Het grote computertopic!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

*Blaast het stof hier af :wink: .

Zo ... vanavond een update geïnstalleerd voor de beeldkaart van mijn laptop :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic!

Bericht door isadora »

En, wat zijn de verschillen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Iets heldere kleuren en scherper beeld :pos: :wink: .

De beeldkaart in mijn laptop is geïntegreerd in de processor. Dus die kreeg gelijk ook een update.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

Ik heb vanochtend, na het jarenlang ingeschakeld te hebben, FileVault uitgeschakeld op mijn MacBook. Het gaf de laatste tijd problemen bij het maken van TimeMachine-backups en ook van verlies van functionaliteit bij het Trackpad, waardoor multitouch-functies niet meer goed werkte en het klikgeluid soms werd uitgeschakeld. Ook weigerde het toetsenbord soms dienst en traden er bij programma's die veel bestanden tegelijkertijd aanspreken, zoals mijn webcode-editor Coda, soms vertragingen op bij het ouderwetse tikwerk.

Na de zoveelste problemen vanochtend eerst een SMC-reset gedaan, waarna Mac OS zelf voorstelde om FileVault uit te schakelen. Sindsdien zijn alle problemen verdwenen en geeft elke klik op het touchpad ook weer een geluidje *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het grote computertopic!

Bericht door VIRM »

Ik heb twee vraagjes:

1. De licentie voor Office op mijn computer is helaas verlopen (volgens mij heb ik Office 2013). Heeft iemand een goede website waar je voor een degelijke proijs een licentie kunt kopen? Websites die adverteren met 7 euro volstrekt legale licenties zijn in mijn ogen niet echt betrouwbaar. :P
2. Is er voor de iPhone een goede adblocker beschikbaar? Ik kijk graag YouTube-filmpjes op mijn telefoon, maar de afgelopen tijd is YouTube helemaal ontspoord met advertenties (ze komen steeds frequenter, en liefst ook twee achter elkaar, en vaak ook nog heel vaak dezelfde advertenties).
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote computertopic!

Bericht door waldo79 »

Op dit moment betaal ik voor een single user Office 365 € 69,- per jaar. Dit abonnement wordt jaarlijks verlengd en heb ik via Microsoft aangeschaft.
Het kan op 5 apparaten tegelijk worden geïnstalleerd en is voor thuisgebruik.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hendrik »

Je kunt Office 365 Personal ook voor ongeveer twee tientjes minder kopen; zie https://tweakers.net/pricewatch/1362618 ... sonal.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

Sinds wanneer verlopen die licenties überhaupt trouwens?

En 50 euro per jaar betalen wordt een duur grapje als je het langer dan 5 jaar gebruikt, dan was Office kopen voordeliger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hendrik »

Een licentie voor de standalone versie verloopt nog steeds niet. Ik vraag me dan ook af of VIRM echt Office 2013 heeft.
Het gebruik van de abonnementsversie Office 365 wordt wel steeds meer gepromoot. Office 365 Home is trouwens maar 20 euro duurder dan Office 365 Personal en is door 6 personen te gebruiken. Maar ja, dan moet je wel vijf anderen zien te vinden die met je abonnement willen meebetalen... :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

Hendrik schreef:Het gebruik van de abonnementsversie Office 365 wordt wel steeds meer gepromoot.
Tja logisch, het levert ze geld op. Ik vond het zelf eerlijk gezegd een simpel rekensommetje en heb destijds (in 2017) gewoon Office 2016 aangeschaft bij m'n laptop in plaats van een abonnement op 365 te nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

Als je werkgever Office 365 heeft krijgen ze voor iedere medewerker ook een licentie voor persoonlijk gebruik erbij. De meeste mensen zullen dus niet snel Office moeten aanschaffen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Een licentie kan niet verlopen. De ondersteuning wel. Op 13 oktober 2020 verloopt de ondersteuning voor office 2010:

https://support.office.com/nl-nl/articl ... e415432789

De ondersteuning van de verbinding van office 2013 naar office 365 verloopt eveneens op 13 oktober 2020:

https://www.lemontree.nl/office-2013-ve ... -13-10-20/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daantje »

Ik heb dus nog Office 2010 en ben op zoek naar iets waar ik eenmalig voor betaal en niet jaarlijks. Ik ga eens kijken of iets via mijn werk een optie is.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hendrik »

Suus schreef:Als je werkgever Office 365 heeft krijgen ze voor iedere medewerker ook een licentie voor persoonlijk gebruik erbij. De meeste mensen zullen dus niet snel Office moeten aanschaffen.
Dat is een beetje te rooskleurig volgens mij... Er zijn bij bepaalde zakelijke abonnementen wel kortingsmogelijkheden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Daantje schreef:Ik heb dus nog Office 2010 en ben op zoek naar iets waar ik eenmalig voor betaal en niet jaarlijks. Ik ga eens kijken of iets via mijn werk een optie is.
Je zou ook ook kunnen overstappen naar Office 2019. Dan kun je weer jaren vooruit :idea: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Als je werkgever Office 365 heeft krijgen ze voor iedere medewerker ook een licentie voor persoonlijk gebruik erbij. De meeste mensen zullen dus niet snel Office moeten aanschaffen.
Mijn werkgever heeft Office 365, maar heb er toch echt geen persoonlijke licentie voor gekregen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Wubbo »

Ik kan dat wel regelen via mijn werkgever, maar gebruik thuis OpenOffice.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

Hier thuis staat op een van de computers LibreOffice. Werkt ook goed.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door STF »

Ik heb een paar maanden geleden via Gigalicense Office 2019 gekocht voor ongeveer 30 Euro maar ze lijken inmiddels niet meer te bestaan.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daantje »

Op werk hebben we ook Office 2010 dus daar heb ik niets aan.

Kan iemand me meer vertellen over OpenOffice/Libre Office?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hendrik »

LibreOffice wordt actiever ontwikkeld dan OpenOffice. Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens. Je kunt er vrijwel alles mee wat je ook met Microsoft Office kunt. Het werkt alleen niet exact hetzelfde. Vooral de 'look and feel' is anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

Suus schreef:Ik heb vanochtend, na het jarenlang ingeschakeld te hebben, FileVault uitgeschakeld op mijn MacBook. Het gaf de laatste tijd problemen bij het maken van TimeMachine-backups en ook van verlies van functionaliteit bij het Trackpad, waardoor multitouch-functies niet meer goed werkte en het klikgeluid soms werd uitgeschakeld. Ook weigerde het toetsenbord soms dienst en traden er bij programma's die veel bestanden tegelijkertijd aanspreken, zoals mijn webcode-editor Coda, soms vertragingen op bij het ouderwetse tikwerk.

Na de zoveelste problemen vanochtend eerst een SMC-reset gedaan, waarna Mac OS zelf voorstelde om FileVault uit te schakelen. Sindsdien zijn alle problemen verdwenen en geeft elke klik op het touchpad ook weer een geluidje *O*
Het probleem is toch iets ernstiger, de verbindingskabel tussen het touchpad en het moederbord zit waarschijnlijk een klein beetje los. Een massage op de onderkant van de MacBook doet voor een paar dagen wonderen, maar repareren/vervangen is de beste oplossing. Helaas heeft Rotterdam van de vier grootste steden gewoon de slechtste dienstverlenging als het om Apple-apparatuur gaat, want je moet het doen met Amac waar reparaties standaard tien dagen duren. De Apple Store in Den Haag waar reparaties meteen kunnen plaatsvinden is altijd meteen volgeboekt als het om Mac's gaat en Amac doet alleen snelle reparaties in hun winkel in Utrecht The Mall ( :X ) :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic!

Bericht door ODRAIL »

@Suus: Misschien eens kijken voor een nieuwere computer :idea: ?
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Post »

Deze heeft ze volgens mij nog niet zo lang. Tenminste ik kan mij nog herinneren dat ze hier vertelde wat ze had uitgezocht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

KM46 schreef:@Suus: Misschien eens kijken voor een nieuwere computer :idea: ?
Nee. Mijn MacBook uit 2015 is dan misschien wel niet meer de nieuwste, maar ik heb hem juist bij de aanschaf laten voorzien van dubbel geheugen (16 GB) en dubbele opslag (256 GB) zodat hij heel lang mee kan gaan. Apple brengt nog steeds updates uit voor mijn apparaat, dus dat is ook geen reden voor een nieuwe computer. Het beeldscherm is in 2018 nog onder garantie door Apple vervangen. En reparatie van een loszittend kabeltje, die direct onder de bodemplaat zit lijkt mij sowieso goedkoper dan een nieuwe computer.

Kijk, er zijn zelfs video's van de benodigde reparatie. Ik ben alleen behoorlijk onhandig met gereedschap, vandaar dat ik er liever even een handig mannetje naar laat kijken :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten