Pagina 15 van 42

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 20:51
door Suus
ICE11 schreef: ma 04 okt 2021, 19:05 Aanstaande vrijdag zal de Bundesrat (de Duitse eerste kamer dus) een voorstel goedkeuren waarmee verkeersboetes flink duurder worden, bij voorbeeld:

- Parkeerverbod negeren van 15 naar 55 Euro
- Boetes voor te snel rijden worden verdubbeld
- Nieuw: Met een auto met verbrandingsmotor op een parkeerplaats voor elektrische autos parkeren kost 55 Euro

en nog veel meer.... *O*
Blijft goedkoop. Parkeerverbod negeren is in Nederland € 100. Onterecht parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is € 400 ;)

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 20:56
door trolly
Ik realiseer me vanavond dat ik in mijn leven veel te weinig verkeersovertredingen in Duitsland begaan heb :oops:

Spijt...

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 21:02
door Ardan
In de Stadtbahn van Köln hangen bordjes met "Rookverbod - boete 15 euro". Dat is zo'n beetje de prijs van één pakje :')

Wat we in Nederland wel doen en in Duitsland niet is het wegbeeld aanpassen aan de snelheid. Rij je 100 op een lekker brede doorgaande weg, moet je ineens via 70 naar 50 omdat er drie huizen langs de weg staan en daarna weer 100, binnen een halve kilometer. Als je niet naar de borden had gekeken zou je het niet eens in de gaten hebben gehad.
Vanmiddag kwam ik tussen Werth en Isselburg over een stukje waar de limiet 70 eraf ging, dus ik trap naar 100. Voor ik op die snelheid was stond het volgende bord 70 er al weer :')

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 21:06
door Daantje
Ik was een maand geleden in Duitsland en ik was vooral verbaasd over de soms onoverzichtelijke kruisingen (geldt dat stoplicht nou wel of niet als je rechts afslaat?), stoplichten die heel snel van oranje op rood gaan en nog wat dingen die ik vergeten ben.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 21:10
door Z2N
Ardan schreef: ma 04 okt 2021, 21:02 Wat we in Nederland wel doen en in Duitsland niet is het wegbeeld aanpassen aan de snelheid. Rij je 100 op een lekker brede doorgaande weg, moet je ineens via 70 naar 50 omdat er drie huizen langs de weg staan en daarna weer 100, binnen een halve kilometer. Als je niet naar de borden had gekeken zou je het niet eens in de gaten hebben gehad.
Vanmiddag kwam ik tussen Werth en Isselburg over een stukje waar de limiet 70 eraf ging, dus ik trap naar 100. Voor ik op die snelheid was stond het volgende bord 70 er al weer :')
Dat is natuurlijk ook wel te danken aan de manier waarop Nederlandse wegen gebouwd worden: snelheidsbeperkingen worden in Nederland niet zozeer door de bordjes, maar door het ontwerp van de weg kenbaar gemaakt. Stuk veiliger. :Y

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 21:12
door Ardan
Krappe aansluitingen en knooppunten en korte invoegstroken zeker. Al las ik ergens dat ze in Denemarken helemáál geen invoegstroken gebruiken, ben benieuwd wat daar van waar is.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 21:15
door Suus
In Denemarken was de invoegstrook altijd drie blokjes land idd. En knooppunten zijn ook mooi. De middelste rijstrook wordt steeds breder, vervolgens verschijnt er een stippellijn in het midden van die strook en daarna splitst de weg zich.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 21:42
door AppleMoose
Ardan schreef: ma 04 okt 2021, 21:12 Krappe aansluitingen en knooppunten en korte invoegstroken zeker. Al las ik ergens dat ze in Denemarken helemáál geen invoegstroken gebruiken, ben benieuwd wat daar van waar is.
Er zijn wel uitzondering, maar in de regel komen de rechterrijstrook en de invoegstrook als een omgekeerde Y bij elkaar. (En zo splitsen veel wegen ook weer, zoals Suus al zei)

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2 met bord

Het is even wennen, maar het werkt verder prima. Over het algemeen heb je wel een vrij lang stuk om op snelheid te komen voor je bij het invoegpunt komt. Ik heb dit toch liever dan de korte strookjes die in Duitsland gebruikelijk zijn.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: ma 04 okt 2021, 22:07
door fogeltje
Ik mag hopen dat Duitsland dat boetegeld in onderhoud van de infrastructuur gaat steken. Man man man wat is de toestand van de wegen daar bagger. En dat is exclusief de schade die door het water is aangebracht (de A61 is daardoor van Koblenz naar Venlo deels Vollsperrung).

Also hoop ik dat de Duitsers dezelfde 5 kilometer coulance hanteren in een 100km-zone anders hebben ze mij misschien net gepakt vandaag.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 01:09
door cassie127
Dat zou je dan gemerkt moeten hebben, want in Duitsland flitst praktisch elke flitspaal nog met een lamp (en natuurlijk allemaal van voren)

Hier in Nederland heb je nauwelijks nog de lichtflits als je geflitst wordt.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 07:13
door nvdw
Suus schreef: ma 04 okt 2021, 21:15 In Denemarken was de invoegstrook altijd drie blokjes land idd. En knooppunten zijn ook mooi. De middelste rijstrook wordt steeds breder, vervolgens verschijnt er een stippellijn in het midden van die strook en daarna splitst de weg zich.
In Denemarken gaat invoegend verkeer op de snelweg voor op verkeer op de hoofdrijbaan.

Eens wat betreft Duitsland: daar zijn ze blijkbaar tot het besef gekomen dat 100 niet overal praktisch is, dus krijg je bij elke kruising, uitrit, dassentunnel etc weer zo’n hele riedel borden. En als er dan nog een paar hapsnurkers tussen rijden (datzelfde slag dat in Zeeland ook altijd voor je snufferd zit) dan rijd je het hele stuk 65.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 07:49
door Stefan
En bij voorkeur staat er 2 meter na een snelheidsverlaging direct een flitspaal. Ook typisch Duits. :')

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 10:25
door ICE11
Hier in de buurt is een korte stuk tempo 50 op een weg waar anders gewoon 100 is. Daar staan ze dan zelfs met twee mobiele flitspalen, een aan het begin en een kort voor het einde van de 50-zone..... :Y

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 11:39
door fogeltje
Stefan schreef: di 05 okt 2021, 07:49 En bij voorkeur staat er 2 meter na een snelheidsverlaging direct een flitspaal. Ook typisch Duits. :')
Bekende van mij heeft ooit in NL een boete aangevochten waar de flitser direct na het bord Begin bebouwde kom kwam. De boete is van tafel geveegd omdat het niet realistisch is dat je dan al meteen op 50kmh zit.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 11:43
door ArrivaBas
Veel van de Duitse bekeuringen blijven in mijn optiek erg goedkoop om een bezwaarschrift tegen in te dienen, maar helemaal ethisch is flitsen direct achter een snelheidsbeperking nou niet bepaald. :')

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 12:15
door JordiBrabant
fogeltje schreef: di 05 okt 2021, 11:39
Stefan schreef: di 05 okt 2021, 07:49 En bij voorkeur staat er 2 meter na een snelheidsverlaging direct een flitspaal. Ook typisch Duits. :')
Bekende van mij heeft ooit in NL een boete aangevochten waar de flitser direct na het bord Begin bebouwde kom kwam. De boete is van tafel geveegd omdat het niet realistisch is dat je dan al meteen op 50kmh zit.
Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid. Dus tenzij je door plaatselijke omstandigheden zoals een bocht oid, niet realistisch kan afremmen tot de nieuwe maximumsnelheid vanaf het punt dat je het bord zou moeten zien, lijkt mij niet dat je zo'n boete kan aanvechten.
Net zo zeer een nieuwe hogere maximumsnelheid pas geldt ná het bord en dus voor dat bord geen gas mag bijgeven.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 12:21
door ICE11
Bij ons bestaan wat dat betreft verschillende regelingen per deelstaat. In Bayern en Thüringen mag bij voorbeeld pas 200 meter na een bord geflitst worden, in NRW, Saarland en Hamburg bestaat er geen minimale afstand en in de overige staten verschilt het tussen 75 en 150 meter.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 12:21
door Stefan
ArrivaBas schreef: di 05 okt 2021, 11:43 Veel van de Duitse bekeuringen blijven in mijn optiek erg goedkoop om een bezwaarschrift tegen in te dienen, maar helemaal ethisch is flitsen direct achter een snelheidsbeperking nou niet bepaald. :')
Ik mocht laatst een tientje aftikken voor 5 kilometer te snel waar het 30 was. _O-

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 13:29
door Chrysa
JordiBrabant schreef: di 05 okt 2021, 12:15 [Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid.
Dan moet je het bord eerder neerzetten. Met de oogtest op het rijexamen moet je een kenteken lezen op 25 meter afstand, dus dat is blijkbaar de afstand waarop je die borden moet kunnen lezen. Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 13:40
door Michael
JordiBrabant schreef: di 05 okt 2021, 12:15
fogeltje schreef: di 05 okt 2021, 11:39
Stefan schreef: di 05 okt 2021, 07:49 En bij voorkeur staat er 2 meter na een snelheidsverlaging direct een flitspaal. Ook typisch Duits. :')
Bekende van mij heeft ooit in NL een boete aangevochten waar de flitser direct na het bord Begin bebouwde kom kwam. De boete is van tafel geveegd omdat het niet realistisch is dat je dan al meteen op 50kmh zit.
Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid. Dus tenzij je door plaatselijke omstandigheden zoals een bocht oid, niet realistisch kan afremmen tot de nieuwe maximumsnelheid vanaf het punt dat je het bord zou moeten zien, lijkt mij niet dat je zo'n boete kan aanvechten.
Net zo zeer een nieuwe hogere maximumsnelheid pas geldt ná het bord en dus voor dat bord geen gas mag bijgeven.
Daar zijn gewoon normen voor. Vlak achter het bord met de nieuwe maximumsnelheid mag niet. Met wat googlen heb ik deze link gevonden waar je de afstanden kan zien: https://www.advocaat-verkeersstrafrecht ... idslimiet/

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 13:44
door ArrivaBas
Chrysa schreef: di 05 okt 2021, 13:29
JordiBrabant schreef: di 05 okt 2021, 12:15 [Maar de snelheidsbeperking geldt toch direct achter het bord? Het stuk weg vóór het bord is voorzien om af te remmen naar de nieuwe maximumsnelheid.
Dan moet je het bord eerder neerzetten. Met de oogtest op het rijexamen moet je een kenteken lezen op 25 meter afstand, dus dat is blijkbaar de afstand waarop je die borden moet kunnen lezen. Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
De manieren waarop snelheden worden aangegeven laten soms ruimte voor perceptie, maar bij het naderen van de bebouwde kom moet je eigenlijk niet willen dat je met 80 het bord passeert en op de meeste provinciale wegen bestaan er aan de komgrens maatregelen (de welbekende chicanes in het midden van de weg) om de snelheid daarvoor eruit te halen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 13:53
door JordiBrabant
Dat die norm bestond wist ik niet, bedankt! Ik vind de coulance overigens wel ruim, maar dat is mijn mening.
Chrysa schreef: di 05 okt 2021, 13:29 Dan moet je het bord eerder neerzetten. Met de oogtest op het rijexamen moet je een kenteken lezen op 25 meter afstand, dus dat is blijkbaar de afstand waarop je die borden moet kunnen lezen. Ik kan niet in 25 meter van 80 naar 50.
Verkeersborden zijn een stuk groter dan kentekenplaten, dus die moet je van een grotere afstand kunnen lezen, daar zullen ook vast normen voor zijn.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 14:00
door Ardan
Ik reed gisteren al dertig kilometer achter dezelfde Duitse auto op de snelweg, keurig 102 km/h, en op een gegeven moment gingen er wat auto's 120 rijden, en ik ook toen ik op mijn klokje keek en zag dat het 19:00 was. Toen ik de Duitse auto inhaalde ging die daarop ook harder rijden, op een gegeven moment rijdt iedereen 120... tot het volgende kantelwalsbord dat nog op 100 km/h stond. Toch maar een beetje snelheid eruit. Tsja, wanneer is het nou 19:00 uur en hoe sterk is je verhaal als je zegt dat het op jouw klokje al 19:00 was? Daar zal toch denk ik ook wel wat coulance in zitten, al moet je de digitale borden natuurlijk wel altijd opvolgen :P

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 14:42
door ArrivaBas
De klok in je dashboard is nooit helemaal nauwkeurig ten opzichte van de actuele tijd. De boordcomputer maakt voor de klok (in de meeste gevallen) nog geen gebruik van de GPS-unit. In de meeste auto's moet je de klok daarom handmatig verstellen als de zomer- en wintertijd wisselen en als de afwijking erg groot wordt. Ik heb de afwijking in mijn eigen auto nog niet in het vizier, maar ik rij dan ook vooralsnog nog alleen kortere stukken omdat ik mijn auto nog maar anderhalve week in bezit heb. De afstanden die ik (alleen) rij wil ik langzaam opbouwen.

Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic

Geplaatst: di 05 okt 2021, 14:44
door Stefan
De klok in mijn auto loopt wel met de GPS gelijk hoor. :Y