Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13202
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Z2N »

Alargule schreef:Een waarheid als een koe. En "coco" is er daar niet één van.
Er is alleen geen goede informele vorm voor chocolademelk, en dus gebruik ik daar coco voor. Maar als dat al zodanig veel stof doet opwaaien ben ik best verontrust, want dan is de openheid naar veranderingen in het Nederlands hier niet helemaal barkie. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

De informele term voor chocolademelk is chocomelk. En Choco Canel is geen koe, maar een onweerstaanbare chocoladelucht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Suus »

Z2N schreef:
Alargule schreef:Een waarheid als een koe. En "coco" is er daar niet één van.
Er is alleen geen goede informele vorm voor chocolademelk, en dus gebruik ik daar coco voor. Maar als dat al zodanig veel stof doet opwaaien ben ik best verontrust, want dan is de openheid naar veranderingen in het Nederlands hier niet helemaal barkie. :o
Loop niet zo te zwammen joh. Hoe durf je als Fransoos de goede naam van een van de bekendste Françaises ooit te verbasteren tot warme chocomel om vervolgens met iedereen mot te zoeken die het niet met je eens is _O-

Geef gewoon toe dat je niet kan zeiken en scheiten of dat je gisterenavond een snee in je neus had.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13202
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Z2N »

Neuh. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Hainje »

Ardan schreef:Coco is niet de koe die chocolademelk geeft?
Nee, dat was een of andere blije klote clown die eind jaren '90 op de BRT/VRT te zien was.
🍉
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Alargule »

Amai, dus 't is daar waar de cécémel vandaan komt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Hainje »

Zeker en vast!
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Wubbo »

sirvinniei schreef:Extra persoonlijke irritatie: lijn 8 is veel sneller naar het openlucht museum dan de slingerende lijn 3, maar heeft een lagere vakantie.
Vakantie ergens op de bodem van de zee ofzo?
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door sirvinniei »

Ik heb vaak problemen met mijn spellingscontrole, maar dit slaat toch wel echt alles :')
Ik heb geen onderschrift
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door JordiBrabant »

Het is toch goed gespeld? Alleen slaat het nergens op, daar kan de spelling niets aan doen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Pascal1998 »

Spellingscontrole let tegenwoordig ook op de grammatica, en die is nu aardig fout
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Veel verwarring over begrippen... De grammatica houdt zich bezig met zaken als zinsbouw, woordvolgorde, vervoeging en verbuiging. Daar is in de gewraakte zin van sirvinniei niks mis mee. Het gaat juist fout bij de betekenis van de woorden. Daar snapt een spellingscontrole echt niks van.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Ardan »

Geen copulatie met mieren door medeforummers, maar wat mij opvalt onder landgenoten uit het verre oosten des lands: als zij iets bestellen en bijvoorbeeld drie porties willen, dan bestellen ze dat 'drie keer over'.

'Mag ik drie keer over de spareribs?'
'Wilt u daar nog extra sausjes bij?'
'Ja, doe maar twee keer over.'

Dit alles uiteraard vergezeld van een bekende Twentse tongval, die de klinkers verlengt en de letter R verstomt, of in sommige gevallen in een soort A verandert.

Alles goed en wel, maar waar komt die 'over' vandaan? Waarover wil je die spareribs dan? Ik sta voor een raadsel en snap het niet meer. Help!
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Alargule »

Doet me denken aan het Engelse two times over. Maar dan had ik het geografisch eerder in Zeeland ofzo verwacht, als het daar vandaan komt. Of is er een kolonie Britten in Twente geweest? Misschien niet heel gek, met die textielindustrie daar.
PHS

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Dank je wel, PHS, je geeft me weer eens het prettige gevoel dat ik toch niet de mierenneukerstrofee ga winnen. Maar:
onzetaal.nl schreef:F.A. Stoett geeft een flink aantal synoniemen van geen zier: combinaties van geen en een ander woord, die samen ‘helemaal niet, helemaal geen’ betekenen. Sommige daarvan zijn verouderd; er zijn er echter ook veel bij gekomen. Tegenwoordig komen nog voor: geen bal, geen barst, geen biet, geen bliksem, geen donder, geen drol, geen flikker, geen fluit, geen fuck, geen greintje (‘geen korreltje’), geen hol (‘geen reet’), geen hout, geen klap, geen kloot, geen kloten, geen knal, geen knijt (‘geen kriebelmugje’), geen kont, geen korrel, geen kruimel, geen kut, geen lor (‘geen vod’), geen mallemoer (‘geen overbezorgde moeder’), geen moer (‘geen moeder’), geen pest, geen priemel (‘geen vezel’), geen reet, geen ruk, geen sikkepit (‘geen geitenkeutel’), geen sjiek (‘geen stukje pruimtabak’), geen snars (‘geen slok’), geen sodemieter, geen spat, geen splinter, geen steek, geen zak.

Wat op geen volgt, moet in dit soort uitdrukkingen veelal klein en van weinig waarde zijn, of een onwelvoeglijk of (ooit) gewaagd woord zijn.
Waarmee ik maar wil zeggen dat er geen bal, geen barst, geen biet, geen bliksem, geen donder, geen drol, geen flikker, geen fluit, geen fuck, geen greintje (‘geen korreltje’), geen hol (‘geen reet’), geen hout, geen klap, geen kloot, geen kloten, geen knal, geen knijt (‘geen kriebelmugje’), geen kont, geen korrel, geen kruimel, geen kut, geen lor (‘geen vod’), geen mallemoer (‘geen overbezorgde moeder’), geen moer (‘geen moeder’), geen pest, geen priemel (‘geen vezel’), geen reet, geen ruk, geen sikkepit (‘geen geitenkeutel’), geen sjiek (‘geen stukje pruimtabak’), geen snars (‘geen slok’), geen sodemieter, geen spat, geen splinter, geen steek danwel geen zak van je opmerking klopt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Ardan »

PHS schreef:
Ardan schreef:Dit alles uiteraard vergezeld van een bekende Twentse tongval
Jouw restaurant zit toch in de Achterhoek? :wink:

Niet dat het veel uitmaakt qua dialect, maar ik denk dat je veel klanten gaat kwijtraken als je ze publiekelijk voor Twentenaar uitmaakt (A)
De Regge ligt hier niet ver vandaan :P
Maar inderdaad, Twentenaren en Achterhoekers liggen elkaar zo'n beetje net zo goed als Amsterdammers en van die mensen uit 010.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13202
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Z2N »

PHS schreef:
Z2N schreef:Er klopt geen hout van dat argument nee.
Er klopt niets van, of het snijdt geen hout, maar 'er klopt geen hout van' is een verhaspeling.
Dat is geen antwoord op de inhoud. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Alargule »

PHS schreef:
Z2N schreef:Er klopt geen hout van dat argument nee.
Er klopt niets van, of het snijdt geen hout, maar 'er klopt geen hout van' is een verhaspeling.

...die het zelfs tot Wikipedia heeft gered :!:
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Tom98 »

Ardan schreef: De Regge ligt hier niet ver vandaan :P
Maar inderdaad, Twentenaren en Achterhoekers liggen elkaar zo'n beetje net zo goed als Amsterdammers en van die mensen uit 010.
Nou. Dat ligt wel iets anders hoor. Wij Twentenaren hebben helemaal niets tegen de Achterhoek en andersom ook niet. Twentenaren bezoeken massaal de Zwarte Cross en Achterhoekers komen lekker winkelen in Enschede. Waar het om gaat is dat wij Twentenaren ons beledigd voelen als iemand tegen ons zegt dat we uit de Achterhoek komen (en andersom ook uiteraard). Dat heeft niets te maken met eventuele onderlinge disputen, maar meer omdat men ''geen respect'' heeft voor jouw regio. Als jij op vakantie in Spanje aangezien wordt voor Duitser of Belg denk je toch ook ''hallo?! Ik kom uit Nederland hoor! :roll:''...
Dat dus. :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Alargule »

Ach, zolang iedereen maar begrijpt dat jullie allebei uit Gelderland komen, is er niks aan de hand 8-)
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Tom98 »

WAT ZEG JIJ?! :evil: :evil:
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Aking »

Niks, hij tiept ut (A)
PHS

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten