Stations-wist-je-datjes

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Aking »

Wubbo schreef:Mis ik nou echt de AH in Hoog Catharijne in het lijstje?
Dat is toch al gauw een minuut of 5 lopen, dat vind ik geen in/tegenover meer (of telt de plus in Deventer en die supermarkt bij Leeuwarden dan ook mee?)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Daniel »

pedaalemmerzak schreef:Welke stations hebben een supermarkt (geen AH to go, maar een echte supermarkt) in het station of daar vlak bij/tegenover?
Dordrecht Stadspolders heeft een Albert Heijn en een Plus recht tegenover het station (en trouwens ook een snackbar en een restaurant direct onderaan de trap).

Normale supermarkten binnen de poortjes zijn er bij mijn weten niet. Amersfoort heeft dan wel weer een restaurant binnen de poortjes (met cico in de gang).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door dylanwild94 »

Station Breukelen heeft ook een snackbar en MAC bij het station.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Michael
Berichten: 11753
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Michael »

In Heerlen zit er een Jumbo naast het station. (Aan de busstationzijde)
In Breda zit er een Spar in de Willemstraat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8647
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Milco »

Jaren gelegen hing er een papier met de geschiedenis van station Almere Parkwijk op het perron. Of dit er nog hangt weet ik niet, als iemand geïnteresseerd is wil ik wel even een kijkje nemen van de week en er een fotootje van schieten. :)

Op dat papier viel, voor zover ik me nog kan herinneren, te lezen dat men bij de bouw van Flevoland aanvankelijk had gepland om de spoorlijn door de huidige Waterwijk in Almere te laten lopen. Als dat zou gebeuren, was er waarschijnlijk een station gebouwd in die wijk. Later heeft men de spoorlijn zuidelijker aangelegd, zodat de lijn wat meer door het midden van de stad loopt, want men bedacht zich dat een spoorlijn door de Waterwijk wellicht te noordelijk was. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Er loopt inderdaad wel een opvallende vrije strook door die buurt..
Ik doe ook maar wat
MarkNL
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door MarkNL »

Station Schiedam-Centrum heeft ook aardig wat ruimtes die niet (meer) in gebruik zijn. Zo staat de kiosk op spoor 2/3 al sinds mensenheugenis leeg. De kiosk op spoor 5 is lange tijd van een lokale ondernemer geweest (onder de naam "Goings") maar vorig jaar is plots de tent aardig kaalgeplukt qua aankleding en wordt deze nu geëxploiteerd door NS volgens mij.

In de stationshal die gedeeld wordt met de RET (metro) staan de nodige ruimtes leeg. Het NS-loket is er nog wel tot mijn grote verbazing maar de RET-ruimte wordt behalve als personeelskantine niet meer gebruikt. Diverse winkelruimtes staan leeg, al komt daar verandering nu. Recent is er een Ako geopend en binnenkort moet er ook een AH to go komen.

Bij het metrostation is er een ongebruikte tunnel/uitgang aan de oostzijde (richting Marconiplein dus). Deze is duidelijk zichtbaar vanaf de perrons omdat tie is afgesloten met zware hekken, die in noodsituaties geopend kunnen worden. Via de hekken en de straat kan je een beetje in de tunnel gluren. Zo kan je er een vermoedelijk afgesloten kaartautomaat zien, bewegwijzering in de RET-stijl van omstreeks 2002 en een hoop camera's. Van horen zeggen heb ik gehoord dat de tunnel is afgesloten wegens het gebrek aan sociale veiligheid maar of dat echt zo is weet ik niet.

Bij het treinstation moet aan de oostzijde richting Rotterdam CS, aan het eind van de overkapping, ook nog een ongebruikte reizigerstunnel liggen. Dit is nu nog vooral te zien aan het ballastbed van de sporen en de perronwanden die op de plek van de tunnel niet verzakt zijn. Verder zijn nog wat betonnen randen her en der die verraden dat er meer ligt en aan de buitenkant valt ook nog wat te zien.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door SLToilet »

Wist je dat...

Het oude station van Breda, hoewel er denigrerend over werd gepraat door Jan en alleman, een behoorlijke vooruitgang was ten opzichte van het oude station? Het nog oudere station was een zeer dorpse aangelegenheid :X . De uitstraling van de voorgevel verminderde door de jaren ook zienderogen, zo laten oude foto's zien.
(hier te zien vlak voor de sluiting van het oude station):
http://stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=breda&num=32
Het achterste gedeelte van de winkelgalerij in het oude station van Breda pas veel later als zodanig in gebruik werd genomen? Hierbij werd een nieuwe ingang gebouwd aan het einde van de galerij, terwijl er ook een verdween op de plek waar op het eind een tijdlang een balie en een groot tv-scherm hebben gestaan (vlak voor de ene chipkaartpaal waar zowat iedereen ging in- en uitchecken).
Spoor 7 en 8 in 2007 erbij kwamen zodat al vóór het definitieve nieuwe station werd geopend al hogesnelheidstreinen hadden kunnen stoppen? Na tien jaar rijden ze nog niet terwijl het station nu af is.
De huidige stationstunnel er al in 2008 en 2009 werd aangelegd? Daarna heeft het nog vijf jaar lang bijgelegen als een spooktunnel die voor reizigers in de tussenperiode nietsvermoedend al klaarlag achter de toenmalige Albert Heijn To Go.

Sommige feitjes komen misschien heel bekend over, voor mij ook, maar omdat ik pas in 2012 met regelmaat naar Breda ging is die tunnel helemaal aan mij voorbijgegaan tot mijn vader erop wees dat de nieuwe allang klaarlag voor de opening daarvan op 6 september 2014.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8826
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door ArrivaBas »

Station Sittard ligt bij het politiebureau exact op 51 graden Noorderbreedte.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door pedaalemmerzak »

Op Zoetermeer Centrum West (weet niet of dat nog echt telt als een 'station' maar goed) ontmoeten twee buslijnen elkaar van 2 concessies (ZHN en Rotterdam), in het gebied van een derde concessie (Haaglanden Streek). Waar komt zoiets nog meer voor?

Op Zuidplein heb je zelfs HWGO, DAV, Utrecht, Zeeland en Haaglanden Streek die elkaar ontmoeten in RET gebied.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door JWM »

Daar zijn toch zat voorbeelden van te vinden? In de omgeving van Amsterdam alleen al in het concessiegebied van stadsvervoer Amsterdam:
  • Amsterdam Centraal: Waterland, Amstelland en Zaanstreek
  • Sloterdijk: Waterland, Zaanstreek en IJmond
  • Amstel: Almere en Gooi
  • Bijlmer: Amstelland, Almere, Gooi, Utrecht (en Waterland)
  • Holendrecht: Utrecht, Almere, Waterland.
En in het gebied van concessie Amstelland komen op Schiphol ook bussen van Zuid-Holland Noord en Amsterdam.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Gekko123 »

pedaalemmerzak schreef:Op Zuidplein heb je zelfs HWGO, DAV, Utrecht, Zeeland en Haaglanden Streek die elkaar ontmoeten in RET gebied.
Er komt geen enkele lijn van de concessie Haaglanden Streek bij het Zuidplein in Rotterdam. Sterker nog, heb er nog nooit een MAN Lion's City van (nu nog) Veolia gezien.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door BrengMe »

Voor zo'n gasbus op Zuidplein moet ja dan ook vroeg daar zijn, het is namelijk veilinglijn 431 die op Zuidplein stopt.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... menveiling

edit: ik zie dat er ook geen gasbussen op de lijn rijden, maar touringcars :')
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Hendrik »

pedaalemmerzak schreef:Op Zuidplein heb je zelfs HWGO, DAV, Utrecht, Zeeland en Haaglanden Streek die elkaar ontmoeten in RET gebied.
Welke lijn uit een Utrechtse concessie komt op Zuidplein?
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door dylanwild94 »

Geen. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Hendrik »

Dat dacht ik ook, maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten... :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Het is eerder opvallend als er op een groot station niet bussen uit minstens drie concessies komen. Leiden (2), Almere (2) en Leeuwarden (2) zijn uit mijn hoofd dergelijke uitzonderingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Meltrain »

SLToilet schreef:Spoor 7 en 8 in 2007 erbij kwamen zodat al vóór het definitieve nieuwe station werd geopend al hogesnelheidstreinen hadden kunnen stoppen? Na tien jaar rijden ze nog niet terwijl het station nu af is.
Vergeet je de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]?
pedaalemmerzak schreef:Op Zoetermeer Centrum West (weet niet of dat nog echt telt als een 'station' maar goed) ontmoeten twee buslijnen elkaar van 2 concessies (ZHN en Rotterdam), in het gebied van een derde concessie (Haaglanden Streek).
En dan zijn de tramlijnen zelfs nog afkomstig uit een vierde concessie. :wink:
Suus schreef:Het is eerder opvallend als er op een groot station niet bussen uit minstens drie concessies komen. Leiden (2), Almere (2) en Leeuwarden (2) zijn uit mijn hoofd dergelijke uitzonderingen.
Als je de nachtlijnen en de eenmaal per dag rijdende veilingbus niet meerekent, komen er op Rotterdam Centraal zelfs maar bussen uit 1 concessie.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Gekko123 »

BrengMe schreef:Voor zo'n gasbus op Zuidplein moet ja dan ook vroeg daar zijn, het is namelijk veilinglijn 431 die op Zuidplein stopt.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... menveiling

edit: ik zie dat er ook geen gasbussen op de lijn rijden, maar touringcars :')
Thnx voor de correctie. Net even gekeken en vroeg daar zijn is een understatement om die bus te kunnen spotten. Die bus schijnt dus rond een uurtje of 5 's ochtends te rijden... Rijdt er op dat moment daar überhaupt wel wat anders?
waldo79
Berichten: 7619
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door waldo79 »

@Meltrain:
De [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] voldoet niet aan de definitie en verwachting van een HST :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Suus »

Hij rijdt niet heel snel, maar je bent wel overal snel. In die zin ben ik blij met de huidige noodoplossing.

Geschreven vanuit ICD-rijtuig 20 107 in stam 16503 :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Klaasje »

Suus schreef:Het is eerder opvallend als er op een groot station niet bussen uit minstens drie concessies komen. Leiden (2), Almere (2) en Leeuwarden (2) zijn uit mijn hoofd dergelijke uitzonderingen.
Op Almere C heb je: IJsselmond, Stads- en streekvervoer Almere en Amstelland Meerlanden (215).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door JWM »

Suus schreef:
Geschreven vanuit ICD-rijtuig 20 107 in stam 16503 :)
Bedankt voor de nummers :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39144
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Het is eerder opvallend als er op een groot station niet bussen uit minstens drie concessies komen. Leiden (2), Almere (2) en Leeuwarden (2) zijn uit mijn hoofd dergelijke uitzonderingen.
De opvallende gevallen zijn dan ook vooral veel verschillende vervoerders, niet veel verschillende concessies. De recordhouder daarin is, wel een jaartje of 10 geleden, hoe kan het ook anders Utrecht Centraal geweest. Aldaar kwamen toen liefst 5 verschillende vervoerders (waarvan eentje vanuit twee concessies). De huidige recordhouder zal, nog twee weken, Wageningen busstation met 4 vervoerders zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door BrengMe »

Eigenlijk zijn het er nu ook maar drie, aangezien Breng onderdeel is van Hermes onderdeel is van Connexxion.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten