Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Mijn minst favoriete belastingaanslag is weer op de digitale deurmat gevallen, de waterschapsbelasting. Amper verhoogd ten opzichte van vorig jaar, maar het blijft met bijna 217 euro voor een eenpersoonshuishouden in een huurhuis een absurd bedrag :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

In Rivierenland worden die aanslagen gebundeld via 1 instantie geheven (waterschap, OZB, afvalstoffenheffing) :) Wat niet wegneemt dat ik de hele aanslag altijd eerst uitpluis voordat ik hem in de administratie opneem.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Mijn minst favoriete belastingaanslag is weer op de digitale deurmat gevallen, de waterschapsbelasting. Amper verhoogd ten opzichte van vorig jaar, maar het blijft met bijna 217 euro voor een eenpersoonshuishouden in een huurhuis een absurd bedrag :N
Is ook een absurd bedrag, hier bedraagt de aanslag waterschapsbelastingen maar 132 euro en dat voor een eenpersoonshuishouden in een koophuis (dus dat bedrag omvat ook nog enkele heffingen die je als huurder niet betaald).

Maargoed, die aanslag komt pas in de zomer doorgaans omdat eerst de WOZ-waarden bekend moeten zijn. Gemeentelijke belastingen zal ik wel weer dit weekend krijgen want die komt altijd als cadeautje in een blauwe envelop op m'n verjaardag :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Het verschil tussen die twee aanslagen is verklaarbaar uit de locaties van jullie respectievelijke huisvesting. Het kost een bak meer om Suus d'r voetjes droog te houden dan die van Daniël. Mij weten ze ook altijd te vinden, maar door verschillende ervaringen weet ik ondertussen dat het een bijdrage is aan een buitengewoon efficiënt en — vaak — klantvriendelijk overheidsapparaat. En eerlijk gezegd heb ik die indruk niet bij elke opgelegde belasting.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Lang leve de kwijtschelding *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Een bestuursorgaan dat al 730 jaar bestaat zou verdorie ook wel een beetje efficiënt mogen zijn. Ze hebben lang genoeg de tijd gehad om te weten hoe het werkt...

(Hoogheemraadschap van Delfland)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Het kost nu eenmaal moeite om het water te beheren in het laagland (A).

Als gezegd verwacht ik mijn aanslag nog.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Dat ik zo de grootste kroeg van Nederland maar eens onveilig ga maken *O*
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dylanwild94 »

Ahoy zit er Utrechtse in Rotterdam. :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Kom je ff zwaaien? *O*
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Suus schreef:Mijn minst favoriete belastingaanslag is weer op de digitale deurmat gevallen, de waterschapsbelasting. Amper verhoogd ten opzichte van vorig jaar, maar het blijft met bijna 217 euro voor een eenpersoonshuishouden in een huurhuis een absurd bedrag :N
Wel een groot verschil met aan de andere kant van de Schie wonen. Wij betalen 250 euro met zijn tweeën in een huurhuis.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dylanwild94 »

Aking schreef:Kom je ff zwaaien? *O*
nope zit nu boven de waterweg.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

trolly schreef:Het verschil tussen die twee aanslagen is verklaarbaar uit de locaties van jullie respectievelijke huisvesting. Het kost een bak meer om Suus d'r voetjes droog te houden dan die van Daniël.
Ik zit inderdaad 5 meter boven NAP en achter de Heuvelrug, maar bij Vallei & Veluwe hoort ook de hele Gelderse vallei die toch echt heel wat dijkjes nodig heeft om droog te blijven.
Daantje schreef:Wel een groot verschil met aan de andere kant van de Schie wonen. Wij betalen 250 euro met zijn tweeën in een huurhuis.
Dat met z'n tweeën wonen niet zoveel uitmaakt is logisch gezien er maar één van de waterschapsbelastingen per vervuilingseenheid gaat.

Maargoed, als huiseigenaar krijg ik wel weer andere aanslagen op m'n portemonnee zoals zo'n 460 euro aan gemeentelijke belastingen die vandaag weer op de mat viel. En een WOZ-waarde die even 21.000 euro de lucht in schiet, dat is de grootste stijging sinds ik hier woon. Duidelijk dat de woningmarkt hier aardig op hol geslagen is met de overloop uit Utrecht en Amsterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Dat met z'n tweeën wonen niet zoveel uitmaakt is logisch gezien er maar één van de waterschapsbelastingen per vervuilingseenheid gaat.
Met zijn tweeën maakt veel uit, want dan krijg je drie vervuilingseenheden toegewezen. En als ik dan even in de bijsluiter van mijn aanslag kijk.

Afbeelding

De gemeente Rotterdam heeft overigens met ingang van dit jaar de regel voor twee bewoners is drie vervuilingseenheden afgeschaft voor de afvalstoffenheffing. Voor een- en tweepersoonshuishoudens gaat die dit jaar daardoor naar beneden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

trolly schreef: maar door verschillende ervaringen weet ik ondertussen dat het een bijdrage is aan een buitengewoon efficiënt en — vaak — klantvriendelijk overheidsapparaat.
Dank je. :D We doen ons best.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Anne »

Ook in Delfland proberen we het zo efficiënt en klantvriendelijk mogelijk te doen.
Probleem is dat Delfland qua oppervlakte een van de kleinste van 21 waterschappen is maar er ruim 10% van de Nederlandse bevolking woont.
Alles staat dicht op elkaar. Verbeteren en in stand houden van de waterkeringen en voldoende water kost pas en meet werk en dure ruimte.
En dit komt uit de watersysteemheffing.
Laatst gewijzigd door Anne op za 26 jan 2019, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

avl schreef:Probleem is dat Delfland qua oppervlakte de kleinste van 21 waterschappen is
Jullie buren van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard zijn 5000 hectare kleiner. En voor een eenpersoonshuishouden in een huurhuis 65 euro goedkoper. En voor mij is dat slechts 700 meter verderop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Anne »

Suus schreef:Jullie buren van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard zijn 5000 hectare kleiner.
:oops: je hebt gelijk. Deed het uit mijn hoofd, vroeger was Schieland de kleine buur, maar dacht dat het na samenvoegen met de Krimpenerwaard net groter was.
Maar voor de watersysteemheffing betaal je maar € 21,44 meer. En Schieland heeft meer open ruimte.
Percentage voor eigenaren van de WOZ waarde is zelfs een minieme fractie minder (0,0251% t.o.v. 0,0252% of wel €0,10 per ton WOZ).

Belangrijkste verschil zit in de heffing voor de zuivering. Daar is Delfland wel echt ruim de duurste.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Die zuiveringsheffing is bij Suus ook wel een flink bedrag en dat heeft minder te maken met het droge voeten houden. Bij Vallei en Veluwe is die in 2019 "slechts" € 52,89 namelijk. De watersysteemheffing is dan weer omgekeerd evenredig met de hoogte t.o.v. NAP: die ligt bij mij een euro of 70 lager.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Gelukkig zijn er dit jaar waterschapsverkiezingen, dus misschien wordt de zuiveringsheffing in Delfland daarna wel verlaagd. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Ik vond zowaar vanmiddag de (automatische) kwijtschelding in mijn brievenbus *O*

Maar ik heb niet gekeken hoeveel me is kwijtgescholden, echter als gullie da interessant vinden wil ik het best nog even nakijken morgen :Y Zo ben ik dan ook weer.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:
trolly schreef: maar door verschillende ervaringen weet ik ondertussen dat het een bijdrage is aan een buitengewoon efficiënt en — vaak — klantvriendelijk overheidsapparaat.
Dank je. :D We doen ons best.
Geen dank.

Wordt veel te weinig gezegd, met als risico dat de waterschappen ooit bij de provincies worden gevoegd. Beiden bestuurslagen met weinig belangstelling van het electoraat, maar naar mijn stellige indruk een totaal andere aanpak en prioriteiten. Eén van de sterkste punten van de Nederlandse waterbeheersing is, dat daar een onafhankelijke bestuurslaag voor bestaat, die dankzij zijn eigen belastinginning niet hoeft te bedelen bij hogere instanties.

Dat principe behoedt ons zo goed mogelijk voor waterbeheersingsproblematiek (2x woordwaarde!) zoals in New Orleans.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Daniel schreef:
trolly schreef:Het verschil tussen die twee aanslagen is verklaarbaar uit de locaties van jullie respectievelijke huisvesting. Het kost een bak meer om Suus d'r voetjes droog te houden dan die van Daniël.
Ik zit inderdaad 5 meter boven NAP en achter de Heuvelrug, maar bij Vallei & Veluwe hoort ook de hele Gelderse vallei die toch echt heel wat dijkjes nodig heeft om droog te blijven.
"Heel wat dijkjes" is toch wat anders dan in een put wonen, zoals onze Suus. Zolang je je water zonder veel pompen kan lozen zijn de kosten te overzien.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Ik woon in het hooggelegen deel van Delfshaven. De trap naar mijn voordeur begint ongeveer op 3 meter boven NAP. :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10542
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Dan zou ik even met Delftland bellen of je korting krijgt :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten