GR/EP Verkiezingstopic 2014

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Suus »

Dit jaar zijn er in Nederland maar liefst twee verkiezingen. Op 19 maart zijn de Gemeenteraadsverkiezingen in de meeste Nederlandse gemeenten (een aantal zijn vorig jaar al geweest). Iets meer dan twee maanden later zijn er dan de Europese Parlementsverkiezingen, die in Nederland op 22 mei worden gehouden. Beide verkiezingen beloven interessant te worden, de lokale verkiezingen omdat er toch vaak wordt gestemd met Den Haag in het achterhoofd en de Europese verkiezingen vanwege de opkomst van een coalitie van anti-Europese partijen.

Voor de Gemeenteraadsverkiezingen staan voor de gemeenten die een stemwijzer hebben besteld deze inmiddels online, in andere gemeenten zal je andere hulpmiddelen moeten gebruiken om je stem te kunnen bepalen.

Hamvraag is: ga jij stemmen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Geert »

Voor de gemeenteraad stem ik sowieso met Den Haag in het achterhoofd ;) Uiteraard ga ik stemmen! Jullie ook?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Ardan »

Zeker! Weet alleen nog niet waarop :') Ben niet zo heel erg honkvast qua partijen, alleen de kant...
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 19 feb 2014, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Suus »

Ik ga wel stemmen. Morgen organiseert de lokale D66 een gratis barbecue, wellicht dat ik nog even langs ga, ik overweeg namelijk een stem op die partij :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Daniel »

Ik ga voor de gemeenteraad sowieso stemmen. Moet me nog wel even in de Amersfoortse politiek verdiepen, want mag voor het eerst voor die raad stemmen (4 jaar terug woonde ik hier al wel maar mocht ik nog net in Dordrecht stemmen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door waldo79 »

Ik sowieso ook al is de partij nog onduidelijk 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Voor de gemeenteraad stem ik sowieso met Den Haag in het achterhoofd ;) Uiteraard ga ik stemmen! Jullie ook?
Ik stemde voor de gemeenteraad altijd op een lokale partij. Of ik dat nu weer ga doen weet ik niet. In de gemeente waar ik nu woon ken ik nauwelijks de politieke issues. Het is ook niet heel erg belangrijk, de belangrijkste beslissingen worden hier door de ondernemersvereniging genomen waarna het voorstel meestal integraal door de gemeente wordt overgenomen. Scheelt ze werk... :') :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door AppleMoose »

Ik ga zeker bij allebei de verkiezingen stemmen.
Bij de gemeente gaat m'n stem naar de SP.
Voor de EU weet ik het nog niet zeker. Ik heb me nog niet zo verdiept in de programma's voor die verkiezingen. Er zijn wel drie zekerheden, mijn stem gaat sowieso niet naar de PVV, VVD of de PvdA en D66 is me eigenlijk ook te pro-Europa.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door BrengMe »

Ik kan nog niet stemmen, ben te jong. Moet wachten tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen, dan ben ik wel oud genoeg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Daniel »

Hmm, dat pakt toch wel heel anders uit dan landelijk... Zat vaak meer richting GroenLinks eigenlijk, maar na even vergeleken te hebben met de partij-antwoorden kom ik nu voor 't eerst ooit op een lokale uit.
Afbeelding

Ook wel een fraaie trouwens: d'r zit ook een stelling tussen waar alle partijen het mee eens waren, en ik oneens :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door AppleMoose »

Ik kwam bij de PvdA uit, maar daar ga ik zeker niet op stemmen :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Daniel »

Ondertussen nog even websites zitten bekijken, maar dat leverde geen andere inzichten op. Als er de komende tijd niks raars in de media langskomt maakt Amersfoort Anders een goede kans op m'n stem.

Bizar eigenlijk dat er hier op 12 partijen liefst 5 lokale zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Z2N »

Zo blij dat de complete heisa rond de GR-verkiezingen hier niet op gaat: Alphen a/d Rijn heeft als sinds november een nieuwe gemeenteraad. Kan ik gewoon de komende weken lachen om alle lokale reclame-spotjes.. :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Meltrain »

Ik kom bij de SP uit. Is zeker het overwegen waard, al ben ik het lang niet met alles van hen eens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door dylanwild94 »

Z2N schreef:Zo blij dat de complete heisa rond de GR-verkiezingen hier niet op gaat: Alphen a/d Rijn heeft als sinds november een nieuwe gemeenteraad. Kan ik gewoon de komende weken lachen om alle lokale reclame-spotjes.. :lol:
en vanaf januari dit jaar een hele goede nieuwe burgemeester.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Suus »

Bij het doornemen van de Stemwijzer voor mijn gemeente viel mij vooral de hoeveelheid "meer geld"-vragen op. Alhoewel bekend is geworden dat mijn gemeente door de toestroom van honderden nieuwe inwoners meer overheidsgeld en meer raadsleden krijgt, vraag ik mij toch heel erg af waar dat alles van betaald moet worden. En opmerkelijk geen enkele vraag over gemeentelijke samenwerking terwijl er een vergaande ambtelijke samenwerking met andere gemeenten worden aangegaan.

De stemwijzer geeft wel de uitslag waar ik eigenlijk aan dacht, D66. Wel gedeeld met de SP, maar die wil de menselijke bewaking in de buurt vervangen door camera's. Ik wil gewoon mijn bewakers houden, dus tabee SP :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Z2N »

dylanwild94 schreef:
Z2N schreef:Zo blij dat de complete heisa rond de GR-verkiezingen hier niet op gaat: Alphen a/d Rijn heeft als sinds november een nieuwe gemeenteraad. Kan ik gewoon de komende weken lachen om alle lokale reclame-spotjes.. :lol:
en vanaf januari dit jaar een hele goede nieuwe burgemeester.
*Kuch* *Kuch*

Ik wil mijn Eenhoorn terug! Die man was na '9 april' ten minste wel 'onze' burgemeester. Nu hebben we een ouwe sok als burgemeester.. :N
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door JWM »

Volgens het Kieskompas kom ik precies op de ChristenUnie uit :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Vinny »

Ronaldussen schreef:Ik ga zeker bij allebei de verkiezingen stemmen.
Bij de gemeente gaat m'n stem naar de SP.
Voor de EU weet ik het nog niet zeker. Ik heb me nog niet zo verdiept in de programma's voor die verkiezingen. Er zijn wel drie zekerheden, mijn stem gaat sowieso niet naar de PVV, VVD of de PvdA en D66 is me eigenlijk ook te pro-Europa.
Ik ben zelf wel voor een sterkere Europese democratie, maar dan als federatie en met macht voor het EP. En niet voor allerlei achterkamertjes, zoals nu veel politieke issues in Brussel beklonken worden. Als Europa hebben we één markt en één munt. Daar hoort dus ook een politieke unie bij. Politici die anders verkondigen zijn of dom of ze liegen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door dylanwild94 »

Z2N schreef:
dylanwild94 schreef:
Z2N schreef:Zo blij dat de complete heisa rond de GR-verkiezingen hier niet op gaat: Alphen a/d Rijn heeft als sinds november een nieuwe gemeenteraad. Kan ik gewoon de komende weken lachen om alle lokale reclame-spotjes.. :lol:
en vanaf januari dit jaar een hele goede nieuwe burgemeester.
*Kuch* *Kuch*

Ik wil mijn Eenhoorn terug! Die man was na '9 april' ten minste wel 'onze' burgemeester. Nu hebben we een ouwe sok als burgemeester.. :N
een ouwe sok die heel betrokken is bij de burger.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door waldo79 »

Bee schreef:Wel gedeeld met de SP, maar die wil de menselijke bewaking in de buurt vervangen door camera's. Ik wil gewoon mijn bewakers houden, dus tabee SP :neg:
Vreemd standpunt van de SP, die toch opkomt voor het behoud van banen :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Daniel »

Er zijn wel meer rare standpunten in de gemeentepolitiek. Kwam ze in Amersfoort ook tegen: vinden ze dat het OV beter moet, maar willen ze tegelijk in Vathorst ook autoverkeer op de busbanen toelaten.
Nou ben ik het er volledig mee eens dat er in Vathorst wat veel busbaan ligt voor de hoeveelheid bussen die er rijdt, maar volgens mij zit het doorstromingsprobleem daar deels in de bizarre situatie dat de bus bij elke rotonde van de busbaan af moet tussen het autoverkeer door en vervolgens weer de busbaan op kan. Een normale 2x2 rijbanen voor alle verkeer zou al veel logischer zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door Suus »

Oh, zo'n busbaanding is hier ook. Aan de ene kant wil de VVD dat er een extra buslijn naar een wijk komt waar sinds december geen bus meer stopt, desnoods op kosten van de gemeente, anderzijds wil men de busbaan in Zuid openstellen voor het autoverkeer want er komen wel 3000 mensen mensen aan de andere kant van de busbaan.

Tja eh, met zoveel mensen op zo'n klein oppervlak wil je echt niet dat ze allemaal een auto hebben en zeker niet dat ze die voor korte ritjes gaan gebruiken. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door AppleMoose »

waldo79 schreef:
Bee schreef:Wel gedeeld met de SP, maar die wil de menselijke bewaking in de buurt vervangen door camera's. Ik wil gewoon mijn bewakers houden, dus tabee SP :neg:
Vreemd standpunt van de SP, die toch opkomt voor het behoud van banen :)
Dit standpunt verbaast mij ook aangezien de SP juist altijd voor menselijk toezicht is in plaats van camera's (of ze moeten het menselijk toezicht ondersteunen...). Dat is ook het landelijk standpunt en in onze gemeente hamert de SP daar ook altijd op.
Ik ben benieuwd wat hun beweegredenen hiervoor zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: GR/EP Verkiezingstopic 2014

Bericht door deadlock »

D66 natuurlijk. Beste economische inzichten waardoor er automatisch meer banen en welvaart komen (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten