Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Mikos »

Het halve oosten gebruikt het op die manier, dus dat gaat moeilijk voor hem worden, dan...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door AppleMoose »

Het is een 'regionaal' dingetje inderdaad waar je niet aan ontkomt, tenzij je naar de andere kant van het land verhuist... :P
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Alargule »

Ik woon in het oosten maar heb dit nog nooit gehoord.

In Amsterdam en omstreken ving ik vaak 'had geweest' (ipv was geweest) op. Ook zoiets om je ogen eruit te ergeren en met wat sjalotjes aangemaakt aan de overtreder te dwangvoeren.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door dylanwild94 »

In Rotterdam halen ze kennen en kunnen door elkaar. Het is toch allemaal wat met die dialecten.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Mikos »

Alargule schreef:Ik woon in het oosten maar heb dit nog nooit gehoord.
Wij hebben het dan ook over het echte Oost-Nederland. :Y
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door cassie127 »

Hoor het hier vaak genoeg... En ik zit ook in Oost-Nederland (Salland)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Aking »

Daar in dat gekke Oosten heb je toch ook van die lui die de deur de hele tijd los willen hebben? :')

En dan loop ik daar met schroevendraaier rond, en dan krijg ik weer vragen... -o-
Laatst gewijzigd door Aking op zo 30 sep 2018, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Wubbo »

Ik ben opgegroeid in de Betuwe maar dat is kennelijk ook niet oostelijk genoeg, want ook ik heb dit nog nooit gehoord. Gelukkig.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door regenmaker »

Aking schreef:Daar in dat gekke Oosten heb je toch ook van die lui die de deur de hele tijd los willen hebben? :')
Een winkel kan ook los zijn. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Daniel »

dylanwild94 schreef:In Rotterdam halen ze kennen en kunnen door elkaar. Het is toch allemaal wat met die dialecten.
Da's ruimer dan Rotterdam, het zit in elk geval ook in het Dordtse dialect.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Aking »

Origineel Amsterdams schreef:en het verschil tussen kennen, kannen, kunnen we niet!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Ik woon in het oosten maar heb dit nog nooit gehoord.

In Amsterdam en omstreken ving ik vaak 'had geweest' (ipv was geweest) op. Ook zoiets om je ogen eruit te ergeren en met wat sjalotjes aangemaakt aan de overtreder te dwangvoeren.
Niet doen. Van sjalotjes gaan je ogen enorm tranen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door erjeebee »

Wel doen dus, dan komen ze er makkelijker uit.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door SLToilet »

Wubbo schreef:Ik ben opgegroeid in de Betuwe maar dat is kennelijk ook niet oostelijk genoeg, want ook ik heb dit nog nooit gehoord. Gelukkig.
Dan zal het wel iets Nedersaksisch zijn. Ofwel: nagenoeg alle dialecten ten noordoosten van Arnhem. Achterhoeks, Twents, Drents, Gronings, enzovoorts.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Precies. Het verschil tussen het Nabije en het Verre Oosten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door erjeebee »

trolly schreef:Als je de trein instapt moet je kiezen tussen eerste- en tweede klas.
Wij van de "Vereniging Tegen Onjuist Afbreekstreepjesgebruik En Voor Onjuist Hoofdlettergebruik" keuren deze dus af.
trolly schreef:stiltecoupée.
Trolly de StilteSnijder
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

erjeebee schreef:
trolly schreef:Als je de trein instapt moet je kiezen tussen eerste- en tweede klas.
Wij van de "Vereniging Tegen Onjuist Afbreekstreepjesgebruik En Voor Onjuist Hoofdlettergebruik" keuren deze dus af.
Sorry. FTFY:
trolly schreef:als je de trein instapt moet je kiezen tussen eerste- en tweede klas.
Rustig zeker, down under?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door erjeebee »

Eind van de middag. Bijna tijd om de 4:40 PM Ipswich service with Rosewood connection te nemen.
Paar miereneukertjes posten en wegwezen.
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Alargule »

erjeebee schreef:prachtige

Als je en plein public andermans spel/taal/stijlfouten corrigeert, dan gaarne zelf perfect Nederlands schrijven.
Als je daar niet toe in staat bent, dan niet doen.
Overigens is er een speciaal pek-en-veren topic om dit soort fouten te belichten.
Het is buitengewoon irritant als je dit soort correcties in een reactie in het originele topic doet.
Inderdaad. En: goed voorbeeld doet goed volgen. Bovendien is je standje niet terecht, want de -e in 'prachtige' is hier wel degelijk toegestaan.

Even terug naar wanneer er een -e achter een bijvoeglijk naamwoord (bn) komt. Het is misschien makkelijker om te formuleren wanneer er geen -e achter komt. Dan moet het zelfstandig naamwoord (zn) waar het bn betrekking op heeft aan drie voorwaarden voldoen:
  • Het moet onzijdig zijn;
  • Het moet in het enkelvoud staan;
  • Het moet onbepaald zijn.
Zodra aan één van deze voorwaarden niet wordt voldaan, moet er een -e achter (waarbij de -e optioneel is als het zn onzijdig is en in het enkelvoud staat: het verrukkelijke dessert/het verrukkelijk dessert. Maar vaak klinkt het gekunsteld, bijv: het mooi huis).

Terug naar ‘prachtig(e)’. Dat slaat op ‘resultaat’. Dit zn is onzijdig en staat in het enkelvoud. Is het ook onbepaald – de derde voorwaarde waaraan voldaan moet worden om die -e als foutief aan te merken? Eerst iets over de zinsconstructie waarin het gewraakte ‘prachtige resultaat’ voorkomt:
[…] Met, na bijna drie decennia sinds die aarzelend op de agenda verscheen, de Noord/Zuidlijn als prachtige resultaat.
Die kunnen we iets korter schrijven als ‘met de Noord/Zuidlijn als prachtige resultaat’. Die constructie ‘met X als Y’ is een soort shorthand voor een uitgebreidere formulering. Je ziet het ook wel eens voorkomen in de aankondiging van toneelstukken, films of series: ‘vandaag spelen we een theaterstuk met Mojito als stiekeme e-achter-bijvoeglijke-naamwoorden-plakker en erjeebee als onverbiddelijke corrigeerder’. ‘Als’ wordt hier gebruikt als een copula; een alternatief dat je wel eens hoort is ‘zijnde’ (of foutief ‘als zijnde’).
Je zou de zin van Mojito ook kunnen herschrijven, maar daarvoor moeten we er iets meer context bij halen. De volledige zin is:
[…] Gelukkig is het taboe op het discussiëren over nieuwe metrolijnen langzaam maar zeker weggesleten en durfde men weer voorzichtig vooruit in plaats van achterom te kijken[, m]et, na bijna drie decennia sinds die aarzelend op de agenda verscheen, de Noord/Zuidlijn als prachtige resultaat.
‘Resultaat’ slaat hier op het rood gemarkeerde zinsdeel, met andere woorden: de Noord/Zuidlijn is daar het prachtige resultaat van. We kunnen het blauwe gedeelte herschrijven met dezelfde betekenis, en wel zo: ‘en, na bijna drie decennia sinds die aarzelend op de agenda verscheen, is de Noord/Zuidlijn daarvan het prachtige resultaat’. Ook ‘waarvan na bijna drie decennia sinds die aarzelend op de agenda verscheen, de Noord/Zuidlijn het prachtige resultaat is’ zou kunnen, al is dit wat lastiger leesbaar.

Hoe je het in ieder geval niet kunt herschrijven is: ‘en, na bijna drie decennia sinds die aarzelend op de agenda verscheen, is de Noord/Zuidlijn daarvan een prachtig resultaat’. Grammaticaal is dat weliswaar helemaal correct, maar het heeft niet de betekenis die de oorspronkelijke zin heeft. Mojito heeft het niet over ‘een resultaat’ – onbepaald, wat ook nog andere, onvermelde resultaten doet vermoeden – maar over ‘het resultaat’: één resultaat – de Noord/Zuidlijn – dat voortkomt uit het roodgemarkeerde zinsdeel.

En daarmee is ‘resultaat’ dus bepaald. En is die -e in ‘prachtige’ dus toegestaan.

Overigens ga je zelf ook een beetje de mist in. Correct(er) is 'spel-/taal-/stijlfouten', en het is 'pek-en-verentopic'.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door erjeebee »

:D :)
Met veel plezier bovenstaande bijdrage gelezen.
Dank!
Het ging mij voornamelijk om het verwoorden van mijn irritatie maar toen ik de prachtige zag (daarbij de bepaaldheid over het hoofd ziend) kon ik het niet laten om daar wat over te zeggen ter illustratie.

En je wordt taallui als je langere tijd weg bent uit NL. Afbreekstreepjes sneuvelen dan al gauw.
Luiheid verklaart niet de spatie teveel in "pek-en-veren topic". Of eigenlijk wel: te lui om nog even door te lezen voor het versturen.
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Alargule »

Graag gedaan - en in zekere zin ook bedankt voor je hypercorrectie ;) Het was voor mij namelijk ook niet meteen duidelijk waarom die -e hier wel mocht - dat voelde vooral intuïtief zo aan. Dit voorbeeld bood me de gelegenheid om eens lekker te gaan zinsontleden - een erg prettige bezigheid als je toch een uur in de file moet staan :mrgreen:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Het meest correctst is natuurlijk het-neuk-die-mier!-(-Of-:-mijn-mede---forummer-kennie-spellûh-)-topic.

De ts beoogd met dit topic taalperfectie, pek noch veren, maar vooral om inhoudeljker topics vrij van onzinnig gehakketak over bijvoorbeeld een stomme e te houden. Het faalt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Alargule »

trolly schreef:Het meest correctst is natuurlijk het-neuk-die-mier!-(-Of-:-mijn-mede---forummer-kennie-spellûh-)-topic.
Correctststersterder zou zijn: Het neuk-die-mier-of-mijn-medeforummer-kan-niet-spellentopic. Maar het ging dus nog voordat de trein goed en wel vertrokken was al mis.
trolly schreef:De ts beoogdt met dit topic taalperfectie, pek noch veren, maar vooral om inhoudeljker topics vrij van onzinnig gehakketak over bijvoorbeeld een stomme e te houden. Het faalt.
+1. Maar leuk is het wel.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door erjeebee »

Taalneuzelen is leuk inderdaad.
Maar taalneuzelen buiten dit topic is niet leuk en ik heb me daar vandaag schuldig aan gemaakt. Waarvoor boetekleed.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

En wij leveren daar graag pek en veren naar smaak bij :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten