Het grote computertopic!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

Norton is wel iets wat echt flinke invloed heeft. Die had ik jaren geleden ook, maar op een zeker moment heb ik ervoor gekozen een ander antiviruspakket te nemen. Dat scheelde aanzienlijk in de prestaties van m´n toenmalige laptop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hainje »

Kaspersky vond ik altijd wel een goede scanner.
🍉
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daantje »

Ik heb alleen de Windows virusscanner en geen losse meer.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic!

Bericht door isadora »

Hainje schreef:Kaspersky vond ik altijd wel een goede scanner.
De "Russen", die spioneren je hele notebook uit elkaar. :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Aking »

Ik ben altijd wel content met AVG
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hainje »

isadora schreef:
Hainje schreef:Kaspersky vond ik altijd wel een goede scanner.
De "Russen", die spioneren je hele notebook uit elkaar. :mrgreen:
Zijn het de Russen niet, dan zijn het de Amerikanen wel (Google /Facebook). :mrgreen:
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

Daarom zegt hij waarschijnlijk ook vond ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hainje »

Had gekund idd. :P
Maar nee, het was gewoon een ordinaire centenkwestie. En ik zit toch niet op allerlei obscure sites en let gewoon op waar ik op klik, dus ik durf het risico wel aan.
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Geert »

Windows Defender doet tegenwoordig niet onder voor de betaalde virusscanners, zeker zolang je een beetje oplet waar je op klikt moet dat wel goed gaan.
Etienne schreef:Flink wat pagina's terug had ik al eens gemeld dat ik om de haverklap het probleem krijg dat mijn notebook 'te weinig geheugen heeft', voornamelijk wanneer ik via Firefox op het internet surf. Via het internet kwam ik erachter dat de AdBlocker dit geheugen opschroeft, deze heb ik dus al uitgezet, maar de geheugenmeldingen blijven terugkomen.

Daarvoor ben ik vandaag naar de lokale computerwinkel gegaan en deze gaf aan dat ik de notebook moet upgraden van windows 8.1 naar windows 10. Deze download heb ik inmiddels uitgevoerd, maar het verifiëren ervan loopt stuk omdat er kennelijk niet genoeg geheugen beschikbaar is om deze upgrade uit te voeren. Op de C-schijf is momenteel 230GB beschikbaar

Wie helpt me verder met of het geheugenprobleem in het algemeen of het geheugenprobleem tijdens de upgrade? :|
In je post proef ik een beetje verwarring tussen werkgeheugen (RAM) en het geheugen van je harde schijf (opslagruimte of disk space). Het eerste raakt op als je veel programma's tegelijk open hebt of een zwaar programma draait (bijvoorbeeld Firefox met adblocker). Opslagruimte raakt op van foto's, downloads, geïnstalleerde programma's, etc. maar het heeft geen invloed op je werkgeheugen. Met andere woorden: fijn dat je C-schijf nog voldoende vrije ruimte heeft, maar het is je werkgeheugen van 4GB die ervoor zorgt dat je niet meerdere programma's tegelijk kunt draaien.

Ik weet niet wat je budget is en of je nog lang met deze laptop wilt doen, maar tenzij je binnenkort een nieuwe laptop koopt loont het om wat te investeren in RAM. 4GB vervangen door 8GB is redelijk betaalbaar is je merkt echt het verschil.

Mocht je op zoek gaan naar een nieuwe laptop zou ik er een nemen met minstens 12 GB geheugen (en liefst 16), en als je toch bezig bent: een SSD scheelt ook aanzienlijk in de snelheid (neem geen "gewone" harde schijf of hybride opslag).
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Etienne »

Om terug te komen op dat geheugenprobleem ben ik vanmiddag eens gedoken in alles wat op de achtergrond meedraaide en heb ik een groot deel uitgeschakeld of verwijderd en sindsdien heb ik geen enkele keer meer zo'n melding gehad.

Deze notebook moet nog even mee tot ik straks m'n afstudeerstage gehaald heb en dan is het voor die klaar. Ik zal echter de genoemde tips meenemen als ik er nog eens een aanschaf :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hendrik »

Als je een nieuwe laptop koopt, zou ik ook (zoals anderen adviseren) voor 8GB geheugen kiezen. Maar dat 4GB geheugen onvoldoende is om fatsoenlijk Windows 10 te draaien, is echt onzin. Ik heb zelf een laptop met 4GB geheugen en die draait als een zonnetje. Binnen een paar seconden opgestart zelfs (met SSD, dat dan wel). :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

8 MB is wel prettig als je er iets als Photoshop op wilt draaien, maar als je er ook nog ´n hoop op gaat gamen kan een wat groter geheugen wel verstandig zijn.
SSD is wel ideaal ja, maar daarbij moet je wel een beetje op de grootte letten: bespaar niet door een kleine SSD te nemen, het gaat namelijk best hard als je tbv snel opstarten al je software op de SSD installeert. Vaak zit er wel een combi van een SSD en een grote HDD in, dan is het uiteraard het handigst je data op de HDD te zetten zodat je zoveel mogelijk plek voor je software op de SSD houdt.

En ook niet onbelangrijk is op het type scherm te letten, bv. of het mat of glanzend is. Mat is over het algemeen prettiger omdat je veel minder weerspiegeling in je scherm hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Het grote computertopic!

Bericht door SLToilet »

Matte schermen *O* echt waar, nooit meer glans voor mij! De kleurweergave was ooit een reden dat fabrikanten opeens overgingen op glans, godzijdank is die periode grotendeels achter de rug. Als de zon scheen kon ik er nooit mee werken, nu wel.

Geheugen: De 16GB die ik hier heb werkt uitstekend, al gebruik ik hem wel zwaar, die 16 heb ik niet voor niets gekozen. Maar voor een nieuwe is 8GB het minimum. Niet omdat 4GB niet genoeg is voor nu, maar het kan best vervelend worden om er op een tijdstip, niet heel ver in de toekomst, keihard tegenaan te hikken. Zelfs een beetje browsen kan met de verkeerde browser (en de verkeerde versie, sommige oudere versies van Chrome zijn er berucht om) best lelijk schuren met het geheugen. Met een paar tabbladen inclusief twee voor YouTube, een excel-sheet en OpenTTD (~400 stations, 406 treinen) zit ik nu op 6GB.

Tot nu toe heb ik het geheugen slechts een keer echt op stang gejaagd, dat was met de installatie van een spel van 65GB die niet helemaal vlekkeloos verliep (normaal gesproken lukt dit ook wel met 65GB aan spelopslag en minder geheugen, er zat ergens een foutje).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Geert »

Daniel schreef:8 MB is wel prettig als je er iets als Photoshop op wilt draaien, maar als je er ook nog ´n hoop op gaat gamen kan een wat groter geheugen wel verstandig zijn.
Ik denk dat zelfs Photoshop nog wat meer lust (A)
Hendrik schreef:Als je een nieuwe laptop koopt, zou ik ook (zoals anderen adviseren) voor 8GB geheugen kiezen. Maar dat 4GB geheugen onvoldoende is om fatsoenlijk Windows 10 te draaien, is echt onzin. Ik heb zelf een laptop met 4GB geheugen en die draait als een zonnetje. Binnen een paar seconden opgestart zelfs (met SSD, dat dan wel). :wink:
Het kan wel, maar je moet er dan niet te veel van verwachten, en als je een nieuwe koopt is het gewoon zonde om niet meteen een hoeveelheid te kiezen waar je wat langer mee kunt doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

Geert schreef:
Daniel schreef:8 MB is wel prettig als je er iets als Photoshop op wilt draaien, maar als je er ook nog ´n hoop op gaat gamen kan een wat groter geheugen wel verstandig zijn.
Ik denk dat zelfs Photoshop nog wat meer lust (A)
Lol, 8 GB bedoelde ik dus :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Suus »

Vraag mij wel af hoe lang het nog duurt voordat andere fabrikanten dan Apple het achteraf uitbreiden van laptopgeheugen onmogelijk gaan maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Geert »

Verwacht van niet. Net als dat bij normale laptops het uitbreiden van opslagruimte etc. ook niet geblokkeerd wordt, het is juist een verkoopargument dat je modules kunt vervangen en/of uitbreiden. Apple kan het alleen maar maken omdat ze een vrije trouwe fanbase heeft.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Aking »

Daniel schreef:
Geert schreef:
Daniel schreef:8 MB is wel prettig als je er iets als Photoshop op wilt draaien, maar als je er ook nog ´n hoop op gaat gamen kan een wat groter geheugen wel verstandig zijn.
Ik denk dat zelfs Photoshop nog wat meer lust (A)
Lol, 8 GB bedoelde ik dus :lol:
Het lukt anders prima met 8MB hoor! (A)
Adobe schreef: Photoshop 2.5
Mac OS

Macintosh computer with a 68020 or faster processor
Apple System Software version 6.0.7 or greater
32-bit QuickDraw extension (included)
3 MB of application RAM
Hard disk
Recommendations
68030 or faster processor
Apple System Software version 7 or greater
4 to 8 MB or more of application RAM
Color monitor with 24-bit video card
Acceleration products bearing the Adobe Charged logo
Supports ColorSync, Apple's color management software
TWAIN compatible
:mrgreen:
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Het grote computertopic!

Bericht door jelmerrr »

Aangezien jullie hier allemaal heel slim zijn en vast heel veel verstand hebben van laptops:
weet iemand hoe ik het best een laptop kan kiezen? Er zijn er zo verschrikkelijk veel maar weet niet welke bij mij past :mrgreen:
wat ik wil:
-batterij die 6 uur vol kan houden
-enkele games (OpenTTD, Football Manager) op spelen
-verder vooral voor school
-liefst touchscreen
-genoeg opslagruimte ivm treinfilmpjes
-genoeg RAM
-max 15.6 inch
-zo'n ding in de zijkanten waar dvds en cd roms in kunnen
-paar usb aansluitingen en hdmi aansluiting

Alleen is mijn budget max 1000 euro :mrgreen:
ik kwam via kieskeurig.nl op deze uit: https://www.kieskeurig.nl/laptop/produc ... 15-51-55we
weet iemand waar ik nog meer op moet letten of iig andere tips?
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door cassie127 »

Ik weet dat Dell over het algemeen ook goede laptops heeft voor mooie (scherpe) prijsjes zie: http://www.dell.com/nl-nl/shop/deals/2in1-system-deals

Heb in april de 17 inch variant (zo groot als een A3 papier) besteld en bevalt mij prima. Heb er toen €1089,- Voor moeten betalen na kortingen die ik kreeg

En ik heb zelf voordat ik deze kocht oom gekeken naar die Acer spin maar ben uiteindelijk toch voor die van Dell gegaan (o.a. omdat de mediamarkt ineens geen voorraad van die laptop meer had toen de btw actie startte)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

Wat ook wel handig is om een keuze te maken is de keuzehulp van Coolblue, die leggen uitgebreid alles uit waar je je keuze op kunt bepalen (door vervolgens weer op de gekozen opties te filteren).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hainje »

Wel in incognitomodus bekijken, anders wordt het product steeds duurder naarmate je vaker kijkt.
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote computertopic!

Bericht door isadora »

Oh, is dat echt zo?
Jakkes, die zien mij niet meer terug.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Hainje »

Dat is met werkelijk alles zo hoor. Bol.com, Ryanair, DB vast ook wel.
Beste is om een trackerblocker te downloaden zoals Privacy Badger. Ik kan je de filmpjes/boek van De Correspondent aanbevelen: "Je hebt wél iets te verbergen." Daar wordt wat dieper op de privacyzaken ingegaan. Ook de aflevering "What makes you click" van Tegenlicht biedt een interessant kijkje in de datahandel.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic!

Bericht door Daniel »

Is niet het geval hoor, ik heb voor ik m'n huidige laptop er kocht diverse keren gekeken en hij is geen cent duurder geworden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten