Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
waldo79
Berichten: 7654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

In de hypotheekrenteaftrek is langzaam gesneden, maar dat heeft decennia bijgedragen aan kunstmatig hoge prijzen. Overigens zou ik als koper ook niet graag mijn onderpand niet 'onder water ' zien gaan en voor tienduizenden euro's aan restschuld overhouden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13210
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Het alternatief is dat het grondwettelijk recht op goede huisvesting (artikel 22, lid 2) voor steeds minder mensen vanzelfsprekend wordt, dat zou zwaarder moeten wegen dan de welvaart van anderen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

We zitten op de huizenmarkt natuurlijk vooral met een erfenis uit het verleden waarin het gebruikelijk was om veel meer dan de aankoopprijs te kunnen lenen en liefst ook nog zo min mogelijk af te lossen. Dalende prijzen hadden in die tijd huiseigenaren zwaar in de problemen kunnen brengen.

De aanpassingen waardoor je steeds minder kunt lenen, inmiddels maximaal de koopsom, en die lening ook in 30 jaar moet aflossen is een eerste stap geweest om de markt weer wat normaler te laten functioneren en dalingen van prijzen minder problematisch te maken.
Alleen: het duurt jaren voordat je het volledige effect ziet omdat je hypotheken uit het oude stelsel nog kunt meenemen waarmee doorstromers een voordeel hebben op starters. De laatste "goedkope" oude hypotheken sterven daardoor pas vanaf 2042 volledig uit
Wel neemt het voordeel langzaam af met aflopende rentevastperioden, want als die minder dan 10 jaar is moeten de banken met een hogere rente rekenen dan de actuele rente en heb je dus ook geen voordeel van een lage rente meer op je maximale hypotheekbedrag.
waldo79 schreef: do 18 apr 2024, 21:28 In de hypotheekrenteaftrek is langzaam gesneden, maar dat heeft decennia bijgedragen aan kunstmatig hoge prijzen.
Ook weer niet persé, dit artikel stelt juist dat de aftrek ook zorgt voor stabilisatie van de leenruimte waardoor renteschommelingen minder invloed op de prijs hadden. Maar niet persé die prijzen verhoogd heeft.
Hoeveel je vroeger kon lenen in verhouding tot de huizenprijzen heeft dan waarschijnlijk meer impact gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Ik wist dat Duitsers van de regeltjes waren, maar jee, Oostenrijkers kunnen er ook wat van...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12833
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

JordiBrabant schreef: do 18 apr 2024, 20:30
Hainje schreef: do 18 apr 2024, 16:52 Niet alleen huizen, ook met jongeren wordt er bij een oorlog doorgaans niet heel zuinig omgesprongen. En die heb je nu net nodig om er weer een beetje balans in te krijgen.
Starters die er niet meer zijn, hebben ook geen starterswoningen meer nodig. Bijna alleen maar voordelen dus.
Hebbie een punt.
Kom maar door met die wereldoorlog dan!!1
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15357
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: do 18 apr 2024, 20:59
ODRAIL schreef:
Suus schreef: do 18 apr 2024, 11:33 Koopwoningen zijn een pyramidespel geworden.
Wat bedoel je hier mee?

Kun je dit nader verklaren?
Koopwoningen zijn in een steeds kortere periode in prijs over de kop aan het gaan dat alleen de mensen die zich jaren geleden in het spelletje hebben ingekocht (of wiens ouders/grootouders hebben ingekocht en nu het lootje hebben gelegd) mee kunnen blijven doen. Er wordt krampachtig geprobeerd om dusdanig weinig nieuwe huizen te bouwen dat het spelletje kan blijven doorgaan. Huizenprijzen mogen nooit dalen, wat economisch onverantwoord is, want dan wordt er meteen weer tranen met tuiten gejankt.

En het gevolg? Een groep mensen wordt permanent buitengesloten, want een eigen huis is in ons belastingstelsel een heilige koe waarmee mensen honderden euro’s terugkrijgen van de Belastingdienst terwijl ik met het hoogst haalbare, een huurwoning onder de sociale huurgrens, meteen mag dokken voor een dagje voorzitter zijn op een stembureau.
Persoonlijk gezien vind ik je verhaal een klein beetje door geslagen. Maar aan de andere kant zit er ook wel weer een kern van waarheid in.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Hainje schreef: do 18 apr 2024, 22:12
JordiBrabant schreef: do 18 apr 2024, 20:30
Hainje schreef: do 18 apr 2024, 16:52 Niet alleen huizen, ook met jongeren wordt er bij een oorlog doorgaans niet heel zuinig omgesprongen. En die heb je nu net nodig om er weer een beetje balans in te krijgen.
Starters die er niet meer zijn, hebben ook geen starterswoningen meer nodig. Bijna alleen maar voordelen dus.
Hebbie een punt.
Kom maar door met die wereldoorlog dan!!1
Fijn dat je het snapt. En geen zorgen hoor, er wordt aan gewerkt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dennistd »

Tom024 schreef: do 18 apr 2024, 16:06 Pas hoorde ik ook weer een radioreclame van een bank (Rabo?) waarin gesuggereerd werd dat als je zou stoppen met alle 'koffietjes' onderweg en dat geld in plaats daarvan zou beleggen, een woning over een aantal jaar misschien wel bereikbaar zou zijn.

:') :') :')
Zou me niks verbazen... Als ik kijk hoe normaal het tegenwoordig is om maar overal wat te eten en te drinken te halen ipv zelf een paar flesjes en bammetjes van huis mee te nemen :X

Ik heb een koophuis en neem altijd vrijwel alles (op een warme maaltijd na) van huis mee als ik een dagje weg ben. Mogelijk is 1 een gevolg van 2. Man, 35jr
waldo79
Berichten: 7654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Het inderdaad bezuinigen op alles maar onderweg kopen kan je veel besparen. Naar mijn werk neem ik ook eigen boterhammen mee. Voor een dagje uit hangt het ervan af. Wat koek, fruit en fris neem ik zelf mee. Maar een snack of een broodje koop ik onderweg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

De discussie "sommige mensen geven absurd veel uit aan frappuccino's-to-go" vermengen met de discussie "huizen zijn onbetaalbaar" stinkt mij teveel naar victim blaming, en leidt af van waar het werkelijk om gaat. Dat zelfgesmeerde bammetjes een hoop centen besparen staat buiten kijf, maar als dat bespaarde vermogen vervolgens de woningmarkt overspoelt is het onherroepelijke gevolg uiteraard een volgende prijsexplosie. De verstandige zelfbelegger houdt daarom zijn activiteiten geheim, want als wij allemaal onze eigen kadetjes doen is het hek van de dam.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Dat dus: natuurlijk is de prijs beïnvloed door schaarste, maar in het geval van de huizenmarkt ook door wat mensen op tafel kunnen leggen. Het verhogen van leennormen, de 'jubelton' die ouders belastingvrij mochten schenken voor de aankoop van een huis door de kinderen - het heeft allemaal geleid tot nog meer prijsverhogingen.

Het zij opgemerkt dat er natuurlijk nog veel meer kranen zijn waar je aan kunt draaien als het om de huizenmarkt gaat. De bevolking groeit maar het aantal neuzen per woning daalt, de huurmarkt (zowel de sociale als particuliere) zit klem en we bouwen nauwelijks huizen bij. Aan prijsdaling wil ook niemand z'n klauwen branden zo lang het hele systeem is ingericht op overwaarde, overwaarde en nog eens overwaarde.

"Heb jij de oplossing dan wel, nvdw? Hm?"

Nee.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Dat valt me vies van je tegen, nvdw. Ik dacht nog: "Die verzint wel wat."
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Zoals Arnon Grunberg schreef in het briljante Fantoompijn:

‘Verwachtingen opwekken die nooit waar werden gemaakt; ik kon me niet herinneren ooit iets anders te hebben gedaan. Soms werd ik midden in de nacht wakker en dan herinnerde ik me weer hoe ze me aankeken, met die mengeling van verbazing, woede en verdriet. Dat ongeloof dat ze me ooit hebben geloofd, en eigenlijk kunnen ze het nog steeds niet geloven, ze denken dat ik een grapje maak, ze zoeken naar één woord, een teken dat alles op een misverstand berust en dat ik wel degene ben die ik altijd beweerde te zijn.’
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Hoogleraar Boelhouwer van de TU Delft heeft wel een begin van de oplossing om wat tegen de torenhoge huizenprijzen te gaan doen en de ongelijkheid tussen huizenbezitters en huurders aan te pakken. Zijn voorstel is het eigenwoningforfait in stapjes naar een marktconform tarief van 2,5 tot 3% te verhogen. Ter compensatie kan voor iedereen de inkomstenbelasting verlaagd worden. Daarmee gaat werken meer lonen en huizenbezit minder. Daarnaast moet er vermogenswinstbelasting komen over de overwaarde bij de verkoop van een huis. Zo worden starters op de woningmarkt ontzien en is de enorme prijsopdrijving niet meer zo interessant als voorheen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

^^, ja, in die Boelhouwer heb ik wel een beetje vertrouwen. Maar goed, wie uit de politiek.luistert naar hem?

Arnoud Boot zei vandaag, in zijn praatje.op BNR ook (weer).dat ons fiscale.stelsel omgebouwd moet worden naar een belasting op vermogenswinst en afbouwen van de inkomsten (arbeid) belasting.

Iets later was er de chefin van CBRE (vastgoed).en die kijkt verwachtingsvol naar de (mogelijke) rente daling in juni a.s.
Wordt hun portefeuille (en van hun klanten).weer wat meer waard.. :roll: (of daalt minder scherp dan nu).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Tom024 schreef: za 13 apr 2024, 12:43
Suus schreef: za 13 apr 2024, 07:01 Donderdagavond heb ik twee papieren fietskaarten van de provincies Henegouwen en Namen besteld bij de Waalse overheid. Verzending was gratis, zelfs naar het buitenland. Gisterenmiddag vond ik een persoonlijk mailtje van een Waalse ambtenaar aan in mijn mailbox, waarin ze ongevraagd bevestigde dat de gratis verzending die dag nog zou geschieden. Nounou, het mag allemaal wat kosten :shock:
Sowieso dat een ambtenaar voor de verzending verantwoordelijk is...
Vandaag zijn de fietskaarten bezorgd. Ze zitten in een envelop waar mijn adres met de hand op geschreven is _O-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Die ambtenaar was natuurlijk maar wat blij dat ie eindelijk eens iets te doen had. En nou weer wachten tot de volgende zich meldt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3256
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Soms ben je niet thuis maar moet je toch plassen, en als er dan geen enkele boom meer vrij is, is een Sanifair soms nog de enige optie.

Maar waarom staan die tourniquets zo grrretverrrdemme stom afgesteld? :evil:
🗣
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Tom024 schreef: do 18 apr 2024, 16:06 Pas hoorde ik ook weer een radioreclame van een bank (Rabo?) waarin gesuggereerd werd dat als je zou stoppen met alle 'koffietjes' onderweg en dat geld in plaats daarvan zou beleggen, een woning over een aantal jaar misschien wel bereikbaar zou zijn.

:') :') :')
Dat heet de latte factor
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12833
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

TffpaA schreef: za 20 apr 2024, 18:25 Maar waarom staan die tourniquets zo grrretverrrdemme stom afgesteld? :evil:
Hoe bedoel je?

Overigens goeie tip is de app "Hoge Nood", hierin tref je een lijst/kaart aan van openbare toiletten in de buurt. Met recensies!
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Gezien die opmerking over bomen heb ik het sterke vermoeden dat hij tegen dat tourniquet aan heeft staan te pissen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5661
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

^^ in de broek dan, omdat die draaidingen zo retetraag werken, vind ik.

Je NFC communicatie is gedaan.. dán wil je gewoon dat je door kan lopen.. maar néé..eerst wachten tot het kortingskaartje geprint is.. trek.je.die.eruit..dán verwacht je wel dat die stangen kunnen draaien..maar veelal heb ik dan tóch nog een been die tegen een geblokkeerd stuk metaal aandrukt . :twisted:

Been terugtrekken en warempel..je hoort een klik én je mag er dan, bij godsgratie doorheen. Waar het vervolgens maar afwachten is of je een beetje een nette ruimte aantreft.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13040
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ardan »

Ugh, ja. Of in Duitsland even gauw met je telefoon swipen en onder de indruk zijn dat dergelijk ni-jemoats gedoete ook de Rail&Fresh heeft bereikt, duurt 10 seconden, nee toch niet, drie pogingen verder zonder resultaat en een langer wordende rij achter je, toch maar eens kijken of er niet nog een eurootje in de portemonnee zit. En nou maar hopen dat er niet alsnog drie keer een euro is afgeschreven zonder dat het poortje werkte.
De laatste tijd zorg ik er altijd voor dat er een paar losse euro's voor het plassen in mijn portemonnee zitten.
Zoals je vroeger altijd 50 cent bij je had voor de winkelwagen, de toiletjuffrouw m/w/d, of de ijscoman/w/d, maar ja inflatie.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3256
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Nou dattus.
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

En voor de snackautomaten! Die accepteren alleen muntgeld en Duitse girokaarten. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten