Het grote computertopic!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Het is vaak ook een kwestie van de cookies verwijderen die op je computer staan :idea: .
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hainje »

IP-logging is ook wel een dingetje. Het is in ieder geval niet allee de cookies.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

In de nieuwste versie van Safari van MacOS heeft Apple een systeem ingebakken dat de strijd aangaat met dit soort cookies. Adverteerders zijn alvast ziedend, maar Apple vindt dat het gedrag van websites inbreuk maakt op de privacy van Safari-gebruikers.

Google zie ik dit echt niet doen in Chrome. Die zijn ook eigenaar van het grootste advertentienetwerk ter wereld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Geert »

Hainje schreef:Dat is met werkelijk alles zo hoor. Bol.com, Ryanair, DB vast ook wel.
Beste is om een trackerblocker te downloaden zoals Privacy Badger. Ik kan je de filmpjes/boek van De Correspondent aanbevelen: "Je hebt wél iets te verbergen." Daar wordt wat dieper op de privacyzaken ingegaan. Ook de aflevering "What makes you click" van Tegenlicht biedt een interessant kijkje in de datahandel.
Ik werk zelf bij een bedrijf dat heel veel doet met online marketing en ik kan je verzekeren dat dit bijna nergens gebeurt, met uitzondering misschien van vliegtickets (en ook daar gebeurt dit vrijwel niet meer omdat men met yield management veel beter prijzen kan sturen).

Bij een webshop als Coolblue kun je het trouwens makkelijk checken door dezelfde laptop in een prijsvergelijker op te zoeken (pricewatch van tweakers.net bijvoorbeeld). Zo kun je checken dat de prijs die je daar ziet hetzelfde is als de prijs op de website.

Wat wel veel gebeurt is dat bijgehouden wordt vanaf welke website je bent beland in een webshop. Als jij dan daadwerkelijk een bestelling plaatst krijgt degene die je heeft doorverwezen een kleine vergoeding. Maar dat heeft geen enkel gevolg voor de prijs die jij betaalt, de vergoeding aan de verwijzende website wordt betaald vanuit het marketingbudget (waar ook banners, radioreclames, etc. mee wordt ingekocht). Je kunt wel cookies wissen of een incognito tabblad openen, maar het heeft voor jou geen enkele meerwaarde (je betaalt niet meer of minder). Je benadeelt hooguit de eigenaar van een webblog of website ermee omdat die nu geen vergoeding meer krijgt.

Een hele andere (en irritante) vorm van tracking is remarketing, dat is wanneer je een productpagina bezoekt en daarna wekenlang hetzelfde product blijft zien. Cookies wissen helpt daartegen, maar je kunt (bij Google ads) ook op het kruisje klikken bij dergelijke banners en dan aangeven dat je ze niet meer wilt zien.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic!

Bericht door isadora »

Via het Mageia-forum werd me vandaag volgend artikel aangereikt:
https://www.krackattacks.com
Interessante materie voor wie beveiliging hoog in het vaandel heeft.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door webguy »

isadora schreef:Interessante materie voor wie beveiliging hoog in het vaandel heeft.
Dan kan je maar beter geen computer gebruiken tegenwoordig -o-
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

isadora schreef:Interessante materie voor wie beveiliging hoog in het vaandel heeft.
Tsja ... een computer is gemaakt door mensen en dus ook te kraken door mensen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

Sinds ik van vakantie terug was, was de beeldkwaliteit van TV om te huilen. Blokkerig, stotterend geluid. Gewoon meh. Het signaalbalkje bij het zappen kwam ook niet verder dan halverwege.

Van alles geprobeerd (stroom, kabels eruit en erin) maar de vrij mysterieuze oplossing bleek uiteindelijk het omdraaien van de kabels op de uitgangen van de splitter (TV van 2 naar 1 en modem van 1 naar 2) :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Binnenkort is bij mij Windows 10 ook een feit.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Chrysa »

Mijn computer hield er gisteren opeens mee op. -o-
Een vriend van me die een stuk meer van computers weet dan ik is langsgeweest om te kijken waar het probleem lag, blijkt de grafische kaart kapot te zijn.

Doei 400 euro. :|
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Ach bij jou is het nog te repareren :wink: . Maar ik heb een computer die las heeft van ouderdomsverschijnselen. En daar doe je helaas weinig tegen. Ja ... een nieuwe aanschaffen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door webguy »

Als de botten eenmaal gaan krimpen... -o- :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

Nog nooit gehoord van ouderdomsverschijnselen bij een computer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Wat te denken van slijtage van een harde schijf ventilator en dergelijke onderdelen :idea: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

Ventilator kan je laten uitblazen, harde schijf heeft mijn computer niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Hebben Apple computers dan geen harde schijf als opslag geheugen?

En die ventilator is ook de jongste niet meer hoor, even als de rest van de computer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

De meeste laptops van ik denk de afgelopen vier jaar zullen geen harde schijf meer hebben, maar een SSD: https://nl.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Ja dat verhaal ken ik. Maar ik wist niet dat Apple ook SSD's gebruikt.

Heb zelf een computer besteld met een combinatie van een "ouderwetse harde schijf" en een SSD erin.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

KM46 schreef:Maar ik heb een computer die las heeft van ouderdomsverschijnselen.
Als ´ie grijze haren krijgt is het hoog tijd om ´m een keer af te stoffen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Grijze haren heeft ie nog lang niet hoor :wink: . Ik stof heb gemiddeld eens in de week af.

Hij is gewoon oud (al 6 jaar) :pos: :wink: .
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Het grote computertopic!

Bericht door jelmerrr »

Bij mij is het de laptop die heeft ook last van ouderdomsproblemen: wifi verbinden gaat slecht, wordt traag, accu is inmiddels aardig slecht en problemen met ventilator.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Die problemen (met uitzondering van de wifi) heb ik ook.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Chrysa »

KM46 schreef:Ach bij jou is het nog te repareren :wink:
Ja, oude kaart eruit schroeven en een nieuwe kaart erin duwen. Weet niet of dat nog telt als repareren hoor. :p
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Aking »

Theoretisch gezien zou je natuurlijk ook een nieuwe chip (of wat er ook kapot is) op je videokaart kunnen solderen, alleen de vraag is of je daar zin in hebt :mrgreen:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Is dat niet een beetje te moeilijk :? :wink: ?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten