Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Mijn GtbV-claim is al na 4 minuten goedgekeurd. Is dat een record? :mrgreen:
umbusko schreef: ma 22 jan 2024, 16:58 Of de bezorger staat niet voor mijn neus. In dat geval ligt mijn pakket bij het postkantoor en geldt daar hetzelfde. Al kun je daar ook per girokaart betalen (waar ik dus alsnog niks aan heb).
Kun je in het postkantoor niet pinnen? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Michael »

In Duitsland kan je geloof ik nog steeds niet overal pinnen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Inderdaad, in het postkantoor kun je niet pinnen, tenzij je een Duitse girokaart hebt. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Ik weet dat je in sommige Duitse winkels niet kunt pinnen, maar ik had toch wel verwacht dat dat in een postkantoor wel mogelijk zou zijn. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3233
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Duitsland bevindt zich qua digitalisering nog in de vroege jaren negentig van de vorige eeuw. Ik vermoed ook dat de stap naar de eenentwintigste eeuw voorlopig nog niet gezet zal worden.
🗣
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Stefan »

umbusko schreef: di 23 jan 2024, 10:27 Inderdaad, in het postkantoor kun je niet pinnen, tenzij je een Duitse girokaart hebt. :')
Dat klinkt een beetje als de stad Duisburg…
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Nur Bares ist Wahres ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Geld is koning? :|
(Dat geeft Google Translate tenminste als vertaling. _O- )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Cas »

Ik denk dat Google Translate daarbij de contante context van cash is king is vergeten. Letterlijk kom je op alleen contant geld is echt geld.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door reisthijs »

Ik denk dat Google Translate het eerst naar Engels heeft vertaald, dan krijg je inderdaad cash is king.

Als je cash is king dan weer naar Duits vertaalt dan krijg je Geld regiert die Welt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

TffpaA schreef: di 23 jan 2024, 10:33 Duitsland bevindt zich qua digitalisering nog in de vroege jaren negentig van de vorige eeuw. Ik vermoed ook dat de stap naar de eenentwintigste eeuw voorlopig nog niet gezet zal worden.
En je slaat niet aan op het feit dat er nog... postkantoren zijn? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef: di 23 jan 2024, 11:30 Ik denk dat Google Translate het eerst naar Engels heeft vertaald, dan krijg je inderdaad cash is king.
Dat doet Google Translate inderdaad, merkte ik ooit op toen ik als vertaling van Versiegelung "Zeehond" kreeg :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Cas »

Expliciet eerst naar het Engels en dan naar het Nederlands vertalen doet ie (tegenwoordig) niet, maar Google Translate werkt wel met een soort 'interne conceptentaal' (flink versimpeld gezegd) zodat je voor een vertaling niet alleen afhankelijk bent van de kennis over dat talenpaar.
Van Duits naar Nederlands zijn er immers genoeg voorbeelden, maar van, ik zeg maar wat, Assamees naar Nederlands niet.

Alsnog valt taal niet zo makkelijk in simpele concepten te vangen, dus zijn menselijke vertalers alsnog onmisbaar, maar voor een meertalige vertalingsmachine is dit een handige aanpak.
請勿靠近車門
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Overigens moet ik nog altijd wennen aan het Duitse postsysteem, dat minder met gewicht werkt en meer met formaat. Zo heb ik al een paar keer €3,70 :shock: voor een simpel A4'tje binnen de EU betaald, omdat ik het toevallig in een wat grote envelop gestopt had. Die envelop had ik dan weer van de Nederlandse Primera, waar ze alleen keuze hadden tussen heel klein en heel groot...

Maar als je daar dan weer 50 vellen in stopt, betaal je nog steeds hetzelfde. Dat is namelijk de nationale hobby van Duitsers: toen ik laatst een aansprakelijkheidsverzekering afsloot, kreeg ik een paar dagen later 50 pagina's aan polisvoorwaarden per post thuisgestuurd. :')
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Ik ben geabonneerd op de Drehscheibe en verbaas me altijd over de toeslag die het kost om het in het buitenland thuisgestuurd te krijgen. De kosten om drukwerk naar het buitenland te sturen moeten echt heel laag zijn bij de Deutsche Post.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Sinds ik half december een dagje in Keulen was heb ik zo ongeveer meer Tsjechische kronen in mijn portemonnee dan Euro's, omdat je parkeergeld in Duitse garages ook nog vrijwel altijd contant moet betalen. In Monschau kon ik bij een parkeerautomaat op straat dan wel weer pinnen :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Op stations lukt het bij veel ketens wel om met pin te betalen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

O, je kan op heel veel plekken met pin terecht. Daar is de kerrona wel de katalysator voor geweest.

Punt is dat je er soms geen peil op kunt trekken wie de ‘holdouts’ zijn. Bovendien, is mijn ervaring, zijn er nog genoeg zaken (zeker de horeca) waar betalen met baar geld nog altijd erg gewaardeerd wordt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Waldo79 waardeert deze post. In München kwam ik in een restaurant wat wel pin accepteert, maar waar mijn pas geweigerd werd. Ik wijt het aan het vergeten te updaten van het pinapparaat. Want mijn creditcard werd ook geweigerd.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

De MVG automaten in München doen ook moeilijk met normale Rabobank passen. Creditcard / Google Pay via dezelfde bank werken daar wel gewoon prima.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door baladid »

VIRM schreef: di 23 jan 2024, 11:52
TffpaA schreef: di 23 jan 2024, 10:33 Duitsland bevindt zich qua digitalisering nog in de vroege jaren negentig van de vorige eeuw. Ik vermoed ook dat de stap naar de eenentwintigste eeuw voorlopig nog niet gezet zal worden.
En je slaat niet aan op het feit dat er nog... postkantoren zijn? ;)
Officieel heeft Duitsland nog maar twee echte postkantoren: Een in de centrale in Bonn en een in het Rijksdaggebouw in Berlijn. De rest zijn alles externe agentschappen(?) zoals in Nederland ook. Maar de vroegere hoofdpostkantoren in de wat grotere steden zijn heden ten dage vaak vestigingen van de Postbank - die overigens geen onderdeel meer is van Deutsche Post. Officieel zijn dat dus bankfilialen met een postagentschap, voor de meeste mensen zijn het gewoon postkantoren. In de wijken of in de wat kleinere steden hebben vaak kantoorboekhandels, krantenwinkels of tabakzaken het erbij.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door MaartenD »

waldo79 schreef: di 23 jan 2024, 20:17 Op stations lukt het bij veel ketens wel om met pin te betalen.
Van de andere kant zie je tegenwoordig zelfs betaalautomaten in winkels verschijnen. Nee, geen pinterminals, maar automaten waar je contant geld in legt en waar je ook wisselgeld terug krijgt.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Zojuist van ÖBB Nightjet een mail ontvangen: "Zu ihrer geplanten reise gibt es eine abweichung oder information". Zou het dan weer? :o
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

dennistd schreef: di 23 jan 2024, 04:11
umbusko schreef: ma 22 jan 2024, 16:58 Wanneer ik in Nederland iets uit Engeland bestel, stuurt PostNL altijd een link om de douanekosten te betalen. Ik betaal, vervolgens komen ze het brengen. Wanneer ik in Duitsland iets uit Engeland bestel, staat de bezorger van DHL opeens voor mijn neus met de vraag of ik alsjeblieft de douanekosten, die ik dan pas te horen krijg, inclusief €6 administratiekosten wil betalen. En uiteraard kan dat alleen cash... :')
Toen ik in de jaren 2010-2012 nog als pakketbezorger voor TNT/PostNL werkte was dit ook in Nederland de normale gang van zaken. Duitsland loopt dus maar 10-15 jaar achter, valt best mee (A)

Meen trouwens dat het bij hele grote bedragen (>150 euro?) wel direct naar het pakketpunt ging. En aan het eind van de dienst moest je naar de ING Bank om het geld weer af te storten, heel handig was dat....
PS. Een belangrijke aanvulling, waar ik zojuist tot mijn spijt nog eens extra van doordrongen werd: de Duitse bezorger heeft geen wisselgeld. :')
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dennistd »

umbusko schreef: wo 24 jan 2024, 18:22
dennistd schreef: di 23 jan 2024, 04:11
umbusko schreef: ma 22 jan 2024, 16:58 Wanneer ik in Nederland iets uit Engeland bestel, stuurt PostNL altijd een link om de douanekosten te betalen. Ik betaal, vervolgens komen ze het brengen. Wanneer ik in Duitsland iets uit Engeland bestel, staat de bezorger van DHL opeens voor mijn neus met de vraag of ik alsjeblieft de douanekosten, die ik dan pas te horen krijg, inclusief €6 administratiekosten wil betalen. En uiteraard kan dat alleen cash... :')
Toen ik in de jaren 2010-2012 nog als pakketbezorger voor TNT/PostNL werkte was dit ook in Nederland de normale gang van zaken. Duitsland loopt dus maar 10-15 jaar achter, valt best mee (A)

Meen trouwens dat het bij hele grote bedragen (>150 euro?) wel direct naar het pakketpunt ging. En aan het eind van de dienst moest je naar de ING Bank om het geld weer af te storten, heel handig was dat....
PS. Een belangrijke aanvulling, waar ik zojuist tot mijn spijt nog eens extra van doordrongen werd: de Duitse bezorger heeft geen wisselgeld. :')
Dat hadden wij ook niet, niks bijzonders dus :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 212 gasten