Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Ach, met het tempo dat de politie nu rijbewijzen invordert vanwege snelheidsovertredingen, samen met het aantal doden dat valt door het coronavirus, wordt over een jaar door niemand meer auto gereden :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Zelfs ik heb mijn rijbewijs nog. :shock: Ik heb wel het idee dat er meer politie op de snelwegen rijdt, normaal zie ik ze vrijwel nooit maar nu kom ik er elke rit toch wel eentje tegen. Knalde laatst nog met 180 langs een motoragent die iemand anders aan het bekeuren was op de A59. _O_
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Jef400 »

Beter er langs dan er achterin..
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Als ik hier politie zie rijden rijden ze vaak ook harder dan dat mag in de 30 km/h zone die bijna in het hele dorp te vinden is... Maar over het algemeen zie ik hier niemand ook echt 30 rijden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Politie heeft een ontheffing om harder te mogen rijden. En dat anderen zich niet aan de regels houden, is geen excuus om het zelf ook maar niet te doen. Je hebt er niks aan als je een kind ondersteboven rijdt...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom98 »

Om even lekker bijdehand te doen: politie heeft geen ontheffing maar vrijstelling van het RVV 1990. Dat is net even iets anders. Details.... :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Zo'n ontheffing heeft de gemeente bij ons ook voor hun eigen wegen, waarbij ze bepaalde verkeersborden mogen negeren. Niet zelden dat ik dat autootje van hun uit de verkeerde kant van een eenrichtingsweg zag schieten. _O-

Snelheidslimieten zijn natuurlijk leuk, maar het hele systeem van duurzaam veilig is gebaseerd op theoretische voorbeelden, terwijl de praktijk anders is. Zo is er hier in Hooge Zwaluwe bijvoorbeeld de dijk als doorgaande weg. Omdat deze qua inrichting hier totaal niet geschikt voor is (huizen vlak aan de weg, veel uitritten)is de hele weg een 30-zone volgens de CROW-richtlijnen. Datzelfde CROW zegt echter dat dergelijk lange 30-zones niet wenselijk zijn omdat mensen dan weer sneller gaan rijden. Wat moet je met zoiets? Herinrichting van de weg is niet mogelijk door de weinige ruimte die er is, plus het is een busroute wat betekent dat er andere eisen zijn met betrekking tot drempels en versmallingen.

Overigens wordt er in 30-zones niet gehandhaafd door politie, zij zijn van mening dat die taak bij de gemeente ligt om de weg veiliger in te richten. Zo heb je bij ons in de gemeente nu de situatie dat een 30-weg volgens de politie een 50-weg zou moeten zijn en zij dus niet handhaven, terwijl er in de praktijk door aardig wat mensen 60-70 gereden word.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door STF »

In Luxemburg sturen ze boetes voor (na aftrek van de correctie) 1 km overschrijding, mijn moeder had er twee jaar terug al eentje gekregen en ik vorige maand, beide reden we 51 km op een 50 km weg.

Het boetebedrag is in de reeks 1 - 19 km te hard altijd 49 Euro, ongeacht of het een 30, 50, 70, 90, 110 of 130 km weg betreft.
Normaal gesproken is Luxemburg helemaal niet zo streng maar in dit opzicht overdrijven ze echt! Een gehalveerd boetebedrag voor zeer minimale snelheidsovertredingen zou wel op zijn plaats zijn.

Ik rij bewust vrijwel altijd op de cruisecontrol maar precies daar waar ik vorige maand geflitst werd, daalt de weg wat af (heel minimaal) dus loopt de snelheid een heel klein beetje tot boven de ingestelde waarde van de cruisecontrol op.

In Nederland is het toch een boete vanaf 4 km te hard (na aftrek van de correctie)?
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Ja, dat doen ze in Frankrijk ook, wat dus betekent dat iedereen of netjes de limiet rijdt, of 20 erboven. :')
STF schreef: In Nederland is het toch een boete vanaf 4 km te hard (na aftrek van de correctie)?

Ja, behalve op 130-wegen. Daar krijg je bij 131 na aftrek al een bekeuring.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

waldo79 schreef:Wat wringt is dat het overgrote deel van de sancties opgelegd wordt voor marginale overtredingen (zeg in de orde grootte van 4-7 km/h), terwijl de overlast en gevaarzetting komt van een marginaal aantal verkeershufters. Iemand die 34 rijdt in een zone 30 overtreedt de wet, maar kun en mag je niet gelijkstellen aan een verkeerscrimineel.

Door de vrij rigide administratieve afdoening is er een grote bijvangst. Dan mag je niet gek opkijken dat mensen voor hun rechten opkomen.
Ik kijk nooit gek op als mensen voor hun recht opkomen — integendeel: we leven in een rechtstaat, dus dat moet iedereen echt doen.

Aan de andere kant hoor ik (behalve van Chrysa uiteraard) alleen maar zielige verhalen van mensen die met 34 kilometer per uur geflitst worden, en een be-la-che-lijk hoge bekeuring moeten betalen. Dat is onzin. Bij elke snelheidsovertreding wordt er een correctie van zo'n 5 km/u aangehouden, dus als je een bon krijgt voor 34 km/u reed je in werkelijkheid 39 km/u. Dat is in een 30 km-zone dus een overschrijding van zo'n 30% van de maximumsnelheid. Zo weinig is dat niet.

Zelf ben ik ook geen liefhebber van het betalen van bonnen, en in een zaak als waar Tom mee bezig is lijkt een gang naar de rechter me een juiste stap. Maar over het algemeen wordt er een hoop geklaagd en gejammerd over boetes die simpelweg terecht zijn opgelegd, waarbij je alleen het door de overtreder opgeschoonde aantal kilometers te horen krijgt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

trolly schreef: Aan de andere kant hoor ik (behalve van Chrysa uiteraard) alleen maar zielige verhalen van mensen die met 34 kilometer per uur geflitst worden, en een be-la-che-lijk hoge bekeuring moeten betalen. Dat is onzin.
Ik ben niet van mening dat je het zo zwart-wit kan zien. In de woonwijken heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk wordt er aardig wat geklungeld door wegbeheerders, waarop doorgaande wegen als 30-weg worden ingericht om maar van het probleem af te zijn, of wordt gepusht door een wethouder die punten wil scoren bij zijn kiezers.
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

Mijn god. OVinNL is het wegenforum geworden.

RIP OV in NL :cry:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

:Y

SCHANDE!

*O*
Chrysa schreef:Ik ben niet van mening dat je het zo zwart-wit kan zien. In de woonwijken heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk wordt er aardig wat geklungeld door wegbeheerders, waarop doorgaande wegen als 30-weg worden ingericht om maar van het probleem af te zijn, of wordt gepusht door een wethouder die punten wil scoren bij zijn kiezers.
Dat wegbeheerders er soms/vaak een potje van maken staat buiten kijf, en dat heeft ongetwijfeld ook met lokale politieke overwegingen te maken. Dat zal vast frustrerend zijn voor automobilisten, maar dat is op zich geen argument tegen handhaving.

Dat ligt anders als de automobilist onterecht beboet wordt, bijvoorbeeld door falende apparatuur of het ontbreken van borden. Is daar geen sprake van, dan heb je de simpele keuze je (min of meer) aan de maximumsnelheid ter plaatse te houden of te dokken. Daar zitten weinig grijstinten tussen, maar mochten die er wel zijn, dan kan ik eenieder hartelijk aanraden de zaak te laten voorkomen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Het allermakkelijkste is natuurlijk om geen auto te hebben. Heb ooit wel eens wat jaartjes terug in mijn spammapje een mail van het 'CJIB' gehad: of ik even via deze link mijn verkeersboete wilde betalen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Verkeerscontroles in woonwijken zijn zo leuk. Meestal gaat het zo:

1. Bewoners klagen, want er wordt te hard gereden, dus moet er een 30-zone komen.
2. Gemeente: nee
3. Bewoners: ja
4. Nee
5. Ja
....
62. Nou vooruit dan
63. Ze rijden nog steeds als GEKKEN
64. Zucht
65. SNELHEIDSDUIVELS
66. Bareuh
67. WE WILLEN HANDHAVING
68. Ja joh
69: Politie: we gaan niet controleren want de weg voldoet niet aan de inrichtingseisen
70. Bewoners: BOE WAAROM NIET
71. Gemeente: omdat herinrichten een sloot geld kost
72. JAMAAR DE KINDEREN
73. Nou politie, één keer laseren dan om van het gezeik af te zijn
74. Vooruit maar
75. [EVEN LATER WANNEER PLOTS]
76. We hebben twee uur staan laseren en 14 boetes uitgedeeld. Daarvan waren 13 stuks voor aanwonenden
77. NEE NIET EERLIJK JULLIE MOETEN DIE ÁNDERE HARDRIJDERS AANPAKKEN

FIN
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Is wel zo inderdaad...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

:Y

't is natuurlijk wel zo beleefd als de plisie even overal een briefje in de bus doen wanéér het gelazer begint. Scheelt gelijk een hoop gejakker.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Chrysa schreef:Herinrichting van de weg is niet mogelijk door de weinige ruimte die er is, plus het is een busroute wat betekent dat er andere eisen zijn met betrekking tot drempels en versmallingen.
Plus, het is een dijk, waarvoor ook weer regels gelden. ;)

Ik heb zelf één keer een verkeersboete gekregen omdat ik op de N218 bij de Spijkenisse niet had gezien dat je bij kruispunten je snelheid moet verlagen tot 50 km/u en ik dus met 62 km/u (na correctie: 59 km/u) door het groene licht reed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Als zijspoor lijkt het me interessant om te weten hoeveel (boete)inkomsten de overheid misloopt nu er zoveel minder verkeer is. Gok dat dat aardig in de papieren loopt.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom98 »

Boetes moeten dienen om de verkeersveiligheid te waarborgen. De overheid kan en mag boetes niet zien als een inkomstenbron, want dat is niet het doel van boetes. In dat geval worden boetes uitgedeeld met de verkeerde intenties (namelijk geld vangen in plaats van bevorderen van verkeersveiligheid). Dat er minder boetegeld binnenkomt bij de overheid moet je in mijn optiek dan ook niet zien als ''misgelopen geld'', maar als een verbetering van de verkeersveiligheid.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

If only alles was alsin een sprookje :')
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom98 »

Helaas weet ik dat de praktijk anders is dan de theorie, beste heer Aking. Mede daarom kom ik op voor de belangen van mensen met onterechte verkeersboetes *O*
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Alhoewel je strikt gezien gelijk hebt staat dit dan toch een beetje raar:
Tom98 schreef:Dat er minder boetegeld binnenkomt bij de overheid moet je in mijn optiek dan ook niet zien als ''misgelopen geld'', maar als een verbetering van de verkeersveiligheid.
Als we preventief heel de mensheid uitmoorden neemt het aantal diefstallen drastisch af, maar of je dat dan als een veiligere samenleving moet omschrijven... :')

Daarnaast, en daar heb ik geen cijfers van om het aan te tonen, zou het mij niets verbazen als de verkeersveiligheid relatief juist gigantisch is afgenomen.

Alle grijze kantoormuizen die nooit een kilometer te hard rijden zitten namelijk braaf thuis zoals vadertje staat verlangt, alle "sportieve petjes" in Polos en Golfjes zijn dat juist niet. Het percentage "gevaarlijke" verkeersdeelnemers is dus juist geëxplodeerd :Y
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom98 »

Zo zou je het ook kunnen bekijken ja. Zoals bekend maak ik zelf nogal veel kilometers en ik ben verheugd om elke dag weer te zien dat de maximumsnelheid doorgaans goed wordt nageleefd. Ik ben niet persé een voorstander van de nieuwe maximumsnelheid, maar ik ben wel voorstander van kleine snelheidsverschillen onderling. Het valt me nu op dat de snelheidsverschillen, ook tussen personenauto's onderling, kleiner zijn dan voorheen. Immers, toen je nog 130 mocht reden er ''zondagsrijders'' met 100 en ''druktemakers'' met 160. Je ziet nu toch een wat gelijkmatiger en rustiger beeld. In mijn optiek draagt dat positief bij aan de verkeersveiligheid. Nu nog allemaal netjes rechts rijden in plaats van op de middelste rijstrook plakken en ook even consequent richting aangeven en dan komt het wel goed met het verkeer in Nederland! _O_
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Gebruikersnaam »

Aking schreef:Daarnaast, en daar heb ik geen cijfers van om het aan te tonen, zou het mij niets verbazen als de verkeersveiligheid relatief juist gigantisch is afgenomen.

Alle grijze kantoormuizen die nooit een kilometer te hard rijden zitten namelijk braaf thuis zoals vadertje staat verlangt, alle "sportieve petjes" in Polos en Golfjes zijn dat juist niet. Het percentage "gevaarlijke" verkeersdeelnemers is dus juist geëxplodeerd :Y
Ookal heb ik geen cijfers, na vanmiddag voor het eerst sinds weken een wat langere fietstocht te hebben gemaakt viel het aantal bijzondere manoeuvres mij behoorlijk op. Ook veel fietsers die door rood fietsen, alhoewel ik mij wel kan voorstellen dat de mense het knopje niet willen indrukken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 175 gasten