Mag ik even kwijt!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Wubbo »

Er is wel meer in het leven dan alleen school he. Studiefinanciering is ook bedoeld voor levensonderhoud, verzekeringen, dat soort dingen. En die heb je ook als thuiswonende student.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Woepje »

En een MBO student hoeft naast zijn school blijkbaar meer te betalen een levensonderhoud, verzekeringen enzovoorts dan een HBO student? Lijkt mij toch niet, maar het is blijkaar wel zo want een MBO student krijgt dus ongeveer 1500 euro meer dan een HBO student.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Wubbo »

Mijn opmerking sloeg dan ook op de algemene berekening, niet op het verschil tussen MBO en HBO (want dat verschil vind ik ook vreemd).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Daantje »

Volgens mij houdt de IB-Groep er rekening mee dat de schoolkosten op het MBO (afgezien van het feit dat lesgeld MBO lager is dan collegegeld HBO/WO) veel hoger zijn dan op het HBO. Zo weet ik van mijn broertje die MBO doet dat hij naast dat lesgeld nog een bijdrage schoolkosten heeft en vaak verplichte excursies die toch al gauw een paar 100 euro kosten. Het zal zeker per opleiding verschillen maar voor zover ik weet heeft de IB-Groep op basis daarvan die bedragen vastgesteld.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door waldo79 »

Lenen moet je alleen als je geen recht hebt op aanvullende beurs want anders kan je het makkelijk betalen
Als je studies gaat stapelen (mbo-hbo-WO) dan ben je op den duur door je beurzen heen en is lenen bijna onafwendbaar. En het komt nog met enige regelmaat voor ook :lol:
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Woepje »

Ja, je hebt volgens mij 7 jaar recht op studiefinanciering (basis + aanvullende beurs). Je zou dan een driejarige MBO opleiding en een vierjarige HBO opleiding kunnen volgen bijvoorbeeld. Als je beide opleidingen hebt afgerond, dan wordt de gehele studiefinanciering omgezet in een gift (behalen van diploma moet binnen 10 jaar). Studeer je daarna door dan moet je inderdaad gewoon overgaan op lenen.
sjakie
Berichten: 8
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 17:41
Locatie: Hoorn (NH)

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door sjakie »

Na je MBO kun je een HBO doen en krijg je weer vier jaar basisbeurs + aanvullende beurs en kan je daarna drie jaar lenen. Als je na je HBO een WO studie wilt gaan doen ben je mooi in de aap gelogeerd; dan krijg je geen vier jaar stufi meer en kan je alleen nog van je drie jarige lening gebruik maken. :x
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Woepje »

Ja das vervelend. Ik zit nu in m'n laatste jaar van het MBO en ga naar het HBO in september. Dus ik krijg wederom 4 jaar studiefinanciering. Als het even kan ook een aanvullende beurs graag en geen gezeik met het berekenen van de hoogte van het inkomen van pa en moe want die zitten gegarandeerd onder de grens :P.

Morgen ga ik naar het servicekantoor te Groningen en ben benieuwd hoe de zaken er voorstaan m.b.t. het berekenen van de aanvullende beurs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Caspar »

Niet belangrijk genoeg om een topic voor te openen, toch vroeg ik mij het volgende af:
Wat is in Europa het snelste type dieselloc dat voor reizigerstreinen geschikt is?

Zijn er bv locs die 200kmh rijden met reizigerstreinen nu?
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door IC3 »

De Deense ME-diesellok haalt 175 km/u en is daarmee toch wel een redelijk snelle diesellok.
DSB Informatie over ME-diesellok

(Ik weet niet hoe ik een dergelijk lang internetadres verkort weer kan geven op dit forum. Kan iemand mij helpen? :D ) Is gedaan, [url=hier de link] hier de tekst [/ url]
Laatst gewijzigd door Chauf21 op do 03 apr 2008, 21:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verkort
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Bastiaan »

De Britse HST (class 43) rijdt 200 km/u en wordt gezien als een locomotief.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door IC3 »

Op zich is het natuurlijk wel logisch dat de behoefte aan snelle diesellocomotieven in Denemarken en Engeland groter is dan in de meeste andere landen. Er zijn slechts weinig landen waar zo weinig ge
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door JeePee »

De GM serie 101 heeft een DRGL V-Max van 100 mph, dus 160km/h. Er van uitgaande dat men daar ook iets harder moet kunnen net zoals hier zal het ook iets van 175km/h zijn ;). Niet bijster snel dus, maar goed haast is in Ierland dan ook iets volstrekt onbekends :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Caspar »

De SNCF CC 72100 reeks heeft ook 160kmh als maximum snelheid, dus ik denk dat de meesten daar ongeveer bij ophouden?
En wat haalt een Hercules?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Daan »

Hercules (ER 20, OBB 2016) haalt 140.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door deadlock »

IC3 schreef:De Deense ME-diesellok haalt 175 km/u en is daarmee toch wel een redelijk snelle diesellok.
DSB Informatie over ME-diesellok
Er staat op dat er ATC inzit. Alleen Dk-ATC of ook S-ATC? Weet jij dat toevallig?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Sebastiaan »

Daan schreef:Hercules (ER 20, OBB 2016) haalt 140.
De nieuwe versie van de ER 20 haalt volgens mij 160, hier rijd o.a. de nieuwe ALEX in zuid Duitsland mee rond.
mvg,
Sebastiaan
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Daan »

Hmm, zou kunnen, kan er alleen niks over vinden...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Daan »

Wat meer Googlen levert op dat alle ER20 een maximum snelheid hebben van 140 km/h, enkele goederenkarren maar 120 km/h zelfs. Op dit moment wordt er een nieuwe variant van de ER20 voor Litouwen gebouwd. Dat worden 6-assige locs, waarvan enkele een Vmax krijgen van 160 km/h. Die locs gaan ER20 LG heten.

Zie hier: http://references.transportation.siemen ... =1933&l=en" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier (pagina 7): http://www.schienenfahrzeugtagung.at/do ... _Gasch.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Sebastiaan »

Had destijds wel gelezen dat de snelheid van de nieuwe loks van Alex hoger was dan de oude. Maar dat zal wel van 120 naar 140 zijn geweest. Overigens staat in dit bericht dat 160 km /u wel mogelijk is, maar er staat inderdaad niet dat dat voor de loks van Alex geldt.
mvg,
Sebastiaan
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door IC3 »

deadlock schreef:Er staat op dat er ATC inzit. Alleen Dk-ATC of ook S-ATC? Weet jij dat toevallig?
Hmm, ik ben niet erg thuis in de beveiligingssystemen. :wink: Maar bedoel je met deze vraag of ze ook voorzien zijn van 't Zweedse beveiligingssysteem? Het antwoord op deze vraag weet ik niet, maar DSB dieselloks en -treinstellen zul je nooit in Zweden aantreffen, omdat er over de
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door Sebastiaan »

De eerder gewonnen prijs van Hispeed is inmiddels geariveerd. Ziet er mooi uit en zit meteen ook een korting bij van
mvg,
Sebastiaan
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door deadlock »

IC3 schreef:
deadlock schreef:Er staat op dat er ATC inzit. Alleen Dk-ATC of ook S-ATC? Weet jij dat toevallig?
Hmm, ik ben niet erg thuis in de beveiligingssystemen. :wink: Maar bedoel je met deze vraag of ze ook voorzien zijn van 't Zweedse beveiligingssysteem? Het antwoord op deze vraag weet ik niet, maar DSB dieselloks en -treinstellen zul je nooit in Zweden aantreffen, omdat er over de
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door IC3 »

deadlock schreef:Tak skal du have
V
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt!

Bericht door deadlock »

IC3 schreef: Bingo!De eerste jaren na de opening werd er overigens wel vrolijk met IC3 en de Zweedse variant Y2 over de brug gereden.
Maarmaarmaar, er wordt naar Jylland door de Storebeltstunnelen toch ook gedieseld? En die tunnel is 8km lang zag ik op het Sikkerhed i tunnelen briefje wat ik in de 40347 vond.
IC3 schreef:Als je dan ook hier een linkje wilt plaatsen, graag. :) Ik heb nooit de moed gehad om te vragen of ik voorin mee mag kijken. Een keer, in een, AM96, ofwel een Deense neus ( :lol: ) in Belgi
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten