Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door AppleMoose »

umbusko schreef: zo 04 feb 2024, 14:04
AppleMoose schreef: zo 04 feb 2024, 13:23 Zo'n lijstje van personen die niet gequotet willen worden, lijkt me juist stigmatiserend en niet wenselijk, hoe goedbedoeld ook.
Als die personen daar zelf voor zijn, en het helpt beide partijen, zie ik het probleem niet zo.
Als beide partijen ermee akkoord zijn, is dat inderdaad geen probleem. Echter, kan ik me ook voorstellen dat als je niet in dit topic gequotet wilt worden, je ook niet in dit topic in een soort lijstje wilt staan met als risico dat mensen je bijvoorbeeld gaan zien als een 'zeur die niets wil'.
Sterker nog: die wens willens en wetens negeren zou ik eerder onder pesten (en dus ongewenst) scharen.
Ik beweer nergens dat je die wens dan maar willens en wetens moet negeren en je moet ook niet doen alsof er maar twee keuzes zijn: een lijstje of de wens om niet geqoutet te worden negeren. Er zijn meer opties.
Maar een beetje inschattingsvermogen van de poster in dit topic kan ook geen kwaad.
Eens.
trolly schreef: zo 04 feb 2024, 13:36 Ik wilde net schrijven: als er iemand regelmatig in dit topic voorbijkomt is het TS. Dat kan ik als pestgedrag opvatten, maar ik zou ook iets beter op m'n dees en tees kunnen letten, of gewoon mijn schouders erover ophalen.
Of zelf minder actief mensen hier quoten. Wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten natuurlijk :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

Het is bij TS vooral de combinatie van anderen de maat nemen en zelf nogal lui zijn qua d's en t's correct aanwenden. Ik heb hier met gemak de meeste geneucqte mieren op mijn naam staan, maar ik word slechts zelden vermeld.

Dus toch weer wat ik eerder zei: gewoon geen spel- en taalfouten maken (A)
🗣
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Z2N »

Als je opmerkingen maakt met duidelijke spelfouten gaan mensen er sowieso iets van vinden, dit topic biedt dan nog een makkelijk platform om dat openbaar te doen. Het alternatief is alle opmerkingen niet delen, en ik vraag mij echt af of dat nou zoveel beter is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

waldo79 schreef: zo 04 feb 2024, 18:41empathieke
Klinkt sympathisch :Y
🗣
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door waldo79 »

Sodeju zeg, die is scherp opgemerkt _O_
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door IIVQ »

AppleMoose schreef: zo 04 feb 2024, 14:55
umbusko schreef: zo 04 feb 2024, 14:04
AppleMoose schreef: zo 04 feb 2024, 13:23 Zo'n lijstje van personen die niet gequotet willen worden, lijkt me juist stigmatiserend en niet wenselijk, hoe goedbedoeld ook.
Als die personen daar zelf voor zijn, en het helpt beide partijen, zie ik het probleem niet zo.
Als beide partijen ermee akkoord zijn, is dat inderdaad geen probleem. Echter, kan ik me ook voorstellen dat als je niet in dit topic gequotet wilt worden, je ook niet in dit topic in een soort lijstje wilt staan met als risico dat mensen je bijvoorbeeld gaan zien als een 'zeur die niets wil'.
Ik zou daar geen bezwaar tegen hebben. Maar anderen misschien wel.
teun schreef: zo 04 feb 2024, 12:51 Ik weet het nog makkelijker gemaakt; slotje erop. :twisted:
Dit vind ik een betere oplossing.

Sommige mensen kunnen niet perfect spellen. Sterker nog, meer dan één op de zes volwassenen is laaggeletterd, dat betekent dat je taalvaardigheid zo beperkt is dat het je beperkt in de maatschappij. Dat kan met dyslexie te maken hebben, een opleiding die, om wat voor reden dan ook, niet afgemaakt is, Nederlands niet als eerste taal (reactie #2 in dit topic) hebben of om andere redenen.

Bij mij is er een andere reden, ik heb geen zin om daar verder op in te gaan, maar ik vind het al vervelend genoeg. Vroeger maakte ik namelijk vrijwel nooit spelfouten. Ik zit daar zo al mee, zónder dat iemand mij ergens op wijst.

Ik heb er écht geen behoefte aan als anderen mij nog een keer - zo voelt het voor mij - gaan afzeiken over een taal- of spelfout.
Mensen die me met de beste bedoelingen wijzen op een spelfout, dat waardeer ik, ook al voelt het nog steeds niet fijn. En als het een andere fout is, zoals bijvoorbeeld een verkeerde stationsverkorting, dan vind ik het alleen maar fijner als mensen me ergens op wijzen, dat is weer een leermomentje - mits het op een positieve toon gebeurt.

Maar er achter komen dat er een "afzeikforum" is waarin je dan gequote wordt, voelt als een trap na. Ik heb daar geen behoefte aan en ik vind ook niet dat zo'n forum, puur om mensen hun fouten er uit te lichten, okee is in deze tijd.

Ik denk overigens dat in dit geval de spelling van Emmelloord kwam door in een rammelende bus op een telefoontoetsenbord typen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Beste IIVQ, het is natuurlijk vervelend voor je dat je je zo aangevallen voelt, maar dat a) niet nodig en b) niet de intentie van dit draadje. Zoalsik eerder al schreef: iedereen maakt fouten. Behalve TffpaA, die zeurt alleen over andermans typo's en d-t-fouten. Er is ook niemand die hier speciaal op de korrel genomen wordt, ondanks dat sommigen daar meer dan genoeg aanleiding toe geven.

Dit draadje was ooit vooral bedoeld om het gemiep over spel- en typfoutjes uit andere draden weg te krijgen — zie ook de openingspost — en het is daar volgens mij prima in geslaagd. Als je je zo opvreet over je eigen geschreven taal (en waarom dat zo zou zijn begrijp ik werkelijk niet, want er is volgens mij niet veel mis mee) dat anderen niets mogen zeggen over een sporadische uitglijer, dan lijkt mij dat er iets anders aan de hand is. Die onzekerheid gaat echt niet opgelost worden door slotjes te doen op alles wat bedreigend voor je is.

Als je het niet prettig vindt om hier over de tong te gaan zou ik je, in aanvulling op het toch enigzins gratuite advies voortaan geen spelfouten meer te maken, aanraden vooral niet te reageren als je hier toevallig geciteerd wordt. Geen hond die je volgende week nog gaat nadragen dat je in een bus een l teveel op een telefoon aangeslagen hebt, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Ardan »

Dit topic is inderdaad echt niet bedoeld om mensen af te zeiken. We snappen best dat de een er wat meer moeite mee heeft dat de ander en dat spelling soms best lastig is. We kijken op humoristische wijze naar een leuke typfout of proberen een ander iets te leren.
Oh, en dat pesten niet meer kan "in deze tijd"? Het was in elke tijd al verwerpelijk.
Ik doe ook maar wat
Kalil Nieuw
Berichten: 1474
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Kalil Nieuw »

Naast de dees en tees fouten vergeet men ook weleens de spatie te gebruiken:
trolly schreef: zo 04 feb 2024, 22:40 Zoalsik
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

Ardan schreef: ma 05 feb 2024, 00:41 Oh, en dat pesten niet meer kan "in deze tijd"? Het was in elke tijd al verwerpelijk.
Met pesters is doorgaans ook van alles aan de hand. Maar goed: ander onderwerp.

Laten we hier weer vrolijk verder gaan met trolly's uitglijders.
🗣
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door IIVQ »

trolly schreef: zo 04 feb 2024, 22:40 Beste IIVQ, het is natuurlijk vervelend voor je dat je je zo aangevallen voelt, maar dat a) niet nodig
Het is niet aan jullie, maar aan mij om te bepalen of ik het vervelend vind om hier aangehaald te worden.

Ik vind het vervelend hier aangehaald te worden.

Ik heb al eerder aangegeven dat niet te willen.
Het is hier een forum over OV. Niet een spellingsforum. Ik wil niet besproken worden op mijn spellingsmerites.
Ik vind dat de manier waarop hier mensen besproken worden, punt 2 en 4 van het forumregelement overtreden.
Als je het niet prettig vindt om hier over de tong te gaan zou ik je, in aanvulling op het toch enigzins gratuite advies voortaan geen spelfouten meer te maken, aanraden vooral niet te reageren als je hier toevallig geciteerd wordt. Geen hond die je volgende week nog gaat nadragen dat je in een bus een l teveel op een telefoon aangeslagen hebt, toch?
Even een vergelijking. Ik ben vanmiddag bedreigd in de metro omdat ik iemand aansprak dat hij een jointje rookte en daarna de bestuurder van de metro inlichtte.*
Moet ik voortaan maar niet meer reageren als iemand rookt in het OV?

Nee, ik ga niet niet reageren, ik blijf ageren dat ik dit niet bij een OV-forum vind passen, op de manier waarop dat hier gaat doen.
En het gaat mij niet om wat anderen van mij vinden, het gaat mij erom dat ik het niet fijn vind als anderen - achter mijn rug om** maar en public - mijn spel- en taalfouten bespreken. Ik weet inmiddels dat er meerdere mensen zijn die er zo over denken.
De reden dat ik af en toe spelfouten maak en dat ik er problemen mee heb als mensen mij daar op wijzen wil ik hier, nogmaals, niet publiek vertellen. Maar als ik dat zou doen, zouden jullie daar ongetwijfeld begrip voor te hebben. Beeld je dus even in dat er mensen zijn die er, om redenen, problemen mee hebben dat ze op hun spelfouten gewezen hebben, bijvoorbeeld dat ze vroeger gepest zijn om hun dyslexie***.

Als je dan nog van mening bent dat ik het mij niet aan moet trekken als ik hier geciteerd word ... dan vind ik je een hork.

* Gelukkig was er een medereiziger die adequaat reageerde en luid hoorbaar de politie belde. Bovendien was ik anderhalve kop groter dan de bedreiger toen ik opstond bond hij iets in, alles gaat goed met me.
** Daarmee bedoel ik: in een ander topic dan het topic waarin ik de spelfout maak, niet zijnde een PB
*** Dat is bij mij niet het geval, ik heb geen dyslexie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Het zit je in ieder geval wel heel hoog. Als je ergens anders geciteerd wordt krijg je daar keurig een melding van. Als je niet geciteerd wil worden kan je overwegen je account op te heffen. In mijn beleving is het ook niet heel netjes te gaan schelden als iemand je uitlegt wat zijn standpunt is. Je zou daar mensen mee kunnen beledigen, en afgaand op je rant vind je dat heel erg erg.

Oh, en ik vind inderdaad nog steeds dat je zelf mag bedenken hoe je ergens op reageert. Dus als jij beledigd wil doen: ga je gang.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
iamthedutchdude
Berichten: 990
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door iamthedutchdude »

IIVQ schreef: ma 05 feb 2024, 21:01
trolly schreef: zo 04 feb 2024, 22:40 Beste IIVQ, het is natuurlijk vervelend voor je dat je je zo aangevallen voelt, maar dat a) niet nodig
Het is niet aan jullie, maar aan mij om te bepalen of ik het vervelend vind om hier aangehaald te worden.
Dat is dan ook niet wat trolly in het citaat doet.
Het is hier een forum over OV. Niet een spellingsforum.
En het is ook geen auto-, politiek- of muziekforum, en toch hebben we daar aparte topics voor. Zo geldt dat ook voor een spellingstopic. Sterker nog: daar is een aparte forumtak aan gewijd: OV Ontmoetingspunt.
Ik vind dat de manier waarop hier mensen besproken worden, punt 2 en 4 van het forumregelement overtreden.
Voor punt 2 zou het over jou als persoon moeten gaan. Dat gaat het niet, het gaat slechts over een spellingskwestie, los van de persoon in kwestie. Simpel gezegd: als de koning dezelfde spellingsfout zou maken, zou hij ook in dit topic kunnen verschijnen (bij wijze van spreken, want voor zover bekend zit hij niet op dit forum ;) ).

Punt 4 vind ik ook vergezocht, ik vraag me sterk af hoe schadelijk het voor iemand is om op fouten gewezen te worden.
En het gaat mij niet om wat anderen van mij vinden, het gaat mij erom dat ik het niet fijn vind als anderen - achter mijn rug om** maar en public - mijn spel- en taalfouten bespreken. Ik weet inmiddels dat er meerdere mensen zijn die er zo over denken.

** Daarmee bedoel ik: in een ander topic dan het topic waarin ik de spelfout maak, niet zijnde een PB
Helaas is nu juist de praktijk dat er op dit forum ervoor gekozen is om die splising in topics wel te maken. Een meerwaarde daarvan kan zijn dat dergelijke besprekingen niet meer tussen lopende discussies worden geplaatst. "Achter je rug om" is overigens niet de beste verwoording hiervoor, want de manier van citeren zorgt er juist voor dat je op de hoogte bent van een eventuele vermelding.

Overigens snap ik dat het vervelend is om hier geciteerd te worden terwijl je aangegeven hebt dat niet te willen. Ik probeer zelf ook altijd te herinneren of degene die ik quote dat wel of niet wil. Ik mag ook hopen dat anderen in dit topic dat ook doen. Desondanks schiet er wel eens wat tussendoor, juist omdat er geen overzicht van wordt gemaakt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

ThatPCDude schreef: di 06 feb 2024, 08:04 grebsoverschrijdendd
Daar schreden de vingertjes inderdaad wel een paar keer de grens over (A)
🗣
Dionysusnu
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Dionysusnu »

JothamvW schreef: di 06 feb 2024, 08:30 de 8900 rijst toch nog steeds alleen in de spits
Blijft het materieel dan wel binnen het profiel vrije ruimte?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

Ligt aan het aantal bakken _O-
🗣
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door JothamvW »

Autocorrect.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

Die arme autocorrect kan het toch ook niet helpen dat jij niet redigeert? :N
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

April064 schreef: di 06 feb 2024, 14:31 ik werd aangetikt maar tegen die tijd hadden ze al afgeremd dus het ging niet hard genoeg om te vallen. Hun vielen wel om, maar liepen geen lichaamelijke schade op.
Sterkte natuurlijk en fijn dat erger je bespaard is gebleven - toch zou ik het taalgevoel nog even bij een spellingsdokter laten nakijken.
🗣
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door April064 »

Heb hem aangepast. Hopelijk is het zo beter. Ondanks dat ik er veel maak heb zelf ook altijd een hekel aan taalfouten.
zij/haar/hen/hun
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door teun »

Het deugt nog steeds niet helemaal - en dat zeg ik als Brabander nog.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door April064 »

Zou goed kunnen, maar op dit punt laat ik het wel voor wat het is. Ben te lui om er weer doorheen te skimmen. Het was immers een infodump die ik even snel met alle emotie had geschreven. De tekst is vast te begrijpen, en zo niet, maakt dat ook weinig uit. Ik wilde het gewoon even kwijt.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

trolly waardeerd dit bericht
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door umbusko »

Not sure if trollying or trolling…
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

8-)

En omdat dit topic echt niet alleen over spelfouten gaat:
Milco schreef: di 06 feb 2024, 08:38 Als iedereen die binnen Nederland met contant een kaartje moet kopen kost dat toch enorm veel tijd?
Tja.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 180 gasten