Pagina 1 van 1

Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 15:00
door JWM
Kan iemand mij antwoord geven op deze vraag? Voor mij zijn lijnnummers of nummers van treinseries alleen van belang om onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende routes. Als deze naar het publiek gecommuniceerd worden is het wellicht handig als daar enige logica in zit om het systeem herkenbaarder te maken. Maar wat maakt voor sommige mensen op dit forum deze nummering interessanter dan de routes?

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 16:43
door dylanwild94
Deze vraag zou beter passen op somda. :Y

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 16:55
door trolly
Dat verklaart ook waarom JWM die vraag hier stelt :Y

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 17:16
door JWM
dylanwild94 schreef:Deze vraag zou beter passen op somda. :Y
Nee, hier is het ook aan de orde van de dag. Voorbeeld: Het gvb presenteert het concept van het nieuwe vervoerplan wat ze zelf betitelen als historisch. In dat topic zijn er ook mensen die meteen allemaal lijstjes plaatsen welke route welk nummer moet krijgen.

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 17:16
door Jef400
Allicht is een lijnnummer een soort identifier. Een gevoelstrigger om verschillende verbindingen te onderscheiden.

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 17:17
door Ardan
Ik had eigenlijk gedacht dat de vraag over voertuignummertjes zou gaan, daar wordt nog veel harder op gefapt :Y

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 17:20
door JWM
Zeg, maak het niet nog erger :X

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 18:23
door Wubbo
Als je regelmatig met die treinserie- of lijnnummers werkt is het handig als er enige logica in zit, omdat dat helpt bij het onthouden. Maar dat is dus werkmatig, hobbymatig speelt datzelfde alleen als je er regelmatig mee bezig bent.

Overigens is historisch gegroeid een niet te onderschatten argument, aangezien je die lijnnummers ook bij niet-hobbyisten regelmatig hoort ("ik zit in de E").

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 18:27
door ArrivaBas
Mijn deal met JWM gaat er waarschijnlijk aan :') .

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 19:56
door JWM
Wubbo schreef:Als je regelmatig met die treinserie- of lijnnummers werkt is het handig als er enige logica in zit, omdat dat helpt bij het onthouden. Maar dat is dus werkmatig, hobbymatig speelt datzelfde alleen als je er regelmatig mee bezig bent.
Ik zal ook niet beweren dat het volkomen irrelevant is, maar bij sommigen forumleden krijg ik het idee dat de keuze van het specifieke nummer voor hun belangrijker is dan de route. Dat lijkt mij echt de verkeerde volgorde.

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 19:58
door ODRAIL
Het (lijn)nummer van een trein of bus maakt mij niet zo veel uit. Als ik maar op mijn bestemming kom :wink: .

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 19:58
door Suus
Op het radioforum worden continue hypothetische programmeringen geplaatst.

Mensen zijn dol op lijstje en vooral op lijstjes die mooi kloppen.

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 20:00
door ODRAIL
Suus schreef:Mensen zijn dol op lijstje en vooral op lijstjes die mooi kloppen.
Daar ga ik niet in mee.

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 20:09
door Suus
Je luistert wel eens naar de Top2000 en vindt dat leuk?

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 20:21
door Vinny
Ik geloof niet dat ik nummertjes (van dingen als bussen enzo) nou erg spannend vind, maar ik vind een coherent, logisch en begrijpbaar systeem gewoon erg fijn. En ik let altijd op lijnnummers, ook in het buitenland. Het is een onderdeel van mijn interne navigatie-systeem in mijn hersenpan. (A)

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 20:40
door ODRAIL
Suus schreef:Je luistert wel eens naar de Top2000 en vindt dat leuk?
Daar heb je wel een punt ja :? :wink: .

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 20:57
door Ardan
Het is niet dat ik een lijn anders zie als het lijn 1 is in plaats van lijn 9 maar routenummers en -kleuren zijn mits goed gebruikt wel een mooi instrument om een netwerk behapbaar en overzichtelijk te maken.

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 21:06
door ODRAIL
Daar ben ik het wel mee eens ja.

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 21:20
door Hainje
KM46 schreef:Daar ben ik het wel mee eens ja.
Heb je een overschot aan losse flodders ofzo?

Om maar even ontopic te reageren: De focus op nummertjes en cijferreeksen zijn ook wel een kenmerk van een aandoening "waarvan de naam niet genoemd mag worden". In het openbaar vervoer wordt er veel met deze gegevens gewerkt, dus dan krijg je sneller volk dat zich daar mee bezig wil houden op een kluitje als dit forum. Iets wat overigens helemaal niet erg is, ieder zijn ding.

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 21:23
door Meltrain
Als plaatser van een mogelijk lijnnummersysteem in het genoemde GVB-topic moet ik hier uiteraard wel op antwoorden. :wink:

Uiteraard is de lijnvoering zelf belangrijker en als die logisch is, speelt pas mee welk nummer die lijn krijgt.
Daarbij spelen twee dingen mee: logica en historie / herkenning.

Bij logica moet je denken aan het geven van de laagste (of juist hoogste, zie Rotterdam) lijnnummers aan de belangrijkste verbindingen en het geven aan opeenvolgende lijnnummers aan lijnen die (groten)deels dezelfde route rijden. Zeg nou zelf: het voelt makkelijke om de mogelijkheid te hebben om met lijn 1, 2 en 3 te gaan dan wanneer je de keus hebt uit lijn 1, 7 en 22.

Het tweede punt wordt door Wubbo ook al verklaard: mensen houden slecht van verandering en raken gewend aan bepaalde lijnen. Als ineens dingen veranderen, "raken ze in de war".

Goed, nu mijn plannen in het betreffende topic:
In eerste instantie ga ik ervan uit dat het GVB de bestaande lijnnummers zo veel mogelijk wil handhaven. Als je dan kijkt naar de nieuwe lijnen en welke lijnen ze voor het grootste deel vervangen, kom je volgens mij op mijn nummering uit (anders had ik hem ook niet zo gepost ;) ).

Mocht het GVB het wel als "geheel nieuw tramnet" willen verkopen, dan speelt historie minder een rol en wordt logica belangrijker. Daarbij ben ik uitgegaan van de 5 door GVB genoemde lijnenbundels en heb ze ook in die volgorde genummerd. Indien mogelijk heb ik zo veel mogelijk de huidige lijnnummers gebruikt (2, 4, deels 7).
Alargule had daarbij een iets andere logica, maar die legt hij zelf wel uit. ;)

Het Amsterdamse netwerk vind ik op dit moment vanuit de historie heerlijk chaotisch genummerd en ik heb daar ook geen enkele moeite mee en ik zou het GVB ook absoluut aanraden om de nieuwe lijnen zo veel mogelijk de oude nummers te behouden.
Mocht er echter wel een nieuwe logica komen, welke dan ook, dan vind ik wel dat het meteen goed gedaan moet worden, zodat nummers de komende 50 jaar nauwelijks meer veranderd hoeven te worden.

Sowieso hebben we zeer waarschijnlijk voor 2044 een logische lijnnummering en mogelijk zet het GVB de eerste stap. :pos:

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 21:32
door JWM
Uiteraard is de lijnvoering zelf belangrijker en als die logisch is, speelt pas mee welk nummer die lijn krijgt.
Maar waarom begin je dan eerst met een betoog over die nummers en zeg je niks over de lijnvoering? Dat kan ik gewoon niet begrijpen :P

Re: Wat is er zo spannend aan nummertjes?

Geplaatst: do 13 okt 2016, 21:36
door Meltrain
Omdat ik over de lijnvoering zelf niks te melden had. :)
Ik begreep dat er keuzes gemaakt moesten worden en ik kon begrip opbrengen voor de gemaakte keuzes (een groot deel had ik zelf namelijk ook aangeklikt in de enquete :p ).
Dus ging ik gelijk door naar het tweede punt: de lijnvoering, al was dat ook deels als reactie op de plannen van Alargule.