De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Nitein-Repart »

Bakpapier schreef:Dat kan, maar anderen vinden het wel gezellig, lekker of leuk om te drinken, laat ze dan. Wees blij dat ze fietsen ipv met de auto gaan. Natuurlijk is het niet 100% veilig, maar ja, het leven zelf is eigenlijk al dodelijk, iedereen gaat toch een keer dood, en de ideale situatie bereik je nooit, en dan is fietsen het best haalbare compromis om dronken thuis te komen (niet extreem onveilig en toch gratis) ;)
Ik ben het hier helemaal mee eens.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Vinny »

Veel stappers in bijv. Groningen komen van buiten Groningen, en dat is meestal iets verder dan 1 uur lopen (wat ik al heel veel vind). En even met de taxi naar Winsum (16 km ten noorden van Groningen) kost al gauw 35-40 euro, en als je dat moet betalen aan entreegeld ga ik niet naar binnen. Er zijn genoeg plaatsen waar je minder of niks hoeft te betalen. Nederland is groter dan alleen Amsterdam...
Voor hooguit 20 euro heb je al een slaapplek in Groningen. Kun je gewoon terug als de drank is uitgewerkt ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Thom91 »

Lekker als je elk weekend gaat :X
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Vinny »

Lijkt me comfortabeler dan elke zondag in een politiecel wakker worden omdat je de wet hebt overtreden (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Thom91 »

Ik ben nog nooit opgepakt, laat staan aangehouden omdat ik met bier op de fiets zat dus het is wel erg kort door de bocht hoor..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Vinny »

Voor het besturen van een fiets geldt dezelfde alcohollimiet als voor het besturen van de auto. Als je dat niet leuk vind ga je lopend naar huis. Dat de goegemeente dan boos op mij wordt als brenger van het slechte nieuws ben ik inmiddels wel gewend op dit forum :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Thom91 »

Eerste post in dit topic van mij zei ik het toch al, gedoogbeleid.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door marlies »

Bovendien is 'het is nu eenmaal de wet' een beetje een zwaktebod qua argumentatie. Wetten kunnen veranderd of genegeerd (huidige situatie) worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Vinny »

De wet gaan handhaven weerspreken met "ja de taxi is zo duur" of "oh mijn voetjes zijn zo zwak" vind ik ook nogal drogredenen eerlijk gezegd ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Bakpapier »

Vinny schreef:Voor het besturen van een fiets geldt dezelfde alcohollimiet als voor het besturen van de auto. Als je dat niet leuk vind ga je lopend naar huis. Dat de goegemeente dan boos op mij wordt als brenger van het slechte nieuws ben ik inmiddels wel gewend op dit forum :lol:
Gisternacht weer met wat bier op teruggefietst, ging prima. Misschien een klein beetje slingerend, maar ik kwam echt zo goed als niemand tegen op de weg, en ik fietste de hele stad door.
En geen politie gezien *O*
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door marlies »

Vinny schreef:De wet gaan handhaven weerspreken met "ja de taxi is zo duur" of "oh mijn voetjes zijn zo zwak" vind ik ook nogal drogredenen eerlijk gezegd ;)
Los van dat ik niet zei dat 'wet is wet' een drogreden was, zijn de dingen die jij noemt dat in ieder geval zeker ook niet. Je mag het weinig overtuigende argumenten vinden maar dat maakt het nog geen drogredenen. Bovendien geef je ze ook wel verkeerd weer. Het gaat niet om mijn onwil om de taxi te betalen of mijn arme voetjes, maar om het feit dat dit voor een heel groot deel van de mensen die nu de fiets pakt slechte of zelfs onhaalbare alternatieven zijn.

Dat de wet op dit punt niet gehandhaafd wordt is niet omdat ze het vergeten zijn ofzo...
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Bakpapier »

Klopt Niet iedereen heeft het breed, veel van die dronken fietsers zijn bijvoorbeeld arme studenten, scholiertjes of andere armere bevolkingsgroepen. De taxi is dan gewoon echt geen haalbare kaart.

Zelfs als ik geld had, zou ik overigens niet gauw een taxi bestellen hier in Nederland, want ik geef liever niet meteen al mijn geld uit ;) In het buitenland op vakantie ga ik na uitgaan wel met de taxi terug, want daar is het vaak tenminste niet onbetaalbaar en ben je ook met een groepje dat allemaal naar dezelfde plek terug wil (namelijk een hotel of zo).
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door huibf »

Dagren schreef:De opmerking "Je hebt geen alcohol nodig om een leuke avond te hebben" vind ik altijd zo raar. Ik kan een hele waslijst met dingen opnoemen die je niet nodig hebt om een leuke avond te hebben. Maar ik hoor deze eigenlijk alleen voorbij komen als alcohol het onderwerp is.
Je kan ook een leuke avond hebben zonder lekkere vrouwtjes. Maar ook met! En ook vrouwen kunnen dodelijk zijn :-)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door marlies »

(A)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Wubbo »

Bakpapier schreef:Klopt Niet iedereen heeft het breed, veel van die dronken fietsers zijn bijvoorbeeld arme studenten, scholiertjes of andere armere bevolkingsgroepen. De taxi is dan gewoon echt geen haalbare kaart.
Wel geld om veel alcohol aan te schaffen in een kroeg, maar geen geld voor wat anders. Kennelijk hebben ze dus wel geld, maar maken ze de keuze om dat uit te geven aan alcohol en niet aan veilig vervoer. Die keuze mag je maken, maar kom dan niet met het argument 'arme student' aan. Scholieren mogen sowieso geen alcohol drinken in een kroeg, dus die zullen ook niet dronken fietsen/in de taxi zitten.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door baladid »

Vinny schreef:Voor het besturen van een fiets geldt dezelfde alcohollimiet als voor het besturen van de auto.
Rare regel. in Duitsland ligt de grens op een fiets bij 1,6. Je kunt wel een straf krijgen al je tussen 0,3 en 1,6 hebt en je vanwege alcohol opvallend rijgedrag vertoond.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Bakpapier »

Wubbo schreef:
Bakpapier schreef:Klopt Niet iedereen heeft het breed, veel van die dronken fietsers zijn bijvoorbeeld arme studenten, scholiertjes of andere armere bevolkingsgroepen. De taxi is dan gewoon echt geen haalbare kaart.
Wel geld om veel alcohol aan te schaffen in een kroeg, maar geen geld voor wat anders. Kennelijk hebben ze dus wel geld, maar maken ze de keuze om dat uit te geven aan alcohol en niet aan veilig vervoer. Die keuze mag je maken, maar kom dan niet met het argument 'arme student' aan. Scholieren mogen sowieso geen alcohol drinken in een kroeg, dus die zullen ook niet dronken fietsen/in de taxi zitten.
Ok de volgende keer zal ik naar de kroeg gaan, daar geen bier drinken en gewoon zitten niks te doen, en terug met de taxi speciaal voor jou (voor het zelfde geld als waarmee ik wel gewoon een leuke avond kan hebbe n in de kroeg) :lol:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Aking »

Wubbo schreef:Scholieren mogen sowieso geen alcohol drinken in een kroeg, dus die zullen ook niet dronken fietsen/in de taxi zitten.
Want alcohol hebben ze natuurlijk alleen in kroegen :X
Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 08 jul 2014, 15:46

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Bakpapier »

Ik zeg nou ook vaak wel de kroeg maar vaak drink ik inderdaad ook op andere plaatsen ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Fles »

Biertje? :P

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Geert »

Heeft iemand eigenlijk al ergens een link naar het onderzoeksrapport van de RUG gezien? Ik kan het nergens vinden, maar ben wel benieuwd wat nu de precieze onderzoeksmethode is die de onderzoekers gebruikt hebben.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door marlies »

In dit artikel wordt er wat uitgebreider op ingegaan. Ze hebben op straat mensen gevraagd te blazen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Vinny »

huibf schreef:En ook vrouwen kunnen dodelijk zijn :-)
Gelukkig kunnen de blikken van Marlies en Daantje mij niet doden. :lol:

Althans, voorlopig niet (A)
Marlies schreef:Los van dat ik niet zei dat 'wet is wet' een drogreden was, zijn de dingen die jij noemt dat in ieder geval zeker ook niet. Je mag het weinig overtuigende argumenten vinden maar dat maakt het nog geen drogredenen. Bovendien geef je ze ook wel verkeerd weer. Het gaat niet om mijn onwil om de taxi te betalen of mijn arme voetjes, maar om het feit dat dit voor een heel groot deel van de mensen die nu de fiets pakt slechte of zelfs onhaalbare alternatieven zijn.
Oké ik ga een serieus inhoudelijke reactie geven:
Het feit dat er nu niet op beschonken fietsers wordt gehandhaafd wil niet zeggen dat er geen probleem is met dronken fietsers. Als men wel gaat handhaven om de naleving van de wet af te dwingen dan is de enige valide tegenargumentatie dat de veiligheid van fietsers en het overige verkeer niet verbetert als men hierop gaat handhaven.
Het feit dat alternatieven minder of niet reeel zijn verandert daar niets aan. Dat is hooguit jammer voor hen die het betreft.

Er is ook geen alternatief voor dingen als moord en diefstal, en die zaken zijn vanzelfsprekend wél verboden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Ardan »

Ik denk ook dat strikt handhaven onbegonnen werk is. Als de politie hier vannacht tussen 2 en 5 uur elke fietser liet blazen op alle uitvalswegen van de binnenstad kun je wel duizenden boetes uitschrijven...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De meeste nachtelijke fietsers hebben alcohol op

Bericht door Geert »

marlies schreef:In dit artikel wordt er wat uitgebreider op ingegaan. Ze hebben op straat mensen gevraagd te blazen.
Dank je. Er is dus op een donderdagavond/nacht getest en op een zaterdagavond/nacht. Dat zijn ook wel de uitgaansavonden, nogal wiedes dat er relatief veel fietsers alcohol op hadden. Hoe zouden ze cijfers in een maandagnacht zijn? Of in een buitenwijk in plaats van de binnenstad?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten