD en CDA wilden er plannen doorheen drukken waar GL en D66 zich niet in konden vinden
GroenLinks deed schijnbaar ook voorstellen waar zelfs D66 niet mee in kon stemmen.
Bemined schreef:
Ronaldussen schreef:Het is even wennen, maar sommige partijen hanteren wel duidelijk principes ook al kost hen dat wellicht een plek in het kabinet.
Met principes bestuur je geen land. Uiteindelijk gaat het er niet om wat je partij wilt, maar wat het volk wilt. Misschien een idee voor een nieuw D66 proefballonnetje: wanneer een (potentiële) regering niet binnen een week intern overeenstemming weet te bereiken, een referendum houden *O*
Op zijn D66 natuurlijk, als de uitslag ze niet aanstaat doen we lekker wat anders. (Oekraïne)
Erno-BE schreef:
Hainje schreef:PvdA nu in een kabinet is echt politieke zelfmoord.
De 9 zetels voor de PvdA is toch echt wel de bodem. Minder dan 9 zetels gaat deze partij niet halen bij de volgende verkiezingen, er is nog altijd een vaste groep PvdA-stemmers.

Het probleem van Klaver is dat hij weinig rekening houdt met de verhoudingen in de Tweede Kamer, dat is wat het Nederlandse volk heeft gekozen. Met 77 zetels voor een streng migratiebeleid (VVD, CDA, PVV, FvD, SGP) kun je niet ineens je eigen plan trekken voor een humaan vluchtelingenbeleid
De 5 moties over strenge immigratie van Forum voor Democratie hebben het niet gehaald. Daarnaast zullen de PVV en zeer waarschijnlijk ook de SGP nooit regeren,FvD is twijfelachtig.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door wouter15 »

Voor mensen die dachten dat een kabinet met VVD, CDA, D66 en CU nog mogelijk was, dit is van de baan. D66 en CU hebben nog wel uren met Schippers gepraat maar dat mocht niet baten. Ben wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Ik denk dat de kans groot is dat er nu een minderheidskabinet gaat komen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12835
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

In het najaar zijn er weer verkiezingen, mark my words.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door JWM »

Welnee, er komt nu een minderheidskabinet van 'het motorblok' gedekt door wisselende meerderheden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Groenlinks kan ook nog weer terug in beeld komen, ze doen niet voor niets zo poeslief tegen elkaar.
Voor D66 lijkt het me ook niet echt ideaal om als enige 'progressieve' partij in het kabinet te zitten en dan ook nog eens in een minderheidskabinet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Geert »

Nieuwe verkiezingen lijken me inderdaad nog heel veer weg. Ik denk dat ze toch nog maar eens met GL moeten praten of anders een minderheidscoalitie.

Ben trouwens wel blij dat de combinatie met CU geklapt is, maar dat is wel èrg snel gegaan...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Zou mij niks verbazen als het allemaal vooropgezet spel is geweest. Eerst laten klappen met Groenlinks, dan aantonen dat er op geen enkel andere manier een kabinet te vormen is zodat voor ieders achterban te verantwoorden is dat er een kabinet vvd-cda-d66-groenlinks komt en daarmee dus ook de concessies die worden gedaan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door JWM »

De houding van D66 verbaasd mij ook wel. Na het klappen van Rutte I en tijdens Rutte II was Pechtold er als de kippen bij om mee te doen in welke combinatie dan ook en nu doet hij moeilijk over de ChristenUnie die met 5 zeteltjes sowieso een marginaal stempel op een kabinet kan drukken.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Geert »

Tja, ik snap op zich wel dat hij geen grote concessies wil doen op zaken waar CU dan weer niet mee kan leven, en bij de andere partijen was de stemming "Pechtold draait wel weer bij", wat ook niet goed is voor je onderhandelingspositie. Maar om het zo snel te laten klappen is denk ik niet handig, want nu wil VVD weer niet de optie met GL onderzoeken. Het spel zoals door Ronaldussen beschreven werkt daardoor niet.

Begint PvdA al te draaien?
Durashift
Berichten: 5664
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:Zou mij niks verbazen als het allemaal vooropgezet spel is geweest. Eerst laten klappen met Groenlinks, dan aantonen dat er op geen enkel andere manier een kabinet te vormen is zodat voor ieders achterban te verantwoorden is dat er een kabinet vvd-cda-d66-groenlinks komt en daarmee dus ook de concessies die worden gedaan.
.. dan zou Jesse Klaver van een punt tóch een komma moeten maken.. Ja, met inkt is dat heel makkelijk.. maar in de maatschappelijke werkelijkheid?
Hoeveel 'punten die toch een komma werden' kan het volk dan de komende jaren nog verwachten uit die hoek?

~~~~~~

Misschien een andere informateur regelen? Ik heb niet zoveel met Schippers eigenlijk..

Nieuwe verkiezingen houd ik ook rekening mee.. maar dán zal Roemer wél zijn uitsluiting van de VVD moeten opgeven.. denk ik. Stel dat er dan een min of meer gelijke zetelverdeling uitkomt... kan het VVD-CDA-D66-SP worden..
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12835
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Roemer moet gewoon bij zijn standpunt t.o.v. de VVD blijven. Dat ze al de mensen die daarvoor PvdA stemden niet hebben kunnen verleiden tot een stem op de SP, ligt denk ik vooral aan de mega-eenzijdige campagne rondom dat Zorgfonds. And Roemer hasn't it either, maar goed, als er binnen het jaar nieuwe verkiezingen komen dan zal hij wel lijsttrekker moeten zijn. Een jaar is m.i. te kort voor een nieuw gezicht om voldoende vertrouwen te winnen.

Het zou mij niets verbazen dat heel veel mensen die twijfelden of ze op GL moesten stemmen - en dat niet gedaan hebben - dit bij nieuwe verkiezingen alsnog gaan doen. Om er nu zeker van te zijn dat die partij nu wel groot genoeg wordt om het echte verschil te maken.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:Begint PvdA al te draaien?
Als de Pvda nu wel mee gaat doen zou dat de doodsteek zijn van de partij en de politiek in z'n geheel ongeloofwaardig maken. Een recordverlies lijden van bijna 30 zetels en dan alsnog in een rechtse regering komen? Lijkt mij echt geen goed plan.

Een minderheidskabinet kan zelfs gunstiger uitpakken voor de Pvda en links in z'n geheel. Als de Pvda, Groenlinks, SP en Pvdd een blok gaan vormen kunnen ze nog best wat voor elkaar krijgen.
Durashift schreef:.. dan zou Jesse Klaver van een punt tóch een komma moeten maken.. Ja, met inkt is dat heel makkelijk.. maar in de maatschappelijke werkelijkheid? Hoeveel 'punten die toch een komma werden' kan het volk dan de komende jaren nog verwachten uit die hoek?
Nu de VVD dwarsligt wordt het wel wat lastiger, maar sluit het nog niet uit.
Nieuwe verkiezingen houd ik ook rekening mee.. maar dán zal Roemer wél zijn uitsluiting van de VVD moeten opgeven.. denk ik. Stel dat er dan een min of meer gelijke zetelverdeling uitkomt... kan het VVD-CDA-D66-SP worden..
Verkiezingen schieten niet veel op. Er zal ongeveer dezelfde uitslag komen. De kleine verschuiving in zetels zal het verschil niet maken.
SP kan eigenlijk niet meer terug van het standpunt dat ze hebben ingenomen. Over vier jaar misschien, maar nu niet.
Ik blijf er bij dat deze strategie niet slim was, gezien het feit dat in de peilingen wel duidelijk was dat een kabinet zonder de VVD vrijwel uitgesloten was. Ze hebben zichzelf daarmee al voor de verkiezingen min of meer buiten spel gezet. Enige optie waarmee ze een draai zonder enorm gezichtsverlies zouden kunnen maken, is wanneer D66 eruit geknikkerd wordt en de SP samen met Groenlinks mogen aanschuiven. Daarmee kom je op een zetelaantal van 80 uit. (Hoe dit in de Eerste Kamer zit weet ik zo even niet) De kans dát dit gebeurt acht ik wel vrij minimaal.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:
Geert schreef:Begint PvdA al te draaien?
Als de Pvda nu wel mee gaat doen zou dat de doodsteek zijn van de partij en de politiek in z'n geheel ongeloofwaardig maken. Een recordverlies lijden van bijna 30 zetels en dan alsnog in een rechtse regering komen? Lijkt mij echt geen goed plan.

Een minderheidskabinet kan zelfs gunstiger uitpakken voor de Pvda en links in z'n geheel. Als de Pvda, Groenlinks, SP en Pvdd een blok gaan vormen kunnen ze nog best wat voor elkaar krijgen.
Tja, PvdA zou op zich het beste in de oppositie kunnen blijven, maar ik begreep dat de aversie tegen regeren al een stuk minder heftig was dan twee maanden geleden. En Asscher is ook niet echt een oppositie-politicus vind ik. Al met al wel wat aanwijzingen dat ze nog kunnen draaien.

Minderheidskabinet zou inderdaad voor hun beter uitpakken, dat ben ik wel met je eens.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef: En Asscher is ook niet echt een oppositie-politicus vind ik.
Dat is ook een van de redenen waarom men klaar is met die partij; er zijn teveel lieden daar die het pluche belangrijker vinden dan strijden voor hun oorspronkelijke idealen.
Nitein-Repart
Berichten: 3585
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Nitein-Repart »

Als Wilders toch gaat regeren dan vind ik dat zowel D66, als GL, als PvdA hierop mogen afgerekend worden. Ik ben toch bang dat er een kans bestaat op dat Wilders gaat regeren omdat andere partijen er niet uit komen. Dan is het gedaan met onze vrijheden en onze open grenzen waar we zoveel profijt van hebben.

Bij nieuwe verkiezingen vrees ik dat partijen als PVV en FvD mogelijk nog groter gaan worden, omdat veel mensen het belachelijk vinden dat Wilders is uitgesloten en als een soort steunbetuiging op Geert gaan stemmen. Dan is het nog lastig om een coalitie zonder de PVV te formeren, tenzij er een kiesdrempel van 3 tot 5% wordt ingevoerd.

Ik denk verder dat Lilian Marijnissen over enkele jaren Roemer gaat opvolgen als lijsttrekker van de SP. Ze zit nu al overal met haar neus bij en met Lilian wil de SP een soort van Klaver-effect realiseren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Erno-BE schreef:Als Wilders toch gaat regeren dan vind ik dat zowel D66, als GL, als PvdA hierop mogen afgerekend worden.
Waarom? CDA en VVD zijn dan toch degene die een grote draai hebben gemaakt? Overigens, een kabinet met de PVV kun je echt wel vergeten zolang Rutte en Buma nog aan het roer staan van hun partij. Ze gaan dan nog liever voor een minderheidskabinet.
Dan is het gedaan met onze vrijheden en onze open grenzen waar we zoveel profijt van hebben.
Denk je nou werkelijk dat hij dat voorelkaar gaat krijgen? Buiten dat de VVD en CDA daar mordicus op tegen zijn, is het sowieso onmogelijk door Europese regels waar ook de heer Wilders zich aan zal moeten houden zolang we nog bij de EU zitten. En zolang de PVV de enige partij is in Nederland die uit de EU wil, zie ik daar niet snel verandering in komen.
Bij nieuwe verkiezingen vrees ik dat partijen als PVV en FvD mogelijk nog groter gaan worden

Dat valt nog te bezien. De PVV heeft vooralsnog hun grote verkiezingswinst van 26 zetels niet kunnen evenaren, zelfs nu niet met alle terreuraanslagen die er zijn geweest in Europe, en FvD moet het eerst allemaal nog maar eens waarmaken. Vooralsnog maakt FvD vooral de indruk een elitair rechts ballenclubje te zijn dat zo zou kunnen opgaan in de VVD. Wanneer deze partij wat volkser over zou komen zouden ze wel wat PVV-stemmers kunnen weglokken omdat zij mogelijk wel in een regering zouden kunnen komen. Maar, eerst zien, dan geloven. Bij de volgende verkiezingen kunnen ze ook weer zomaar verdwijnen.
omdat veel mensen het belachelijk vinden dat Wilders is uitgesloten en als een soort steunbetuiging op Geert gaan stemmen.
Dat wisten ze al voor de verkiezingen.
tenzij er een kiesdrempel van 3 tot 5% wordt ingevoerd.
Als ik iets niet democratisch vind, dan is het wel een kiesdrempel.
Bovendien betekent dit een grondwetwijziging dus dit kan pas op z'n vroegst na de volgende verkiezingen plaatsvinden.
Ik denk verder dat Lilian Marijnissen over enkele jaren Roemer gaat opvolgen als lijsttrekker van de SP. Ze zit nu al overal met haar neus bij en met Lilian wil de SP een soort van Klaver-effect realiseren.
Ze komt wel opvallend veel in beeld, maar dat komt ook omdat ze zorg-woordvoerder is van de partij. De zorg is een belangrijk speerpunt van de SP en de media weten de SP altijd wel te vinden als het over de zorg gaat. Het zou kunnen dat ze Emile gaat opvolgen, maar hoop het niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 170 gasten