Voorbereidingen Minsk

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Voorbereidingen Minsk

Bericht door isadora »

Tot aan vandaag was het allemaal erg moeizaam.
Ja, een paar tickets regelen en een accommodatie is niet zo'n issue.
Maar Wit-Rusland kom je natuurlijk niet binnen zonder visum.
En een visum vraag je niet aan zonder benodigde bijlages.

Allereerst kochten we tickets voor de vlucht van Schiphol naar Minsk.
We vliegen 12 mei aanstaande met de Wit-Russische Belavia.
Tickets gekocht by bravofly, niet duur, maar..............
We hebben een foutje gemaakt bij het boeken, één van de voornamen is niet op de letter correct.
En om dat gewijzigd te krijgen, is dus schier kansloos.

Ik overweeg dan ook, aanstaande week maar een nieuw ticket te bestellen.
Zeker nu er afgelopen nacht een stapel documenten uit Minks binnen kwam.
Deze documenten moeten de visumaanvraag ondersteunen, een soort van uitnodigingsbrief, en allerhande andere fotokopieën van officiële documenten met veel stempels, en onleesbaar, want alles in het (Wit-)Russisch.

Eerder de afgelopen week ontving ik al het ticket voor de nachttrein Minsk-Warzawa.
Tickets voor Warzawa-Krakow en Krakow-Katowice zijn ook al geregeld, alsmede alle accommodaties.

De terugreis is 24 mei van Katowice naar Eindhoven.

Afbeelding
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door isadora »

Nou ja, al die onleesbare papieren, die als ondersteuning voor de visumaanvraag moeten dienen, blijken dan eindelijk, na veel heen en weer, dan toch in orde.
Met andere woorden, we kunnen de visumaanvragen de deur uit doen.

Tevens heb ik een nieuw ticket Amsterdam-Minsk gekocht.
En dus lijkt een groot deel van de barricades opgeheven en kunnen we van 12 mei tot en met 24 mei op reis naar Minsk en Krakow.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door Jef400 »

Mooi nieuws *O*
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door Timon91 »

Leuk dat het dan toch echt gaat gebeuren! :D Ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden, Minsk schijnt een aparte stad te zijn. Ik ben er tot nu toe alleen doorheen gereden op weg van Amsterdam naar Moskva, en dat is alweer zes jaar geleden :P Succes met het regelen van je visum, de laatste horde ;)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door isadora »

Vandaag hebben we dan de visa binnen gekregen.
Achteraf moet ik zeggen, dat de afhandeling door de ambassade erg vlot verliep.
Op voorhand heb ik een paar keer met ze gemaild over de benodigde "supportive documents", en ook daar bleef een reactie nooit lang uit.

Dus een week geleden de aanvraag in een grote envelop de deur uit gedaan.
Paspoort, vergezeld van ingevuld aanvraagformulier (45 vragen), letter of invitation, verklaring van de ziektenkostenverzekeraar, bewijs van overmaking leges, pasfoto, en een aan mezelf geadresseerde aangetekende envelop.

Nu alleen nog de e-tickets voor het traject Krakow-Katowice, en alle papierwerk is binnen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Accelerat
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 22:01
Locatie: Alberta, Canada

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door Accelerat »

De amba van Wit-Rusland werkt erg soepel inderdaad. :) Pak je Brest toevallig nog mee? Dat vond ik eigenlijk het meest indrukwekkende van heel Wit-Rusland. Per trein kun je het ook als dagtripje vanuit Minsk doen. Ben zelf met m'n broer en twee vrienden een paar jaar terug er geweest, bijzonder boeiend land om een keertje te bezoeken.

Wat praktische tips n.a.v. mijn ervaringen in 2012:
-Houd er rekening mee dat je verzekeringsverklaring alsnog afgekeurd wordt bij de grens en dat je een Wit-Russische zorgverzekering à €5 (in euro's afrekenen) moet kopen.
-Leer jezelf de basis van het Cyrillische schrift aan, het is een van de makkelijkere geschriften en bespaart je een HOOP ellende want in tegenstelling tot Oekraïense en Russische steden staat echt niks in het Latijns schrift.
-Zorg dat je op de grens precies begrijpt hoe het registreren in elkaar steekt, anders ben je zo een vakantiedag kwijt bij inspecteur Vladimirovitsj van de Militsija in Minsk. :lol:

Tot slot hoop ik dat je sterk met cijfers bent want ik werd echt knettergek van die valuta. Het is er niet beter op geworden: 1 euro staat gelijk aan 22242 Wit-Russische roebels (en aan groeperen per decimaal met een punt of spatie doen ze niet). :lol:
Να πάμε, върви, живей!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door isadora »

Accelerat hartelijk dank voor je reactie.
En meteen ook mijn excuses voor de erg late reactie.

De trip in Belarus is gericht op Minsk, Brest passeren we ergens in de nacht van 17 op 18 mei.

Het alfabet heb ik inmiddels al eens een beetje bestudeerd, en ziet er spannend uit.
Mijn geluk, ik reis samen met mijn neef, die een woordje Russisch kan.

Verder zijn ondertussen alle papieren binnen, ook de laatste tickets.
Een hele stapel A4 geprint, en alle mogelijke documenten ook digitaal portable gemaakt.
Tevens een backup van alles in de cloud.

Dat van de verzekeringsverklaring is mij bekend.

Wat ik niet helemaal vat is je opmerking over de registratie op de grens.

Wat ik van de ambassade heb begrepen, is registratie niet nodig zo lang je je niet langer dan vijf werkdagen op Wit-Russisch grondgebied gaat bevinden.

Mocht registratie toch nodig blijken, dan mag dat ook geen groot probleem worden.
Het kantoor van inspecteur Vladimirovitsj van de Militsija in Minsk zit namelijk een paar deuren verderop in de straat, waar we een appartement hebben gehuurd.
De appartementshouder biedt assistentie bij registratie as-a-service.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door isadora »

Voor Rosa van het appartement een kaasje gekocht, omdat ze zo super heeft geholpen bij de visumaanvraag.
Tassen gepakt, we kunnen beiden onze spullen gemakkelijk in de handbagage kwijt.
Ik heb net de boarding-pass voor de vlucht van morgen naar Minsk geprint, en zit nu te wachten op de binnenkomst van mijn reisgenoot.
Die gaat vanavond nog een concert bezoeken in Amsterdam.
Nou ja, als hij uiterlijk half twaalf morgenochtend aan de gate staat, vind ik het prima.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door Zugführer »

Heel veel plezier alvast, kijk nu al uit naar het reisverslag *O*
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Voorbereidingen Minsk

Bericht door Timon91 »

Veel plezier! *O*
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten