Pagina 3 van 3

Re: Rijden door een rotonde ?

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 13:19
door Suus
regenmaker schreef:Ik dacht bij het zien van de topictitel eerst aan dat je gewoon rechtdoor over de rotonde rijdt. :lol:
Het bestaat: https://goo.gl/maps/8irfizKuPFM2 :P

Re: Rijden door een rotonde ?

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 13:30
door webguy
Wat dacht je dan van deze?

Re: Rijden door een rotonde ?

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 13:52
door Jef400

Re: Rijden door een rotonde ?

Geplaatst: ma 23 nov 2015, 16:14
door AppleMoose
regenmaker schreef:Nee flauwe kul. Op Velperbroek staat Apeldoorn niet eens fatsoenlijk aangegeven. Moet je eerst het bord spotten: voor Apeldoorn volg richting Utrecht en dan nog eens Utrecht opzoeken. Totaal niet effectief. :N
Dus omdat er 1 plaats niet aangegeven staat, deugt er niets van Velperbroek? :')
Het is trouwens niet helemaal waar dat Apeldoorn niet staat aangegeven. Op de A12 vanuit Duiven richting Velperbroek staat Apeldoorn weldegelijk aangegeven. Vanaf de A348 is het niet logisch dat Apeldoorn wordt aangegeven, vanuit die richting is het sneller om via Dieren naar Apeldoorn te reizen, vanaf de N325 moet je minimaal twee keer afslaan om op de weg naar Apeldoorn te komen en volgens de regels mag het dan niet aangegeven worden en ook vanuit Velp is dat geen rechtstreekse verbinding. Het bord Apeldoorn, volg Utrecht is niet verstopt en Utrecht staat overal zeer duidelijk aangegeven en vanaf de A12 is Apeldoorn en de A50 ook zeer duidelijk aangegeven, dus ik zie het hele probleem niet zo. Tevens zou je met een beetje topografische kennis wel kunnen bedenken dat je, als je naar Apeldoorn wilt, niet richting Duiven/Oberhausen of het dorp Velp in zou moeten rijden. Als de afslag naar Zutphen/Dieren neemt is het ook niet zo'n probleem, vanuit Dieren kom je ook zeer snel en zonder al te veel extra reistijd in Apeldoorn. Hoe dan ook, het ontbreken van Apeldoorn op de borden is mijns inziens int de oorzaak dat mensen hun banen niet blijven volgen en het verdommen op te letten waar ze moeten voorsorteren ;) Velperbroek is gewoon zeer duidelijk. De belangrijkste richtingen (die volgens de regels voldoen) staan zeer duidelijk aangegeven, er is genoeg tijd en ruimte om voor te sorteren en als je de belijning en bebording volgt op het knooppunt zelf kom je automatisch op de juiste plek terecht.
regenmaker schreef:Naar Zutphen moet je toch ook afslaan op de N348? Zou ik eerder voor Doesburg kiezen.
Ook voor Doesburg moet je afslaan. Dat Zutphen als einddoel staat aangegeven, komt omdat de A348 bij Dieren overgaat op de N348. Richting Doesburg is het de N317. De N348 door Dieren is ooit als tijdelijke weg aangelegd. Het was de bedoeling dat de A348 bij Dieren doorgetrokken zou worden naar Zutphen. Maar daar is het nooit van gekomen en sindsdien houdt die snelweg enigszins abrupt op bij Dieren en moet je verder via de N348. Zutphen is dus vanuit historisch oogpunt een logisch "einddoel". Bovendien is de verkeersstroom richting Zutphen veel groter dan richting Doesburg vanaf de A348, dus ook vanuit dat oogpunt is Zutphen een veel logischer "einddoel" dan Doesburg.

Re: Rijden door een rotonde ?

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 21:09
door TomSteyl
Ik had destijds de rijlessen rondom Venlo. In Venlo lag er destijds voor het station een driebaans-rotonde met strepen. Een vreselijke rotonde waar de "Pruuse" je links en rechts inhaalden of geen voorrang verleenden e.d. Vooral op een Duitse zondag was het feest. Mijn toenmalige rij-instructeur gaf er een scheld-/foetercursus gratis bij en daar maak ik soms gebruik van... :oops:

Re: Rijden door een rotonde ?

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 21:21
door Suus
Op Streetview nog te zien via de historische beelden. Het is een tijdje populair geweest, van dat soort superrotondes midden in de stad aanleggen, Alphen aan de Rijn heeft het ook nog steeds een met vijf afritten. Daar begrijpen mensen ook nog steeds niet hoe het werkt dus hebben ze het met pijlen en doorgetrokken strepen geprobeerd werkbaar te maken...

Re: Rijden door een rotonde ?

Geplaatst: wo 25 nov 2015, 22:18
door MdJ
Oke, nu moet ik zeggen dat ik niet zoveel kaas heb gegeten van geschiedenis van stedenbouw, maar dat soort steden (Nijmegen, Venlo) zijn toch juist ontstaan rondom een samenkomst van diverse wegen vanuit omliggende dorpen om daar handel te drijven.

Vervolgens kwam de auto heel wat jaren later, en toen hadden die kruispunten veel te weinig capaciteit. Dus dat werden verkeerspleinen die veel meer capaciteit hebben.
Een rotonde is een vrij nieuwe uitvinding (vanaf 1990) waarin de voorrangsregels omkeerden (verkeer op de rondgaande weg heeft voorrang, ipv opgaande verkeer (=van rechts)).
Vervolgens werden de klassieke verkeerspleinen omgebouwd tot rotondes en die worden in hoog tempo ook bijgebouwd. Met als resultaat dat het klassieke verkeersplein niet meer vaak voorkomt en dus uit de gewenning van de bestuurders raakt, gewoonweg omdat ze er nooit meer mee in aanraking komen. Of wordt de voorrang vaak geregeld via VRI's, waardoor daar niet over nagedacht hoeft te worden.

Re: Rijden door een rotonde ?

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 11:26
door nvdw
Bee schreef:Op Streetview nog te zien via de historische beelden. Het is een tijdje populair geweest, van dat soort superrotondes midden in de stad aanleggen, Alphen aan de Rijn heeft het ook nog steeds een met vijf afritten. Daar begrijpen mensen ook nog steeds niet hoe het werkt dus hebben ze het met pijlen en doorgetrokken strepen geprobeerd werkbaar te maken...
Het oude Raoul Wallenbergplein in Alphen was nog een verkeersplein van de oude stempel met ook twee rijstroken op de toeleidende wegen. De 'ovatonde' die ze er nu van gemaakt hebben heeft weliswaar twee rijstroken op de rotonde zelf, maar niet op de toeleidende wegen. Dan is het hele idee van voorsorteren (dus links blijven rijden als je 'driekwart' wilt) niet meer zo vanzelfsprekend voor een bestuurder en al helemaal niet omdat je het door die ovale vorm niet in een mooie vloeiende beweging kunt doen. Dat kun je juist weer WEL als je rechtdoor wilt langs de vlakke zijde van de ovaal: dan krijg je een 'ideale lijn' waardoor je de rotonde met 50 kunt nemen, en dat is ook niet de bedoeling.

Conclusie: het is gewoon een onding, maar zoals we allemaal weten is 'verkeerskundige' net zoiets als 'dienstmaagd', aangezien de functienaam in veel gevallen een abjecte leugen is.