Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

Ardan schreef:Kan best een grensstreek-dingetje zijn (hoewel ik Doesburg toch niet echt meer als grensstreek reken, zal voor een Randstedeling natuurlijk anders zijn), maar zodra ik de grens overga ga ik niet eens proberen me in het Nederlands verstaanbaar te maken. In het grensdorp spreken ze het wel maar verder echt niet.

Om mezelf tegen te spreken: in het Poolse grensdorp Słubice sprak ik ook Duits, omdat ik geen woord Pools spreek en er superveel Duitsers komen. Maar je wordt wel als tweederangs aangekeken.
In mijn optiek is het meer het soort toerisme dan de fysieke nabijheid van de grens — dagjesmensen, gemiddeld niet erg hoog opgeleid. In de randstad komen meer Duitsers voor een 'echte buitenlandse' vakantie, en waarschijnlijk meer jongeren (Engels = hip en in).
Je Poolse perikelen probeer ik te lijf te gaan door eerst te informeren of men Engels spreekt — quod meestal non — om dan in iets dat als Duits klinkt door te gaan.
Wat ik wel aardig aan ons volkje vind, is dat we ons zo bewust zijn van het feit, dat Nederlands geen wereldtaal is, en we dus ook meteen (soms te snel) bereid zijn buitenlands (lees Engels) te praten. Toch valt het zonder te overdrijven eigenlijk wel mee met het kleine aantal sprekers van het Nederlands. In totaal zijn dat er toch zo'n 23 miljoen, waarmee Nederlands in de top 100 van grootste talen zo rond plaats 40 komt. Talen als Tsjechisch of Deens halen dat bepaald niet. Engels, Frans, Spaans en (een stuk minder) Duits zijn zulke dikkerds dat Nederlands heel klein lijkt, maar het is feitelijk een middelgrote taal.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

Alargule schreef:
Durashift schreef:NS moet gewoon eens een mediacampagne starten met 'u betaald voor uw reis, niet voor het controle_rondje'..
Dan gaat het wel tussen de oren van de reizigers zitten..

:)
FTFY
En hoe. Wat dacht je van
'u betaalt voor uw reis, niet voor het controlerondje'..
Zie ook :arrow: controlelampje
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Alargule »

Controleer je humorschakelaar even, anders?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door JWM »

Ardan schreef: Om mezelf tegen te spreken: in het Poolse grensdorp Słubice sprak ik ook Duits, omdat ik geen woord Pools spreek en er superveel Duitsers komen. Maar je wordt wel als tweederangs aangekeken.
Je kent de gevoeligheden niet in de Poolse grensstreek? Ook al spreken de meeste Polen nauwelijks een woordje over de grens en spreken ze beter Duits dan Engels kan je daar nog altijd beter in het Engels beginnen :P
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Alargule »

Het hielp ook niet dat Ardan daar met zijn zwarte Stiefel en pofbroekje aan kwam marcheren. En die Tiger had 'ie ook beter thuis gelaten.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

Doesburg is inderdaad geen grensstadje, maar trekt jaarlijks wel veel Duitse toeristen aan. Doorgaans Duitsers die met dikke (speed)boten op een van de vele campings in de buurt verblijven. Dat zijn doorgaans niet de type Duitsers die beleefd vragen of je hun taal spreekt.

Dat je in de hoofdstad veelal in het Engels wordt aangesproken vind ik ook erg irritant. Ik blijf dan ook stug in het Nederlands praten. Begrijpen ze dat echt niet, roepen ze maar een ander die wel de Nederlandse taal machtig is. Als je in een winkel werkt en je komt in contact met klanten, zul je ook de taal moeten kunnen spreken. Als ik in hun land in een winkel werk en met klanten moet spreken verwachten ze, geheel terecht, dat ook van mij.
En als het écht niet anders kan, dan vraag je op z'n minst even of ik Engels spreek/wil spreken.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Alargule »

Italiaanse toerist, op zijn beste Engels: "Can you pleazze telle me whe-re izze Dam Squa-re?"
Ronaldussen: "De dienstregeling 2017 zal veel wijzigingen bevatten ten opzichte van voorgaande jaren."
Italiaanse toerist (enigszins verward): "sorry, I do notte understan-de..."
Ronaldussen: "kippen leggen eieren. Dat is de menstruatie van de kip."

(getjirp van krekels op de achtergrond)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door JWM »

Ik heb wel eens minutenlang bij een Italiaan proberen te achterhalen waar die nou precies naartoe wilde. Had het de hele tijd over piazzadam. Pas toen hij het op de kaart aanwees viel bij mij het kwartje pas :')
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Alargule »

Jij had 'm al bijna richting Domino's Pizza gestuurd zeker :P

Ach, zo zat ik jaren geleden eens in tram 2 in de Leidsestraat, waarop een dame achter me naar Ladies' Plain vroeg. Ik woonde er nog maar net, dus het duurde even voor ik in de gaten kreeg waar ze werkelijk heen wou. Het licht verwijtende 'you're not from around here?' heb ik dan maar beantwoord met een breed uitgesmeerd 'oohhh.....LEIDSEplein!'
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

Hoe het ook kan:

Italiaanse toerist, op zijn beste Engels: Exe cjuuza me, do you speak a English?
Ronaldussen: Yes, i do
Italiaanse toerist: Can you pleazze telle me whe-re izze Dam Squa-re?
Ronaldussen: Yes, go straight ahead and at the end of the road, you're on Dam Square.
Italiaanse toerist: Thank you a verry mucha!
Ronaldussen: No Problem, have a nice day!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Alargule »

Ik vind het een beetje verneukeratief van je om Italianen op de Coolsingel zo het bos in te sturen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef:Hoe het ook kan:
Zeg, toeristische held, hoe zit het nu met die rondleidingen in Doesburg?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

Alargule schreef:Ik vind het een beetje verneukeratief van je om Italianen op de Coolsingel zo het bos in te sturen.
Flapdrol :mrgreen: :mrgreen:
JWM schreef:
Ronaldussen schreef:Hoe het ook kan:
Zeg, toeristische held, hoe zit het nu met die rondleidingen in Doesburg?
Kun je boeken bij het plaatselijke VVV-kantoor :Y of ga op pad met dit boekje *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Alargule

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Alargule »

Flap-pe-drol-le dan wel hè.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

Wat-te jij-je wil-le *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door JWM »

Ronaldussen schreef: Kun je boeken bij het plaatselijke VVV-kantoor :Y of ga op pad met dit boekje *O*
Niet eens een persoonlijke rondleiding door een local :( *ontroostbaar*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

Ik ben import :P In Dieren kan ik je wel een persoonlijke rondleiding bieden. Tot ik in Doesburg kwam wonen kwam ik hier nauwelijks en weet zo doende nog weinig van de geschiedenis van deze stad. Het boekje over Doesburg is al sinds enige tijd in mijn bezit, maar tot nu toe weinig tijd gehad om het eens goed door te nemen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door JWM »

Heeft Dieren dan uberhaupt wat te bieden wat de moeite waard is? :P *ontwijkt schoen van Ronaldussen*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

Het heeft anders best een interessante geschiedenis dat nog altijd (deels) zichtbaar is :Y Maar goed, Doesburg is ook niet echt bruisend te noemen hoor :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door PatrickM »

Chrysa schreef:die Zeelandse bussen
God nee :(
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

Gut ja. Het vreemde is dan weer, dat niemand het over Nieuw-Zeeuwse bussen heeft.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Chrysa »

Oh ja, Zeeuwse is een woord. :oops:

Komt denk ik omdat er heel groot Door Zeeland op staat.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

trolly schreef: europese regelgeving.
Foei! 'Europese' hoort met een hoofdletter, jij hoofdletterhater :twisted: :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

Ronaldussen schreef:
trolly schreef: europese regelgeving.
Foei! 'Europese' hoort met een hoofdletter, jij hoofdletterhater :twisted: :mrgreen:
:Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door baladid »

Mag ik dit topic even off-topic gebruiken?
Ik ben net aan het afstuderen en heb dus ook een scriptie gemaakt met een korte samenvatting. In de versie, die mijn vader en mijn grootouders krijgen, wil ik graag deze samenvatting in het Nederlands zetten. Kunnen jullie even een kritische blik op deze tekst werpen en mij op eventuele fouten attenderen? Bij voorbaat dank, baladid

In maart 2011 werd de dienstplicht in Duitsland, die meer dan een halve eeuw een belangrijk deel van de Bundeswehr was, door de Bondsdag opgeschort. Er werd al veel onderzoek naar de redenen, waarom de regering deze beslissing nam, verricht, maar tot nu toe weinig naar de motivaties van de parlementsleden. In mijn scriptie wil ik de in het parlementaire debat gebruikte argumenten met een theoretisch kader vergelijken. Dit zal door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse van plenaire zittingen en commissierapporten gebeuren.
De analyse laat zien dat veel verschillende argumenten gebruikt werden. De regeringspartijen hebben de beslissing vooral uit het veiligheidsoogpunt verdedigd, maar de oppositiepartijen waren echter van mening dat de regeringspartijen de beslissing alleen uit een financieel oogpunt namen.
Iedere partij zei dat zij de dienstplicht willen opschorten. SPD en Linkspartei stemden wel tegen de wet: Niet vanwege het thema, maar vanwege regelingen binnen de wet die in hun opzicht slecht ontwikkeld waren.
De fractie van CDU en CSU vond de manier, hoe de wet de opschorting regelt, echter goed, maar veel van de fractieleden maakten in hun speeches duidelijk dat ze het niet leuk vonden, de dienstplicht af te schaffen. Desniettemin ondersteunden ze (op een lid na) de wet omdat ze wisten dat de opschorting nodig was.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 109 gasten