Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Wordt een gezellige jaarwisseling dan.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

Juist precies andersom: gebruik van softdrugs is toegestaan, verkoop niet. Bij vuurwerk is verkoop toegestaaan, gebruik niet (overal).
Hoe willen ze nu proberen de overbodige overlast uit te bannen? Extra veiligheidseisen en daar geen bouwvergunningen voor verlenen?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

Moet zeggen dat een aantal dagen Interrailen door Zwitserland echt heel duur is. Een vijfdaagse pas voor de 1e klasse kost bijna € 400 en dan komen nog hotelovernachtingen bij, zit je op zo'n € 900.

Dat, terwijl ik voor volgend jaar zomer ook een zesdaagse reis richting Krakau ben gaan plannen. Vijf hotelovernachtingen, tweemaal een Sparpreis 1e klasse a € 70 per stuk en nog tweemaal een PKP-treinticket 1e klasse a € 30 per stuk kost bij elkaar zo'n € 600. Toch een behoorlijk verschil.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Nitein-Repart schreef: do 30 nov 2023, 08:15 Moet zeggen dat een aantal dagen Interrailen door Zwitserland echt heel duur is. Een vijfdaagse pas voor de 1e klasse kost bijna € 400 en dan komen nog hotelovernachtingen bij, zit je op zo'n € 900.
Het handige aan Zwitserland is dan wel weer dat het omringd is door goedkopere landen. Je kunt dus ook gewoon net over de grens in Duitsland of Frankrijk verblijven en dan steeds de grens oversteken met je pas.
Sowieso ligt het er ook wel heel erg aan waar je verblijft en die 500 euro aan overnachtingen ben je in Duitsland ook snel kwijt hoor.

(Afgelopen zomer zelf maar in Basel verbleven, want net over de grens in Duitsland was amper nog goedkoper)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

Probleem was nog niet zo zeer de hotelovernachtingen, ik had namelijk een redelijk betaalbaar hotel in Locarno gevonden, maar vooral de Interrailpas 1e klasse is erg duur als je geen jongere meer bent.

Een alternatief is om toch iets zuidelijker te gaan en in Como te overnachten en vanuit daar enkel treinen in het Italiaanse gedeelte. Dat kan met een Sparpreis tot Chiasso vrij goedkoop, aangezien dagkaarten in de regio Lombardije heel betaalbaar zijn.

Ik wil namelijk eind maart toch naar een redelijke zonnige bestemming (15 graden en zon) en de mogelijkheden met de trein zijn redelijk beperkt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Maar dan ligt dat toch niet zozeer aan Zwitserland, maar aan het feit dat je tegen het duurste tarief dat Interrail verkoopt (1e klas volwassenentarief) wilt reizen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door erjeebee »

En je kunt geen 2e klasse reizen als je geen jongere meer bent?
En/of je kunt niet meer kamperen als je geen jongere meer bent?

Als je eisenpakket tot een te hoge prijs leidt heb je geen andere keus dan je eisenpakket aan te passen.

Sterker nog, als je 2e klasse gaat en je gaat kamperen, dan houd je zoveel over dat je later in het jaar nog een leuke reis kunt maken. :mrgreen:

Edit: Ik zag Z2N's post pas na het versturen van de mijne. Great minds think alike :)
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Er zijn mensen (zoals ik) die altijd 1e klasse willen reizen. Al kom ik ook wel eens in de 2e klasse terecht.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

Waarschijnlijk ook omdat de 1e Klas Sparpreis vaak maar een tientje duurder is dan de 2e Klas Sparpreis. Dan is reizen in de 1e Klas wel erg prettig, omdat er niemand naast je zit. En in de Voormalige Oostbloklanden zijn de treintickets toch flink vriendelijker gepreisd waardoor je ook betaalbaar in de 1e Klas kan reizen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

en-es schreef: do 30 nov 2023, 09:36 Er zijn mensen (zoals ik) die altijd 1e klasse willen reizen.
Ik ken eigenlijk niemand die niet altijd eerste klas wil reizen. Mijn kennissen zijn echter niet verrast dat dat meer kost. In de meeste gevallen volgt dan een budgettaire afweging, met als weinig verrassende uitkomst een treinrit in de tweede klas.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Nah, over het algemeen vind ik de tweede klas fijner. En ik ben even snel op mijn bestemming.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Dat kan. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik het me budgettair kan veroorloven. Bij binnenlandse reizen in Nederland heb ik de 1e klasse sinds corona afgezworen. Ook al omdat dit tegenwoordig geen fijne plek meer is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: do 30 nov 2023, 09:15 maar aan het feit dat je tegen het duurste tarief dat Interrail verkoopt (1e klas volwassenentarief) wilt reizen?
Wat overigens nog altijd niet extreem duur is ofzo. Ik had zelf afgelopen zomer een 7 dagen in 1 maand pas 1e klas en dat komt dan uit op € 64 per dag. Met sparpreisen kan je ongetwijfeld goedkoper als je moeite doet en ver vooruit boekt, maar voor de flexibiliteit die je er voor krijgt is die 64 euro per dag echt niet slecht ofzo.
(Nou ben ik sowieso ook niet iemand die lang van tevoren z'n plannetjes voor een vakantie al helemaal vastgelegd heeft, dus zouden de goedkoopste sparpreisen sowieso geen optie zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

trolly schreef: do 30 nov 2023, 10:04
en-es schreef: do 30 nov 2023, 09:36 Er zijn mensen (zoals ik) die altijd 1e klasse willen reizen.
Ik ken eigenlijk niemand die niet altijd eerste klas wil reizen. Mijn kennissen zijn echter niet verrast dat dat meer kost. In de meeste gevallen volgt dan een budgettaire afweging, met als weinig verrassende uitkomst een treinrit in de tweede klas.
Het ligt er echt aan hoe duur de 1e Klasse is ten opzichte van de 2e Klas. Bij Sparpreisen kost de 2e Klas bijvoorbeeld € 60 en de 1e Klas € 70. Dan is de keuze voor de 1e Klas snel gemaakt. Maar als de 2e Klas € 45 kost en de 1e Klas € 70 kost dan is een treinticket voor de 2e Klas al gauw een stuk aantrekkelijker.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: do 30 nov 2023, 10:12 Nah, over het algemeen vind ik de tweede klas fijner.
Als je over het algemeen in een SNG zit kan ik dat wel begrijpen.
In andere treinen zit ik toch wel liever in de eerste klas. In het weekend doe ik niet anders.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef: wo 29 nov 2023, 07:55 Wat pas lastig is: een bank vinden die niet alleen mooi is maar ook lekker zit.
Die uitdaging had ik laatst en sindsdien snap ik niet dat er woonwinkels zijn die een flink deel van hun assortiment alleen online aanbieden. Da's voor wie een bank voor de sier koopt denk ik.
Want het aandeel banken dat een beetje zit is echt schaars.
Dit geldt ook voor andere winkels en artikelen. Je ziet steeds meer dat artikelen alleen online te verkrijgen zijn en (helaas) niet door winkels zelf te bestellen zijn :s :neg: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Nitein-Repart schreef: do 30 nov 2023, 10:31Het ligt er echt aan hoe duur de 1e Klasse is ten opzichte van de 2e Klas. Bij Sparpreisen kost de 2e Klas bijvoorbeeld € 60 en de 1e Klas € 70. Dan is de keuze voor de 1e Klas snel gemaakt. Maar als de 2e Klas € 45 kost en de 1e Klas € 70 kost dan is een treinticket voor de 2e Klas al gauw een stuk aantrekkelijker.
Ligt er net aan wat je wensen qua comfort en in het buitenland soms ook service zijn. Al helpt het niet dat DB geen gratis reservering meer bij een 1e klas ticket verstrekt. Ik heb, via NS International destijds, weleens de mogelijkheid gehad te upgraden naar 1e klas wat goedkoper was dan een reservering aan het tweede klas ticket toe te voegen. Dat helpt ook in de keuze natuurlijk.

Met een Sparpreis van 70 euro is de door jou duur gevonden Interrail pas 1e klas trouwens al goedkoper per dag ;)
ODRAIL schreef: do 30 nov 2023, 10:59 Dit geldt ook voor andere winkels en artikelen. Je ziet steeds meer dat artikelen alleen online te verkrijgen zijn en (helaas) niet door winkels zelf te bestellen zijn :s :neg: .
Mwoh, sommige artikelen vindt ik het echt geen probleem voor om online te bestellen anders. Vaak kan je aan de afbeeldingen toch al goed zien wat je krijgt.
Maar als je € 1700 aan een bank uitgeeft wil je toch wel vooraf weten of het fatsoenlijk zit. Dat is een iets grotere uitgave met iets langere levertijd als, zeg maar, een trui van 50 euro

Tegenwoordig kan je hele wandkasten al online in 3D ontwerpen en dan direct bestellen wat je uitgekozen hebt. Dat vindt ik dan toch praktischer dan in een winkel zoeken en op papier schetsen en dan met de hand tellen wat je nodig hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door iamthedutchdude »

Daarnaast lijkt het mij ook nog eens behoorlijk onterecht om de prijzen van een Interrail-pas te vergelijken met een Sparpreis. Een vergelijking met Flexpreis is, gezien het karakter van de Interrail-pas, naar mijn mening eerlijker.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

Is er wel een dagkaart voor Ticino beschikbaar dan en hoeveel kost een retourtje Locarno-Domodossola dan?

Ik weet dat in de regio Lombardije zeer betaalbare dagkaarten (€ 17,50) beschikbaar zijn. Misschien toch maar iets meer richting het zuiden trekken om zo het dure Zwitserland te vermijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Veel hotels in Ticino geven een zgn Ticino pas af bij een verblijf. Kun je met het OV door de provincie reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Heeft de Italiaanse provincie Trentino ook: de Trentino Guest Card. Echt geweldig, de gehele smalspoorlijn van de TT gedaan daarmee, want die zit niet in Interrail *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Hebben jullie al bericht ontvangen van je zorgverzekeraar over de premie voor 2024? Ik bedacht me net dat ik dat nog niet heb ontvangen, normaal komt dat toch ergens in november?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tochjo »

Alle premies zijn sinds 12 november bekend, dus als je nog geen informatie hebt ontvangen, kun je het beste even informeren bij je zorgverzekeraar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Al weken geleden. Daarna behoorlijk geschrokken van de premie van € 159 per maand en daarna een goedkopere verzekering bij dezelfde verzekeraar genomen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Heb ook nog niks vernomen over mijn zorgpremie. Niet dat ik me daar zorgen over maak overigens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten