Het grote computertopic! #16

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door Daniel »

Nee die procedure had ik al gevolgd maar die heeft niet geholpen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door deadlock »

Voor een project ben ik een identity management systeem aan het bouwen en vandaag hebben we de koppeling naar het HRM-systeem aangezet en ik krijg 6677 gebruikers op een totaal aantal van 4500 collega's. Ik had niet gedacht dat ik pensionada's en overledenen en dergelijke ook mee zou krijgen. Ah well.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door webguy »

Je weet nooit of ze uit het graf hun loonstrookjes willen checken...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door STF »

Ik krijg er een beetje genoeg van om hier telkens die nieuwe WiFi-apparatuur op de camping te moeten resetten...

Op het achterste veld van de camping moet ik gemiddeld elke twee dagen de ontvanger van de point-to-point verbinding even spanningsloos maken omdat ie geheel van het netwerk verdwenen is, alle lampjes op het apparaat zelf en op de switch waarmee ie verbonden is branden echter nog doodgewoon.

In het kantoortje moet ik gemiddeld elke drie dagen de router van het gastennetwerk herstarten omdat dan ineens nog maar een deel van de gebruikers een IP-adres krijgt toegewezen. Mits ie mijn computer nog een IP-adres verstrekt kan ik de herstart eventueel ook vanuit huis via het instellingenmenu doen. Sinds de firmware-update van vorige week lijkt er in elk geval wel een probleem minder te zijn want soms kreeg je een totaal blanco pagina te zien als je het DHCP overzicht in het instellingenmenu aanklikte (echter hoefde dit niet perse gekoppeld te zijn aan het probleem van geen IP-adresssen meer uitdelen).

Vorige maand kregen Android en iOS gebruikers op het achterste veld soms met geen mogelijkheid een IP-adres toegewezen, terwijl Windows gebruikers geen problemen ondervonden, dat probleem heb ik vorig jaar ook al aan de hand gehad bij het bungalowpark in het volgende dorp dus wist wel hoe ik dat kon oplossen maar die andere problemen kom ik niet echt uit.
Vooral dat met die ontvanger van de point-to-point verbinding vind ik zo vreemd; bij het bungalowpark hangt precies dezelfde en is exact hetzelfde geconfigureerd, nooit problemen!

Bij het bungalowpark zit er niet zo'n router tussen als wij hebben dus dat is in elk geval een andere situatie als met die point-to-point verbinding.

Verder is er sinds anderhalve week ook nog een access-point defect (de nieuwe is besteld).

Nou ja als ik het (eventueel met hulp van de fabrikant of leverancier) echt niet opgelost krijg met zowel die router als ontvanger van de p2p-verbinding dan zet ik er wel tijdklokjes tussen die elke nacht om bijvoorbeeld 3.00 uur even een minuutje de spanning uitschakelen, beetje vreemde oplossing maar mij begint die nachtwandeling over de camping zo langzamerhand te vervelen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door ODRAIL »

Begint dit een tweede soap te worden :? ?
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door Hendrik »

Dat was het al! :lol:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door Thom91 »

De ene soap is de andere niet.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door ODRAIL »

Dat is waar. Maar in Luxemburg wonen en dat er dan zowel op computergebied als op grasmaaiergebied van alles mis gaat is toch wel opmerkelijk te noemen :? .
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door isadora »

Nieuwe laptop gekocht.
http://www.msi.com/product/nb/GE70-2PC- ... o-overview

Meteen Mageia 4 er op gezet, en draaien maar.
Zelfs het verlichte toetsenbord werkt, en is eigenlijk heel handig bij in het donker werken.
Kan weer een paar jaartjes voort.
Laatst gewijzigd door isadora op ma 11 mei 2015, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door deadlock »

Zonde om dat daarop te installeren. Windows is voor zo'n beest veel beter geschikt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door isadora »

Nou, ik had er niet zo veel moeite mee.
Ben helemaal geen gamer, maar heb nu wel een beestje Linux. 8-)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door STF »

De router van het kampeerdernetwerk lijkt nu echt langzaam maar zeker aan het overlijden te zijn, op LAN-poort 2, 3 en 4 is het sinds gisteren echt hopeloos geworden, elke paar minuten heb je ineens geen IP-adres meer maar krijg je even later weer terug, verder is het internet extreem traag.
Het stomme is dat LAN-poort 1 en 5 weliswaar ook niet storingsvrij werken maar zo erg als op 2, 3 en 4 is het nu toch ook weer niet.
Nu alleen de leverancier zo ver zien te krijgen dat we eerst een nieuwe krijgen voordat deze pas retour gaat, ik heb namelijk niets geschikts om er tijdelijk tussen te hangen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door ODRAIL »

Is het niet beter om gelijk een nieuwe te kopen?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door webguy »

Ook goed om te checken is je DHCP lease duur. Te lang en je bent zo door je subnet heen met alle telefoons/laptops/tablets/etc heen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door deadlock »

8 uur is meestal meer dan genoeg trouwens. Halverwege de termijn wordt er toch een renew aangevraagd voor hetzelfde IP-adres.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door STF »

Dat staat op 24 uur ingesteld en er kunnen ongeveer 750 IP-adressen worden uitgegeven maar zelfs met slechts drie gebruikers in een week tijd is dat probleem al eens opgetreden... Momenteel zijn er zo'n 40 gebruikers, wat tevens het hoogste is dat de router "voor zijn kiezen" heeft gehad.

De help desk wil op afstand de instellingen controleren, schreven ze daarnet, tja dat zal niet gaan, poortnummers als 80 en 8080 worden door de internetprovider geblokkeerd.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door ODRAIL »

En wat is de reden dat deze poortnummers worden geblokkeerd?

Dat zal wel niet voor niets gedaan worden.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door STF »

Omdat ze er geld mee kunnen verdienen, vrijschakelen betaal je niet eenmalig maar gewoon elke maand weer opnieuw!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... :? . Hier is weinig op te zeggen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door deadlock »

KM46 schreef:En wat is de reden dat deze poortnummers worden geblokkeerd?

Dat zal wel niet voor niets gedaan worden.
8080 is de standaard alternatieve poort voor 80 en poort 80 is arguably de meestgebruikte poort op het internet. Praktisch alle webservers doen het op poort 80 (en 443 voor beveiligd verkeer) wat ze hiermee doen is voorkomen dat je op een consumentenlijn zelf webservers gaat draaien. Ik durf er trouwens een stevige Pauwel Kwak op te zetten dat poort 25 ook dicht staat.

En je kan de remote management port van je router toch wel aanpassen naar iets van 10000 ofzo? Welke router is het precies? En alsjeblieft, vervang je router door een echte computer met routingsoftware OF door een Apple Airport Extreme, die laatste is de enige consumentenrouter waarmee ik het voor elkaar krijg om de volledige straat van internet te voorzien. Met het netwerk dat jullie hebben zou je eigenlijk in de buidel moeten tasten en een kleine Watchguard UTM of iets dergelijks moeten aanschaffen trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door ODRAIL »

deadlock schreef:8080 is de standaard alternatieve poort voor 80 en poort 80 is arguably de meestgebruikte poort op het internet. Praktisch alle webservers doen het op poort 80 (en 443 voor beveiligd verkeer) wat ze hiermee doen is voorkomen dat je op een consumentenlijn zelf webservers gaat draaien. Ik durf er trouwens een stevige Pauwel Kwak op te zetten dat poort 25 ook dicht staat.
Dat heb ik vroeger (zo'n 15 jaar geleden) ook op school geleerd :pos: .
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door deadlock »

Als je dat op school geleerd hebt, waarom wil je dan weten waarom die poorten dichtzitten?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door STF »

Poort 10000 staat ook geblokkeerd, eigenlijk zo'n beetje elke mogelijke poort die je maar kunt bedenken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door webguy »

Wel zo veilig *O*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #16

Bericht door Geert »

STF schreef:Poort 10000 staat ook geblokkeerd, eigenlijk zo'n beetje elke mogelijke poort die je maar kunt bedenken.
Dat is wel tamelijk bizar. Dat een provider poort 25 blockt kan ik inkomen, maar de rest moeten ze lekker vanaf blijven :N
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten