Verkiezingen 2015 (met poll!)

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!

Op welke partij gaat u op 18 maart stemmen?

VVD
3
6%
PvdA
5
10%
SP
12
24%
PVV
8
16%
CDA
2
4%
D66
11
22%
CU
1
2%
GL
4
8%
SGP
2
4%
PvdD
1
2%
50+
0
Geen stemmen
Andere landelijke partij
1
2%
Regionale partij
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door AppleMoose »

Dat is zeker waar. Ook allerlei samenwerkingsverbanden van gemeenten zorgen ervoor dat de gemeenteraad steeds minder te zeggen heeft.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

Ardan schreef:
deadlock schreef:Het grootste probleem wat ik met eigen bijdrage heb is dat hij inkomensafhankelijk had moeten zijn.
deadlock schreef:Niet alles moet zomaar inkomensafhankelijk zijn. Kinderbijslag bijvoorbeeld niet. Dit ook niet zomaar.
Wat bedoel je met 'dit'? Eigen bijdrage/zorgverzekering? Dan ben je jezelf wel nogal aan het tegenspreken?
Er staat niets tegenstrijdigs. Inkomensafhankelijk vind ik hier prima via het brutoloon maar niet in de vorm van eigen bijdrage van de rijke betaalt meer dan de arme aan eigen risico. Dat kan je prima afdekken in werkgevers-/werknemerspremies.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

Ronaldussen schreef:Dat is zeker waar. Ook allerlei samenwerkingsverbanden van gemeenten zorgen ervoor dat de gemeenteraad steeds minder te zeggen heeft.
Ze hebben nog steeds evenveel te zeggen maar zien de papierberg niet als uitdaging maar als probleem.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door baladid »

In Stad en Ommeland hebben ze nu een lied voor de verkiezingen - ook het OV komt er in voor:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WOXzZr4UGoM[/youtube]
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door AppleMoose »

@Deadlock: Nee. Eerst was het zo dat als een gemeenteraad iets niet wilde, dat ook niet gebeurde. (even kort door de bocht gezegd) Nu moet je als gemeente compromissen sluiten met andere gemeenten die niet altijd dezelfde visie/belangen delen als jouw gemeente. Dat is wat ik bedoelde met minder zeggenschap/invloed.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

Compromissen sluiten is juist waar we altijd sterk in zijn geweest hier dus waarom dat nu niet meer kan is me een groot raadsel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door AppleMoose »

Wie heeft het over wel of niet kunnen van compromissen sluiten? Het gaat erover dat je op die manier als gemeenteraad(slid) gewoon minder invloed hebt op het beleid in je gemeente.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door iljitsch »

Ik vind het wel positief dat een hoop zorg naar de gemeenten is overgeheveld. Dat moet gewoon wat tijd krijgen, net als die cultuurbezuinigingen.

Ik vind wel dat eigen risico een enorm stom idee. Dus die eerste 350 euro ofzo betaal je helemaal zelf, daarna betaal je niks, hoeveel zorg je ook gebruikt. Over het algemeen heb je hier zelf maar weinig invloed op, dus dit is een soort loterij.

Wat ze zouden moeten doen is een eigen bijdrage, waar je bijvoorbeeld voor relaatief goedkope dingen 10% zelf betaalt en voor dure dingen 1%. Ja, dure grap als je dan een transplantatie nodig hebt, maar misschien dat je het dan niet erg vindt om dat in een ziekenhuis wat verder weg te laten doen als je dat een paarhonderd euro scheelt. En je bent nog altijd spekkoper want de verzekering betaalt 99%.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

Wat een onzinvoorstel. Alsof je er voor kiest om diabetes te hebben.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door iljitsch »

Je kiest er ook niet voor om 2.10 meter te zijn en twee keer zoveel te moeten eten als iemand die 1.50 m is. Krijg je ook geen subsidie voor.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door Jef400 »

Nog een grotere bullshit deze opmerking.

Eten vergelijken met de zorg.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door iljitsch »

Zijn we na een halve eeuw verzorgingsstaat zulke watjes geworden dat 1 hele % van je eigen zorgkosten zelf betalen zo'n bizarre gedachte is dat we daar nieteens een volwassen discussie over kunnen hebben?

Ik baal ieder jaar dat ik 3000 euro aan ziektekostenverzekering moet betalen (naast die 100 euro per maand die je zelf overmaakt gaat er ook iets van 6% van je bruto loon naar de zorg, als werknemer zie je dat niet maar als ZZP'er wel). Maar niet het jaar dat ik 3 dagen in het ziekenhuis lag en een half jaar medicijnen moest slikken. Dat jaar was het 350 euro meer vanwege het eigen risico, maar ik betaalde dat met plezier omdat ik dat jaar heel veel waar voor m'n geld gekregen heb.

Solidariteit is een schone zaak, maar het is hier en daar wat doorgeschoten. Gezonde maar arme studenten moeten kromliggen om de zorgpremie op te brengen uit "solidariteit" met rijke maar kwakkelende bejaarden die maar een fractie van de zorgkosten die ze echt maken betalen. Bij solidariteit gaat het erom dat de financieel sterkste schouders de financieel zwaarste lasten dragen, NIET dat iedere tegenvaller in het leven uit de gezamelijke pot betaald wordt, ook als mensen prima zelf in staat zijn dit te betalen.

Maar bij welke partij moet ik terecht voor dit standpunt?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door Hainje »

Klinkt heel erg SP, zonder actief die partij te willen promoten, het loont misschien de moeite om hun standpunten eens intensief door te nemen. Je post lijkt bijna 1-op-1 overgenomen te zijn uit een flyer van hen. :P
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door Suus »

Nope, dat is juist heel erg VVD.

Niet willen betalen maar wel de solidariteit willen ontvangen. Dat wil iedereen wel, maar alleen de VVD denkt dat het kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Zijn we na een halve eeuw verzorgingsstaat zulke watjes geworden dat 1 hele % van je eigen zorgkosten zelf betalen zo'n bizarre gedachte is dat we daar nieteens een volwassen discussie over kunnen hebben?
Nee maar er is geen grammetje bewijs dat het geld oplevert en wel veel bewijs dat het geld kost.
Ik baal ieder jaar dat ik 3000 euro aan ziektekostenverzekering moet betalen (naast die 100 euro per maand die je zelf overmaakt gaat er ook iets van 6% van je bruto loon naar de zorg, als werknemer zie je dat niet maar als ZZP'er wel). Maar niet het jaar dat ik 3 dagen in het ziekenhuis lag en een half jaar medicijnen moest slikken. Dat jaar was het 350 euro meer vanwege het eigen risico, maar ik betaalde dat met plezier omdat ik dat jaar heel veel waar voor m'n geld gekregen heb.
Waarom baal je daarvan? En hoe kom je erbij dat je dat als werknemer niet ziet? Staat gewoon op je loonstrookje.
Solidariteit is een schone zaak, maar het is hier en daar wat doorgeschoten. Gezonde maar arme studenten moeten kromliggen om de zorgpremie op te brengen uit "solidariteit" met rijke maar kwakkelende bejaarden die maar een fractie van de zorgkosten die ze echt maken betalen. Bij solidariteit gaat het erom dat de financieel sterkste schouders de financieel zwaarste lasten dragen, NIET dat iedere tegenvaller in het leven uit de gezamelijke pot betaald wordt, ook als mensen prima zelf in staat zijn dit te betalen.
Ik ben voor het inkomensafhankelijk maken van veel dingen, zoals huurtoeslag (alhoewel die perversiteit ook wel zal verdwijnen als de huren verplicht verlaagd moeten worden na het afschaffen van de verschrikkelijke HRA), maar niet alles hoeft inkomensafhankelijk te zijn. Vergeet niet dat ontzettend veel dingen uit algemene middelen betaald worden, en deze wordt voor het één na grootste gedeelte gevuld met loonbelasting en die is al progressief. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen hoger toptarief moet zijn, integendeel, maar alle administratieve rompslomp die inkomensafhankelijke dingen oplevert houdt eigenlijk alleen ambtenaren aan het werk die weer veel geld kosten.

Kan je wel lopen schelden maar je hebt er gewoon nog niet zo goed over nagedacht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Nope, dat is juist heel erg VVD.

Niet willen betalen maar wel de solidariteit willen ontvangen. Dat wil iedereen wel, maar alleen de VVD denkt dat het kan.
Amen. Het klinkt inderdaad als een zielig VVD-verhaal.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door iljitsch »

Toen deze coalitie geformeerd werd hoopte ik dat ze de punten van de VVD waar ik het mee eens ben zouden combineren met de punten van de PvdA waar ik het mee eens ben, maar het is dus geworden de punten van beide waar ik het NIET mee eens ben. :-(

Dus zowel de rijken als de armen subsidiëren terwijl de middengroepen (zeker als het huurders zijn) het zelf maar uit moeten zoeken in plaats van dingen als aftrek van dure hypotheken en kinderopvang af te schaffen of in elk geval flink terug te schroeven en echte overheidstaken zoals politiewerk en inspectie van allerlei zaken fatsoenlijk te financieren.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

Kinderopvang afschaffen is juist peperduur omdat het de arbeidsparticipatie van vrouwen en in mindere mate mannen voor de rest van hun leven in serieus gevaar brengt en dat brengt weer allemaal ongewenste sociale ontwikkelingen met zich mee zoals aanrechtrecht enzo.

Waarom is het zo moeilijk om hier af en toe een wetenschappelijk artikeltje over te lezen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door iljitsch »

deadlock schreef:alle administratieve rompslomp die inkomensafhankelijke dingen oplevert houdt eigenlijk alleen ambtenaren aan het werk die weer veel geld kosten.
Nou daar zijn we het dan mooi over eens.

Verlaag gewoon de nominale zorgpremie (die je zelf betaalt) naar zo'n 30 euro, schaf de zorgtoeslag af en verhoog de maximumgrens van het inkomen waarover zorgpremie van je inkomen ingehouden wordt. Zelfde resultaat, maar geen toeslagen meer, 600 belastingambtenaren die wat nuttigs kunnen gaan doen zoals aanslagen controleren en achter wanbetalers aan gaan.

Maar nee, van de VVD moesten de mensen zonodig zelf een hoog bedrag per maand overmaken en natuurlijk was dat teveel voor mensen met een laag inkomen dus die kregen van de PvdA een toeslag.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Verlaag gewoon de nominale zorgpremie (die je zelf betaalt) naar zo'n 30 euro, schaf de zorgtoeslag af en verhoog de maximumgrens van het inkomen waarover zorgpremie van je inkomen ingehouden wordt. Zelfde resultaat, maar geen toeslagen meer, 600 belastingambtenaren die wat nuttigs kunnen gaan doen zoals aanslagen controleren en achter wanbetalers aan gaan.
Wáárom zou je mensen de keus willen geven om iets wat sowieso verplicht is te gaan betalen?

Ook een leuke, de huidige regering heeft een hoop belastingambtenaren wegbezuinigd, netto besparing is enkele tientallen miljoenen per jaar, terwijl met een forse uitbreiding een paar miljard aan ontweken belastingen binnengehaald zou kunnen worden. Zonder al te veel extra kosten.
Maar nee, van de VVD moesten de mensen zonodig zelf een hoog bedrag per maand overmaken en natuurlijk was dat teveel voor mensen met een laag inkomen dus die kregen van de PvdA een toeslag.
Zo zwart/wit zit het echt niet in elkaar.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door iljitsch »

deadlock schreef:Kinderopvang afschaffen is juist peperduur omdat het de arbeidsparticipatie van vrouwen en in mindere mate mannen voor de rest van hun leven in serieus gevaar brengt en dat brengt weer allemaal ongewenste sociale ontwikkelingen met zich mee zoals aanrechtrecht enzo.
Daar zijn we het dan mooi over oneens.

Als iemand nu met 1000 euro per jaar kinderopvang ineens aan het werk zou gaan, tuurlijk, geen probleem. Maar volgens het CPB waren de kosten per extra baan 100000 euro. Zoveel geld uitgeven om een paar mensen achter het aanrecht vandaan te halen is pure idiotie. Dat geld is veel beter te besteden.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door iljitsch »

deadlock schreef:
iljitsch schreef:Verlaag gewoon de nominale zorgpremie (die je zelf betaalt) naar zo'n 30 euro
Wáárom zou je mensen de keus willen geven om iets wat sowieso verplicht is te gaan betalen?
Omdat dit het bedrag is waarmee de zorgverzekeraars concurreren. En die concurrentie is belangrijk om de kosten laag te houden. Maar het maakt weinig uit of de goedkoopste 80 euro is en de duurste 120 of dat de goedkoopste 10 en de duurste 50. (En er dan bijvoorbeeld 2570 ipv 2500 euro per verzekerde via de belasting binnenkomt.) Alleen in het eerste geval kunnen ook mensen met een minimuminkomen zich die premie veroorloven zonder toeslag.
deadlock schreef:Ook een leuke, de huidige regering heeft een hoop belastingambtenaren wegbezuinigd, netto besparing is enkele tientallen miljoenen per jaar, terwijl met een forse uitbreiding een paar miljard aan ontweken belastingen binnengehaald zou kunnen worden. Zonder al te veel extra kosten.
Precies.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Daar zijn we het dan mooi over oneens.
Je kan van mening zijn dat het vandaag stralend helder was in het land maar dan is je mening gelukkig gewoon fout.
Als iemand nu met 1000 euro per jaar kinderopvang ineens aan het werk zou gaan, tuurlijk, geen probleem. Maar volgens het CPB waren de kosten per extra baan 100000 euro. Zoveel geld uitgeven om een paar mensen achter het aanrecht vandaan te halen is pure idiotie. Dat geld is veel beter te besteden.
Nee dat is het niet. Je moet niet naar de jaarlijkse effecten kijken maar naar het grotere plaatje. Kijk eens naar Zweden bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Omdat dit het bedrag is waarmee de zorgverzekeraars concurreren.
Nou nee.
En die concurrentie is belangrijk om de kosten laag te houden.
Welke lage kosten precies?
Maar het maakt weinig uit of de goedkoopste 80 euro is en de duurste 120 of dat de goedkoopste 10 en de duurste 50. (En er dan bijvoorbeeld 2570 ipv 2500 euro per verzekerde via de belasting binnenkomt.) Alleen in het eerste geval kunnen ook mensen met een minimuminkomen zich die premie veroorloven zonder toeslag.
Omdat de vrije markt bijzonder slecht is in het inkopen van publieke goederen en geen rekening houdt met externaliteiten. Bijvoorbeeld dan. Zorg is in Nederland sinds de liberalisering van het zorgstelsel ongeveer verdubbeld qua kosten. Uit analyse van het CBS en CPB blijkt dat de stijging vooral zit in overhead bij de verzekeraars. Concurreren kost namelijk geld en dit is juist een sector waarin dat niet gewenst is omdat het een eerste levensbehoefte is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Verkiezingen 2015 (met poll!)

Bericht door iljitsch »

Ja tuurlijk, de hoofdkantoren van de verzekeraars kosten 30 miljard per jaar. (-:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten