Rijden door een rotonde ?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Rijden door een rotonde ?

Bericht door ICE11 »

Tijdens mijn werk als buschauffeur kom ik af en toe ook naar Nederland. Vandaag weer gehad en nu moet ik toch even wat vragen over verkeersregels:

Hoe leren jullie in NL het rijden door een rotonde? Hier in Duitsland leer je in de rijschool, dat bij het binnenrijden in de rotonde geen richtingaanwijzer gebruikt wordt en dan tijdens het verlaten van de rotonde de richtingaanwijzer naar rechts. In NL heb ik het tot nu toe heel veel gezien, dat de automobilisten (en buschauffeurs dus ook :wink: ) de richtingaanwijzer zo doen, alsof ze een "gewone" wegkruising passeren. Dus bij voorbeeld als ze door de rotonde "linksaf" willen doen ze richtingaanwijzer links....!?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Milco »

Nu ben ik geen buschauffeur en heb ik überhaupt geen rijbewijs, maar ik ben wel goed op de hoogte met verkeersregels. :)

Bij een rotonde hoef je alleen richting aan te geven bij het verlaten ervan (naar rechts). Veel mensen (ook beroepschauffeurs) doen het als extra verduidelijking ook voor (en op) de rotonde zelf, maar in principe is richting aangeven bij een rotonde alleen verplicht bij het verlaten van de rotonde.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door JWM »

Richting naar links wordt meestal wel aangeleerd in Nederland in de rij-opleiding maar is volgensmij ook niet verplicht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Suus »

Ik weet van mijn ouders dat ze het linkerknipperlicht aanhouden zolang de volgende afslag van de rotonde niet hun afslag is. Zodra de volgende afslag wel hun afslag is gaat het rechterknipperlicht aan. Zo weten mensen die op de rotonde aan komen rijden of ze wel of niet door kunnen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door microshit »

Ik heb inderdaad ook geleerd dat je de rotonde moet zien als meerdere kruisingen na elkaar, en dus ook het links knipperen als je driekwart rond gaat. Dit wilt best nog wel eens helpen met voorrang krijgen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door AppleMoose »

Ik had hier laatst nog een discussie over met iemand. Toen we het opzochten bleek inderdaad dat knipperlicht alleen verplicht is als je de rotonde afgaat (zoals je normaal ook doet als je ergens afslaat). Bij mijn rijopleiding werd mij inderdaad ook geleerd om knipperlicht aan te doen als je naar links gaat op de rotonde (evenals zoveel mogelijk voorsorteren, ook al is het enkelbaans, voor de rotonde zelf).
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door JWM »

Wat bedoel je met dat laatste?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door STF »

Ik ben in Luxemburg zo'n beetje de enige die richting naar links aangeeft op een rotonde.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Daantje »

Ik geef richting aan naar links/rechts voor ik de rotonde oprijd voor driekwart/kwart en uiteraard naar rechts als ik eraf ga. Zo heb ik dat ook geleerd.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Hendrik »

Same here! Al ben ik al blij als medeweggebruikers überhaupt richting aangeven bij het verlaten van een rotonde. Dat wordt zo vaak 'vergeten'... :cry:

Trouwens: in Nederland rijden we niet door, maar over een rotonde... :P
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Daantje »

Richting aangeven verbeterd de doorstroming wel aanzienlijk vind ik altijd.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Hendrik »

Zeker! Dat scheelt ontzettend veel! Maar blijkbaar snappen veel mensen dat niet ofzo...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:Wat bedoel je met dat laatste?
Dat je, wanneer je linksaf gaat, al voor de rotonde dicht tegen de middenstreep gaat rijden/staan. Hetzelfde dus als je bij een doorgaande weg links afslaat.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Ardan »

Toen ik nog in Winterswijk woonde merkte ik dat Duitse automobilisten altijd vreselijk veel moeite hebben met voorrangsregels op onze rotondes. Voor fietsers werd eigenlijk altijd gestopt, ook al had de fietser helemaal geen voorrang.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door AppleMoose »

Voorrangsregels op rotondes (met name die tussen auto <-> fietsers) zijn dan ook totaal niet eenduidig in Nederland. De wegbeheerders mogen zelf bepalen of fietsers of auto's voorrang hebben. Meestal is het wel zo dat fietsers binnen de bebouwde kom voorrang hebben en buiten de bebouwde kom auto's. Maar daar zitten dus verschillen in.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Hendrik »

Het is wel steeds eenduidiger, in de zin zoals jij het beschrijft. En het is de bedoeling dat die eenduidigheid verder toeneemt: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... veiligheid
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Jef400 »

STF schreef:Ik ben in Luxemburg zo'n beetje de enige die richting naar links aangeeft op een rotonde.
Naar rechts hebben ze ook moeite mee bij jou in de omgeving :mrgreen:
Ik ben persoonlijk van mening dat je pas bij het verlaten van de rotonde je knippers moet gebruiken. Met linksaf knipperen geef je in mijn ogen aan dat je tegen het verkeer in wilt gaan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door TomSteyl »

JeffreyMeijer schreef:
STF schreef:Ik ben in Luxemburg zo'n beetje de enige die richting naar links aangeeft op een rotonde.
Naar rechts hebben ze ook moeite mee bij jou in de omgeving :mrgreen:
Ik ben persoonlijk van mening dat je pas bij het verlaten van de rotonde je knippers moet gebruiken. Met linksaf knipperen geef je in mijn ogen aan dat je tegen het verkeer in wilt gaan.
Ik vind het juist prettig dat er ook links voor driekwart wordt geknipperd. Is mij ook aangeleerd met rijlessen.

Idd. Duitsers kunnen er niks van met die rotondes.

Zelf vind ik het Keizer Karel Plein in Nijmegen zo gevaarlijk, een van de weinige met afwijkende regels die bij mijn weten nergens staan.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Jef400 »

Vind ik dus eigenlijk verkeerd. Zeker als je rotondes als t-splitsingen ziet. Dan geef je aan dat je er tegenin gaat.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Ardan »

Nee helemaal niet, iedereen weet dat je een rotonde rechtsom moet nemen dus die verwarring kan haast niet bestaan, hooguit bij Britten misschien. Het is mij ook geleerd.
Ik doe ook maar wat
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door TomSteyl »

Bovendien geeft het bord de rijrichting aan:
Spoiler: show
Afbeelding
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Daantje »

Plus als je op een gewone kruising naar links afslaat, houd je toch ook rechts, dan snijd je toch ook niet de hele bocht af?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Geert »

TomSteyl schreef:Zelf vind ik het Keizer Karel Plein in Nijmegen zo gevaarlijk, een van de weinige met afwijkende regels die bij mijn weten nergens staan.
Dat is dan ook geen rotonde maar een verkeersplein (net zoals bijvoorbeeld het Hofplein in Rotterdam). En dan heeft verkeer van rechts gewoon voorrang, tenzij anders aangegeven :)

Zelf geef ik alleen op minirotondes richting naar links aan, en als ik de eerste uitrit neem dan staat de knipper naar rechts meestal al voor het oprijden van de rotonde al aan. Mensen die geen richting geven bij het verlaten van de rotonde zijn inderdaad niet bepaald bevorderlijk voor de doorstroming.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door ICE11 »

Oeps - ik had niet gedacht dat er zo een uitgebreid discussie komt. Bedankt voor de uitleg! :D
Hendrik schreef:Trouwens: in Nederland rijden we niet door, maar over een rotonde... :P
En in Duitsland rijden wij "durch den Kreisverkehr"! :wink:
TomSteyl schreef:Idd. Duitsers kunnen er niks van met die rotondes.
Nouja, wij hebben ja ook niet zo veel ervan. Bij voorbeeld op het NL-traject van lijn onze 44 heb je net zo veel rotondes als op tien binnenlandse Duitse lijnen tezamen..... Daarvoor hebben wij in Duitsland dingen, waar NL-automobilisten niks van kunnen, bij voorbeeld grote hellingen... :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Suus »

Al eens een turborotonde geprobeerd :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 143 gasten