Rijden door een rotonde ?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Jef400 »

@ICE11 wat dacht je van Autobahnen en Baustellen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Meltrain »

In Swindon hebben ze ook wel een "leuke" rotonde:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Stefan »

En toch ziet het er erger uit dan dat het werkelijk is. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door TomSteyl »

Turborotonde heb ik al vaker geprobeerd. En toch zie nog wel eens mensen die gewoon over de rijbaanscheiding heenrijden. :lol:
Geert schreef:
TomSteyl schreef:Zelf vind ik het Keizer Karel Plein in Nijmegen zo gevaarlijk, een van de weinige met afwijkende regels die bij mijn weten nergens staan.
Dat is dan ook geen rotonde maar een verkeersplein (net zoals bijvoorbeeld het Hofplein in Rotterdam). En dan heeft verkeer van rechts gewoon voorrang, tenzij anders aangegeven :)

Zelf geef ik alleen op minirotondes richting naar links aan, en als ik de eerste uitrit neem dan staat de knipper naar rechts meestal al voor het oprijden van de rotonde al aan. Mensen die geen richting geven bij het verlaten van de rotonde zijn inderdaad niet bepaald bevorderlijk voor de doorstroming.
Dan staan er gewoon foute borden in Nijmegen. Een verkeersplein moet worden aangeduid met bord C4
Spoiler: show
Afbeelding
Maar Nijmegen staat gewoon een rotondebord D1 (zie HIER).
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Jef400 »

Kooimeerplein, Alkmaar idem dito.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Geert »

TomSteyl schreef:Dan staan er gewoon foute borden in Nijmegen. Een verkeersplein moet worden aangeduid met bord C4
Spoiler: show
Afbeelding
Maar Nijmegen staat gewoon een rotondebord D1 (zie HIER).
Oh, dat is dan lekker suf. Waarom zouden ze zo'n verwarrende situatie creëren?
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door TomSteyl »

Er gebeuren daar geregeld ongelukken. Volgens verkeerspsychologen is het een erg verwarrende situatie waar tot nu toe nog weinig aan gebeurd is door de gemeente. Er gelden totaal andere regels en vooral die afwijking en de verkeerde borden zorgen ervoor dat het vaak mis is (vooral door mensen die niet bekend zijn met de situatie). Toen ik daar voor het eerst reed wist ik niet wat me overkwam.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door JWM »

De Nederlandse weggebruiker is gewoon niet meer gewend aan 'zoek het lekker zelf maar uit' situaties.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door AppleMoose »

Ook waar alles tot in de puntjes is geregeld gaat het nog vaak (bijna) mis. Knooppunt Velperbroek (Arnhem) is daar zo'n voorbeeld van. Bebording is zeer duidelijk, je hebt alle gelegenheid om prima voor te sorteren, er staan veel en duidelijk zichtbare stoplichten en als je de belijning volgt kom je altijd goed uit. Toch word ik nog met enige regelmaat uit mijn baan "gedrukt" of kan ik nog net op tijd remmen, omdat er weer een halve zool niet zit op te letten en heen en weer switcht tussen de verschillende banen :evil:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door regenmaker »

Ronaldussen schreef:Ook waar alles tot in de puntjes is geregeld gaat het nog vaak (bijna) mis. Knooppunt Velperbroek (Arnhem) is daar zo'n voorbeeld van. Bebording is zeer duidelijk, je hebt alle gelegenheid om prima voor te sorteren, er staan veel en duidelijk zichtbare stoplichten en als je de belijning volgt kom je altijd goed uit. Toch word ik nog met enige regelmaat uit mijn baan "gedrukt" of kan ik nog net op tijd remmen, omdat er weer een halve zool niet zit op te letten en heen en weer switcht tussen de verschillende banen :evil:
Nee flauwe kul. Op Velperbroek staat Apeldoorn niet eens fatsoenlijk aangegeven. Moet je eerst het bord spotten: voor Apeldoorn volg richting Utrecht en dan nog eens Utrecht opzoeken. Totaal niet effectief. :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Ardan »

Wel, anders staan er zo vreselijk veel doelen op een bord gepropt dat het niet meer te overzien is.
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Jef400 »

Buiten dat. A50 - Apeldoorn - staat op knooppunt Waterberg goed aangegeven. Daarnaast is Apeldoorn niet echt een primair doel bij Arnhem. Maar meer met alle respect een provinciestad wat op een andere weg ligt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door JWM »

Nee, Apeldoorn staat in dit geval synoniem voor de A50 richting Noorden, een van de belangrijkste uitvalswegen van Arnhem. Dat verdient dus ook een prominente plek op de bewegwijzering.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door regenmaker »

JeffreyMeijer schreef:Buiten dat. A50 - Apeldoorn - staat op knooppunt Waterberg goed aangegeven. Daarnaast is Apeldoorn niet echt een primair doel bij Arnhem.
En Zutphen is wel een primair doel? :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Jef400 »

Omdat het aan de weg 326 ligt en Apeldoorn aan de weg 50 wat later afslaat
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Suus »

Zutphen is rechtdoor te bereiken vanaf het Velperplein, Apeldoorn niet (je moet een knooppunt verder een bocht om), en in Nederland mag je niet naar een bestemming op een snelweg verwijzen als je daarvoor meer dan een keer moet afslaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door regenmaker »

Naar Zutphen moet je toch ook afslaan op de N348? Zou ik eerder voor Doesburg kiezen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Jef400 »

Is gekozen als Einddoel daar. Doesburg was waarschijnlijk te klein. Wat overigens ook nog een verschil is, is dat Zutphen het einddoel via de route 348 (had me vergist, 326 is de snelweg Nijmegen-Wijchem) en dat Apeldoorn alleen een tussen punt op route 50 is. Tussen en einddoelen is de bewegwijzering op gestoeld. Voor verdere info verwijs ik je naar het wegenforum. Daar staan tal van deze discussies.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door dylanwild94 »

TomSteyl schreef:Er gebeuren daar geregeld ongelukken. Volgens verkeerspsychologen is het een erg verwarrende situatie waar tot nu toe nog weinig aan gebeurd is door de gemeente. Er gelden totaal andere regels en vooral die afwijking en de verkeerde borden zorgen ervoor dat het vaak mis is (vooral door mensen die niet bekend zijn met de situatie). Toen ik daar voor het eerst reed wist ik niet wat me overkwam.
Dat plein in nijmgen is ook de arc de triomf van Nederland kwa verkeerschaos.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door nvdw »

Een aantal dingen over rotondes. Eerst maar even zoals het in de wet geregeld is.

Een rotonde is alleen een rotonde als er een bord D1 bij staat. Alleen dan gelden de voor een rotonde specifieke verkeersregels. Dat zijn er in Nederland maar twee. Je bent op of vlakbij een rotonde niet meer verplicht zoveel als mogelijk rechts te houden, en je mag op of vlakbij een rotonde andere bestuurders rechts inhalen. Dat is uiteraard alleen van toepassing op rotondes met meerdere rijstroken. Als er geen bord D1 staat, dan is het geen rotonde. Je mag het een verkeersplein noemen, of iets anders, maar de benaming 'verkeersplein' komt in de huidige verkeerswetgeving niet meer voor.

Staan er op en bij een rotonde geen borden of haaientanden die de voorrang regelen, zoals op het Keizer Karelplein in Nijmegen, dan hebben bestuurders van rechts voorrang. Dat is tot de massale opkomst van de 'kleine rotondes' in Nederland eigenlijk altijd zo geweest. In 99,9 procent van de gevallen staan de borden er overigens wel.

Richting aangeven doe je pas als je afslaat, dus de rotonde verlaat. Bij het oprijden van de rotonde en het volgen van de rotonde hoef je dus geen richting aan te geven.

Goed. Nu mijn persoonlijke mening in dit verhaal.

Het is volstrekte larie om richting aan te geven naar links om aan te geven dat je de rotonde bij de derde afrit verlaat, of om te verduidelijken dat je de rotonde blijft volgen.

Wie de rotonde volgt, geeft gewoon geen richting aan. Ik geef ook geen richting aan naar links als ik rechtdoor rijd en een zijweg van rechts nader om zo te verduidelijken dat ik niet afsla. In het verkeer geef je aan wanneer je iets wel doet en niet wanneer je iets niet doet.

Als je richting aangeeft naar links omdat je de rotonde driekwart neemt, kan ik mogelijk nog steeds niet de rotonde oprijden omdat ik a) moet weten waar je de rotonde bent opgereden om te weten hoever je al op 'driekwart' bent en b) er altijd nog de kans bestaat dat je toch de rotonde blijft volgen omdat je een complete ronde wilde maken.

Kernachtig gezegd: richting aangeven naar rechts is op elke rotonde maar voor één uitleg vatbaar, namelijk dat je afslaat. Richting aangeven naar links is op verschillende rotondes voor verschillende uitleg vatbaar. In de luchtvaart zouden ze zoiets non-standard communication noemen. Non-standard communication was een van de oorzaken van de vliegramp op Tenerife in 1977 (583 doden). Misschien een beetje gechargeerd in dit onderwerp maar toch.

Ik weet dat de aanwijzingen voor de rijinstructie van het CBR het linksknipperen op een rotonde 'verplicht' stelt. Hoe onduidelijk die opgave in de praktijk blijkt, zie ik dagelijks. Sommige automobilisten geven zelfs richting aan naar rechts als ze de rotonde oprijden (want dan gaan ze 'rechtsaf', zetten vervolgens hun richtingaanwijzer naar links en verlaten vervolgens met dat linkerknipperlicht nog aan bij de tweede afrit de rotonde. Elke keer als ik denk dat ik alle varianten nu wel heb gezien, krijg ik toch weer een joker voor mijn kiezen die weer een variant op het CBR-thema heeft bedacht.

Daarom zeg ik: alleen richting aangeven als je de rotonde verlaat. Meer verlangt de wetgever niet van je en meer is ook echt niet nodig, en je hoeft ook niet meer te onthouden dan nodig.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Hendrik »

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gezien dat iemand direct bij het oprijden van de rotonde het knipperlicht naar rechts aandoet als hij de rotonde driekwart wil nemen...
Hoewel ik een voorkeur blijf houden voor het naar links knipperen als je de rotonde driekwart wilt nemen, maakt mij dat op zich niet zoveel uit. Wat iedereen echt eens consequent zou moeten doen, is het knipperlicht naar rechts aandoen als je de rotonde gaat verlaten. Veel automobilisten zijn daar zo ontzettend laks mee! :N
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door marvinkok »

Ik heb tijdens mijn rijlessen wel geleerd om duidelijk te zijn, ook door links te knipperen bij dreikwart rond. Maar zoals al gezegd mag men wel eens wat consequenter zijn met het rechts knipperen bij het verlaten van de rotonde. Pas knipperen als de rotonde al verlaten wordt heeft het niet zo veel nut meer, dan zie ik ook wel dat je afslaat. Dat is met name met de bus vervelend,(al geldt het net zo voor vrachtwagens) want dan probeer je zoveel mogelijk te blijven rollen...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Ardan »

marvinkok schreef:Maar zoals al gezegd mag men wel eens wat consequenter zijn met het rechts knipperen bij het verlaten van de rotonde.
Dat mogen fietsers trouwens ook wel eens doen, hand uitsteken... man man man.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door regenmaker »

En wat nou als je knipperlicht kapot is? :roll:

Ik dacht bij het zien van de topictitel eerst aan dat je gewoon rechtdoor over de rotonde rijdt. :lol:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rijden door een rotonde ?

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef:En wat nou als je knipperlicht kapot is? :roll:
Dan ben je sowieso in overtreding.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten