Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: vr 15 dec 2023, 14:31 Laten we terugkeren naar het OV in Amsterdam, dit doet allemaal niet ter zake hier.
Ik vind het anders best een vermakelijke discussie.

Als muziekliefhebber zou ik de komende tijd ook meer vrezen voor Mahler en Mendelssohn, maar eerlijk gezegd ben ik het ook wel met trolly eens dat de gemiddelde extreemrechtsstemmer ook dat allemaal niets zal zeggen. 'Cultuur' is in die contreien vooral The Voice, Voetbal Inside en de braderiezanger. En die hebben geen subsidie nodig...
trolly schreef: vr 15 dec 2023, 14:36 Nee, werkelijk niet. Dat er foute types op afkomen is niet 's mans fout, en ik ben niet zo censuurderig.
Mwoah...

Maar verder met je eens wat betreft censuur. Dan liever de aanpak die het Rijks hanteert door de geschiedenis vanuit het hedendaagse perspectief te duiden ('woke' heet dat kennelijk) dan het outright te verbieden.
en-es
Berichten: 4498
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Kort werkdagje vandaag. Er is niks te doen dus mocht ik weer thuiswaarts. Onderweg op het fietspad bijna aangereden door een jongedame die meer aandacht voor haar telefoon had. Maar goed laat het weekend beginnen!
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10613
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Mooi dat je het daar mee eens bent, dat scheelt discussie.

De door umbusko genoemde kaalslag vond plaats onder de bezielende leiding van VVD'er Halbe Zijlstra, staatssecretaris in het kabinet Rutte I. Toevallig net een kabinet waar VVD en PVV hun culturele verantwoordelijkheidsgevoel naar hartelust konden uitleven.

Geniet nu het nog kan, herhaal ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

En zo is zelfs muziek
Uiteindelijk gewoon weer politiek.

(A)
Bemined
Berichten: 5977
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Bemined »

De automatische suggesties van Google voor wat te doen in Berghem gaan wel erg ver:
Afbeelding
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Nu ja, gedachten aan dat laatste overvielen mij ook wel toen ik er twee weken geleden was...
Bemined
Berichten: 5977
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Bemined »

Jouw foto uit de fotoquiz was (nadat iemand het antwoord gaf want ik had zelf geen idee) ook de enige reden dat ik dit intypte in Google.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Tip: hou het daarbij.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

Tijd voor een station en tram daar, kunnen de mense makkelijker naar de hulp.
Spoiler: show
Praten over gedachten aan zelfdoding kan anoniem: chat via 113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3482
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

TffpaA schreef: vr 15 dec 2023, 21:58 Tip: hou het daarbij.
Gemeente Oss-shaming. -0-
umbusko
Donateur
Berichten: 5343
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Oss West, thuis Best. (A)
(Twee Brabantse stations die je beter kunt vermijden en (hopelijk) één fijne plek.)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10613
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

PHS schreef: vr 15 dec 2023, 18:36 Ach, de klassieke muziek moet het evenmin hebben van links, die vinden het serieus een probleem dat de meeste componisten man en blank zijn en in sommige gevallen meningen hadden die nu niet meer kunnen (maar vaak normaal waren in de tijd dat zij leefden, goh!). Ik zie liever geen geld gaan naar de kunsten dan dat geld wordt uitgegeven aan woke diversiteitsgedram dat de kunsten juist vernielt.
Wat een verzameling onzinnige vooroordelen heb je daar nou weer bij elkaar gepend _O-

Wie is precies die "links" die dat vindt? Heb jij daar ook een bron van, of is het weer onderbuikspraak? Je roept hier regelmatig dat uitspraken van bepaalde (ultra)rechtse types niet generiek aan "rechts" te verwijten zijn. Is het dan niet vanzelfsprekend zelf ook enige terughoudendheid te betrachten ten opzichte van het overliggende deel van het politieke spectrum?

Veruit de meeste musici incasseren overigens een salarisje dat ze niet de neiging geeft op een partij te stemmen die ze in het beste geval nog verder afknijpt, en in een iets minder gelukkig scenario op straat zet. Omdat het over het algemeen over buitengewoon intelligente en bedreven mensen gaat, zijn ze overigend ook niet snel te vangen met jouw gaslighting met woke-verhalen die er bij het electoraat van de grootste winnaars van de afgelopen verkiezingen ongetwijfeld ingaat als Gods woord in een ouderling.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dionysusnu
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Dionysusnu »

Er is een verschil tussen kunst in historische context zien, en het verheerlijken van de ideologieën die erin afgebeeld worden. Juist daarom staan er, zoals je zelf aanvoert, in het rijksmuseum bordjes om te duiden wat die historische context is/was.

Overigens ontwijk je volledig de opmerking van trolly over het generaliseren van links.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Daarnaast: hoe ouder een kunstwerk wordt, hoe groter de kans dat er tegen de betekenis en het juiste gebruik anders aangekeken zal gaan worden, en in het geval van uitvoerende kunsten anders uitgevoerd zal worden.

De Nachtwacht was ook niet altijd een museumstuk - het hing lange tijd in een Amsterdamse schutterij in wier opdracht het was vervaardigd en liep daar ook de nodige beschadigingen op door hellebaarden die er (per ongeluk) tegenaan kwamen. Het werd in de 18e eeuw zelfs kleiner gemaakt (!). Pas in de 19e eeuw belandde het in het museum om gedurende eeuwen de huidige status en betekenis te krijgen, en ook dat zal niet voor eeuwig zijn.

Terug naar 'woke' in de uitvoerende kunsten: dat is dus ook een fase die de klassieke muziekwereld doormaakt, en op zich een teken dat die muziek ook heden ten dage nog relevant is en betekenis heeft. Die past zich dan aan. Dat is eigenlijk alleen een probleem voor degenen die zich nogal nadrukkelijk met het label 'man, blank (sic) en conservatief' identificeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50939
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Ik was vannacht in een hotel in Etten-Leur. Dat stelde mij niet Etten-Teleur. Hoogtepunt waren de verrukkelijke croissants en het ovenverse brood bij het ontbijt, net zoals uitstekelbare koffie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Het is heel makkelijk om alles wat verandert en niet naar jouw zin is, te bestempelen als "woke" en "links". Dat verhalen worden aangepast naar de nieuwe tijdsgeest gebeurt al sinds mensenheugenis. Of dacht je dat de sprookjes die je kreeg voorgelezen van bijvoorbeeld Hans Christian Andersen of de gebroeders Grimm, de originele sprookjes waren? De originele verhalen stonden bomvol moorden, verkrachtingen en andere gruwelijkheden.

Sprookjes, toneelstukken, opera's, muziekstukken worden sinds mensenheugenis herschreven/vertaald. De een doet het zus, de ander doet het zo. Daar zit altijd interpretatie van de vertaler in, maar ook de tijdsgeest speelt een rol: hoe zorg je ervoor dat een oud verhaal actueel en herkenbaar blijft voor een nieuwe generatie? 150 jaar geleden gebeurde dat al, waren ze toen ook al "woke"?
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Ik denk vooral dat 'woke' in bovenstaand verhaal te groot wordt gemaakt - over het op één hoop vegen met stemmers op linkse partijen ga ik nog niet eens in.

En het is ook vertekend: in de kunstwereld zijn progressieve stromingen - eigenlijk als vanouds - veel sterker aanwezig dan in de maatschappij in het algemeen. Die laatste heeft niet zoveel 'last' van 'woke' - die gaat over een paar jaar vooral de zure vruchten van 22 november plukken. Maar ook in de kunstwereld is het maar net waar je je mee identificeert...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8873
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

PHS, Ik walg ervan dat je op basis van het zetelaantal in de Tweede Kamer alle links-progressieve mensen over één kam scheert als 'woke'.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
diederickx
Berichten: 1642
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door diederickx »

Ik vind de discussie of links dan wel rechts beter is voor kunst en cultuur nogal onzinnig. Volgens mij gedijen kunst en cultuur alleen zolang de verantwoordelijke bestuurders hun partijbelangen weten te ontstijgen.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Net zo goed als een betrekkelijk klein deel van de bevolking ook met de kunstwereld begaan is. En binnen die kunstwereld is het dan weer aannemelijk te maken dat 'woke mensen' oververtegenwoordigd zijn - zie ook de zo verfoeide Amsterdamse Kunstraad vol linkse mensen.

Ik vrees dan ook dat je als blanke, mannelijke en oerconservatieve kunstliefhebber in deze tijden een beetje het nakijken hebt. Al vermoed ik dat dat eigenlijk al veel langer aan de gang is. Het volkse deel apprecieert vooral kunst die relatief eenvoudig toegankelijk is, waar de meeste kunstenaars - eigenlijk al de afgelopen ruim 100 jaar - zich meer bezighouden met kunst die een kind van drie nog zou hebben kunnen maken.

Vandaar dat ik eerder ook stelde dat het Rijks, nu extreemrechts de verkiezingen gewonnen heeft, niet zo zal hoeven te vrezen zolang ze niet te woke gaan liggen doen, maar het Stedelijk het aanzienlijk lastiger zal gaan krijgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 156 gasten