Het grote computertopic!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door ODRAIL »

Heb er een paar keer flink last van gehad. Vooral op tijden dat het erg druk op het internet was.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Hainje »

KM46 schreef:Gemiddeld 9.00 Mbps.
Bestaan er nog internetpakketten met zo'n lage snelheid? Of is 9 Mb de snelheid die je als getal op je beeldscherm krijgt wanneer je iets downloadt? Want dan is het een ander verhaal.
🍉
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door PatrickM »

Bij internet via de koperkabel wel ja, zeker als je aan het einde van de lijn zit. Ik heb nu 9Mbit, vroeger toen ik nog écht aan het einde van de lijn woonden (nu zit ik bijna aan het einde) ongeveer 3.5 Mbit.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Hainje »

Mja ADSL haalt natuurlijk nooit de snelheid waarmee geadverteerd wordt. Ben wat dat betreft maar wat blij dat ik via glasvezel kan surfen. Nu is het eerder de hardware dan de verbinding waardoor het allemaal wat langzamer gaat bij mij. (Mijn pc heb ik in 2007 of 2008 gekocht, weet het niet meer precies).
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... wij zitten hier met een ADSL abonnement ruim twee en een halve kilometer van de dichtstbijzijnde wijkcentrale af. De beloofde snelheid is eigenlijk iets meer. Tot 2015 was de snelheid die we hadden slechts 1.5 Mbps :shock: :wink: .
waldo79
Berichten: 7640
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door waldo79 »

Iets zegt me dat 2,5 kilometer een forse afstand is. Maar is er geen sneller alternatief beschikbaar (kabel of glasvezel) op jouw aansluiting?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door ODRAIL »

We hebben wel een glasvezelaansluiting tot in de meterkast.

Maar toen het aangelegd is moest je een duur alles (tv, internet en telefoon) in een abonnement nemen. En dat hebben wij toen niet gedaan. Mede omdat wij voor de televisie een schotel hebben.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door ArrivaBas »

Guyonthetrain schreef:Hallo iedereen,

Ik dacht ik kan dit grote computertopic wel eventjes gebruiken om een vraag te stellen. Ik scan wel vaker deze site voor goede tripjes met de trein. Maar vandaag zat ik toevallig na te denken over het kopen van een nieuwe computer. Ik heb namelijk een oude lenovo thinkpad waar ik jaren vrij tevreden mee was. Maar recent heb ik zitten denken of ik toch niet op een mac moet overstappen. Alleen heb ik helaas nul verstand van mac computers. Heeft iemand een idee waar ik op moet letten? Mijn budget is zo rond de 1000euro. Misschien een tweedehands? En waar zou ik dan moeten kijken?
Ik heb al ruim 2 jaar een MacBook Air 11-inch voor school, en ben er erg tevreden mee. Ik zou dus zeker een MacBook Air (11 inch, 128 GB opslag) aanraden, de rest van het computergamma gaat allemaal boven je budget.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Chrysa »

Macbooks zijn mooi, maar wel erg duur voor wat je krijgt... Zeker als je er spelletjes op wilt doen zou ik al iets met Windows nemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Suus »

MacBooks zijn zeker mooi, en ze gaan ook jarenlang mee. En ze zijn inderdaad erg duur, al kan je ze op Marktplaats nog voor een flinke duit weer verkopen, zelfs na vijf jaar.

Een maar: je moet wel direct bij de aankoop een keuze maken of je extra geheugen en/of opslag wil, want niets is uitbreidbaar. Mac OS werkt het beste als er veel geheugen beschikbaar is. Ik heb om die reden in 2015 flink bijbetaald om het geheugen van mijn toen nieuwe MacBook Pro te verdubbelen van 8 naar 16 GB.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Geert »

Macs zijn mooi, maar er zijn ook goede Windows laptops die veel voordeliger zijn. Tweakers heeft toevallig vandaag weer een 'best buy guide' gepubliceerd die ongetwijfeld erg nuttig is in je zoektocht naar een nieuwe laptop.
KM46 schreef:We hebben wel een glasvezelaansluiting tot in de meterkast.

Maar toen het aangelegd is moest je een duur alles (tv, internet en telefoon) in een abonnement nemen. En dat hebben wij toen niet gedaan. Mede omdat wij voor de televisie een schotel hebben.
Wie exploiteert dat dan? Volgens mij kun je bij de meeste providers ook alleen internet bestellen over glasvezel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:\Wie exploiteert dat dan? Volgens mij kun je bij de meeste providers ook alleen internet bestellen over glasvezel.
De aanleg is ooit ontstaan uit een samenwerking tussen de gemeente Rotterdam en een bewonersstichting. Dit is later overgenomen door de firma "Reggefiber".
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Geert »

En Reggefiber is KPN. Waarschijnlijk kun je alle KPN-providers (incl. Telfort, xs4all, etc.) krijgen over glasvezel en daar zitten echt wel pakketten zonder tv tussen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Hainje »

Andere glasvezel aanbieders ook wel lijkt mij. Hier is de handel ook door Reggefiber aangelegd en ik het een abonnement via EduTel (OnsBrabantnet voor Tilburg en ON voor regio Eindhoven).
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:En Reggefiber is KPN. Waarschijnlijk kun je alle KPN-providers (incl. Telfort, xs4all, etc.) krijgen over glasvezel en daar zitten echt wel pakketten zonder tv tussen.
Dat klopt ja. Maar met het huidige ADSL pakket wat we nu gebruiken zijn we tevreden :wink: .
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Andrei »

Tevreden met ADSL? Kan dat nog? Hier al jaren op de kabel, sinds een jaartje 300 Mbps aan snelheid en binnenkort naar de 500 Mbps! Is toch veel en veel fijner hoor!
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 02 apr 2017, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorig bericht
Constantia et labore.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Geert »

KM46 schreef:
Geert schreef:En Reggefiber is KPN. Waarschijnlijk kun je alle KPN-providers (incl. Telfort, xs4all, etc.) krijgen over glasvezel en daar zitten echt wel pakketten zonder tv tussen.
Dat klopt ja. Maar met het huidige ADSL pakket wat we nu gebruiken zijn we tevreden :wink: .
Maar ondertussen zet je wel alle automatische updates uit omdat je verbinding het niet trekt... Ik zou het wel weten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Daniel »

Andrei schreef:Tevreden met ADSL? Kan dat nog? Hier al jaren op de kabel, sinds een jaartje 300 Mbps aan snelheid en binnenkort naar de 500 Mbps! Is toch veel en veel fijner hoor!
Merk je dat verschil nog dan bij die hoge snelheden?

Ben hier vrij kort nadat het mogelijk werd wel naar glasvezel overgestapt, maar ik merk het verschil eigenlijk meer in de uploadsnelheid dan in de downloadsnelheid. Nou ben ik wat dat betreft ook geen hele zware internetgebruiker, maar toch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Andrei »

Ik merk heel veel verschil! M'n vriendin heeft 150 Mbps en hier dus 300 Mbps. Bij gewoon surfen (Facebook, Twitter, YouTube, Spotify en Netflix) merk je weinig verschil. Tot ik 4K en 8K ga streamen, of online een game speel. Dan merk je het voordeel wel van die extra bandbreedte. Sinds ik gewend ben geraakt is het ook heel moeilijk "lekker te surfen" als ik bij mijn schoonouders zit. Die heb een 20 Mbps verbinding via VDSL.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 02 apr 2017, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorig bericht
Constantia et labore.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Daniel »

Tja, dat verklaard het wel :P Van 40 Mbps VDSL naar 50 Mbps glasvezel was het verschil hier bij de overstap natuurlijk kleiner. Vooral het menu op de TV is wel wat vlotter via de glasvezel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Andrei
Berichten: 115
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 13:28
Locatie: Arnhem/Cluj-Napoca

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Andrei »

Enige waar je dan verschil in gaat merken is een lage Ping en meer stabiliteit :)))
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 02 apr 2017, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorig bericht
Constantia et labore.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Daniel »

En een snellere upload :wink: Da's nog het best te merken als je een website met veel foto's via zo'n verbinding bijhoudt, ze staan er stukken sneller op sinds de overstap :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:
KM46 schreef:
Geert schreef:En Reggefiber is KPN. Waarschijnlijk kun je alle KPN-providers (incl. Telfort, xs4all, etc.) krijgen over glasvezel en daar zitten echt wel pakketten zonder tv tussen.
Dat klopt ja. Maar met het huidige ADSL pakket wat we nu gebruiken zijn we tevreden :wink: .
Maar ondertussen zet je wel alle automatische updates uit omdat je verbinding het niet trekt... Ik zou het wel weten.
En als je dan zelf regelmatig de updates handmatig uitvoert is er niets aan de hand.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door microshit »

Gisteren pas voor 't eerst spijt gehad voor het kiezen van 100Mb/s ipv 500... Moest m'n PC compleet opnieuw installeren dus dat is toch even 350GB aan data die weer binnen moest komen :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #20

Bericht door Suus »

350 GB :shock:

Ik heb überhaupt maar 250 GB opslagruimte :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten