6 april: Referendum Oekraïne

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!

Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de EU en Oekraïne?

Peiling eindigde op ma 04 apr 2016, 22:55

Voor
15
34%
Tegen
15
34%
Euh, Victoria Koblenko mag wel blijven
14
32%
 
Totaal aantal stemmen: 44

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door JWM »

2016 dreigt een verkiezingsloos jaar te worden. Om het zekere voor het onzekere te nemen zodat de stemhokjes niet verstoffen heeft GeenPeil een heleboel handtekeningen opgehaald voor een referendum. Op 6 april mag Nederland zich uitspreken over de vraag: Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Ardan »

Ik heb ergens wel gelezen wat het was maar blijkbaar vond ik het niet belangrijk genoeg om te onthouden.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Daniel »

Net zoiets hier. Weet er eigenlijk gewoon te weinig over om er echt goed een mening over te kunnen vormen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Hainje »

Oh is dat op 6 april? Neem aan dat we t.z.t. nog wel een bak aan informatie over ons heen gestort krijgen. :D
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Suus »

Het is een onzinnig referendum, de Europese Unie heeft al heel veel associatieverdragen afgesloten en nu opeens is het een gevaarlijk akkoord. Volgens mij is vooral verzonnen door tegenstanders om eens lekker af te geven tegen de EU...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door AppleMoose »

Nu is er de mogelijkheid om er een referendum over te houden, bij eerder gesloten akkoorden was die mogelijkheid er niet :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Suus »

Wat niet meteen een reden is om dan meteen maar 30 miljoen euro over de balk te moeten gooien bij een willekeurig associatieakkoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Gekko123 »

Allereerst is dit associatieakkoord met Oekraïene in feite al getekend door de EU. Daarnaast is dit slechts een raadgevend referendum, wat wil zeggen dat de regering de uitslag gewoon naast zich neer kan en mag leggen. Deze twee zaken optellend denk ik dat dit referendum pure geldverspilling is.

Mijn verwachting is dat er uiteindelijk een overduidelijke "Nee" uit de stemming komt, omdat het merendeel van de stemgerechtigden zich niet goed genoeg informeren over het associatieakkoord op zich en hun stem meer bepalen door hun idee over de EU in zijn algemeen. Daarnaast zijn er ook nog mensen die dit referendum aan grijpen als mogelijkheid om het in hun ogen faillissement van onze democratie aan te tonen (de regering zal immers naar alle waarschijnlijkheid de uitslag bij een "Nee" naast zich neerleggen).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Het is een onzinnig referendum, de Europese Unie heeft al heel veel associatieverdragen afgesloten en nu opeens is het een gevaarlijk akkoord. Volgens mij is vooral verzonnen door tegenstanders om eens lekker af te geven tegen de EU...
Het is natuurlijk wel een gevaarlijk akkoord, want Rusland heeft al een tijdlang aangegeven dat ze dit verdrag niet pikken. Ze zien het als het wegkapen van Oekraïne uit de Russische en in de Westerse invloedssfeer. Het is een van de triggers geweest die de oorlog in Oost-Oekraine en om de Krim hebben doen aanwakkeren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Suus »

Het is geen gevaarlijk verdrag, het is een handelsverdrag dat economische en politieke ondersteuning geeft, geen militair verbond zoals de NAVO.

Juist met een nee-stem van Nederland wint Poetin het spelletje, want die krijgt daarmee zijn zin terwijl de meerderheid van de Oekraïense bevolking voor het verdrag is, de huidige pro-Europese president is met een ruime meerderheid verkozen. De opstand heette niet voor niets Euromaidan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10556
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Het is natuurlijk wel een gevaarlijk akkoord, want Rusland heeft al een tijdlang aangegeven dat ze dit verdrag niet pikken. Ze zien het als het wegkapen van Oekraïne uit de Russische en in de Westerse invloedssfeer. Het is een van de triggers geweest die de oorlog in Oost-Oekraine en om de Krim hebben doen aanwakkeren.
Een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.


H.M. van Randwijk
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door dylanwild94 »

Wat heeft Oekraïne Europa te bieden? Buiten goedkope werknemers zie ik niets.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Suus »

dylanwild94 schreef:Wat heeft Oekraïne Europa te bieden? Buiten goedkope werknemers zie ik niets.
Wat heeft Europa Oekraïne te bieden? Allerlei technologie die ze daar nog niet hebben maar wel wenselijk is en die EU-landen kunnen verkopen. En het is een goedkoop land voor productiewerk en landbouw.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door dylanwild94 »

Ik zie eerder dat net zoals uit polen en andere Europese Oostbloklanden de goedkope arbeiders worden gehaald hierheen worden gehaald de vrachtwagen op en weer een blik echte vakbekwame chauffeurs thuis. Of verdringen in elke andere sector van banen. ik denk dat ze eerst in europa de lonen van iedereen gelijk moeten gaan trekken en dan kijken af het associatieverdrag nog zinvol.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Suus »

dylanwild94 schreef:Ik zie eerder dat net zoals uit polen en andere Europese Oostbloklanden de goedkope arbeiders worden gehaald hierheen worden gehaald de vrachtwagen op en weer een blik echte vakbekwame chauffeurs thuis. Of verdringen in elke andere sector van banen. ik denk dat ze eerst in europa de lonen van iedereen gelijk moeten gaan trekken en dan kijken af het associatieverdrag nog zinvol.
Nee, want het is geen verdrag waarmee Oekraïeners in de EU mogen gaan werken zonder vergunning, wat met 27 van de 28 EU-landen wel het geval is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Nee, want het is geen verdrag waarmee Oekraïeners in de EU mogen gaan werken zonder vergunning, wat met 27 van de 28 EU-landen wel het geval is.
Dan hoop ik serieus dat dit goed wordt uitgelicht tijdens de campagne. Want dat kan een aanzienlijk verschil maken in hoe er gestemd gaat worden.
🍉
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door waldo79 »

Een flink deel van het publiek wil die nuances niet horen of krijgt via de NEE-campagne een vertekend beeld mee :x
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Hainje »

Dat zal wel meevallen. Ongetwijfeld zullen er een hoop mensen zijn met de instelling 'Ik ga nie stemme, want ze luistere tog nie naar ons!!!1!'

Als die mensen dan ook daadwerkelijk thuis blijven, dan blijven er genoeg mensen over die open staan voor nuances. Zolang de kampen maar niet de fout maken zoals Piet Hein Donner bij de Europese 'Grondwet'. Hij zei namelijk dat als mensen tegen de 'Grondwet' stemden, dan zou er een oorlog uitbreken. Wanneer je met zulke argumenten aan komt zetten, graaf je eigenlijk het graf voor jouw 'kamp'.
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Geert »

Wat staat er nou echt in dat associatieverdrag?
Verdrag met Oekraïne gaat niet over lidmaatschap

Volkskrantredacteur Bert Lanting spitte het associatieverdrag door. Niks mis mee, vindt hij. Wel met wat het nee-kamp ervan maakt.
http://www.volkskrant.nl/politiek/wat-s ... ~a4239293/

Ik heb er zelf nog geen definitieve mening over gevormd, maar in het algemeen ben ik geen tegenstander van dergelijke associatieverdragen. Ik ben wel erg benieuwd hoe groot de opkomst gaat worden en hoe de campagne zich gaat ontwikkelen. Tot nu toe lijken de politieke partijen (behalve D66) niet echt zin te hebben in een uitgebreide campagne.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door AppleMoose »

waldo79 schreef:Een flink deel van het publiek wil die nuances niet horen of krijgt via de NEE-campagne een vertekend beeld mee :x
Het Ja-kamp geeft net zo goed een vertekend beeld ;) Aan de kiezer de taak om dan vervolgens de nuance er in aan te brengen.
Hainje schreef:Zolang de kampen maar niet de fout maken zoals Piet Hein Donner bij de Europese 'Grondwet'. Hij zei namelijk dat als mensen tegen de 'Grondwet' stemden, dan zou er een oorlog uitbreken. Wanneer je met zulke argumenten aan komt zetten, graaf je eigenlijk het graf voor jouw 'kamp'.
Juncker was anders een paar weken terug al lekker bezig met bangmakerij in een interview met NRC Handelsblad :N

Ik heb zelf ook nog geen definitief oordeel gevormd over dit verdrag. Ik vind het verder wel goed dat de kiezer op deze manier iets meer inspraak krijgt in de besluitvorming, tussen de reguliere verkiezingen door. Ik vind het wel jammer dat we geen correctief referendum kennen en dat dit raadgevend referendum pas gehouden kan worden als het besluit al is genomen. Ik vind het veel zinvoller wanneer zo'n raadgevend referendum wordt gehouden voor het definitieve besluit wordt genomen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door VIRM »

Voor een correctief referendum is een grondwetswijziging nodig, en dat duurt altijd even in Nederland. ;)

Ik heb zelf ook nog geen oordeel gevormd over dit verdrag. Niks mis met vrijere handel tussen landen, aangezien iedereen daar in theorie van kan profiteren. Maar ik plaats wel vraagtekens bij eventuele politieke gedeelten: het buitenlandbeleid van de EU/Westen is niet altijd even denderend. Zo zitten wij in dit geval een beetje te spitten in de achtertuin van Rusland.
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Durashift »

dylanwild94 schreef:Wat heeft Oekraïne Europa te bieden? Buiten goedkope werknemers zie ik niets.
Kaas wat de komende 7 jaar nog de naam Feta mag dragen.

Las ik in de VK deze week. (de link die Geert post, zie ik nu)
Mooie uiteenzetting over hoe (on)bedreigend dit verdrag wel niet is.

Maar goed, de campagneleider van GeenStijl heeft in een interview al toegegeven dat het verdrag, voor hen, een kapstok is om een discussie over 'Europa' en haar macht te openen.

Nu is ie weer boos op de toekenningscommissie omtrent de aangevraagde subsidie. Dus trekken zij die weer in.
Voorbedachte rade, volgens mij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50902
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Hainje »

Even een paar artikelen over dit referendum.

http://www.duurzaamnieuws.nl/pvdd-overh ... -oekraine/
https://www.facebook.com/PartijvoordeDi ... 252705834/
http://www.politalkextra.nl/europa/clin ... evaarlijk/

Van de Partij voor de Dieren kun je verder zeggen wat je wilt, feit is wel dat hun wetsvoorstellen juridisch echt heel goed in elkaar zitten. Ze weten echt waar ze over praten.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13188
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 6 april: Referendum Oekraïne

Bericht door Z2N »

Maar ik hou van Plofkip... -o-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten