Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Mikos schreef:Even doorgeven in het Internationale Doorgeefluik op ov inengeland.co.uk. Oh, wacht... :X
Logisch dat je het niet kunt vinden. :roll:
Het is "The ThroughGiveShutter" op ptinengeland.co.uk :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Karl »

isadora schreef:Waar zijn die andere 22 gebleven?
Daar heb je toeslag voor nodig.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Frank93 »

Ik moet het uitstellen van het tanken van mijn brommer toch maar niet meer doen. Vanochtend moest ik lopen :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Wubbo »

Ik heb het wel gehad met die kou en ben geen Elfstedentochtfan, dus ik ga naar warmere oorden. Over een maand ben ik terug, laten jullie het forum (en elkaar) in de tussentijd heel? En na mijn terugkomst ook natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

Goeie en fijne reis Wubbo, ik zal een oogje in het zeil houden. :mrgreen:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4457
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Aking schreef:
Chrysa schreef:Geen zorgen, inmiddels is de prijs verhoogd naar €5. :mrgreen:

Ach ja, ik ben naar Oradea op en neer gevlogen voor €6, heb me prima vermaakt voor dat geld. :')
En die belachelijke prijzen zijn er (mede) verantwoordelijk voor dat Hoek van Holland nu een metrostation wordt en geen verbinding met ongeveer 30 landen meer heeft :cry:
De teloorgang van de havenstations zoals Hoek van Holland maar ook Oostende en Calais begon al begin 90er jaren. Toen er nog amper lowcost airlines bestonden. De laatste internationale trein van /naar Hoek van Holland reed in 1993 als ik het goed heb. De kanaaltunnel heeft er ook aan bijgedragen. Ik ben het wel met je eens dat de lowcost airlines flink hebben bijgedragen aan de teloorgang van veel internationaal treinverkeer. Die laatste heeft lang geprofiteerd van de soms belachelijk hoge vliegticketprijzen voor vluchten binnen Europa.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

In Calais is het hele station bij de veerhaven gewoon gesloten en voor reizigersvervoer de spoorlijn een kilometer of wat gesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4457
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Zoiets dacht ik al. Calais Maritime was dat. In 1983 nog een reis gemaakt van Paris Nord naar London Victoria. Corailrijtuigen tussen Parijs en Calais, oncomfortabele BR rijtuigen tussen Dover en Londen. Die laatste verbinding was nonstop. Calais Ville bestaat nog wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Wat ik ook wel gaaf vond toen ik het ontdekte: net ten zuiden van Etaples is er een aftakking aan de spoorlijn van Amiens naar Calais. Deze aftakking liep tot over het nabijgelegen terrein van het vliegveld en kruiste daarbij de landingsbaan gelijkvloers. De SNCF reed vanaf Gare du Nord enkele keren per dag met een luxe trein tot op dat vliegveld, waarna de reizigers vanaf het perron direct de terminal inliepen voor een korte vlucht over het kanaal. Waar precies werd geland aan de overkant weet ik echter niet.

Die dienst is dacht ik pas begin jaren ‘80 verdwenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Visgraatmodel »

Suus schreef:
KM46 schreef:
Suus schreef:Van de acht claims dit jaar hebben er vijf betrekking op een vertraging van meer dan dertig minuten. En ik heb een duur reisproduct, dus de compensatie voor geleden vertraging is natuurlijk wel iets hoger dan gemiddeld. Desondanks blijft het een treurige prestatie van NS.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een goedkoper reisproduct te nemen. Dan hoef je niet via de HSL te reizen.

Er zijn immers meert treinreismogelijkheden vanuit Rotterdam naar Amsterdam.
Dan zou ik ook structureel vijf kwartier langer per dag onderweg zijn. In theorie is dat nu incidenteel.
Chrysa schreef:Niet heel vreemd. Een trein is nou eenmaal veel duurder in gebruik dan een vliegtuig.
Een vliegtuig betaalt geen belasting op uitstoot (moet een energiecentrale wel) en geen accijns en btw over kerosine. ... en Norwegian heeft het personeel via een of ander Aziatisch land in dienst zodat ze amper meer verdienen dan in een schoenenfabriek in Cambodja.
Tegenwoordig heeft Easyjet de reputatie als traditionele prijsvechter met goede CAO’s, Ryanair de dominante die haar eigen taksen op luchthavens bepaalt en Norwegian de sluwe. Norwegian Air Shuttle zelf is opgedeeld in verschillende dochter airlines waarvan de meeste vliegvergunningen en de Europese arbeidsrechten Iers zijn, ook die van de Asian Cabin Crew dus. In Ierland heb je namelijk haast geen sociale zekerheid.

Personeel bij Ryanair en Norwegian wordt uitbesteed aan uitzendbureau’s, bij Ryanair krijgt iedere crewmember een Iers cao. Maakt niet waar in Europa hij/zij werkt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Suus schreef:Wat ik ook wel gaaf vond [...]
Erg leuk, Suus. Dat moet het vliegveld Le Touquet - Paris Plage zijn. Plaatje:

Afbeelding
(Bron)

Er werd naar verschillende bestemmingen aan de Engelse zuidkust gevlogen, onder meer met de door mij hogelijk gewaardeerde Bristol Superfreighter, die dan weer optreedt in de Bondfilm Goldfinger.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Mdk »

Mijn ic van Amersfoort naar Apeldoorn geeft op zn schermen doodleuk aan naar Utrecht en Den Haag te gaan, lekker mini-hartaanvalletje dit.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Klinkt bekend, allicht hetzelfde setje materieel als ik had: dat gaf bij aankomst in Amersfoort ri. Enschede om 17.50 uur aan dat het om 18.15 uur in Utrecht zou arriveren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

Frank93 schreef:Ik moet het uitstellen van het tanken van mijn brommer toch maar niet meer doen. Vanochtend moest ik lopen :')
Prettig wakker worden dan. :?

Je had het reservekraantje ook al open gezet?
:wink:
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

Visgraatmodel schreef: (..)

Personeel bij Ryanair en Norwegian wordt uitbesteed aan uitzendbureau’s, bij Ryanair krijgt iedere crewmember een Iers cao. Maakt niet waar in Europa hij/zij werkt.
Zeker vrijgesteld van de Europese dienstenrichtijn?

(gelijk loon voor gelijk werk in een bepaald land etc..).
Bij het vliegverkeer zal dan wel de standplaats leidend zijn..

Toch gek dat dit in de branche, kennelijk, geaccepteerd wordt.. en dat dit in andere transport (logistiek) takken juist een heet hangijzer is..
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Visgraatmodel »

Durashift schreef:
Visgraatmodel schreef: (..)

Personeel bij Ryanair en Norwegian wordt uitbesteed aan uitzendbureau’s, bij Ryanair krijgt iedere crewmember een Iers cao. Maakt niet waar in Europa hij/zij werkt.
Zeker vrijgesteld van de Europese dienstenrichtijn?

(gelijk loon voor gelijk werk in een bepaald land etc..).
Bij het vliegverkeer zal dan wel de standplaats leidend zijn..

Toch gek dat dit in de branche, kennelijk, geaccepteerd wordt.. en dat dit in andere transport (logistiek) takken juist een heet hangijzer is..
Als de low-cost airline brache een klasje zou zijn zou Ryanair de pester zijn die kan wegkomen met alles. Ryanair (FR) is een hele agressieve airline, het heeft ~26 standplaatsen met kapot veel personeel en vliegtuigen. Als een luchthaven dingen doet die FR niet zint kunnen ze in één week hun vliegtuigen en personeel weghalen en ze dumpen op een andere standplaats, daar doen ze echt niet moeilijk over.

Heel het bedrijf is één groot doolhof waar je continue denkt over je er nog zal werken in de komende weken. Ryanair is de enige airline ter wereld waar je moet betalen voor je training als cabinepersoneel. Als je steward(ess) bij Ryanair wilt worden moet je dit betalen voordat je eerste vlucht überhaupt plaatsvindt:

- €500,- registratiegeld
- €700,- verblijfkosten (Ryanair Cabin Crew wordt opgeleid in een trainingscentra naast Frankfurt Hahn Airport)
- €2900,- trainingskosten (je kan de trainingskosten aftrekken van je salaris, dan wordt het bedrag €2300,-)
~ €60-85,- airport ID-kosten
- Uniformkosten, in je 'probation year' wordt er maandelijks geld afgetrokken voor je uniform.

Kort voordat de training begint krijg je de optie om drie voorkeuren door te geven als standplaats maar in feite plaatsen zij jou waar jij nodig bent. Alle kosten om in de buurt van je standplaats te wonen zijn voor jou. FR Cabin Crew wordt alleen betaald wanneer het landingsgestel ingeklapt is tot het moment dat het vliegtuig zich parkeert op de Vliegtuig Opstel Plaats. In je eerste jaar (je proeftijd is één jaar) ben je in dienst van een uitzendbureau, haal je je targets dan krijg je een contract direct bij Ryanair. Veel mensen worden ontslagen na drie maanden door het niet behalen van hun targets en staan daardoor werkloos op straat in het buitenland.
Als Ryanair iemand ontslaat zijn er tig mensen die daar willen werken, het loon wat zij bij FR krijgen is vrij weinig maar in ieder geval meer dan wat 'zij' (mensen uit minder welvarende Europese landen) daar thuis zullen verdienen.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

Dank voor de uitleg / inkijkje in die wereld. :pos:

Van het 'inkopen in je baan' had ik al weleens gehoord.
Kennelijk zijn er toch genoeg mensen die dit werk willen doen.. tenzij e.e.a natuurlijk niet al te breed bekend is en men van een koude kermis thuis komt.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Visgraatmodel »

Sowieso is werken in de luchtvaart geen vetpot. Als piloot heb je echt wel tientallen jaren nodig om de studieschuld van een vliegschool af te betalen. In Nederland is Transavia de enige luchtvaartmaatschappij die haar cabinepersoneel via een uitzendbureau (Unique) werft.
Ik weet niet hoe het contractensysteem bij TUI en Corendon in elkaar steekt maar je krijgt bij Transavia een seizoenscontract waarna je na een aantal contracten 6 maanden thuis moet zitten want anders zou je vast moeten krijgen.

KLM Mainline heeft altijd voor nieuwkomers tijdelijke éénjaars- en vijfjaarscontracten gehad en bij Cityhopper dito. KLM Mainline is sinds 2016 gaan experimenteren met hele tijdelijke zomerstewards. Dan krijg je dezelfde reguliere vliegveiligheidstraining maar dan werk je maar voor vier maanden (piekmaanden) waarna je weer nieuw werk mag zoeken.

Op Schiphol werkt zeker meer dan de helft van de medewerkers op flexibele contracten. Voorbeeldje: KLM neemt per jaar ~300 stagiaires aan als grondstewards, die moeten 40 uur in de week dag en nacht klaarstaan waardoor weinig uren overblijven voor mensen in loondienst. Nieuw grondpersoneel wordt geworven via uitzendbureau's en als je in de winter werkt werk je maar 12-18 uur in de week. Als grondsteward bij KLM via Randstad heb je geen reisbonus, geen reiskorting: niks. Vrij weinig uitzendkrachten krijgen vast en áls je contract niet verlengd kan worden zit je zo weer 6 maanden thuis. En na dat halfjaar begint het hele contractcircus weer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Sorry hoor, maar het personeel van Ryanair wordt genaaid waar ze bij staan en dan klaagt Chrysa dat met € 5 de vliegtickets zo duur zijn geworden. Asociaal is het, en dan druk ik het nog zachtjes uit. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Oh, je dacht dat ik serieus was? :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Hele volksstammen die over een dergelijke prijsverhoging klagen hoor. :X
🍉
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Stefan »

Ik vind het inderdaad wel erg prijzig worden zo. :N
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
en-es
Berichten: 4457
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Iets anders: NS biedt voortaan minder dagkaarten aan bij de grote winkelketens.
http://www.treinreiziger.nl/ns-minder-v ... rt-acties/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Viel te verwachten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

De trein is zelfs met voltarief nog steeds goedkoper dan andere landen. Zo is Utrecht - Groningen voltarief € 24,90 voor 193 kilometer, terwijl ik twee weken geleden in Frankrijk € 30,10 mocht betalen voor 184 kilometer met de trein. En dan gaat in Nederland de trein ook nog eens een stuk vaker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten