Pagina 1 van 6

De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 08:23
door Bjarte
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=139103

Ik ben volledig vóór het bekeuren van deze mensen. Gevaarlijk, dom en wettelijk niet toegestaan. Maar zolang er geen alternatief in de vorm van openbaar vervoer is, blijft de enige manier om thuis te komen de benenwagen of Bobben. Streng bekeuren zou een enorme boost voor het nachtelijk busvervoer kunnen zijn.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 11:15
door marlies
Als je beboet krijg je dezelfde boete als wanneer je de auto had gepakt. Je kunt zelfs je rijbewijs verliezen door dronken te fietsen. Door te handhaven neem je alle prikkels (behalve het gevaar voor anderen) weg om in ieder geval de fiets te nemen ipv de auto. Dat lijkt me zeer onwenselijk. Nog los van dat er geen redelijk alternatief is: lopen is te ver, taxi is te duur en nachtbussen krijg je nooit dekkend genoeg. Het is niet goed dat mensen dronken fietsen maar ik zie niet echt een maatschappelijk haalbare oplossing.

Vond de uitspraak van de onderzoeker in een ander artikel hierover dat het een wonder is dat het niet zo vaak misgaat wel erg opmerkelijk trouwens. Lijkt me voor de hand liggen dat dat betekent dat het blijkbaar minder gevaarlijk is dan gedacht. "Goh er fietsen veel meer mensen bezopen door de stad dan gedacht, dat is heel gevaarlijk, wat raar dat het in de praktijk relatief weinig ongelukken oplevert, laten we er snel wat aan doen" is een beetje een domme redenering voor een academisch wetenschapper. Feit dat veel mensen die gedronken hebben op de fiets stappen is op zichzelf geen probleem en dus geen reden tot actie. Als er veel ongelukken gebeuren met fietsers en blijkt dat alcohol hier een grote rol in speelt moet je iets gaan doen. Dit is precies verkeerd om.

Pak gewoon de fietsers er uit die duidelijk zichtbaar gevaarlijk bezig zijn (slingeren etc), en geef ze een boete. Zoals in het autoverkeer een fuik en iedereen laten blazen is absurd zolang dezelfde promillages en straffen worden gehanteerd als bij gemotoriseerd verkeer. Met twee biertjes moet en mag je niet in de auto stappen maar kan je écht wel fietsen. Tuurlijk, minder veilig dan lopen of nuchter fietsen, maar 100% veiligheid nastreven ten koste van alles is een debiel idee.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 11:40
door Klaasje
Eens, bovendien is het negatieve effect van fietsers bekeuren dat het voor de bestuurder zelf ook niet meer uitmaakt of je met drank op in een auto of op de fiets stapt. Dan heb je een veel groter probleem want een auto is een veel effectiever onbedoeld moordwapen dan een fiets.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 11:49
door Suus
Veilig Verkeer Nederland vindt dronken fietsers geen prioriteit. Uiteraard is het niet zo slim, dronken op de fiets stappen, maar in tegenstelling tot een dronken automobilist kan je op de fiets niet zo snel een andere verkeersdeelnemer doden.

De politie geeft aan dat ze in Den Haag (een van de onderzochte steden) wel eens boetes hebben uitgedeeld voor dronken fietsers op plekken waar spiegels van auto's werden getrapt e.d., maar de politie was gevoelig voor de veelgemaakte opmerking of ze niet iets beters te doen hadden. Volgens de woordvoerder houdt de politie zich nu dan ook vooral bezig met woninginbraken en de jihadisering.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 12:02
door Klaasje
Overigens vind ik dit meer wat voor het OV-ontmoetingspunt dan dit specifieke topic.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 12:50
door waldo79
Wat mij betreft moet je gewoon geen enkel vervoermiddel besturen als je in bedwelmde toestand bent. Dat zou helder moeten zijn. Fietsers kunnen net zo goed leed berokkenen (is het niet bij zichzelf, dan bij een ander) en dat mag je niet bagatelliseren. Bovendien moet je niet zoveel geld in de drank steken dat je je geen taxi meer kunt veroorloven.

Dat ze overstappen naar de auto uit onverschilligheid lijkt me onaannemelijk. De steden zijn meestal niet autovriendelijk en de typische nachtfietser bezit vaak geen auto (A)

Overigens lijkt het me compleet onhaalbaar om die duizenden fietsers 's nachts op de bon te gaan slingeren.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 13:04
door marlies
waldo79 schreef:Fietsers kunnen net zo goed leed berokkenen (is het niet bij zichzelf, dan bij een ander) en dat mag je niet bagatelliseren
Maar wel relativeren. Het feit dat het percentage bedwelmde fietsers aanzienlijk hoger is dan gedacht suggereert dat de hoeveelheid leed die het veroorzaakt wel meevalt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 13:11
door gebruiker77
Bjarte schreef:http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=139103

Ik ben volledig vóór het bekeuren van deze mensen. Gevaarlijk, dom en wettelijk niet toegestaan. Maar zolang er geen alternatief in de vorm van openbaar vervoer is, blijft de enige manier om thuis te komen de benenwagen of Bobben. Streng bekeuren zou een enorme boost voor het nachtelijk busvervoer kunnen zijn.
Eens! Het blijft een overtreding, daar kan best op worden bekeurd. Vooral vanwege het feit dat je een ander tot last kan zijn. Ik verwacht niet dat men massaal over gaat stappen op de auto, aangezien hier ook gewoon controles zijn (hoe meer controles, hoe beter). Wel moet men zorgen dat er vaker wordt gecontroleerd bij automobilisten dan bij fietsers, zodat het nooit zo kan zijn dat je beter kunt auto rijden dan fietsen.
Ik vraag me af of het wel een boost zou zijn in het busvervoer, zeker in Groningen zul je dat nauwelijks komen te weten, aangezien er nauwelijks aanbod is van bussen na 00:00. Zelfs op zaterdagavond rijden er maar enkele (lijn 65, 73 uit mijn hoofd) extra tot 01:00.
En als mensen toch graag willen fietsen of auto rijden 's avonds, dan maar wat minder drinken.... of wat anders regelen. :Y

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 13:13
door marlies
Alcohol verbieden lijkt me een praktischere oplossing. En dat zegt wat...

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 13:36
door isadora
marlies schreef:Alcohol verbieden lijkt me een praktischere oplossing. En dat zegt wat...
Met het kalifaat in zicht, is dat misschien sneller actueel, dan gedacht. :X

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 13:43
door marlies
Oei, goed punt, als ik niet uitkijk pakt Opstelten m'n paspoort af om die post :P

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 22:28
door TheRoy-t
Bjarte schreef:http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=139103

Ik ben volledig vóór het bekeuren van deze mensen. Gevaarlijk, dom en wettelijk niet toegestaan. Maar zolang er geen alternatief in de vorm van openbaar vervoer is, blijft de enige manier om thuis te komen de benenwagen of Bobben. Streng bekeuren zou een enorme boost voor het nachtelijk busvervoer kunnen zijn.
Lijkt mij een behoorlijke open deur. mensen die 's nachts fietsen zijn vaak uitgaanspubliek en omdat er geen bussen rijden en de taxi hartstikke duur is stap men op de fiets. Als het aan mij ligt gaan de Q-link lijnen gewoon 24 uur per dag rijden en dan bijvoorbeeld lijn 3, 4 en 5 tussen 12 en 5 gewoon elk uur, en dan zijn er ook nog wel een aantal streeklijnen die aan het eind van de week wat langer door kunnen blijven rijden (50, 61, 65, 140, 171)

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:04
door Bakpapier
Bjarte schreef:http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=139103

Ik ben volledig vóór het bekeuren van deze mensen. Gevaarlijk, dom en wettelijk niet toegestaan. Maar zolang er geen alternatief in de vorm van openbaar vervoer is, blijft de enige manier om thuis te komen de benenwagen of Bobben. Streng bekeuren zou een enorme boost voor het nachtelijk busvervoer kunnen zijn.
Hahahahahahahahaha :') :') :') jij drinkt zeker nooit?

Hoe wil je anders thuiskomen na een avondje drinken? De taxi kunnen veel mensen niet betalen, met de auto rijden is ook niet echt een veilig alternatief (wie wil er nou bobben?), en vaak zijn dingen ook niet echt per se op loopafstand. De nachttrein of bus is soms een optie, maar vaker niet dan wel.

In België wordt massaal met drank op auto gerden, wil je die situatie soms hebben? Nu is de fiets gewoon een '''''relatief''''' veilig alternatief met vrijwel geen kans op een boete, en ook nog redelijk snel als het niet te ver is. In andere landen gaat men standaard met de taxi, maar dat is in NL gewoon echt onbetaalbaar

Midden in de nacht is er toch geen kip op straat, laat mensen dus gewoon lekker dronken fietsen. Ik ben ook niet de heiligste persoon op aarde en fiets ook wel eens met een glaasje te veel op (al is dit meestal nog wel een hoeveelheid waarmee ik gewoon kan fietsen hoor).

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:10
door Bakpapier
In Leiden zijn er overigens ook gewoon nul komma nul nachtbussen, niet binnen de stad en ook niet naar de voorsteden. Er is gelukkig wel de nachttrein, maar als je dan dronken uit Utrecht of Amsterdam terugkomt mag je alsnog slingerend naar huis fietsen vanaf het station.

Ik zet het nu allemaal wel overdreven aan hoor, bij mij valt het dronken fietsen echt wel mee, maar met meer dan de toegestane 2 biertjes op fiets ik wel echt heel vaak (en dat betekent echt niet dat ik van hot naar her slinger, ik ben wel wat gewend).

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:15
door Suus
Mensen denken altijd dat ze beter kunnen fietsen dan dat ze in de praktijk doen...

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:19
door waldo79
Mensen zijn geneigd hun eigen capaciteiten te overschatten. @Bakpapier: het is niet nodig in mijn ogen hier de stoere held uit te hangen evenmin als op andere fora.

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:24
door Bakpapier
Bee schreef:Mensen denken altijd dat ze beter kunnen fietsen dan dat ze in de praktijk doen...
Wat is je alternatief dan, met de auto gaan lopen slingeren?

Of ga jij de taxi en/of de nachtbus uit eigen zak betalen? Want die eerste is extreem duur en die tweede is non-existent, behalve in de grootste steden.

Weet je waarom er relatief weinig ongelukken gebeuren met al die dronken fietsers? Omdat er geen kip op straat is 's nachts. Ja, wat andere dronken fietsers, een enkele voetganger, en een enkele automobilist die in de binnenstad wel dondersgoed weet dat hij 's nachts goed moet opletten. Dus ja je kunt van je fiets pleuren of tegen een paaltje aan fietsen, maar de kans op ernstige ongevallen met letsel is vrij klein, ook voor straalbezopen fietsers 's nachts in de binnenstad. Want tante bep met nachtblindheid rijdt niet om 3 uur 's nachts over de grachten. De weinige auto's die er rijden worden meestal bestuurd door vrij ervaren mensen die specifiek ergens moeten zijn.

Al ben ik wel eens bijna aangereden door een dronken automobilist met oud en nieuw, dat is wel vrij beangstigend. Was die maar met de fiets gegaan... -o-

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:26
door Vinny
De taxi kunnen veel mensen niet betalen,
In Amsterdam kost een taxi veel maar het is niet onbetaalbaar. Het is vaak net zo duur als de entreeprijzen van clubs. :')

En dat het allemaal " niet op loopafstand is" is ook een gotspe. Als je binnen de ring van Amsterdam woont, woon je maximaal een uur lopen van het uitgaansgebied. Prima te doen dus en steden als Leiden en Groningen zijn nog veel compacter. :!:

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:28
door Fles
Vinny schreef:woon je maximaal een uur lopen van het uitgaansgebied. Prima te doen dus
Idioot :')

Oh ben jij het :lol:

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:29
door Bakpapier
En ik wil ook niet beweren dat ik beter dan gemiddeld fiets met een biertje op hoor, maar ik kom wel gewoon van A naar B, en voor de fiets bestaan er heus geen rijexamens, niemand die me op de vingers kijkt ;)

Vinny: In A'dam heb je dus wél nachtbussen, dat is dus geen optimaal voorbeeld. Als er betrouwbare nachtbussen zouden rijden, zou ik die ook preferen boven de fiets. Maar ja buiten amsterdam en rotterdam en misschien den haag heb je die niet.

En een uur lopen vind ik vrij fors hoor, niet echt fijn 's avonds laat. Voor dames is dit al helemaal geen optie ivm sociale veiligheid. Dat is dan voor mij geen probleem maar ik wil toch het liefst snel in bed liggen en ga dus over het algemeen met de fiets. Als ik ergens heel ver ben blijf ik ook nog wel eens bij iemand logeren, maar dat kan natuurlijk ook niet altijd.

Stel ik wil straks nog effe een biertje doen, dan kan ik nog nét de stadsbus heen pakken. Maar dan kan ik dus niet terug. En het is denk ik toch al gauw 20 minuten lopen of zo. Heb ik geen zin in dus, want met de fiets ben ik in minder dan 10 minuten heen en dezelfde tijd terug.

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:32
door Ardan
Ik ga wel eens stappen in Apeldoorn, bezopen terug... maar ook mét biertjes op kan ik nog aardig mijn kop erbij houden, de boel in de gaten houden. Anticiperen op overig verkeer is nauwelijks nodig want meestal vrijliggend fietspad. En meestal ook geen kip op straat. Slechts één keer een blunder gehad toen ik in Apeldoorn een verkeerseilandje te laat aanzag voor een eilandje in plaats van streep waar ik wel overheen kon. Bloedende knieën waarvan ik pas thuis merkte hoe erg het was...

Ook heb ik regelmatig Deventer-Zwolle v.v. gefietst in het donker als ik in de ene plaats werkte en in de andere sliep. Overdag reed ik binnendoor, maar in het donker volgde ik de parallelweg van de N337. Zonder straatverlichting is het enige dat je dan nog de goede kant op stuurt de middenstreepjes... maar die zijn er ook niet altijd.. dát is wel gevaarlijk met een slok op want dan moet je écht goed opletten waar de berm blijft.

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:32
door Fles
Vroegah toen ik jong was ( 8-) ) ging ik 2 keer per week keihard zuipen in Tilburg met collega's. Ik moet zeggen, die 20 km naar huis in drie kwartier werkte behoorlijk ontnuchterend :D

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:34
door Bakpapier
Sterker nog ik wilde eerder deze avond de bus pakken naar een naburige voorstad (niet om te drinken verder hoor). Sta ik bij de bushalte, de bus hoort op het hele uur te vertrekken maar had al 7, 8 minuten vertraging. Ja doei, ben gewoon teruggelopen en ging fietsen, en was er nog sneller dan de bus. Als de bussen zo ongelooflijk onbetrouwbaar zijn, ga je daar echt niemand in krijgen. En als er helemaal geen bussen zijn (snachts) ook niet.

En dan wil ik benadrukken dat de bus gratis is voor mij.

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:35
door Vinny
Fles schreef:
Vinny schreef:woon je maximaal een uur lopen van het uitgaansgebied. Prima te doen dus
Idioot :')

Oh ben jij het :lol:
Een gemiddelde avondvierdaagseetappe is langer. Doen kinderen vanaf 6 jaar aan mee... :lol:

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Geplaatst: do 25 sep 2014, 23:38
door waldo79
Ben ik blij dat ik zelden alcohol gebruik ;)