Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Er een Chinese fastfoodtent in station Tilburg zit (onder het kroepoekdak)?
Er wordt gezegd dat station Eindhoven naar ontwerp van een radio is gebouwd, maar dat dit onzin is?
Hoe heet die toko dan? Ik kom wekelijks op dat station, maar ik kan het mij toch echt niet heugen.
Is dat onzin ja? Als je goed kijkt dan zie je toch duidelijk dat het gebouw heel veel weg heeft van een Philips wekkerradio uit die tijd. Dus ik denk dat er zeker wel een kern van waarheid in zit.
Je hebt gelijk, de Chinese fastfoodzaak zit niet meer in Tilburg (http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... -z/tilburg) maar in mijn herinnering was die er toch echt wel. Wat betreft Eindhoven: de befaamde wekkerradio waarmee het station wordt vergeleken is pas gemaakt na de bouw van het station. :D
@karl: in Rotterdam moet je sowieso wel op je beurs letten, want heel veel Rotterdammers zonder beurs willen op een minder fraaie manier toch een beurs bemachtigen. Zeker nu de studiebeurs wordt afgeschaft!
-Station Lichtenvoorde-Groenlo in het dorpje Lievelde ligt?
-Station Venray in Oostrum dan Venray ligt?
-De stationsnaam in de keermuur van Arnhem tijdens het inmetselen door elkaar is gehaald en "Herman" als resultaat opleverde?
-Station Kampen wel degelijk op het grondgebied van Kampen ligt, en niet -zoals de kaart doet vermoeden- in IJsselmuiden?
-Het stationsgebouw van station Kampen in spiegelbeeld staat: met de "mooie" gevel naar Kampen gericht?
Obus schreef:Je hebt gelijk, de Chinese fastfoodzaak zit niet meer in Tilburg (http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... -z/tilburg) maar in mijn herinnering was die er toch echt wel. Wat betreft Eindhoven: de befaamde wekkerradio waarmee het station wordt vergeleken is pas gemaakt na de bouw van het station. :D
W.b.t. Tilburg, dat moet dan echt al heul lang geleden zijn.
W.b.t. Eindhoven, ja op die manier zou het wel kunnen ja.
MdJ schreef:-Het stationsgebouw van station Kampen in spiegelbeeld staat: met de "mooie" gevel naar Kampen gericht?
Iets soortgelijks had het oude, daar issie weer, Rotterdam Blaak/Beurs/dat. Het stationsgebouw paste niet aan de stadszijde van de 'hochbahn', dus is het aan de andere kant gebouwd. Maar wel met de stadszijde naar het spoor. In feite omgedraaid dus. Volgt u het nog?
De spoorlijn Winterswijk-Zevenaar heeft een relatief bochtig verloop, dat eigenlijk wel vrij logisch te verklaren is.
Het baanvak Winterswijk-Aalten had eigenlijk rechter moeten lopen. Het station in Aalten had eigenlijk aan de noordzijde van het dorp moeten liggen. Dit was echter niet mogelijk, de bochten, en het station aan de zuidzijde van Aalten, komen doordat het landschap tussen beide plaatsen te heuvelachtig is.
Aanvankelijk had het traject van Aalten tot Didam vrij recht moeten liggen. Dat is dus niet gebeurd.
In Aalten kreeg de baan dus extra bochtjes omdat het station aan de zuidkant van het dorp kwam in plaats van de noordkant. De lijn kon dus niet recht naar Didam lopen,maar boog dus eerst naar het noordwesten, naar Varsseveld. Vandaar moest dan alsnog recht naar Didam worden gegaan, maar dan zouden Terborg en Doetinchem een gezamenlijk station krijgen, tussen beide plaatsen in. Zowel Terborg als Doetinchem waren het hier niet mee eens. Daarom kreeg de lijn nog extra knikken, zodat de beide steden een eigen station konden krijgen.
De opening van de lijn, en het station, werd in Doetinchem echter niet gevierd, omdat Doetinchem vond dat het station alsnog te ver van de stad af lag.
Ik had mezelf voorgenomen om alleen te posten over jullie meeting, maar ik zou het eigenlijk wel leuk vinden om deze wist-je-datjes op @BrengOV te gebruiken op rustige dagen. Iemand bezwaar als ik jullie wist-je-datjes jat? ;)
Het lijkt me verstandig om wel even de feitjes die je wilt posten te verifiëren als je ze wilt gaan tweeten van een officieel account. Anders ga ik namelijk dingen verzinnen
@Marlies, dat is inderdaad interessant voor manipulatie van 'feiten'. ;x
Ardan schreef:Iets soortgelijks had het oude, daar issie weer, Rotterdam Blaak/Beurs/dat. Het stationsgebouw paste niet aan de stadszijde van de 'hochbahn', dus is het aan de andere kant gebouwd. Maar wel met de stadszijde naar het spoor. In feite omgedraaid dus. Volgt u het nog?
marlies schreef:Het lijkt me verstandig om wel even de feitjes die je wilt posten te verifiëren als je ze wilt gaan tweeten van een officieel account. Anders ga ik namelijk dingen verzinnen
Hahaha, uiteraard.
We willen geen:
"Breng OV @BrengOV · Jul 21
Wist je dat de eerste treinen vanuit Arnhem door machinisten op hometrainers werden aangedreven?"
Ardan schreef:Iets soortgelijks had het oude, daar issie weer, Rotterdam Blaak/Beurs/dat. Het stationsgebouw paste niet aan de stadszijde van de 'hochbahn', dus is het aan de andere kant gebouwd. Maar wel met de stadszijde naar het spoor. In feite omgedraaid dus. Volgt u het nog?
Dus de 'mooie gevel' stond aan het spoor, of wat?
Juist :)
@Erno-BE, je bedoelt dus het kleinste dorp waar een IC echt extra stopt terwijl er ook sprinters zijn? Dus niet zoals bijvoorbeeld Olst en Wijhe waar verder niks anders komt dus de IC wel móét stoppen?
Even terug naar Lichtenvoorde-Groenlo.
Tijdens de aanleg van de spoorlijn Zutphen-Winterswijk wilden beide plaatsen graag het station hebben. Het is tussen hen altijd al een soort Amsterdam-Rotterdam-situatie geweest met kleine ruzies over en weer. In hun poging de spoorlijn via Lichtenvoorde te laten lopen heeft Lichtenvoorde voor 50.000 gulden aan aandelen in de spoorlijn gekocht. De NWS bleef echter halsstarrig en legde de lijn toch precies tussen beide plaatsen aan, maar wel werd het stationsgebouw aan de Lichtenvoordse kant gezet. Een wethouder van Groenlo lachte de Lichtenvoordsen uit: 'Wij hebben uiteindelijk net zoveel gekregen als dat dorp, maar dan zónder veel geld uit te hoeven geven!' Maar wie het laatst lacht, lacht het best: Lichtenvoorde heeft de aandelen een paar jaar later met enorme winst verkocht :Y
Ardan schreef:
Even terug naar Lichtenvoorde-Groenlo.
Tijdens de aanleg van de spoorlijn Zutphen-Winterswijk wilden beide plaatsen graag het station hebben. Het is tussen hen altijd al een soort Amsterdam-Rotterdam-situatie geweest met kleine ruzies over en weer. In hun poging de spoorlijn via Lichtenvoorde te laten lopen heeft Lichtenvoorde voor 50.000 gulden aan aandelen in de spoorlijn gekocht. De NWS bleef echter halsstarrig en legde de lijn toch precies tussen beide plaatsen aan, maar wel werd het stationsgebouw aan de Lichtenvoordse kant gezet. Een wethouder van Groenlo lachte de Lichtenvoordsen uit: 'Wij hebben uiteindelijk net zoveel gekregen als dat dorp, maar dan zónder veel geld uit te hoeven geven!' Maar wie het laatst lacht, lacht het best: Lichtenvoorde heeft de aandelen een paar jaar later met enorme winst verkocht :Y
Die spoorlijn is ook vooral aangelegd voor het goederenvervoer, passagiers waren een bijzaak, dus maakte het ook niet zoveel uit voor de spoorwegmaatschappij...
Ardan schreef:
Even terug naar Lichtenvoorde-Groenlo.
Tijdens de aanleg van de spoorlijn Zutphen-Winterswijk wilden beide plaatsen graag het station hebben. Het is tussen hen altijd al een soort Amsterdam-Rotterdam-situatie geweest met kleine ruzies over en weer. In hun poging de spoorlijn via Lichtenvoorde te laten lopen heeft Lichtenvoorde voor 50.000 gulden aan aandelen in de spoorlijn gekocht. De NWS bleef echter halsstarrig en legde de lijn toch precies tussen beide plaatsen aan, maar wel werd het stationsgebouw aan de Lichtenvoordse kant gezet. Een wethouder van Groenlo lachte de Lichtenvoordsen uit: 'Wij hebben uiteindelijk net zoveel gekregen als dat dorp, maar dan zónder veel geld uit te hoeven geven!' Maar wie het laatst lacht, lacht het best: Lichtenvoorde heeft de aandelen een paar jaar later met enorme winst verkocht :Y
Die spoorlijn is ook vooral aangelegd voor het goederenvervoer, passagiers waren een bijzaak, dus maakte het ook niet zoveel uit voor de spoorwegmaatschappij...
Heden ten dage vormt dit nu wel een enorme belemmering, wat voor een onnodig hoeveelheid extra buslijnen zorgt (72 en 73) en dus een grotere kostenpost voor de provincie Gelderland.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
marlies schreef:Het lijkt me verstandig om wel even de feitjes die je wilt posten te verifiëren als je ze wilt gaan tweeten van een officieel account. Anders ga ik namelijk dingen verzinnen
Hahaha, uiteraard.
We willen geen:
"Breng OV @BrengOV · Jul 21
Wist je dat de eerste treinen vanuit Arnhem door machinisten op hometrainers werden aangedreven?"
Het kleinste volwaardige IC-station was tot voor kort toch echt Kruiningen-Yerseke, toen de Zeeuwse IC hier stopte en er ook nog een aparte stoptrein reed. Kruingen en Yerseke samen hebben ongeveer 10.000 inwoners, kleiner dan Dieren dus. Tegenwoordig kun je dat eigenlijk niet meer zeggen want de IC stopt nu op alle tussengelegen stations. Dieren zal het nu dus wel winnen lijkt me.
Leiden Lammenschans is een enkelsporig station met maar een perron, maar wel met een viaduct over de nabijgelegen lammenschansweg i.p.v. een spoorwegovergang. Volgens mij komt dit ook niet vaak voor, maar ik geloof het meteen als er nog een voorbeeld van is (meestal hebben zulke kleine stations namelijk een spoorwegovergang). Een klein station dat toch een aardig groot gebied bedient is volgens mij wel vrij zeldzaam, je zou zo een stationnetje eerder verwachten in een klein gehucht ergens.
Bakpapier schreef:Leiden Lammenschans is een enkelsporig station met maar een perron, maar wel met een viaduct over de nabijgelegen lammenschansweg i.p.v. een spoorwegovergang. Volgens mij komt dit ook niet vaak voor, maar ik geloof het meteen als er nog een voorbeeld van is (meestal hebben zulke kleine stations namelijk een spoorwegovergang). Een klein station dat toch een aardig groot gebied bedient is volgens mij wel vrij zeldzaam, je zou zo een stationnetje eerder verwachten in een klein gehucht ergens.
Emmen-Zuid is ook zo'n station.
Fles schreef:Olst, Wijhe, Etten-Leur en Elst zijn allemaal kleiner ja? Geloofterniksvan
Bakpapier schreef:Leiden Lammenschans is een enkelsporig station met maar een perron, maar wel met een viaduct over de nabijgelegen lammenschansweg i.p.v. een spoorwegovergang. Volgens mij komt dit ook niet vaak voor, maar ik geloof het meteen als er nog een voorbeeld van is (meestal hebben zulke kleine stations namelijk een spoorwegovergang).
Dordrecht Stadspolders had het ook toen dit nog enkelsporig was, maar sinds de verdubbeling loopt het perron daar niet meer tot aan de Stadspolderring.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...