Stations-wist-je-datjes

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Groens
Berichten: 23
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 16:00

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Groens »

ArrivaBas schreef:Warffum heeft lijn 68 nog, maar dat is maar 1 rit.
Ah, dat wist ik niet. Ik baseerde me op de nieuwe lijnnetkaart van Qbuzz, dus vanaf december.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door SLToilet »

Mikos schreef:
pedaalemmerzak schreef:Welke stations hebben nog winkels/koffietenten/cafetaria's die géén onderdeel zijn van de grote ketens? (b.v. Kiosk, Smullers, ah to go, starbucks etc.)

Ik kan station Culemborg bedenken waar een leuk winkeltje was, weet niet of dat nog zo is.

Vroeger was er een leuke cafetaria op station Goes. Maar da's een normale Kiosk geworden, helaas.

En zijn er stations waar je een biertje kunt drinken aan de bar? Dat heb ik laatst namelijk gedaan in Dublin op het station (dat land :') ). Maar ik ken geen plek in NL waar dat kan. Misschien den haag CS?
Bar: Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Wierden.

Snackbar: Raalte, Koog Zaandijk, Etten-Leur, Hilversum Media Park, Almelo de Riet.

Restaurant: Wierden.

De Huiskamer (NS): Meppel en Deurne.

Winkeltje: Dieren en Uitgeest.

Zo uit mijn hoofd, er is nog wel meer.
In Best zit ook nog een cafeetje in het stationsgebouw. En nu ik erover nadenk zit in Oisterwijk ook iets anders. Wij hadden daar in dat gebouwtje de makelaar bij wie wij ons huis kochten.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door PatrickM »

Ook bath heeft nog een trein, maar vanaf 11 december geen bus meer.

Leuk feitje:
-Het gebouw wat midden op het Busstation in Zierikzee staat, was vroeger het hoofdkantoor van ZWN. Er zijn op het parkeerterrein nog steeds bordjes aanwezig "alleen parkeren voor bezoekers ZWN kantoor" :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door ODRAIL »

In de verkoopruimte van station Nieuwerkerk aan den IJssel zit nu Simo's Pizza:

http://www.simospizza.nl
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door dylanwild94 »

henk1234 schreef:Ook bath heeft nog een trein, maar vanaf 11 december geen bus meer.

Leuk feitje:
-Het gebouw wat midden op het Busstation in Zierikzee staat, was vroeger het hoofdkantoor van ZWN. Er zijn op het parkeerterrein nog steeds bordjes aanwezig "alleen parkeren voor bezoekers ZWN kantoor" :')
En daar zit nu een tandarts.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Daniel »

Gorinchem heeft nog heel lang een "Het Station" gehad, maar daar zit tegenwoordig een lokale ondernemer met een Kioskje in. Verder zal de MerwedeLingeLijn behoorlijk hoog in de ranglijst van restaurants in stationsgebouwen staan: zijn er drie op die lijn, in Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam en Leerdam. Daarmee hebben ook op één na (Arkel) alle niet met NS gedeelde stations met een stationsgebouw langs die lijn een vorm van horeca.

Station Dordrecht heeft trouwens een balkon en daarnaast ook een zolder waar heel wat antiek spul staat zoals werkzaamheden-informatieborden uit de tijd dat de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht vervangen werd. Ergens op 't forum moet daar nog een fotoserie van staan als die het nog doet tenminste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door baladid »

Daniel schreef: Station Dordrecht heeft trouwens een balkon en daarnaast ook een zolder waar heel wat antiek spul staat zoals werkzaamheden-informatieborden uit de tijd dat de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht vervangen werd. Ergens op 't forum moet daar nog een fotoserie van staan als die het nog doet tenminste.
viewtopic.php?f=56&t=86&p=940&hilit=dor ... older#p940
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Mikos »

Dalfsen heeft een kroeg.
Ommen heeft een restaurant/bar met terras en ijsverkoopraam.
Marienberg heeft een kroeg (voor zover die nog geopend is).
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door dylanwild94 »

Volgens mij zit er ook een restaurant met terras in het gebouw van station Valkenburg.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door VIRM »

Suus, heb je al een geupdate lijst? :)

Geen idee of hij nog bestaat, maar Leiden Centraal heeft een bijenhotel.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2044 ... tel__.html
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door trolly »

Geweldig VIRM, insectenstationshoreca :Y

Voor het lijstje zelfstandige mensenstationshoreca: station Overveen. Schijnt zelfs best OK te zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Zugführer »

Ik heb ooit prima gegeten in het station van Uithoorn, maar daar stopt alleen geen trein meer geloof ik :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door trolly »

-o- Moet dat ook nog? Tsss...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Claus Plein
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 08 jul 2016, 22:42

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Claus Plein »

In het stationsgebouw van Landgraaf zit een Italiaans restaurant
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Aking »

Daniel schreef:Station Dordrecht heeft trouwens ... een zolder waar heel wat antiek spul staat zoals werkzaamheden-informatieborden uit de tijd dat de brug tussen Dordrecht en Zwijndrecht vervangen werd.
Die staan daar niet meer (A)
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door SLToilet »

Wist je dat...

Amsterdam Science Park het eerste station in Nederland is waarvan de naam in het Engels is geschreven?
Er daarentegen ook een station Enschede kennispark bestaat, wat dezelfde betekenis heeft?
Schiphol Airport tegenwoordig ook last heeft van Angelsakseritis?
Hilversum Media Park een station is genoemd naar een geografische entiteit met een spelfout erin?
Chevremont op z'n Frans wordt uitgesproken?
En de stations Lelylaan en laan van NOI de enige nog bestaande stations zijn die zijn vernoemd naar lanen? Eindhoven Beukenlaan is hernoemd in 2015.
Laan van NOI het enige station is genoemd naar een niet meer zo genoemd overzees gebied?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Aking »

Overigens zijn er flink wat stations met soortgelijke verborgen of in onbruik geraakte ruimtes:

Station Woerden heeft een zolder die over 2 zijdes verdeeld is maar die enkel voor de helft gevuld is met technische meuk (afzuigers en dat soort ongein)
Station Maastricht heeft (hemelsbreed boven de Hema/AH een gigantische zolder (op sommige stukken 2-3 verdiepingen) die leeg staat, Ongeveer boven de loopbrug zit de personeelsvereniging en dan zit boven het GWK (als dat er nog zit) ook nog een gigantische zolder die leeg staat. Ook boven de stationshal zelf is dit het geval. Dan zit er boven de fietsenstalling nog een kantoorvleugel waarvan in ieder geval een verdieping leeg staat.

Onder die kantoorvleugel op de begane grond zit het voormalige Nedtrain verblijf dat ook leeg staat, en daar onder zit dan nog een kelder die zo goed als leeg staat.

Station Venlo heeft eveneens een voormalig Nedtrain verblijf (hemelsbreed achter de loketten) dat zich uitstrekt over 3 (al dan niet kleine) verdiepingen.

Station Groningen heeft, boven de stationshal, ook nog een vrij grote zolder zitten. Enige probleem is dat je deze enkel kan bereiken via een miniscuul wenteltrapje, welke je ziet zitten als je in de stationshal staat.

Amsterdam Centraal heeft, weggestopt tussen de verschillende reizigerstunnels nog een voormalige tunnel die enkel nog als technische doorgang wordt gebruikt. Hier vandaan kun je onder andere in de kelder van de voormalige loketten komen, en ook in het sprinklerbassin (als het ware een gigantisch zwembad) komen.

Amsterdam Amstel heeft een gigantische kelder, en zoals ik eerder al aangaf is de oude tunnel (welke gebruikt werd voor de autotreinen) grotendeels nog aanwezig. Op de plek van het voormalige Internationale busstation zie je in de muur een deur zitten, welke toegang geeft tot deze tunnel.

Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer Arena en Barendrecht hebben elk een technische tunnel welke compleet onder het station doorloopt.
In Utrecht loopt deze ten zuiden van de Middentunnel: De ene ingang zit in het expeditiegedeelte onder perron 4 (waar vandaan je overigens zowel per (wentel)trap als per lift in de Katreinetoren kunt komen. Vroeger lipe die wenteltrap door de restauratie/de tijd heen waarmee je direct naar de backoffice op de eerste verdieping kon komen. Aan de jaarbeurszijde komt deze tunnel uit in het nieuwe technische gebouwtje "tussen" busstation Jaarbeurszijde en spoor 21

In Barendrecht begint deze tunnel in de kelder van het "Technische gebouw" aan de niet-centrumkant van het station onder de roltrap. Hier zit ook nog een complete controlekamer (voor in geval van calamiteiten). Dit gebouw, dat volledig zit weggestopt in de constructie beslaat ook nog eens drie verdiepingen (Kelder, begane grond en eerste verdieping)

In Anttwerpen is een zelfde labyrinth aanwezig ondergronds. Het station heeft in totaal iets van verdiepingen. Welke allemaal met elkaar verbonden zijn door middel van (dienst)tunnels en liften. In de kelder onder de oude stationshal zijn nog diverse trappen aanwezig die nu doodlopen op het plafond of dikke betonnen muren. Ik vermoed dat dit onder andere de oude metrotoegang betreft (gelet op de reclameborden en het "trefpunt" dat er nog aanwezig is

Verder is de leegstand van ruimtes op de stations schrikbarend hoog in mijn ogen. Varierend van kleine, nauwelijks toegankelijke ruimtes (de oude VL-post op Muiderpoort, die alleen over het spoor bereikbaar is) tot bijvoorbeeld het voormalige poltiebureau op station Deventer (middenperron)

Ook zijn er legio (voormalige) personeelsruimtes die leeg staan: De kelder van station Groningen, een deel van station Roermond, station Maastricht, Den Bosch, Leeuwarden, Hoek van Holland en ga zo maar door...

Eeuwig zonde eigenlijk als je het mij vraagt. Ik had er best willen wonen of mijn museum willen vestigen :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door trolly »

SLToilet schreef:Amsterdam Science Park het eerste station in Nederland is waarvan de naam in het Engels is geschreven?
Nou, wat dacht je van Goes of Best? You loose some, you Winsum!
SLToilet schreef:Chevremont op z'n Frans wordt uitgesproken?
Hoe anders?
SLToilet schreef:En de stations Lelylaan en laan van NOI de enige nog bestaande stations zijn die zijn vernoemd naar lanen? Eindhoven Beukenlaan is hernoemd in 2015.
Blijven twee stations op -poort, sinds Randstadrail 0 op -plein, en ik kan niets bedenken op -straat of -weg, maar dat zal wel aan mij liggen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Chrysa »

trolly schreef: Blijven twee stations op -poort, sinds Randstadrail 0 op -plein, en ik kan niets bedenken op -straat of -weg, maar dat zal wel aan mij liggen.
Is Utrecht Maliebaan ook goed? :p
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Die helling naar het perron op Amstel kan ik me nog herinneren van vroeger, en ik heb me heel lang af zitten vragen of ik me dat wel goed herinnerde omdattie er nu niet meer is..
Muiderpoort heeft ook uitgebreidere toegangen gehad, vanuit het stationsgebouw naar beide perrons, dubbele zelfs want in die tijd werden ingaande en uitgaande reizigers nog strikt gescheiden.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Aking »

Ook op Muiderpoort is een deel van die tunnels nog aanwezig: Deels als fietsenstalling en deels als dienstgang/niemandsland/technisch gebeuren
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Ardan »

Wanneer zijn daar die tunnels opgedoekt? Ik kan me herinneren dat de perrontoegangen er vroeger anders uitzagen, groter, ruimer (tegen 1995). De tunnels waren volgens mij toen al niet meer in gebruik maar ben niet zeker. De fietsenmakert zat er toen in ieder geval ook al, vaak gebruik van gemaakt :)
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Aking »

Wanneer die tunnels zijn opgedoekt durf ik je niet te vertellen, en ik weet in dit geval ook niet of en wat er nog (afgesloten) zit.

Wat ik weet is dat er, achter de deur hier helemaal links op de foto, een gang zit met aan het einde een helling naar beneden, deze komt uit in de fietsenstalling:

Afbeelding

Op onderstaande foto zie je trouwens, ongeveer achter het witte gebouwtje, een blauwe deur die toegang geeft tot de tunnel onder Amstel:

Afbeelding
grotere versie
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door trolly »

trolly schreef:Blijven twee stations op -poort, sinds Randstadrail 0 op -plein, en ik kan niets bedenken op -straat of -weg, maar dat zal wel aan mij liggen.
...drie stations op -poort (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stations-wist-je-datjes

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Gorinchem heeft nog heel lang een "Het Station" gehad, maar daar zit tegenwoordig een lokale ondernemer met een Kioskje in.
Op Rotterdam Lombardijen zit zo'n soort "Kiosk", genaamd "AD Shop", in het voormalige kaartverkooploket.
trolly schreef:Blijven twee stations op -poort, sinds Randstadrail 0 op -plein, en ik kan niets bedenken op -straat of -weg, maar dat zal wel aan mij liggen.
Bij de ombouw naar RandstadRail zijn juist drie stations eindigend op -weg gesloten, dan wel de status van treinstation kwijtgeraakt: Rotterdam Bergweg, Rotterdam Kleiweg en Zoetermeer Voorweg.
Er is toen geen treinstation eindigend op -plein gesloten.
trolly schreef:
trolly schreef:Blijven twee stations op -poort, sinds Randstadrail 0 op -plein, en ik kan niets bedenken op -straat of -weg, maar dat zal wel aan mij liggen.
...drie stations op -poort (A)
Vijf als je Santpoort Noord en Santpoort Zuid meerekent. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 181 gasten