Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
PHS schreef: ↑vr 15 dec 2023, 14:31
Laten we terugkeren naar het OV in Amsterdam, dit doet allemaal niet ter zake hier.
Ik vind het anders best een vermakelijke discussie.
Als muziekliefhebber zou ik de komende tijd ook meer vrezen voor Mahler en Mendelssohn, maar eerlijk gezegd ben ik het ook wel met trolly eens dat de gemiddelde extreemrechtsstemmer ook dat allemaal niets zal zeggen. 'Cultuur' is in die contreien vooral The Voice, Voetbal Inside en de braderiezanger. En die hebben geen subsidie nodig...
trolly schreef: ↑vr 15 dec 2023, 14:36
Nee, werkelijk niet. Dat er foute types op afkomen is niet 's mans fout, en ik ben niet zo censuurderig.
Maar verder met je eens wat betreft censuur. Dan liever de aanpak die het Rijks hanteert door de geschiedenis vanuit het hedendaagse perspectief te duiden ('woke' heet dat kennelijk) dan het outright te verbieden.
Kort werkdagje vandaag. Er is niks te doen dus mocht ik weer thuiswaarts. Onderweg op het fietspad bijna aangereden door een jongedame die meer aandacht voor haar telefoon had. Maar goed laat het weekend beginnen!
Mooi dat je het daar mee eens bent, dat scheelt discussie.
De door umbusko genoemde kaalslag vond plaats onder de bezielende leiding van VVD'er Halbe Zijlstra, staatssecretaris in het kabinet Rutte I. Toevallig net een kabinet waar VVD en PVV hun culturele verantwoordelijkheidsgevoel naar hartelust konden uitleven.
Praten over gedachten aan zelfdoding kan anoniem: chat via 113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
PHS schreef: ↑vr 15 dec 2023, 18:36
Ach, de klassieke muziek moet het evenmin hebben van links, die vinden het serieus een probleem dat de meeste componisten man en blank zijn en in sommige gevallen meningen hadden die nu niet meer kunnen (maar vaak normaal waren in de tijd dat zij leefden, goh!). Ik zie liever geen geld gaan naar de kunsten dan dat geld wordt uitgegeven aan woke diversiteitsgedram dat de kunsten juist vernielt.
Wat een verzameling onzinnige vooroordelen heb je daar nou weer bij elkaar gepend
Wie is precies die "links" die dat vindt? Heb jij daar ook een bron van, of is het weer onderbuikspraak? Je roept hier regelmatig dat uitspraken van bepaalde (ultra)rechtse types niet generiek aan "rechts" te verwijten zijn. Is het dan niet vanzelfsprekend zelf ook enige terughoudendheid te betrachten ten opzichte van het overliggende deel van het politieke spectrum?
Veruit de meeste musici incasseren overigens een salarisje dat ze niet de neiging geeft op een partij te stemmen die ze in het beste geval nog verder afknijpt, en in een iets minder gelukkig scenario op straat zet. Omdat het over het algemeen over buitengewoon intelligente en bedreven mensen gaat, zijn ze overigend ook niet snel te vangen met jouw gaslighting met woke-verhalen die er bij het electoraat van de grootste winnaars van de afgelopen verkiezingen ongetwijfeld ingaat als Gods woord in een ouderling.
Er is een verschil tussen kunst in historische context zien, en het verheerlijken van de ideologieën die erin afgebeeld worden. Juist daarom staan er, zoals je zelf aanvoert, in het rijksmuseum bordjes om te duiden wat die historische context is/was.
Overigens ontwijk je volledig de opmerking van trolly over het generaliseren van links.
Daarnaast: hoe ouder een kunstwerk wordt, hoe groter de kans dat er tegen de betekenis en het juiste gebruik anders aangekeken zal gaan worden, en in het geval van uitvoerende kunsten anders uitgevoerd zal worden.
De Nachtwacht was ook niet altijd een museumstuk - het hing lange tijd in een Amsterdamse schutterij in wier opdracht het was vervaardigd en liep daar ook de nodige beschadigingen op door hellebaarden die er (per ongeluk) tegenaan kwamen. Het werd in de 18e eeuw zelfs kleiner gemaakt (!). Pas in de 19e eeuw belandde het in het museum om gedurende eeuwen de huidige status en betekenis te krijgen, en ook dat zal niet voor eeuwig zijn.
Terug naar 'woke' in de uitvoerende kunsten: dat is dus ook een fase die de klassieke muziekwereld doormaakt, en op zich een teken dat die muziek ook heden ten dage nog relevant is en betekenis heeft. Die past zich dan aan. Dat is eigenlijk alleen een probleem voor degenen die zich nogal nadrukkelijk met het label 'man, blank (sic) en conservatief' identificeren.
Ik was vannacht in een hotel in Etten-Leur. Dat stelde mij niet Etten-Teleur. Hoogtepunt waren de verrukkelijke croissants en het ovenverse brood bij het ontbijt, net zoals uitstekelbare koffie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Het is heel makkelijk om alles wat verandert en niet naar jouw zin is, te bestempelen als "woke" en "links". Dat verhalen worden aangepast naar de nieuwe tijdsgeest gebeurt al sinds mensenheugenis. Of dacht je dat de sprookjes die je kreeg voorgelezen van bijvoorbeeld Hans Christian Andersen of de gebroeders Grimm, de originele sprookjes waren? De originele verhalen stonden bomvol moorden, verkrachtingen en andere gruwelijkheden.
Sprookjes, toneelstukken, opera's, muziekstukken worden sinds mensenheugenis herschreven/vertaald. De een doet het zus, de ander doet het zo. Daar zit altijd interpretatie van de vertaler in, maar ook de tijdsgeest speelt een rol: hoe zorg je ervoor dat een oud verhaal actueel en herkenbaar blijft voor een nieuwe generatie? 150 jaar geleden gebeurde dat al, waren ze toen ook al "woke"?
Ik denk vooral dat 'woke' in bovenstaand verhaal te groot wordt gemaakt - over het op één hoop vegen met stemmers op linkse partijen ga ik nog niet eens in.
En het is ook vertekend: in de kunstwereld zijn progressieve stromingen - eigenlijk als vanouds - veel sterker aanwezig dan in de maatschappij in het algemeen. Die laatste heeft niet zoveel 'last' van 'woke' - die gaat over een paar jaar vooral de zure vruchten van 22 november plukken. Maar ook in de kunstwereld is het maar net waar je je mee identificeert...
Ik vind de discussie of links dan wel rechts beter is voor kunst en cultuur nogal onzinnig. Volgens mij gedijen kunst en cultuur alleen zolang de verantwoordelijke bestuurders hun partijbelangen weten te ontstijgen.
Net zo goed als een betrekkelijk klein deel van de bevolking ook met de kunstwereld begaan is. En binnen die kunstwereld is het dan weer aannemelijk te maken dat 'woke mensen' oververtegenwoordigd zijn - zie ook de zo verfoeide Amsterdamse Kunstraad vol linkse mensen.
Ik vrees dan ook dat je als blanke, mannelijke en oerconservatieve kunstliefhebber in deze tijden een beetje het nakijken hebt. Al vermoed ik dat dat eigenlijk al veel langer aan de gang is. Het volkse deel apprecieert vooral kunst die relatief eenvoudig toegankelijk is, waar de meeste kunstenaars - eigenlijk al de afgelopen ruim 100 jaar - zich meer bezighouden met kunst die een kind van drie nog zou hebben kunnen maken.
Vandaar dat ik eerder ook stelde dat het Rijks, nu extreemrechts de verkiezingen gewonnen heeft, niet zo zal hoeven te vrezen zolang ze niet te woke gaan liggen doen, maar het Stedelijk het aanzienlijk lastiger zal gaan krijgen.