Mag ik even kwijt!
Re: Mag ik even kwijt!
Er is wel meer in het leven dan alleen school he. Studiefinanciering is ook bedoeld voor levensonderhoud, verzekeringen, dat soort dingen. En die heb je ook als thuiswonende student.
Re: Mag ik even kwijt!
En een MBO student hoeft naast zijn school blijkbaar meer te betalen een levensonderhoud, verzekeringen enzovoorts dan een HBO student? Lijkt mij toch niet, maar het is blijkaar wel zo want een MBO student krijgt dus ongeveer 1500 euro meer dan een HBO student.
Re: Mag ik even kwijt!
Mijn opmerking sloeg dan ook op de algemene berekening, niet op het verschil tussen MBO en HBO (want dat verschil vind ik ook vreemd).
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6471
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt!
Volgens mij houdt de IB-Groep er rekening mee dat de schoolkosten op het MBO (afgezien van het feit dat lesgeld MBO lager is dan collegegeld HBO/WO) veel hoger zijn dan op het HBO. Zo weet ik van mijn broertje die MBO doet dat hij naast dat lesgeld nog een bijdrage schoolkosten heeft en vaak verplichte excursies die toch al gauw een paar 100 euro kosten. Het zal zeker per opleiding verschillen maar voor zover ik weet heeft de IB-Groep op basis daarvan die bedragen vastgesteld.
Re: Mag ik even kwijt!
Als je studies gaat stapelen (mbo-hbo-WO) dan ben je op den duur door je beurzen heen en is lenen bijna onafwendbaar. En het komt nog met enige regelmaat voor ookLenen moet je alleen als je geen recht hebt op aanvullende beurs want anders kan je het makkelijk betalen
Re: Mag ik even kwijt!
Ja, je hebt volgens mij 7 jaar recht op studiefinanciering (basis + aanvullende beurs). Je zou dan een driejarige MBO opleiding en een vierjarige HBO opleiding kunnen volgen bijvoorbeeld. Als je beide opleidingen hebt afgerond, dan wordt de gehele studiefinanciering omgezet in een gift (behalen van diploma moet binnen 10 jaar). Studeer je daarna door dan moet je inderdaad gewoon overgaan op lenen.
Re: Mag ik even kwijt!
Na je MBO kun je een HBO doen en krijg je weer vier jaar basisbeurs + aanvullende beurs en kan je daarna drie jaar lenen. Als je na je HBO een WO studie wilt gaan doen ben je mooi in de aap gelogeerd; dan krijg je geen vier jaar stufi meer en kan je alleen nog van je drie jarige lening gebruik maken.
Re: Mag ik even kwijt!
Ja das vervelend. Ik zit nu in m'n laatste jaar van het MBO en ga naar het HBO in september. Dus ik krijg wederom 4 jaar studiefinanciering. Als het even kan ook een aanvullende beurs graag en geen gezeik met het berekenen van de hoogte van het inkomen van pa en moe want die zitten gegarandeerd onder de grens .
Morgen ga ik naar het servicekantoor te Groningen en ben benieuwd hoe de zaken er voorstaan m.b.t. het berekenen van de aanvullende beurs.
Morgen ga ik naar het servicekantoor te Groningen en ben benieuwd hoe de zaken er voorstaan m.b.t. het berekenen van de aanvullende beurs.
Re: Mag ik even kwijt!
Niet belangrijk genoeg om een topic voor te openen, toch vroeg ik mij het volgende af:
Wat is in Europa het snelste type dieselloc dat voor reizigerstreinen geschikt is?
Zijn er bv locs die 200kmh rijden met reizigerstreinen nu?
Wat is in Europa het snelste type dieselloc dat voor reizigerstreinen geschikt is?
Zijn er bv locs die 200kmh rijden met reizigerstreinen nu?
Re: Mag ik even kwijt!
De Deense ME-diesellok haalt 175 km/u en is daarmee toch wel een redelijk snelle diesellok.
DSB Informatie over ME-diesellok
(Ik weet niet hoe ik een dergelijk lang internetadres verkort weer kan geven op dit forum. Kan iemand mij helpen? :D ) Is gedaan, [url=hier de link] hier de tekst [/ url]
DSB Informatie over ME-diesellok
(Ik weet niet hoe ik een dergelijk lang internetadres verkort weer kan geven op dit forum. Kan iemand mij helpen? :D ) Is gedaan, [url=hier de link] hier de tekst [/ url]
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 03 apr 2008, 21:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verkort
Reden: Link verkort
Re: Mag ik even kwijt!
De Britse HST (class 43) rijdt 200 km/u en wordt gezien als een locomotief.
Re: Mag ik even kwijt!
Op zich is het natuurlijk wel logisch dat de behoefte aan snelle diesellocomotieven in Denemarken en Engeland groter is dan in de meeste andere landen. Er zijn slechts weinig landen waar zo weinig ge
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt!
De GM serie 101 heeft een DRGL V-Max van 100 mph, dus 160km/h. Er van uitgaande dat men daar ook iets harder moet kunnen net zoals hier zal het ook iets van 175km/h zijn ;). Niet bijster snel dus, maar goed haast is in Ierland dan ook iets volstrekt onbekends :)
Re: Mag ik even kwijt!
De SNCF CC 72100 reeks heeft ook 160kmh als maximum snelheid, dus ik denk dat de meesten daar ongeveer bij ophouden?
En wat haalt een Hercules?
En wat haalt een Hercules?
Re: Mag ik even kwijt!
Hercules (ER 20, OBB 2016) haalt 140.
Re: Mag ik even kwijt!
Er staat op dat er ATC inzit. Alleen Dk-ATC of ook S-ATC? Weet jij dat toevallig?IC3 schreef:De Deense ME-diesellok haalt 175 km/u en is daarmee toch wel een redelijk snelle diesellok.
DSB Informatie over ME-diesellok
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
- Locatie: Utrecht
Re: Mag ik even kwijt!
De nieuwe versie van de ER 20 haalt volgens mij 160, hier rijd o.a. de nieuwe ALEX in zuid Duitsland mee rond.Daan schreef:Hercules (ER 20, OBB 2016) haalt 140.
mvg,
Sebastiaan
Sebastiaan
Re: Mag ik even kwijt!
Hmm, zou kunnen, kan er alleen niks over vinden...
Re: Mag ik even kwijt!
Wat meer Googlen levert op dat alle ER20 een maximum snelheid hebben van 140 km/h, enkele goederenkarren maar 120 km/h zelfs. Op dit moment wordt er een nieuwe variant van de ER20 voor Litouwen gebouwd. Dat worden 6-assige locs, waarvan enkele een Vmax krijgen van 160 km/h. Die locs gaan ER20 LG heten.
Zie hier: http://references.transportation.siemen ... =1933&l=en" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier (pagina 7): http://www.schienenfahrzeugtagung.at/do ... _Gasch.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie hier: http://references.transportation.siemen ... =1933&l=en" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier (pagina 7): http://www.schienenfahrzeugtagung.at/do ... _Gasch.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
- Locatie: Utrecht
Re: Mag ik even kwijt!
Had destijds wel gelezen dat de snelheid van de nieuwe loks van Alex hoger was dan de oude. Maar dat zal wel van 120 naar 140 zijn geweest. Overigens staat in dit bericht dat 160 km /u wel mogelijk is, maar er staat inderdaad niet dat dat voor de loks van Alex geldt.
mvg,
Sebastiaan
Sebastiaan
Re: Mag ik even kwijt!
Hmm, ik ben niet erg thuis in de beveiligingssystemen. Maar bedoel je met deze vraag of ze ook voorzien zijn van 't Zweedse beveiligingssysteem? Het antwoord op deze vraag weet ik niet, maar DSB dieselloks en -treinstellen zul je nooit in Zweden aantreffen, omdat er over dedeadlock schreef:Er staat op dat er ATC inzit. Alleen Dk-ATC of ook S-ATC? Weet jij dat toevallig?
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
- Locatie: Utrecht
Re: Mag ik even kwijt!
De eerder gewonnen prijs van Hispeed is inmiddels geariveerd. Ziet er mooi uit en zit meteen ook een korting bij van
mvg,
Sebastiaan
Sebastiaan
Re: Mag ik even kwijt!
IC3 schreef:Hmm, ik ben niet erg thuis in de beveiligingssystemen. Maar bedoel je met deze vraag of ze ook voorzien zijn van 't Zweedse beveiligingssysteem? Het antwoord op deze vraag weet ik niet, maar DSB dieselloks en -treinstellen zul je nooit in Zweden aantreffen, omdat er over dedeadlock schreef:Er staat op dat er ATC inzit. Alleen Dk-ATC of ook S-ATC? Weet jij dat toevallig?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Mag ik even kwijt!
Vdeadlock schreef:Tak skal du have
Re: Mag ik even kwijt!
Maarmaarmaar, er wordt naar Jylland door de Storebeltstunnelen toch ook gedieseld? En die tunnel is 8km lang zag ik op het Sikkerhed i tunnelen briefje wat ik in de 40347 vond.IC3 schreef: Bingo!De eerste jaren na de opening werd er overigens wel vrolijk met IC3 en de Zweedse variant Y2 over de brug gereden.
IC3 schreef:Als je dan ook hier een linkje wilt plaatsen, graag. :) Ik heb nooit de moed gehad om te vragen of ik voorin mee mag kijken. Een keer, in een, AM96, ofwel een Deense neus ( ) in Belgi
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten